۲۰ راه ساده برای از بین بردن بوی سیر دهان

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد؛ زمانی که با کسی صحبت می‌کنید و بوی بد دهان او شما را آزار می‌دهد! این مساله باعث ناراحتی خیلی از افراد می‌شود. حتی کافی است شما  مقداری سیر بخورید و این بوی نامطبوع در دهانتان تا یک روز بعد باقی بماند. با توجه به خواص سیر، اینگونه به نظر می‌رسد که نمی‌توانیم اصلا سیر نخوریم. اما راهکارهایی وجود دارد که با آن می‌توان به از بین بردن بوی سیر دهان اقدام کرد. با توجه به این موضوع که بعد از خوردن سیر با بوی بد در دهان مواجه می‌شویم و سیر جزو بهترین…

سیر

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد؛ زمانی که با کسی صحبت می‌کنید و بوی بد دهان او شما را آزار می‌دهد! این مساله باعث ناراحتی خیلی از افراد می‌شود. حتی کافی است شما  مقداری سیر بخورید و این بوی نامطبوع در دهانتان تا یک روز بعد باقی بماند. با توجه به خواص سیر، اینگونه به نظر می‌رسد که نمی‌توانیم اصلا سیر نخوریم. اما راهکارهایی وجود دارد که با آن می‌توان به از بین بردن بوی سیر دهان اقدام کرد.

با توجه به این موضوع که بعد از خوردن سیر با بوی بد در دهان مواجه می‌شویم و سیر جزو بهترین آنتی اکسیدان‌های دنیا است، باید راه حلی پیدا کنیم که از وجود بوی بد سیر در دهان جلوگیری کند.

 

 

دلایل ایجاد بوی بد سیر و پیاز در دهان چیست؟

موادی به نام آلیسین در سیر وجود دارد که با قرار گرفتن در معرض هوای آزاد، با گوگرد موجود در هوا ترکیب شده و این بو بوجود می‌آید.

از طرفی دیگر، آلین متیل سولفید از دیگر مواد تشکیل دهنده در سیر است و زمانی که شما شروع به خرد کردن سیر می‌کنید، این ماده توسط رگ‌های خونی جذب پوست شده و ازمنافذ ریه و پوست آزاد می‌شود.

سولفوکساید سیستئین از جمله ترکیباتی است که در سیر به محض خرد شدن و ترکیب آن با گوگرد موجب بویی نامطبوع از طریق تنفس می‌شود.

 

راه‌هایی برای خلاصی از بوی بد سیر در دهان

صرفا به علت بوی نامطبوع سیر، شما نباید آن را از وعده های غذایی خود حذف کنید؛ در ادامه شما را با راهکارهایی راحت برای از بین بردن بوی سیر دهان آشنا خواهیم کرد.

۱. خردل غرغره کنید

یک قاشق چایخوری خردل را به مدت یک دقیقه غرغره کرده و بعد از آن نصف قاشق چای خوری از خردل را قورت دهید. این کار باعث خواهد شد تا بوی بد سیر در معده شما از بین برود.

۲. سعی کنید نعناع و مکمل‌های حاوی نعنا را در رژیم غذایی خود قرار دهید

چای نعنا، نعنا، قرص نعنا و جعفری تازه می تواند کمک کننده اصلی برای برطرف شدن بوی بد سیر در دهان شما باشد.

۳. شما می توانید با خوردن سبزیجات تازه بوی بد سیر را از دهن خود دور کنید

خوردن هویج، لیمو، قارچ و پوره سیب زمینی باعث خواهد شد تا تنفس شما تازه شده و بوی بد سیر از بین برود.

۴. بعد از خوردن سیر آدامس بجوید

یکی دیگر از راه های ساده برای از بین بردن بوی سیر دهان، جویدن آدامس است. برای نجات از بوی بد دهان خوردن آدامس نعنایی گزینه مناسبی است. جویدن آدامس به خصوص با طعم نعناع و دارچین راه مناسبی برای پنهان کردن بوی نامطبوع سیر است.

۵. برای از بین بردن بوی سیر دهان مایعات زیاد بنوشید

آب لیموناد و چای نعنا از بهترین معطر کننده‌ها برای دهان و از بین رفتن بوی نامطبوع دهان است.

۶. بعد از خوردن سیر مسواک بزنید

برای مسواک و خمیردندان با کیفیت، پول خرج کنید. مسواک زدن نه تنها مانع از نفوذ باکتری‌ها به ریشه دندان شما می‌شود، بلکه دو دقیقه مسواک کردن بعد از خوردن سیر، بوی بد آن را کمتر خواهد کرد.

برای این کار می‌توانید از شستشو دهنده‌های زبان و یا مسواک‌هایی که در پشت آن‌ها ابزاری برای شستشوی زبان دارند استفاده کنید. پرزهای زبان می‌توانند عامل افزایش باکتری‌ها و به جای ماندن خرده ریزه‌های غذا باشند. پس بعد از هر بار مصرف غذا مسواک زدن اجباری است. شما می توانید از دستگاه تمیز کننده جرم دندان استفاده کنید. اگر لای دندان‌های خود را به خوبی تمیز نکنید، شاید خرده‌های غذا ماه‌ها در آنجا جا خوش کنند و موجب بوی بد دهان شما شوند. دستگاه جرمگیر و یا کشیدن نخ دندان گزینه‌ای مناسب برای از بین رفتن خرده‌های باقی مانده غذا است.

۷. برای جلوگیری از بوی بد دهان سیر را بپزید

یکی دیگر از روش‌های ساده برای از بین بردن بوی سیر دهان، پختن سیر قبل از مصرف آن است. اگرچه پختن سیر برای کاهش بوی بد دهان اثر بخش است، اما باید این موضوع را نیز بدانید که سیر بعد از پخته شدن خواص آنتی اکسیدان خود را از دست خواهد داد. از سیر تازه به جای پودر سیر برای پخت غذا استنفاده کنید.

۸. ماست عاملی مناسب برای کاهش بوی بد سیر در دهان است

طی تحقیقات انجام شده مشخص شده است که خوردن ۶ قاشق ماست می‌تواند میزان هیدروژن سولفات را در دهان کاهش داده و در نتیجه بوی سیر را از بین خواهد برد.

۹. بعد از خوردن سیر، شیر بخورید

خوردن یک لیوان شیر بعد از غذاهایی که سیر دارند می‌تواند میزان سولفور را در دهان کاهش داده و بوی بد را از بین ببرد. تحقیقات نشان داده است که شیر پرچرب برای از بین بردن بوی بد دهان بهتر از شیر کم چرب است.

۱۰. چای سبز بو بد دهان را از بین می‌برد

خوردن چای سبز بعد ازخوردن سیر می‌تواند از بوی قوی آن جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده است که چای سبز بوی بد دهان را بهتر از چای نعنا، آدامس و یا سبزیجات از بین ببرد. علاوه بر این با اضافه کردن هل، نعناع، رازیانه و میخک به چای معمولی نیز می‌توانید بوی بد دهان را از بین ببرید.

 

برطرف شدن بوی سیر با هل

 

۱۱. دمنوش‌های گیاهی

از دم کرده‌ی هل، نعناع، میخک و رازیانه استفاده کنید. این دمنوش علاوه بر برطرف کردن مشکلات گوارشی و دل دردها، بوی بد دهان را نیز برطرف می‌کند.

­۱۲. لیموترش باکتری های دهان را از بین می‌برد

استفاده از لیمو ترش در کاهش بوی سیر اثر بخش است. سعی کنید تا بعد از خوردن سیر تکه‌هایی از لیمو ترش را ببرید و درهان خود بگذارید. این نیز یکی دیگر از روش‌های ساده در از بین بردن بوی سیر دهان است.

۱۳. بعد از خوردن سیر دارچین خشک بخورید

دارچین خشک بوی بد دهان و معده را از بین می‌برد.

۱۴. چای سیاه و هل را در دهان بجوید

یک قاشق چای سیاه و ۴ عدد هل را در دهان ریخته و خوب بجوید. خواهید دید که بوی بد دهان شما از بین خواهد رفت.

زمانیکه شما سیر را پوست کنده و خورد می‌کنید، بوی نامطبوعی در دستان شما ساعت‌ها باقی خواهد ماند؛ شما می‌توانید برای از بین بردن بوی سیر از دستانتان به مدت ۳۰ ثانیه دست‌هایتان را روی سینگ بمالید و یا می‌توانید پوستتان را با مقداری نمک دریایی و آب لیمو مالش دهید. نمک دریایی با رطوبت درون خود، مولکول‌های بودار سیر را جذب خود کرده و بو را از دستان شما از بین می‌برد.

بوی سیر دارای ترکیبات و مولکول هایی است که گوگرد دارد. گوگرد به خوبی به فلز می چسبد و بوی بد را از دستانتان خارج می‌کند. حتی می‌توانید برای برطرف شدن بوی بد سیر از دهان یک قاشق فلزی را در دهان خود خوب بچرخانید و سپس دهان را آبکشی کنید.

۱۵. از سیب زمینی استفاده کنید

یک عدد سیب زمینی را به دو قسمت برش داده و سپس یک قسمت آن را بگذارید تا بپزد. سیب زمینی نیمه آب پز شده را در دهان خود مالش دهید.

۱۶. در دهانتان خمیر دندان و یا دهان شویه بریزید

مقداری خمیر دندان ودهان شویه را در دهان خود ریخته و بچرخانید. این کار باعث خواهد شد که میزان بوی بد سیر کاهش یابد.

۱۷. دانه قهوه ی خالص را بجوید

شاید عجیب باشد؛ ولی مصرف دانه‌های قهوه در از بین بردن بوی سیر دهان موثر است. در واقع دانه های قهوه تاثیری ضد باکتری دارند و برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها که عامل اصلی بوی بد دهان هستند، موثر واقع می‌شوند. جویدن قهوه تلخ و خالص، بوی سیر را در دهان از بین خواهد برد.

۱۸. بعد از مصرف سیر از بستنی و دسرهای یخ زده استفاده کنید

همانگونه که می‌دانید سیر گرم بوده و بعد از آن با خوردن خوراکی‌های گرم، میزان بوی بد دهان شما افزایش پیدا خواهد کرد. شما می‌توانید با خوردن خوراکی‌های سرد بعد از سیر، میزان بوی بد دهان خود را کاهش دهید.

 

از بین بردن بوی سیر

 

۱۹. میوه و سبزیجات زیاد بخورید

همانطور که می‌دانید خوردن میوه‌ها و مخصوصا سیب بر روی بوی بد دهان تاثیر گذار است. زمانیکه سیبی را در هوای ازاد می‌گذارید، رنگ سیب قهوه‌ای رنگ می‌شود و این موضوع به خاطر وجود آنزیمی درون آن است. این رنگ قهوه‌ای به عنوان سولفیدی عمل کرده و بوی بد ناشی از خوردن سیر را نابود می‌کند. از طرف دیگر خوردن سبزیجاتی نظیر ریحان وجعفری بعد از سیر، در روند بهبود کاهش بوی بد دهان موثر است.

۲۰. از کلروفیل استفاده کنید

بیشتر سبزی‌ها خواص ضد باکتریایی و کلروفیل در بدن ایجاد می‌کنند. یک ربع قبل از خوردن سیر حدود یک مشت سبزی تازه را خورده و بجوید و مجددا بعد از خوردن سیر این کار را تکرار کنید. همچنین قرص های کلروفیل دار گیاهی موجود در بازار که برای بعد از خوردن سیر و پیاز استفاده می‌شوند، شدیدا در از بین بردن بوی سیر دهان اثر بخش و بی ضرر هستند.

در کنار خوردن سیر از نان استفاده کنید. کربوهیدرات موجود در نان از بروز بوی بد دهان ناشی از خوردن سیر و پیاز جلوگیری می کند.

خواص ضد میکروبی رازیانه نیز در برطرف کردن بوی بد دهان بعد از خوردن سیر موثر است. این دانه‌ها تولید بزاق را تحریک می‌کند. شما می‌توانید یک قاشق رازیانه را بعد از غذا بجوید و  یا با یک فنجان آب به مدت ده دقیقه بگذارید تا بجوشد و آن را بنوشید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید