راه های مقابله با حسادت زنانه

انگیزه – روانشناسی – ممکن است در موقعیت‌هایی که اتفاق خوبی برای اطرافیانمان می افتد، واکنش های احساسی از خود بروز دهیم که در نگاه اطرافیانمان، ناپسند باشد. گاهی اوقات این احساس آنقدر شدت می‌گیرد که می‌تواند به شما و اطرافیانتان صدمه بزند؛ بنابراین اگر فرد حسودی هستید، با راهکارهایی که در این مقاله گفته می‌شود، حسادت زنانه خود را به تدریج کنار بگذارید. حسادت در میان زنان غیر اردای است و به دلایل مختلفی در آنان بروز می‌کند؛ حسادت زنانه می‌تواند به روابط میان زن و شوهر لطمه وارد کند و محبت و عشق میان آنان را کمرنگ کند.…

راه های مقابله با حسادت زنانه

انگیزه – روانشناسی – ممکن است در موقعیت‌هایی که اتفاق خوبی برای اطرافیانمان می افتد، واکنش های احساسی از خود بروز دهیم که در نگاه اطرافیانمان، ناپسند باشد. گاهی اوقات این احساس آنقدر شدت می‌گیرد که می‌تواند به شما و اطرافیانتان صدمه بزند؛ بنابراین اگر فرد حسودی هستید، با راهکارهایی که در این مقاله گفته می‌شود، حسادت زنانه خود را به تدریج کنار بگذارید.

حسادت در میان زنان غیر اردای است و به دلایل مختلفی در آنان بروز می‌کند؛ حسادت زنانه می‌تواند به روابط میان زن و شوهر لطمه وارد کند و محبت و عشق میان آنان را کمرنگ کند. آگاهی در این مورد و تلاش برای مقابله با این موضوع می‌تواند کمک فراوانی به کمرنگ شدن آن کند. این ویژگی در مردان نیز وجود دارد که در حقیقت با برچسب غیرتی بودن از آن تبعیت و تقلید می‌کنند. حسادت در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و برای کاهش میزان حسادت در زنان باید در دوران کودکی به نقش پذیری جنسیتی در دختران بیشتر توجه شود.

راه های مقابله با حسادت زنانه

علل های حسادت زنانه چیست؟

  • شرایط شغلی و تحصیلی
  • عدم اعتماد به نفس
  • وسواس فکری
  • مقایسه کردن

حسادت های زنانه ممکن است بی اهمیت جلوه کند اما زمانی که این عامل در زندگی مشترک و در روابط زن و شوهر دیده می‌شود، می‌تواند به روابط آنان آسیب بزند. برخی از زنان به این خاطر که از جانب همسر خود عشق و محبت عاطفی دریافت نمی‌کنند دچار حسادت زنانه نسبت به سایر زن‌ها می‌شوند و در روابط همسر خود با سایر زن‌ها وسواس فکری به خرج می‌دهند که موجب آزار همسر و حساسیت های نادرست می‌شود.

یکی دیگر از علل این موضوع می‌تواند عدم اعتماد به نفس باشد. این قبیل از زنان توانمدی‌ها و قابلیت‌های خود را پیدا نکرده‌اند و در خود احساس ضعف و ناتوانی می‌کنند. نداشتن اعتماد به نفس می‌تواند آرامش روانی آنان را برهم زند و این افراد را دچار مشکلات افسردگی و انزوا کند.

زنانی که درگیر حسادت زنانه هستند به تدریج از لحاظ روانی دچار وسواس های فکری می‌شوند و با خود خیال پردازی می‌کنند و مدام افکاری منفی را در ذهن مرور می‌کنند. آن‌ها همیشه نگران این موضوع هستند که همسرشان نسبت به آن‌ها بد عهدی می‌کند و این تفکرات نوعی بی‌اعتمادی در آنان به وجود می‌آورد و در روابط زوجین نبود اعتماد می‌تواند به از بین رفتن و تزلزل این رابطه منجر شود.

چگونه حسادتمان را مهار کنیم

راهکارهای مقابله با حسادت

۱. اعتماد به نفستان را بالا ببرید

اولین قدم مثبت برای مقابله با حسادت زنانه، تقویت اعتماد به نفس در خودتان است. برای این کار نکات زیر را دنبال کنید.

  • اول از همه حس حسادتی که در دلتان دارید را به درستی و با منطق مورد بررسی قرار دهید
  • در یک یا چند زمینه مختلف متخصص شوید
  • ورزش را در برنامه زندگی تان قرار دهید
  • هر روز با خود یادآوری کنید که موفقیت‌های بیشتری کسب کرده‌اید تا بتوانید با انگیزه‌ی بیشتری آن‌ها را تکرار کنید
  • وقتی نسبت به خودتان اعتماد به نفس کافی ندارید، توانایی و امکاناتتان را دست‌ کم می‌گیرید و به دیگران حسادت می‌کنید

توانایی های خود را پیدا کنید


۲. توانایی های خود را پیدا کنید

برای شخصیت خود بیشتر ارزش قائل باشید و خودتان را بهتر بشناسید تا توانایی‌ هایتان را به اوج برسانید. برای این موضوع همیشه با خود تکرار کنید: موفقیت او باعث افتخار من است. من هم می‌توانم با سعی و کوشش به هر چه می‌‌خواهم برسم. دلیلی ندارد حسادت کنم. برای رسیدن به خواسته هایتان تمام تلاشتان را به کار گیرید. اگر خودتان را فردی توانا بدانید، به دست‌ یافته‌ های دیگران حسادت نمی‌کنید.


۳. شما خوشبخت هستید

اگر از داشته‌‌ها و چیزهایی که در زندگی به دست می‌آورید، لذت ببرید یعنی اینکه شما نیز خوشبخت هستید. یک قلم و کاغذ ‌بردارید و تمام اتفاقاتی که شما را خوشحال کرده‌اند و باعث خوشبختی شما شده‌اند بنویسید و بگویید: بی‌ نیاز از حسادت به دیگران، خوشبختم. در گفتگوهای چند نفره که عامل اصلی حسادت هستند، شرکت نکنید؛ زیرا این موضوع باعث می‌شود نسبت به شخص خاصی دید منفی پیدا کنید یا حسادت دیگران باعث شود شما نیز حسادت را دوباره در خود فعال کنید.

شما خوشبخت هستید


۴. شکرگزاری را فراموش نکنید

یکی دیگر از راه‌های مقابله با حسادت زنانه، شکرگزار بودن است؛ قدر نعمت‌‌ها و داشته‌‌هایتان را بدانید و همیشه شکرگزار باشید. اگر در زندگی چیزی را به دست نیاورده‌اید شاید به اندازه کافی تلاش نکرده‌‌اید. شب‌ها قبل از اینکه بخوابید، چند دقیقه وقت بگذارید و تمام چیزهایی که دارید را بخود یادآوری کنید و بعد به خاطر تمام این نعمت‌‌ها خدا را شکر کنید. هر وقت در معرض حسادت قرار گرفتید، به نعمت‌هایی که فقط منحصر به شخص شماست، فکر کنید و از داشته‌‌هایتان راضی‌تر شوید.

شکرگذاری کنید


۵. مقایسه نکنید

تحت هیچ شرایطی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید چون این کار حسادت شما را تشدید می‌کند. همیشه شرایط را با منطق و با توجه به استعداد و توانایی‌‌های خودتان بسنجید و از اینکه شبیه دیگری نیستید، غصه نخورید. به جای مقایسه به نیروی درونتان اعتماد کنید و حسرت به دل زندگی دیگران نباشید.

  • نسبت به ارزش‌ های واقعی خودتان آگاهی داشته باشید
  • جایگاه و شرایط اجتماعی‌ تان را بپذیرید و به آنچه در زندگی دارید، افتخار کنید
  • قبول کنید که دنیا همیشه بر وفق مراد ما نمی‌‌چرخد و همیشه همه چیز طبق میل و خواسته ‌تان پیش نمی‌رود
  • طبیعی است که شما هم مانند خیلی از مردم در زندگی کمبودهایی داشته باشید و برای داشتن امکانات بهتر رویا پردازی کنید
  • نباید بخاطر کمبودها اعتماد به نفستان را از دست دهید
  • نباید کمبود ها انگیزه ی شما را کم کند و بخاطر آن به دیگران حسادت کنید

دیگران را با خود مقایسه نکنید


۶. ایده ‌آل‌هایتان را دریابید

ممکن است خواسته‌های ایده آلی در ذهنتان شکل داده باشید و چون به آن نمی‌رسید، به افرادی که ایده ‌آل‌های شما را دارند، حسادت ‌کنید. در این شرایط بهتر است دیدتان را نسبت به خواسته‌تان عوض کنید و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. خواسته‌هایتان را بر اساس واقعیت‌های موجود زندگیتان انتخاب کنید و آنها را نسبت به توانایی و استعدادهایتان شکل دهید؛ خواسته‌هایی داشته باشید که دور از دسترس نباشد.

ایده آل هایتان را دریابید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید