۹ راهکار موثر برای غلبه بر ترس حین رانندگی

همان‌قدر که گرفتن گواهینامه رانندگی هیجان‌انگیز است، فکر رانندگی در جاده برای برخی از افراد، به‌ویژه رانندگان تازه‌کار می‌تواند بسیار وحشتناک باشد. به راحتی می‌توانیم متوجه شویم که چگونه یک تصادف بزرگ اتومبیل باعث ترس از رانندگی در برخی می‌شود. با این حال بیشتر فوبیاهای رانندگی با حوادث ارتباطی ندارند. در این مقاله لیستی از ۹ روش موثر برای غلبه بر ترس از رانندگی آورده شده است. با ما همراه شوید.   بهترین روش های غلبه بر ترس از رانندگی ۱. کنار گذاشتن تجربیات منفی گذشته تصادف با اتومبیل، رایج‌ترین تجربه منفی در رانندگی است و می‌تواند بسیار وحشتناک باشد،…

ترس از رانندگی

همان‌قدر که گرفتن گواهینامه رانندگی هیجان‌انگیز است، فکر رانندگی در جاده برای برخی از افراد، به‌ویژه رانندگان تازه‌کار می‌تواند بسیار وحشتناک باشد. به راحتی می‌توانیم متوجه شویم که چگونه یک تصادف بزرگ اتومبیل باعث ترس از رانندگی در برخی می‌شود. با این حال بیشتر فوبیاهای رانندگی با حوادث ارتباطی ندارند. در این مقاله لیستی از ۹ روش موثر برای غلبه بر ترس از رانندگی آورده شده است. با ما همراه شوید.

 

بهترین روش های غلبه بر ترس از رانندگی

۱. کنار گذاشتن تجربیات منفی گذشته

تصادف با اتومبیل، رایج‌ترین تجربه منفی در رانندگی است و می‌تواند بسیار وحشتناک باشد، اما تجربیات دیگری نیز وجود دارد. رانندگی در یک طوفان بد، قربانی شدن در خشم جاده، گم‌شدن یا داشتن یک حمله ترسناک همه می‌توانند دردناک باشند. شما ممکن است این تجربه را در ذهن خود مرور کنید و نگران دوباره اتفاق افتادن آن باشید. افکار منفی و ترس‌ها ممکن است باعث شود فرد ترس از رانندگی داشته باشد و اضطراب را بدتر کند.

۲. تسلط بر رانندگی در مکان‌های جدید

برای برخی از افراد که فوبیای رانندگی دارند، رانندگی در یک مکان آشنا سخت نیست، اما اگر به آن‌ها مکان دورتر یا نزدیک تر جدیدی معرفی شود، اضطراب آن‌ها افزایش می‌یابد.

اگر گم شدم چه؟ اگر اتومبیلم بنزین تمام کند چه؟ اگر موبایلم آنتن نداشته باشد چه؟ اگر نتوانم یک نقطه پارک پیدا کنم چه؟

فرد تنها از این موضوع ترس ندارد که اتفاق بدی بیفتد، بلکه ترس او از این است که حادثه بدی در یک مکان تا آشنا یا به دور از خانه رخ بدهد و هیچ‌کس برای کمک او آنجا نباشد.

۳. عدم ترس از وجود علائم اضطراب و گرفتار شدن

گیر افتادن در ترافیک را هیچ‌کس دوست ندارد، اما اگر ترس از وحشت‌زدگی یا حمله پانیک را داشته باشید، ترافیک می‌تواند یک تجربه وحشتناک باشد. افرادی که سابقه وحشت‌زدگی دارند، تمایل دارند از ماندن در شرایطی که سریعاً نمی‌توانند از آنجا بیرون بیایند از جمله بزرگراه‌ها اجتناب کنند.

اگر من در ترافیک گیر کنم و دچار وحشت‌زدگی شوم چه؟

اضطراب ارگان‌های خاص بدن را هدف قرار می‌دهد. برخی از افراد ممکن است حملات قلبی و تنگی تنفس را تجربه کنند و برخی دیگر دچار اسهال، سرگیجه یا حالت تهوع می‌شوند.

۴. تقویت اعتماد به نفس

پایه و اساس همه اضطراب‌ها، غفلت از خطر و نادیده گرفتن توانایی‌های یک فرد است. افرادی که ترس از رانندگی دارند، ممکن است به توانایی‌های خود یا به دیگران اعتماد نداشته باشند. در هر صورت، آن‌ها بدترین حالت را بارها و بارها تصور می‌کنند. تخیل فعالانه از ترس از رانندگی می‌تواند منجر به بروز بدترین تصادفات اتومبیل در ذهن شما شود و نتایج بسیار بدی را به دنبال داشته باشد.

۵. داشتن کسی همراه خود

اگر هنگام رانندگی متوجه شدید که عصبی و مضطرب هستید، احتمالا به خاطر رانندگی کردن نیست، بلکه شاید به این دلیل است که هنگام رانندگی تنها هستید. برای چند هفته یا حتی چند ماه اول رانندگی اگر ترسی داشتید، سعی کنید همراه با شخص دیگری مسیرهای کوتاهی را بگذرانید. لازم نیست شخصی که همراه شماست حتماً گواهینامه رانندگی داشته باشد. او تنها به این دلیل همراه شماست که احساس آرامش داشته باشید. سپس به تنهایی سفرهای کوتاهی را شروع کنید و رفته‌رفته فاصله را افزایش دهید.

ترس از رانندگی

۶. در ابتدا فقط روزها رانندگی کنید

اگر یک راننده جدید و تازه‌کار هستید و اضطراب دارید یا حتی اگر یک راننده باتجربه اما مضطرب و عصبی هستید، بهتر است سعی کنید شب‌ها رانندگی نکنید. شما باید شب‌ها بیشتر نگران باشید زیرا افراد، حیوانات و سایر وسایل نقلیه به سختی از روز دیده می‌شوند.

در ابتدای کار و تا زمانی که از خودتان کاملاً مطمئن شدید، بهتر است فقط روزها رانندگی کنید. اگر شما بتوانید در طول روز به ترس از رانندگی غلبه کنید، پس از آن می‌توانید رانندگی در شب را آغاز کنید.

۷. به موسیقی گوش دهید

هنگام شرکت در دوره‌های آموزش رانندگی، احتمالاً به شما گفته شده است که موسیقی یک حواس‌پرتی بزرگ است و شما نباید هنگام رانندگی به آن گوش دهید. این مورد دقیقاً درست نیست. بله موسیقی می‌تواند یک حواس‌پرتی بزرگ باشد اما تنها زمانی که اجازه دهید موسیقی حواس شما را پرت کند و موسیقی را با صدای بالا گوش کنید. اگر هنگام رانندگی به موسیقی آرامش‌بخش و در صدای کم گوش دهید، شما را آرام می‌کند. این واقعاً درست است. موسیقی حتی جانور وحشی را نیز آرام می‌کند!

اگر شما ترس از رانندگی دارید، باید سخت تلاش کنید تا بتوانید بر ترس خود غلبه کنید. برای برخی از افراد، این موضوع صرفاً یک تجربه تنها در پشت فرمان است. برای دیگران، ترس می‌تواند تا آنجا پیش بروند که افراد نیاز به مشاوره پیدا کنند و یاد بگیرند چگونه بر ترس خود غلبه کنند.

۸. رانندگی در بزرگراه را دوست داشته باشید

بسیاری از افراد حتی اگر از رانندگی در جاده‌های محلی ترسی نداشته باشند، هنگام رانندگی در بزرگراه، به‌ویژه بزرگراه‌های چند بانده بسیار وحشت‌زده می‌شوند. بله این مورد می‌تواند بسیار ترسناک باشد به‌ویژه اگر شما یک راننده تازه‌کار باشید، اما این ترسی است که در نهایت باید هر راننده‌ای بر آن غلبه کند. اگر تازه‌کار هستید بسیار است بسیار کم در بزرگراه‌ها رانندگی کنید یا در بزرگراه‌هایی که چند بانده نیستند شروع به کار کنید.

شما همچنین می‌توانید برای شروع از بزرگراه‌های خلوت استفاده کنید. بعد از مدتی، رانندگی در بزرگراه‌ها عادی به نظر می‌رسد و شما دیگر هیچ نگرانی در این باره نخواهید داشت.

ترس از رانندگی

۹. تلاش برای انجام دوباره کاری که در آن شکست خورده‌اید

بسیاری از مردم بعد از تصادف دچار ترس از رانندگی می‌شوند و دلشان نمی‌خواهد مجدداً پشت فرمان بنشینند. این به معنای فرار از ترس است. بسیار خوب است که بتوانید بر ترس خود غلبه کنید. اگر با اتومبیل خود تصادف کرده‌اید، بسیار مهم است که بتوانید دوباره پشت فرمان ماشینتان بنشینید. هر چه دیرتر برای انجام این کار اقدام کنید، غلبه بر ترس‌های شما سخت‌تر می‌شود.

 

نتیجه‌گیری

رانندگی باید چیزی باشد که از انجام آن لذت ببرید. شما با تمرین و استفاده از از نکات بالا به راحتی می‌توانید بر ترس خود غلبه کنید. همچنین می‌توانید با مربیان رانندگی صحبت کنید و از توصیه‌های آن‌ها در مورد ترس از رانندگی بهره‌مند شوید. فراموش نکنید نشستن صحیح پشت فرمان نیز به شما کمک می‌کند تا بر روی رانندگیتان مسلط بوده و در نتیجه ترس کمتری را تجربه کنید؛ به همین دلیل لازم است که با انواع وضعیت صحیح بدن آشنا باشید. شما دلیل ترس از رانندگی را چه می‌دانید؟ کارشناسان انگیزه منتظر دریافت سؤالات، دیدگاه‌ها و تجربیات شما در خصوص روش های غلبه بر ترس از رانندگی هستند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید