۲۱ خاصیت اعجاب انگیز از عسل بهار نارنج!

انگیزه – عسل بهار نارنج حاصل فرآوری شهد گل درخت نارنج یا همان شکوفه‌های بهار نارنج توسط زنبورهای عسل است. عسل بهار نارنج دارای رنگ زرد مایل به عقیق است و در مدت زمانی که درخت نارنج شکوفه می‌دهد تولید و برداشت می‌شود. از عسل طبیعی و تازه بهار نارنج می‌توانید عطر شکوفه‌های بهار نارنج را حس کنید. عسل بهار نارنج علاوه بر عطر و طعم دلنشین، خواص درمانی بسیار زیادی دارد. در این مقاله به مهمترین خواص عسل بهار نارنج اشاره خواهیم کرد.   خواص عسل بهار نارنج عسل بهار نارنج دارای خواص بی‌نظیری است. این عسل بسیار مقوی…

عسل بهار نارنج

انگیزه – عسل بهار نارنج حاصل فرآوری شهد گل درخت نارنج یا همان شکوفه‌های بهار نارنج توسط زنبورهای عسل است. عسل بهار نارنج دارای رنگ زرد مایل به عقیق است و در مدت زمانی که درخت نارنج شکوفه می‌دهد تولید و برداشت می‌شود. از عسل طبیعی و تازه بهار نارنج می‌توانید عطر شکوفه‌های بهار نارنج را حس کنید. عسل بهار نارنج علاوه بر عطر و طعم دلنشین، خواص درمانی بسیار زیادی دارد. در این مقاله به مهمترین خواص عسل بهار نارنج اشاره خواهیم کرد.

 

خواص عسل بهار نارنج

عسل بهار نارنج دارای خواص بی‌نظیری است. این عسل بسیار مقوی و انرژی‌زاست و طبعی گرم دارد. مهمترین خواص عسل بهار نارنج عبارتند از:

۱. تقویت اعصاب

عسل بهار نارنج برای تقویت اعصاب بسیار مؤثر است. پژوهش‌های اخیر دانشمندان بر روی خواص عسل بهار نارنج حاکی از آن است که بیشترین تأثیر این عسل بر روی سیستم عصبی بدن و ایجاد آرامش اعصاب است.

۲. یک قند مصنوعی برای بیماران دیابتی

عسل بهار نارنج به ویژه برای بیماران قندی مفید است. این عسل، می‌تواند جایگزین خوبی برای قند و شکر باشد. استفاده از شیرین کننده‌های طبیعی به جای انواع مصنوعی آن برای بیماران دیابتی اهمیت بسیار زیادی دارد.

۳. درمان بی‌خوابی

استفاده مداوم از عسل بهار نارنج به درمان بی‌خوابی یا مشکلات خواب که در بسیاری از افراد نیز شایع است، کمک زیادی می‌کند.

۴. انرژی بخش

مصرف مداوم عسل بهار نارنج برای افرادی که افسرده هستند، بسیار مفید بوده و موجب ایجاد آرامش، نشاط، سرزندگی و انرژی در این افراد می‌شود.

۵. سرشار از آنتی اکسیدان

عسل بهار نارنج دارای خواص آنتی اکسیدانی است. از این رو برای سلامت پوست و جلوگیری از پیری بسیار مؤثر است.

۶. درمان مشکلات قلبی عروقی

عسل بهار نارنج تقویت کنننده قلب بوده و به رفع مشکلات قلبی عروقی کمک می‌کند. این عسل علاوه بر آنتی اکسیدان‌، دارای فلاونوئیدهای بسیاری نیز است و به همین علت مصرف این عسل به بیماران قلبی پیشنهاد می‌شود. این عسل همچنین به حفظ عملکرد صحیح اندام‌های مختلف بدن کمک می‌کند.

۷. کمک به هضم غذا

عسل بهار نارنج برای بهبود قدرت هضم مواد غذایی بسیار مؤثر است و به همین علت، مصرف آن به کودکان و میانسالان توصیه می‌شود.

۸. درمان مشکلات پوستی

عسل بهار نارنج خواص ضد باکتریایی بسیار فراوانی دارد و می‌توان آن را به صورت موضعی برای درمان مشکلات پوستی به کار برد.

خواص عسل بهار نارنج

۹. سرشار از کربوهیدرات

عسل بهار نارنج یک منبع غنی از کربوهیدرات و بسیار پر انرژی است. می‌توانید آن را در آب ولرم بریزید و میل کنید. این کار موجب می‌شود علاوه بر افزایش انرژی، به جبران کم آبی بدن‌تان نیز کمک شود.

۱۰. کنترل متابولیسم بدن

عسل بهار نارنج ضد تهوع، ضد باکتری و ضد قارچ بوده و مانند سایر عسل مرکبات متابولیسم را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است، عسل مرکبات، به دلیل سرعت دادن به سوخت و ساز بدن، به تعادل وزن کمک شایانی می‌کنند. مصرف عسل بهار نارنج به صورت ناشتا به شکسته شدن بافت چربی‌ها (لیپیدها) کمک کرده و باعث کاهش وزن می‌شود.

۱۱. مسکن طبیعی

کاهش دلشوره و اضطراب از دیگر خواص عسل بهار نارنج است، به این دلیل که تأثیری مثل مسکن دارد. از طرفی عسل بهار نارنج باعث بهبود دردهای مفصلی نیز می‌شود.

۱۲. تقویت موی سر

عسل بهار نارنج می‌تواند به عنوان یک ماسک موی بسیار قوی استفاده شود. در صورتی که این ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی موهای خود قرار دهید، به درمان موهای مجعد و خشک کمک می‌کند.

خواص عسل بهار نارنج (تقویت موی سر)

عسل بهار نارنج به عنوان ماسک مو، یک حالت دهنده بسیار عالی نیز است و می‌تواند به درخشندگی موها نیز کمک کند. در صورتی که هفته‌ای دو مرتبه از این عسل استفاده کنید، می‌توانید از خواص عسل برای مو بهره‌مند شده و از ریزش موهایتان نیز پیشگیری کنید.

۱۳. بهبود عملکرد مغز

این عسل با تحمل گلوکز، تأثیر چشمگیری بر حافظه کاری، حافظه شفاهی و سرعت پردازش مغز و عملکردهای اجرایی دارد.

۱۴. مقوی معده و روده

عسل بهار نارنج باعث بهبود ورم معده و روده می‌شود. عسل بهار نارنج در مبارزه با بیماری‌ها بسیار مفید است. زمانی که این عسل را میل می‌کنید، در دل و معده یک لایه محافظ نازک ایجاد می‌شود و از رسیدن مواد بیماری‌زا به دیواره معده جلوگیری می‌کند. بهترین روش مصرف عسل بهار نارنج برای درمان این عارضه، این است که یک قاشق از آن را صبح پیش از صبحانه و یک قاشق هم شب بعد از شام نوش جان کنید.

۱۵. تقویت سیستم ایمنی بدن

در زندگی ماشینی که امروزه اغلب مردم گرفتار آن شده‌اند، مصرف مواد طبیعی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در صورتی که قصد دارید از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنید، لازم است که خود را به مصرف روزانه یک قاشق عسل بهار نارنج عادت بدهید. این عسل در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است و می‌تواند به مبارزه با عوامل بیماری‌زا کمک کند.

۱۶. تقویت دستگاه گوارشی

عسل بهار نارنج برای تقویت دستگاه گوارش در افراد مختلف بسیار کارآمد است و به درمان سکسکه، رفع سوء هاضمه، رفلاکس و دفع کرم‌های روده کمک زیادی می‌کند.

۱۷. مکمل غذایی مناسب برای فعالیت های ورزشی

مصرف یک قاشق غذا خوری عسل بهار نارنج، پیش از انجام تمرین ورزشی می‌تواند انرژی شما را افزایش داده و به افزایش مدت زمان انجام حرکات ورزشی کمک کند. دقیقاً به همین علت است که ورزشکاران پیش از مسابقات خود عسل می‌خورند. عسل بهار نارنج به علت مواد مغذی بسیار فراوانی که دارد، می‌تواند توسط تمامی گروه‌های سنی مصرف شود.

خواص عسل بهار نارنج

۱۸. اشتها آور

مصرف مداوم عسل بهار نارنج موجب افزایش اشتها می‌شود. از این رو مصرف این عسل در افراد بد غذا به شدت توصیه می‌شود. عسل بهار نارنج گزینه‌ای مناسب برای افراد شیرینی دوست است و می‌تواند جایگزین خوبی برای انواع تنقلات مانند آبنبات، شکلات و دیگر شیرینی‌های مصنوعی باشد.

۱۹. بهبود زیبایی و سلامت پوست

این عسل تأثیرات فوق العاده ای بر روی پوست دارد. ماسک عسل بهار نارنج یکی از بهترین روش‌های درمان پوست خشک است. این ماسک به پوست آبرسانی کرده و آکنه و جای زخم‌ها را بهبود می‌دهد. می‌توانید از این ماسک برای پاکسازی پوست نیز استفاده کنید. در صورتی که هر روز از ماسک عسل بهار نارنج استفاده کنید، پس از مدتی تأثیری که بر درخشان شدن پوست‌تان می‌گذارد را خواهید دید. این ماسک بر روی پوست صورت یک لایه محافظ ایجاد می‌کند و از آسیب رسیدن به آن توسط عوامل آلوده کننده جلوگیری می‌کند.

خواص عسل بهار نارنج

۲۰. درمان زخم معده

مصرف مداوم عسل بهار نارنج می‌تواند در درمان زخم معده نیز بسیار کارآمد باشد. به این دلیل که به محض خوردن این عسل، ماده‌ای به نام اوکسیدول در بدن ترشح می‌شود. این ماده یک آنتی باکتریال بسیار قوی بوده و به همین علت، می‌تواند به خوبی با عفونت‌ها مبارزه کرده و زخم معده را درمان کند.

۲۱. دیگر خواص عسل بهارنارنج

  • درمان سرماخوردگی و عوارض آن
  • درمان میگرن
  • پیشگیری از بیماری های عفونی
  • کنترل فشار خون و کاهش کلسترول
  • ضد سرطان
  • بهبود مشکلات تنفسی

بهترین روش مصرف

در مجموع، انواع عسل‌های تک گل (برای مثال عسل بهار نارنج، عسل ریحان، عسل گون و عسل گل سرخ) معمولاً جنبه دارویی دارند، برای استفاده از عسل بهار نارنج برای درمان، دو تا سه قاشق از این عسل را با آب ولرم ترکیب و چند قطره آب لیموی ترش تازه به آن اضافه کنید. سپس به صورت مداوم از این معجون بنوشید.

 

موارد احتیاط و منع مصرف

  • مانند دیگر انواع عسل، مصرف عسل بهار نارنج نیز برای نوزادان کمتر از یک سال به علت داشتن باکتری بوتولیسم ممنوع است.
  • زیاده‌روی در مصرف عسل بهار نارنج با عوارضی مانند بی‌خوابی، تپش قلب و افزایش فشار خون همراه است.
  • استفاده از عسل‌های تک گل که تنها از شهد یک گیاه خاص تهیه می‌شوند، معمولاً جنبه دارویی دارند و مصرف آن‌ها باید با نظر پزشک متخصص صورت گیرد. پس در این زمینه دقت داشته باشید.

آیا تا به حال عسل بهار نارنج میل کرده‌اید؟ آیا برای عارضه خاصی از این عسل استفاده می‌کردید؟ تجربیات خود را در قسمت نظرات، با سایر کاربران سایت انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید