علت نداشتن انگیزه برای ازدواج و افزایش رو به رشد تجرد در ایران

یکی از دغدغه‌های بسیاری از خانواده‌ها، ازدواج فرزندان شان است. برخلاف خانواده‌ها، جوانان تمایل چندانی به ازدواج ندارند به طوری‌که کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که یک جوان مجرد بالای ۳۰ سال در آن نباشد. سوال این است که علت نداشتن انگیزه برای ازدواج در بین جوانان چیست؟ چرا تمایلی به ازدواج ندارند؟ در ادامه ۷ تا از مهمترین علل بی انگیزه شدن جوانان را بررسی می‌کنیم با ما همراه باشید.   علت نداشتن انگیزه برای ازدواج ۱. ازدواج و پذیرش مسئولیت‌های جدید زمانی که افراد ازدواج می‌کنند و تشکیل خانواده می‌دهند، وارد دنیای جدید با مسئولیت‌های جدید خواهند شد.…

علت نداشتن انگیزه برای ازدواج

یکی از دغدغه‌های بسیاری از خانواده‌ها، ازدواج فرزندان شان است. برخلاف خانواده‌ها، جوانان تمایل چندانی به ازدواج ندارند به طوری‌که کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که یک جوان مجرد بالای ۳۰ سال در آن نباشد. سوال این است که علت نداشتن انگیزه برای ازدواج در بین جوانان چیست؟ چرا تمایلی به ازدواج ندارند؟ در ادامه ۷ تا از مهمترین علل بی انگیزه شدن جوانان را بررسی می‌کنیم با ما همراه باشید.

 

علت نداشتن انگیزه برای ازدواج

۱. ازدواج و پذیرش مسئولیت‌های جدید

زمانی که افراد ازدواج می‌کنند و تشکیل خانواده می‌دهند، وارد دنیای جدید با مسئولیت‌های جدید خواهند شد. گاهی همین مسئولیت‌ها و تعهد‌ها موجب می‌شود تا جوان‌ها از ازدواج هراس داشته باشند و حتی این تعهدات را مانعی برای رسیدن به اهداف و موفقیت‌های شخصی خود ببینند. در نتیجه این تفکر که ازدواج دست و پای افراد را می‌بندد و آزادی را سلب می‌کند در باور بسیاری از جوانان ریشه زده است. گاهی این باورها کاملا غلط هستند و به دلیل عدم آگاهی صحیح نسبت به مقوله ازدواج پدید می‎آید.

۲. روابط دوستی و ازدواج سفید

گاهی روابط خارج از ازدواج رسمی مانند ازدواج سفید یا دوستی‌هایی که متاسفانه این روزها زیاد شده‌اند می‌توانند در کاهش میل به ازدواج موثر باشند. به علاوه این قبیل روابط ممکن است حتی تجربیاتی ناقص را به افراد بدهند که موجب قضاوت نادرست در مورد ازدواج شوند.

علت نداشتن انگیزه برای ازدواج - ترس از طلاق
علت نداشتن انگیزه برای ازدواج – ترس از طلاق

۳. طلاق و بی انگیزگی جوانان برای ازدواج

آمار بالای طلاق و ترس از منجر شدن ازدواج به طلاق، یکی از دلایل عمده ترس از ازدواج در بین جوانان است. متاسفانه بسیاری از جوانان به خاطر ترس از طلاق و مشکلات بعد از آن تن به ازدواج نمی‌دهند. از این‌رو بهتر است جوانان پیش از ازدواج از دوره‌های مشاوره بهره ببرند تا احتمال مشاجره و طلاق پس از ازدواج کاهش یابد.

علت نداشتن انگیزه برای ازدواج - جیب خالی
علت نداشتن انگیزه برای ازدواج – جیب خالی

۴. وضعیت اقتصادی و جیب خالی جوانان

ترس از مسائل اقتصادی، چالش دیگری است که گریبان گیر ذهن جوانان است. در میان تمام موانع ازدواج یکی از مهم‌ترین عوامل در کم شدن میل جوانان به ازدواج، مسائل اقتصادی است که به سبک زندگی و تحولات فرهنگی ما برمی گردد. به طوری که مهم‌ترین دغدغه و نگرانی برای جوانان ترس از مراسمات اولیه ازدواج است، بنابراین ارائه یک سبک زندگی برای ازدواج آسان می‌تواند بر کاهش این امر موثر باشد.

۵. مسکن، مانعی برای ازدواج

مسکن، وسایل زندگی، هزینه‌های رفاهی و معیشتی جزو پایه و اساس هر زندگی است و نبود یا کمبود آنها می‌تواند عامل اختلاف و ناخشنودی در روابط زناشویی شود. در این میان نخستین عامل در مسئله ازدواج، مسکن است. زیرا همیشه ترجیح بر این است که جوانان حتی در یک واحد کوچک اما مستقل زندگی مشترک خود را آغاز کنند تا بتوانند روی پای خود بایستند.

علت نداشتن انگیزه برای ازدواج - سطح توقعات
علت نداشتن انگیزه برای ازدواج – سطح توقعات

۶. افزایش سطح توقعات

متاسفانه برخی از جوانان مسائل مادی و اقتصادی را بااهمیت‌ترین فاکتور برای ازدواج می‌دانند. این افراد توقعات پرزرق و برقی دارند و همین امر انگیزه بسیاری از جوانان را به منظور پیش قدم شدن برای ازدواج از بین برده است.

۷. جهیزیه و هزینه‌ای سرسام آور

جهیزیه یکی از آداب و رسوم ازدواج در کشور ما است. پدر و مادر عروس مختصر اسباب و لواز زندگی را به عنوان هدیه به زوجین می‌دهند. اگرچه این رسم زیباست، اما چشم و هم چشمی و تجملات در آن راه پیدا کرد. متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم که به جای اسباب اولیه یک زندگی ساده، وسایلی تجملی نیز به این رسم راه پیدا کرده‌اند.

 

سخن پایانی…

همانطور که دیدید اکثر مشکلاتی که باعث ترس جوانان از ادوج می‌شود، قابل حل است. از این‌رو می‌توان با جلسات مشاوره پیش از ازدواج، کاهش سطح توقعات و… جوانان را دوباره به ازدواج علاقه‌مند کرد. شما برای ترغیب فرزندان‌تان به ازدواج چه راهی را در پیش گرفته‌اید؟ چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه در بخش ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید