۱۰ راهکار برای اجتماعی شدن و داشتن شخصیت کاریزماتیک

برای بسیاری از ما اجتماعی شدن و یک شخص « مردم‌دار » بودن نه تنها غیر ملموس، بلکه حتی خنده‌دار است. بدون داشتن کاریزمایی که در رگ‌های شما جریان داشته باشد، احساس می‌کنید که هرگز آن جذابیتی که به دنبال داشتن آن هستید را نخواهید داشت. هنگامی که به کلمه‌ی مردم‌دار فکر می‌کنید، کلمه‌ی کاریزماتیک در ذهن مجسم می‌شود. متاسفانه ممکن است فکر کنید تنها افرادی که با شخصیت کاریزماتیک متولد شده‌اند می‌توانند آن را داشته باشند. خوشبختانه این تفکر درست نیست. برخلاف رنگ چشم و بلندی پیشانی، کاریزما چیزی نیست که با ژنتیک شما از پیش تعیین شده باشد.…

اجتماعی شدن

برای بسیاری از ما اجتماعی شدن و یک شخص « مردم‌دار » بودن نه تنها غیر ملموس، بلکه حتی خنده‌دار است. بدون داشتن کاریزمایی که در رگ‌های شما جریان داشته باشد، احساس می‌کنید که هرگز آن جذابیتی که به دنبال داشتن آن هستید را نخواهید داشت. هنگامی که به کلمه‌ی مردم‌دار فکر می‌کنید، کلمه‌ی کاریزماتیک در ذهن مجسم می‌شود. متاسفانه ممکن است فکر کنید تنها افرادی که با شخصیت کاریزماتیک متولد شده‌اند می‌توانند آن را داشته باشند. خوشبختانه این تفکر درست نیست. برخلاف رنگ چشم و بلندی پیشانی، کاریزما چیزی نیست که با ژنتیک شما از پیش تعیین شده باشد. در این مقاله ما سعی داریم به شما بگوییم که این طرز فکر درست نیست. اگر می‌خواهید حوزه‌ی نفوذ خود را روی دیگران گسترش دهید باید یاد بگیرید چگونه با مردم تعامل کنید. در ادامه چند روش برای گسترش روابط اجتماعی با دیگران را بیان می‌کنیم تا بتوانید شخص موثرتری در جامعه باشید.

 

روش‌هایی برای اجتماعی شدن

۱. با خودتان شروع کنید

بسیاری از افراد فرق بین همدلی و دلسوزی را نمی‌دانند. دلسوزی این است که احساسات دیگران را درک کنید، اما همدلی این است که خود را به جای دیگران بگذارید و با کفش‌های آن‌ها راه بروید در حالی که سعی می‌کنید آن‌ها را قضاوت نکنید. اظهارات دلسوزانه مانند « من متاسفم که این را می‌شنوم» یا «عدرخواهی صادقانه‌ی من را بپذیرید» هستند؛ در حالی که از جمله اظهارات همدلانه می‌توان به « تو باید به خودت افتخار کنی» اشاره کرد. اگر می‌خواهید جریان روابط خود را تغییر دهید سعی کنید با دیگران همدلی کنید.

۲. سعی کنید ارتباط برقرار کنید

یک مهارت مهم برای کسانی که در حرفه‌شان با مشتریان ارتباط زیادی دارند، قدرت برقراری ارتباط است. هیچ چیز یک مکالمه را بیشتر از احساس همدردی تقویت نمی‌کند. اگر با کسی صحبت می‌کنید که در حال تجربه‌ی چیزی است که که شما هم تجربه‌ی آن را دارید یا نسبت به آن مطلع هستید، دیدگاهتان را با او به اشتراک گذارید. بزای مثال، اگر در یک مصاحبه نشسته‌اید و مصاحبه کننده می‌گوید که یک سگ نافرمان دارد و شما نیز تجربه‌ی داشتن یک سگ خانگی بد را داشته اید، این تجربه را با او در میان گذارید. مطمئن باشید که دیگر افراد از شنیدن چیزی از زندگی شخصی شما لذت خواهند برد و این اشتراک گذاری یک موقعیت عالی برای شغل شما ایجاد خواهد کرد. فقط مطمئن شوید که خیلی از حیطه‌ی حرفه‌ای خود خارج نمی‌شوید و سخنان خود را کوتاه و خلاصه بیان می‌کنید.

۳. احساسات خالصانه‌ی خود را بیان کنید

 رونالد ریگیو (روانشناس) در مقاله‌ای بیان می‌کند: «افراد کاریزماتیک، احساسات خود را به گونه‌ی واقعی و طبیعی بیان می‌کنند. این عمل به آن‌ها اجازه می‌دهد که روی حالات و احساسات دیگران تاثیر بگذارند». به عبارت دیگر، اگر اجازه دهید هیجاناتتان درباره یک موضوع خودش را نشان دهد، دیگران تحت تأثیرتان قرار خواهند گرفت. به همین ترتیب، احساسات منفی نیز می توانند تاثیر مشابه داشته باشند. از این رفتار می‌توان به عنوان «نفوذ عاطفی» یاد کرد. مهم است که بدانید چگونه می‌توانید تاثیرات مثبت یا منفی بر روی دیگران داشته باشید. ابینزر اسکروج، یکی از شخصیت‌های مشهور کتاب سرود کریسمس چارلز دیکنز، بعد از با گفتن شادمان «کریسمس مبارک!» اعلام کرد: «هر احمقی که فقط با لب‌هایش کریسمس را تبریک می‌گوید، باید با بدترین اعمال کشته و به خاک سپرده شود». تبریک زبانی، بهترین نوع تبریک سال نو نیست.

 

احساسات خود را بیان کنید

۴. با نیت پرسیدن به حر‌ف‌های دیگران گوش دهید

هیچ چیز بیشتر از گوش دادن به شخصی که با او در حال گفتگو هستید، در ایجاد یک ارتباط عاطفی تاثیر نخواهد گذاشت. یکی از راه حل‌های اجتماعی شدن، صحبت کردن نیست، بلکه گوش دادن و شنیدن سخنان دیگران است. بنابراین، سوالاتی که مطرح می‌کنید، می‌تواند نشان دهد که واقعا چه قدر شما به سخنان طرف مقابلتان گوش می‌دهید. این کار به طرف مقابل حس شنیده شدن و مهم‌تر از آن، به شما حس مهم بودن می‌دهد. به این نکته نیز توجه کنید که زبان بدن شما برای گوش دادن و شنیدن مناسب باشد. به نحوه‌ی ایستادن خود توجه کنید. آیا رو در روی شخص ایستاده‌اید؟ آیا چشمان شما به صورت شخص خیره شده یا بر روی صفحه‌ی گوشیتان است؟  بازوانتان در حالت نرمال و ریلکسی قرار دارند؟ روانشناسی امروزی با این گفته موافق است که: « با زبان بدن خود دیگران را درگیر خود کنید».

۵. از پاسخ‌های ربات گونه اجتناب کنید

به جای دنبال کردن مجموعه‌ای از پرسش و پاسخ‌های رباتیک مانند، «چطوری؟» « خوبم، تو چطوری؟»، سعی کنید جواب‌های بهتری بدهید. جواب‌های خود را تغییر دهید. بعد از این که شخصی از شما پرسید حالتان چه طور است می‌توانید پاسخ دهید « از این بهتر هم بوده‌ام. شب گذشته پول زیادی خرج کردم و امروز با یک کیف پول خالی از خواب بیدار شدم». فکر می‌کنید که بعد از این پاسخ گفتگو پیدا کند؟ به احتمال زیاد بله.

۶. تعریف نکنید، بپرسید

یکی از موضوعاتی که مردم دوست دارند بیشتر در مورد آن صحبت کنند چیست؟ خودشان. بنابراین، هرچه‌قدر بیشتر به آن‌ها علاقه نشان دهید، از نظر آن‌ها فرد جالب‌تری هستید. در نهایت، با پرسش از دیگران و ترغیب آن‌ها به صحبت کردن در مورد خودشان، توجه افراد زیادی را به خود جلب خواهید کرد.

۷. به لحن خود توجه کنید

اگر فکر می‌کنید لحن شما در سخنانتان موثر نیست به این دو عبارت دقت کنید «من نمی‌توانم باور کنم تو این کار را انجام داده‌ای» و «من نمی‌توانم باور کنم تو این کار را انجام داده‌ای» آنچه می‌گویید فقط مهم نیست، بلکه لحن شما نیز بسیار مهم است.

۸. اشتراک گذاری با دیگران، اهمیت به آن‌هاست

شما احتمالا متوجه شده‌اید که باز بودن در مورد خودتان، رابطه‌ای مستقیم با ساختن شخصیتی اجتماعی و مردم‌دار دارد. مطمئنا بعضی چیزها در مورد خودتان و زندگی شخصیتان باید خصوصی و بسته باقی بماند و با عقل خود در مورد آن‌ها به شخصه تصمیم بگیرید، اما احساسات خود را در مورد چیزهای هیجان‌انگیز و لذت‌بخش، آزادانه به اشتراک بگذارید.

فوربس، میگوید: «هنگامی که مردم در مورد سرگرمی‌ها و اشتیاق خود به گونه‌ای زنده دلانه صحبت می‌کنند، بلافاصله بسیار کاریزماتیک می‌شوند». نتیجه گیری این است که «زندگی با بی حوصلگی هرگز معادل اجتماعی بودن و داشتن شخصیتی کاریزماتیک نیست».

آلن کارنول در طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: «هنگامی که در مورد اشتیاقات خود، افرادی که دوست دارید، یا تاثیری که می‌خواهید برای بهتر شدن در جهان بگذارید صحبت می‌کنید، انرژی شما تامین می‌شود». در مورد سرگرمی‌هایی که در حال حاضر از آنها لذت می برید فکر کنید. آیا در مورد صحبت درباره آنها با دیگران تردید دارید؟ فکر می‌کنید اگر در مورد علاقه‌مندی‌های خود صحبت کنید دیگران دیگر شما را دوست نخواهند داشت؟ حتی اگر دیگران حسی مانند شما نداشته باشند، باز هم از آگاهی گرفتن از شما لذت می‌برند و انرژی که شما از به اشتراک گذاری علاقه‌مندی‌هایتان ساطع می‌کنید را دوست خواهند داشت.

اشتراک گذاری با دیگران

۹. آماده باشید

حتما می‌پرسید آماده بودن چه ربطی به اجتماعی شدن و داشتن شخصیتی کاریزماتیک دارد؟ اتفاقا ربط زیادی دارد. به آخرین جلسه‌ی رسمی که در آن حضور داشته‌اید فکر کنید. آیا شخصی در آن جلسه وجود داشت که به نظر برسد پاسخ صحیح همه‌ی سوالات را می‌داند؟ فزقی نمی‌کند میزبان باشد یا یکی از حضار. مهم این است که آماده بودن اعتماد به نفس را افزایش داده که به نوبه‌ی خود کاریزمای افراد را نیز افرایش می‌دهد. می‌خواهید بدانید چرا؟ در مقاله‌ی فوربس، سایمون رینولدز اشاره می‌کند: «یکی از قوی‌ترین راه‌هایی که شخصیت شما را واقعا کاریزماتیک می‌کند، این است که واقعا چیزهایی را بدانید». بنابراین، دفعه‌ی بعدی که برای جلسه‌، ارائه یا مصاحیه‌ای آماده می‌شوید، تا می‌توانید خود را آماده کنید. از این که چه قدر اعتماد به نفس و مهارت‌های اجتماعیتان بهبود خواهد کرد تعجب زده خواهید شد.

۱۰. فروتن باشید اما خود را حقیر نشمارید

نکته‌ی آخر برای ساختن شخصیت کاریزماتیک و اجتماعی شدن این است که قدر ارزش‌ها و اهمیت خود را بدانید. بین کسی که با اعتماد به نفس و دوست‌داشتنی است با کسی که خودخواه و آزاردهنده است، تفاوت زیادی وجود دارد. شخصیت گاستون در دیو و دلبر والت دیزنی مثالی عالی در این زمینه است. او گمان می‌کرد شخصیت بل حق مسلم اوست چرا که او به اندازه‌ی گاستون زیبا بود.

اشلی استتز در مقاله‌ای بیان می‌کند: «کسانی که واقعا از نظر اجتماعی موفق هستند، هرگز در مورد چیزهایی که انجام می‌دهند یا کارهای شگفت‌انیزی که تا به حال انجام داده‌اند سخن نمی‌گویند. چرا که شهرت ان‌ها باید بیانگر این موضوع باشد. فروتن بودن یک کیفیت قدرتمند برای نشان دادن اعتماد به نفس و کاریزما است. شرم آور است که فقط عده‌ی انگشت شماری از مردم این کیفیت را درک می‌کنند». آن‌هایی که به دیگران تکیه می‌کنند تا غرور و خود بزرگ بینی خود را بزرگتر نشان دهند به لاف زدن نیاز دارند. حتی گاستون نیز به عده‌ی کثیری از مردم نیاز داشت تا برای آن‌ها از افتخارات خود لاف یزند و به این ترتیب حس بهتری نسبت به خود پیدا کند.

 

جمع‌بندی

توانایی جذب کردن مردم، غیر ممکن نیست. این مورد نیز مانند دیگر چیزها نیاز به تمرین مداوم دارد اما در نهایت به آن خواهید رسید. شما مهارت این را پیدا خواهید کرد که فرد اجتماعی باشید که همیشه رویای آن را داشتید. فقط کافیست برای ساختن شخصیت قوی از خود زمان بگذارید و تمرین کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری روش‌های ایجاد این ویژگی، مطلب روش‌های داشتن شخصیت قوی را نیز مطالعه کنید. شما نیز اگر ویژگی‌های دیگری برای اجتماعی شدن سراغ دارید که از قلم افتاده، از طریق ارسال پیام با ما و خوانندگان انگیزه در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید