۱۲ مورد از مهمترین خواص سه شیره برای سلامت بدن

سه شیره معجونی از ترکیب سه شیره‎ خرما، توت و انگور است. برای بدست آوردن سه شیره، آب این سه ماده خوراکی (توت، انگور و خرما) را گرفته و  آنقدر حرارت می‎دهند تا غلیظ شود؛ در انتها بدون اینکه ماده دیگری اضافه شود، هر سه شیره را با هم ترکیب می‎کنند. سه شیره فقر آهن و کم‌خونی را درمان کرده و باعث افزایش میل جنسی و درمان ناتوانی‎های ‎جنسی شود. در این ماده غذایی کم نظر مواد مغذی از جمله ویتامین‎های ‎E، C و A و ویتامین‎های‎گروه B به وفور یافت می‎شود. همچنین سه شیره حاوی مواد مغذی از جمله…

خواص سه شیره می‎تواند فقر آهن و کم خونی را درماند کند

سه شیره معجونی از ترکیب سه شیره‎ خرما، توت و انگور است. برای بدست آوردن سه شیره، آب این سه ماده خوراکی (توت، انگور و خرما) را گرفته و  آنقدر حرارت می‎دهند تا غلیظ شود؛ در انتها بدون اینکه ماده دیگری اضافه شود، هر سه شیره را با هم ترکیب می‎کنند. سه شیره فقر آهن و کم‌خونی را درمان کرده و باعث افزایش میل جنسی و درمان ناتوانی‎های ‎جنسی شود. در این ماده غذایی کم نظر مواد مغذی از جمله ویتامین‎های ‎E، C و A و ویتامین‎های‎گروه B به وفور یافت می‎شود. همچنین سه شیره حاوی مواد مغذی از جمله آهن، کلسیم، منیزیم و فسفر است. به‌طور کلی این ماده غذایی می‎تواند در تقویت حافظه، پیشگیری از ابتلا به دردهای مفصلی و آرتریت، درمان تیروئید و … موثر واقع شود.
در ادامه به بررسی خواص سه شیره و تاثیر آن بر سلامت بدن، پوست و مو می‎پردازیم.

 

خواص سه شیره

۱. کنترل قند خون

یکی از مهم‌ترین خواص سه شیره نداشتن مواد نگهدارنده و افزودنی‎های ‎مجاز است. در این ماده غذایی شیرین از شکر و مواد قندی مضر استفاده نشده و شیرینی آن طبیعی است. به همین دلیل به افزایش قند خون منجر نمی شود. البته توصیه می‎شود افراد مبتلا به دیابت مقدار کمتری از این ماده غذایی مصرف کنند. با این وجود افراد سالم با مصرف آن در معرض ابتلا به قند خون قرار نمی‌گیرند.

۲. پیشگیری از سرماخوردگی

سه شیره طبع گرمی دارد. بنابراین برای افراد سردمزاج مناسب است. در فصل زمستان بدن به انرژی زیادی نیاز دارد؛ بنابراین خوردن این ماده غذایی می‎تواند انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند. از سوی دیگر مصرف آن مانع ابتلا به سرماخوردگی می‎شود.

۳. مفید برای زنان باردار یا شیرده

اگر زنان باردار و مادران شیرده سه شیره مصرف کنند، جنین و نوزاد کمتر در معرض بیماری‌های عفونی و فقر آهن قرار می‎گیرد؛ سیستم ایمنی جنین یا نوزاد تقویت شده و رشد او سریع‌تر می‎شود. یکی دیگر از خواص سه شیره برای نوزاد تقویت هوشیاری و قدرت ذهن اوست.

۴. درمان کم خونی

یکی دیگر از خواص سه شیره درمان فقر آهن و کم‌خونی است. این ماده غذایی سرشار از آهن و فولات است. به همین دلیل در تامین گلبول‎های ‎قرمز خون نقش زیادی را ایفا می‎کند. میزان تاثیر سه شیره در تامین آهن خون بیش‌تر از قرص‎ ‎آهن است. (بعد از گذشت ۲۴ ساعت از مصرف دارو، آهن بدست آمده از بدن دفع می‎شود.) به‌طور کلی مصرف سه شیره برای زنان باردار و بانوانی که در دوره قاعدگی هستند توصیه می‎شود. سه شیره همچنین با تامین آهن بدن، ضعف و بی‌حالی را از بین می‎رود. مصرف این ماده غذایی ارزشمند برای کودکان، سالمندان و افراد لاغر توصیه می‎شود.

۵. تقویت و رشد موها

از دیگر تاثیرات و خواص سه شیره کمک به بهبود رشد موی سر است. این ماده غذایی سرشار از روی است. امروزه برخی افراد برای تقویت موی سر خود از داروهایی شیمیایی مانند زینک اکساید (روی) استفاده می‎کنند؛ این در حالی است که این سه شیره می‎تواند روی مورد نیاز برای رشد و جلوگیری از ریزش مو را تامین کند. همچنین آهن یکی دیگر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد موی سر به وفور در سه شیره یافت می‌شود.

۶. درمان ناتوانی جنسی

یکی از دلایل ناتوانی جنسی و ضعف قوای جنسی نداشتن قدرت جسمانی و ضعف بدنی است. در طب سنتی ایران یکی از خواص سه شیره درمان این بیماری عنوان شده است. به طوری که سه شیره با تامین انرژی بدن و رفع خستگی می‎تواند به افزایش قوای جنسی منجر شود.

۷. انرژی زا

کودکان و نوجوانان به دلیل تحرک زیاد و قرارگیری در سن رشد، بیش از هر سن دیگری به مواد مقوی و انرژی‌زا نیاز دارند؛ سه شیره یک پیشنهاد مقوی و انرژی‌زا برای آن‌هاست. این ماده مقوی به رشد سلول‎های‎ بدن کمک می‎کند. از سوی دیگر مصرف یک قاشق از این ماده غذایی بر روی قدرت حافظه اثر مثبت به جا می‎گذارد. به همین دلیل توصیه می‌شود دانش آموزان برای افزایش قدرت یادگیری سه شیره را در وعده صبحانه مصرف کنند. البته سه شیره برای افراد سالمند و میانسال هم خواص زیادی دارد؛ رفع بی‌حسی و کرختی و پیشگیری از ابتلا به آلزایمر از فواید مصرف سه شیره برای سالمندان است.

خواص سه شیره نداشتن مواد نگهدارند و افزودنی‎های‎مجاز است

۸. درمان دردهای مفصلی

سه شیره در تسکین دردهای ناشی از روماتیسم، مفصلی و آرتروز موثر است. این ماده دارای خاصیت ضدالتهابی و طبع گرم است. وجود مقادیر بالای کلیسم، منیزیم و فسفر در این ماده غذایی موجب رفع دردهای مفصلی می‌شود. این سه ماده علاوه بر ایجاد استحکام و سلامت استخوان‌ها، از پوسیدگی دندان نیز پیشگیری می‎کند. البته مسواک زدن بعد از مصرف را فراموش نکنید!

۹. زیبایی پوست

مصرف مواد قندی و شیرین به پوست آسیب می‎رساند. وقتی گلوکز بیش از نیاز بدن به سمت کبد هدایت ‎شود، به صورت جوش بر روی پوست ظاهر می‎شود. اما سه شیره ا داشتن قند طبیعی آسیبی به کبد و پوست وارد نمی کند. از سوی دیگر این ماده غذایی یک آبرسان موثر برای پوست محسوب می‎شود. همچنین سه شیره منافذ باز پوست را کنترل کرده و مانع از پیری زودرس پوست می‌شود.

۱۰. تسکین دهنده سردردهای مزمن

یکی از دلایلی که باعث ابتلا به سردردهای مزمن می‌شود، افت فشارخون است. با مصرف سه شیره فشار خون به حالت متعادل باز می‎گردد؛در نتیجه سردرد درمان می‎شود. یکی دیگر از دلایل سردردهای مکرر فقر آهن در بدن بوده که با مصرف سه شیره این عنصر برای بدن تامین می‎شود.

۱۱. درمان یبوست

سه شیره به دلیل داشتن ویتامین‎های ‎گروه B و مواد معدنی فراوان می‎تواند مخاط روده بزرگ را افزایش دهد. در نتیجه دفع مواد زائد و مضر از بدن به راحتی انجام و یبوست درمان می‎شود. سه شیره در درمان سوء هاضمه و بهبود عملکرد معده نیز موثر است.

۱۲. فاقد کلسترول مضر

یکی از دلایلی که مانع از مصرف سه شیره می‎شود، ترس از چاقی و اضافه وزن است. در واقع سه شیره فاقد کلسترول‌های مضر بوده و تاثیر زیادی بر روی چاقی ندارد. البته تا زمانی که در مصرف آن زیاده روی نشود! مصرف یک قاشق غذاخوری سه شیره در وعده صبحانه به سلامت جسمانی کمک می‌کند. مصرف این مقدار تاثیری در افزایش وزن ندارد.

 

سخن آخر

با وجود خواص زیاد سه شیره و تاثیرات مفید آن بر روی بدن نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. این ماده غذایی حاوی کلسترول، تری گلیسیرید و قند طبیعی است و افراد گرم مزاج بهتر است از مصرف بیش از حد این ماده خوراکی خودداری کنند؛ زیرا باعث غلیظ شدن صفرا شده و به صورت جوش صورت خود را نشان می‎دهد. مقدار مناسب مصرف سه شیره برای بزرگسالان در طی روز ۱ قاشق غذاخوری و برای کودکان ۳ قاشق مرباخوری است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید