سرکه سیب در بارداری؛ خواص و مضرات آن چیست؟

دوران باراداری از جمله زمان‌هایی است که مادر بیش از هر چیزی به نوع تغذیه خود توجه کرده و برنامه غذایی خود را در جهت رشد و سلامت جنین تنظیم می‌کند. سرکه سیب یکی از مواردی است که همه ما در مورد فواید آن شنیده‌ایم؛ اما آیا مصرف سرکه سیب در بارداری بی‌خطر است؟ عوارض خاصی ندارد؟ در این مطلب فواید، روش مصرف و عوارض مصرف این ماده در دوران بارداری را شرح می‌دهیم.   آیا می‌ توان در دوران بارداری سرکه سیب مصرف کرد؟ بله! مطالعات نشان داده که در دوران بارداری می‌توانید سرکه سیب پاستوریزه مصرف کنید؛ زیرا…

مصرف سیرکه سیب در بارداری

دوران باراداری از جمله زمان‌هایی است که مادر بیش از هر چیزی به نوع تغذیه خود توجه کرده و برنامه غذایی خود را در جهت رشد و سلامت جنین تنظیم می‌کند. سرکه سیب یکی از مواردی است که همه ما در مورد فواید آن شنیده‌ایم؛ اما آیا مصرف سرکه سیب در بارداری بی‌خطر است؟ عوارض خاصی ندارد؟

در این مطلب فواید، روش مصرف و عوارض مصرف این ماده در دوران بارداری را شرح می‌دهیم.

 

آیا می‌ توان در دوران بارداری سرکه سیب مصرف کرد؟

بله! مطالعات نشان داده که در دوران بارداری می‌توانید سرکه سیب پاستوریزه مصرف کنید؛ زیرا هیچ باکتری مضری ندارد. سرکه سیب وقتی به مقدار کم به همراه سایر غذاها مصرف شود، دارای مزایای سلامتی نیز است.

اما آیا سرکه سیب برای جنین هم بی‌ خطر است؟

مصرف سرکه سیب پاستوریزه برای مادران بی خطر است. با این حال، سرکه‌ای که پاستوریزه نشده باشد، بی‌خطر نیست؛ زیرا می‌تواند منجر به سقط جنین و عوارض دیگری در مادر شود و حتی ممکن است کودک پس از تولد از مشکلات بهداشتی رنج ببرد.

همچنین به یاد داشته باشید که سرکه اسیدیته بالایی دارد و به هیچ وجه نباید به نوزادان خورانده شود.

 

فواید مصرف سرکه سیب در دوران بارداری چیست؟

۱. رفع تهوع صبحگاهی

سرکه سیب با تصفیه اسیدهای معده، باعث رفع حالت تهوع می‌شوند. بنابراین، با مصرف این ماده از احساس وحشتناک تهوع صبحگاهی در سه ماهه اول خلاص می‌شوید.

طریقه مصرف: دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و صبح زود آن را میل کنید.

رفع تهوع در بارداری با سرکه سیب

۲. جلوگیری از اسیدی شدن و سوزش سر دل

سوزش سر دل در طول سه ماهه دوم بارداری، وقتی رخ می‌دهد که محتوای معده به مری برمی‌گردد و باعث سوزش می‌شود. علت این امر،  فشارهایی است که کودک در حال رشد روی دستگاه گوارش وارد می‌کند. سرکه سیب غذای اسیدی را خنثی می‌کند و تسکین بخش است.

طریقه مصرف: برای جلوگیری از سوزش سر دل، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در آب مخلوط کرده و مصرف کنید.

درمان سوزش سر دل در بارداری با سرکه

۳. رفع عفونت‌های قارچی و مخمری

سرکه سیب می‌تواند انواع عفونت‌های مخمری و قارچی رایج در زنان مثل واژینیت کاندیدال را تا حد بالایی درمان و کنترل کند. کاربرد موضعی آن می‌تواند باعث کاهش عفونت شود.

دستور مصرف: دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و روزی دو بار آن را بنوشید تا عفونت از بین برود.

همچنین می‌توانید آن را رقیق کرده و روی پوست آلوده استفاده کنید یا در حمام آب گرم استفاده کنید (به مدت زمان کم)؛ خاصیت اسیدی سرکه انواع عوامل و قارچ‌های‌های عفونت را از بین می‌برد.

رفع عفونت زنانه با سرکه سیب

نشستن در سرکه سیب برای رفع عفونت در دوران بارداری

عموما ترشحات بد بو، خارش و سوزش از جمله نشانه های عفونت قارچی هستند و یکی از راه‌های درمان خانگی آن نشستن در محلول رقیق شده سرکه سیب است. سرکه خاصیت اسیدی دارد وباکتری‌های عامل عفونت را از بین می‌برد.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا زنان باردار هم می‌توانند از سرکه سیب برای درمان عفونتشان استفاده کنند؟

در این مورد استفاده خودسرانه از سرکه کار درستی نیست! با نظر پزشک و تشخیص نوع عفونت می‌توانید از سرکه استفاده کنید (که البته راه‌ها و درمان‌های دیگری نیز وجود دارد)؛ در این مورد هم بهتر است از محلول رقیق شده‌ سرکه برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده شود. چون ممکن است نشستن در سرکه برای جنین مضر باشد.

۴. درمان عفونت ادراری

ادرار ابری (کدر) در دوران بارداری می‌تواند نشانه‌ای از عفونت‌ دستگاه ادراری باشد. سرکه سیب حاوی آنزیم‌ها و مواد معدنی مفیدی است که رشد باکتری‌های ایجاد کننده عفونت ادراری را کند می‌کند.

دستور مصرف: دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان پر از آب‌، دو بار در روز میل کنید. همچنین برای جلوگیری از عفونت می‌توانید از مقدار کمی سرکه سیب در آب داخل وان نیز استفاده کنید.

مصرف سرکه سیب در بارداری

۵. رفع گرفتگی بینی و صدا

محتوای پتاسیم و خاصیت ضد التهابی سرکه مخاط را کمتر می‌کند و تورم سینوس‌ها را کاهش می‌دهد.

دستور مصرف: دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری عسل در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و آن را دو بار یا سه بار در روز میل کنید.

۶. تنظیم سطح فشار خون

اسید استیک موجود در سرکه سیب، فشار خون را تنظیم می‌کند.

دستور مصرف: سه قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب گرم یا هر نوع نوشیدنی دیگری (به جز نوشابه‌های قندی) ترکیب کرده و آن را به مدت یک هفته بنوشید.

فواید سرکه سیب در بارداری

۷. درمان و رفع آکنه

آکنه و سایر مشکلات پوستی به دلیل تغییرات هورمونی غالبا در دوران بارداری مشاهده می‌شوند. سرکه سیب خام به عنوان یک تونر عمل می‌کند و وظیفه متعادل کردن pH پوست را به عهده گرفته و سلول‌های مرده و روغن‌های اضافی بر سطح پوست را از بین می‌برد.

دستور مصرف: سرکه سیب و آب مقطر را به نسبت ۱ به ۳ مخلوط کرده و با استفاده از یک تکه پنبه آن را روی پوست بمالید.

رفع آکنه بارداری با سرکه سیب

۸. تتنظیم جریان خون

مصرف متعادل سرکه سیب، برای بهبود جریان خون در بارداری توصیه می‌شود.

۹. سم زدایی از بدن

برخی پزشکان برای سم زدایی بدن در دوران بارداری، مصرف سرکه سیب را به مادران باردار توصیه می‌کنند.

۱۰. درمان دیابت بارداری

مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری همراه غذا، به تنهایی می‌تواند سطح قند خون را در افرادی که مبتلا به دیابت نوع نوع ۲ هستند، کاهش دهد. پس برای جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری سرکه سیب را فراموش نکنید.

۱۱. کمک به هضم بهتر غذا

خواص آنتی بیوتیکی سرکه سیب، با بسیاری از باکتری‌های مضر معده که عامل ناراحتی‌های معده است، مبارزه می‌کند. با تنظیم متابولیسم و ترویج باکتری‌های خوب در معده، هضم را بهبود می‌بخشد. این ماده همچنین حاوی پکتین است که دل پیچه را بهتر می‌کند.

۱۲. اثر مثبت در کاهش و کنترل وزن

مصرف سرکه سیب قبل از غذا باعث احساس سیری کامل می‌شود و به همین دلیل باعث کمتر غذا خوردن شما می‌شود. اگر می‌توانید سرکه سیب را وارد رژیم غذایی خود کنید؛ البته قبل از این کار با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن در بارداری

۱۳. داروی سرماخوردگی

خواص ضد باکتری سرکه سیب،در بهبود علائم سرماخوردگی و گلودرد موثر است.

دستور مصرف: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و روزی دو بار بنوشید تا علائم فروکش کند. همچنین می‌توانید این مخلوط را یک شب در دستگاه بخارساز قرار دهید و در اتاق خود بگذارید.

۱۴. درمان گرفتگی عضلات پا

ممکن است به‌خاطر گرفتگی ساق پایتان که ناشی از کمبود پتاسیم و فشار بر سیستم گردش خون است، نتوانید خوب بخوابید. سرکه سیب حاوی مقادیر بالای پتاسیم است که به رفع این عارضه کمک می‌کند.

گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری

اگر قصد مصرف سرکه در دوران بارداری را دارید، سعی کنید نوع پاستوریزه و با کیفیت آن را خریداری کنید.

عوارض مصرف سرکه در دوران بارداری

اگر سرکه سیب غیر پاستوریزه و ناسالم باشد، ممکن است خطرات خاصی را به همراه داشته باشد.

  • چنانچه داروهای خاصی مصرف می‌کنید، سعی کنید سرکه مصرف نکنید؛ چون ممکن است مصرف بیش از حد آن سطح پتاسیم را پایین بیاورد که برای شما و کودکتان خطرناک باشد. قبل از شروع مصرف سرکه با پزشک خود مشورت کنید.
  • سرکه سیب بسیار اسیدی است و می‌تواند مینای دندان شما را هنگام مصرف مستقیم از بین ببرد.
  • در بعضی موارد، سرکه باعث سوزش معده و گلو می‌شود.
  • از آنجا که سرکه سیب اسیدی است، نباید آن را به مقدار زیاد مصرف کنید. همچنین، باید هنگام مصرف آن مراقب باشید.

سرکه سیب در بارداری

چگونه با خیال راحت در دوران بارداری سرکه سیب مصرف کنیم؟

  • سرکه را به طور مستقیم مصرف نکنید، زیرا به مینا دندان آسیب می‌رساند، روی مری تأثیر می‌گذارد و می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند.
  • با استفاده از یک نی آسیب ناشی از مصرف سرکه بر دندان‌ها را به حداقل برسانید.
  • دهانتان را بعد از خوردن هرنوشیدنی که حاوی سرکه باشد، بشویید.
  • اگر ناراحتی معده دارید، از مصرف سرکه خودداری کنید.
  • هوشیار باشید که نسبت به سرکه آلرژی نداشته باشید؛ اگر هنگام مصرف سرکه احساس ناراحتی کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

کلام آخر

ادعاهای زیادی در مورد خواص سرکه سیب در درمان بیماری‌ها مطرح شده است. اما بسیاری از آن‌ها هنوز از نظر علمی ثابت نشده‌اند. با این وجود اگر قصد استفاده از سرکه سیب در دوران بارداری خود دارید، قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید و حتما سعی کنید سرکه‌های پاستوریزه و بهداشتی را برای مصرف انتخاب کنید. شما می‌توانید مطلب مربوط به مصرف بادام هندی در دوران بارداری را نیز در انگیزه بخوانید.

اگر تجربه‌ای در زمینه استفاده از سرکه در دوران بارداری دارید، در پایین همین صفحه با ما و دیگر مخاطبان در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید