خواص کرفس کوهی و فواید شگفت انگیز آن برای لاغری

کرفس کوهی یا کرفس بختیاری که در گویش مردم بختیاری با نام کلوس خوانده می‌شود، یکی از گیاهان خوش‌عطر و دارویی است. این گیاه به رنگ سبز مایل به زرد بوده و از خانواده گیاهان چتری محسوب می‌شود و در فصل بهار می روید. کرفس کوهی طبع خشک و گرم داشته و برای کسانی که طبع سرد دارند، توصیه می‌شود. این گیاه در استان‌‎های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و لرستان می‌روید. از جمله خواص کرفس کوهی می‌توان به زیباسازی پوست، کمک به لاغری و شیردهی اشاره کرد. در این مطلب تعدادی از خواص مفید کرفس کوهی…

یکی دیگر از خواص کرفس کوهی کنترل قند خون است

کرفس کوهی یا کرفس بختیاری که در گویش مردم بختیاری با نام کلوس خوانده می‌شود، یکی از گیاهان خوش‌عطر و دارویی است. این گیاه به رنگ سبز مایل به زرد بوده و از خانواده گیاهان چتری محسوب می‌شود و در فصل بهار می روید. کرفس کوهی طبع خشک و گرم داشته و برای کسانی که طبع سرد دارند، توصیه می‌شود. این گیاه در استان‌‎های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و لرستان می‌روید. از جمله خواص کرفس کوهی می‌توان به زیباسازی پوست، کمک به لاغری و شیردهی اشاره کرد. در این مطلب تعدادی از خواص مفید کرفس کوهی آورده شده‌است.

 

خواص کرفس کوهی

۱. کمک به کاهش وزن

کرفس کوهی به تنظیم اشتها کمک می‌کند. در کرفس کوهی ماده‌ای به نام فلانوئید و چندین نوع آنتی‌اکسیدان وجود دارد. این مواد به کاهش چربی‌های اضافه بدن کمک می‌کنند. همچنین اگر آب کرفس کوهی را همراه با چند قطره لیموترش مصرف کنید، چربی‌های اضافه بدن تا حد زیادی از بین می‌روند. البته توجه داشته باشید که تا زمانی خواص کرفس کوهی برای لاغری تاثیرگذار خواهد بود که همزمان ورزش و رژیم غذایی هم داشته باشید؛ در غیر این صورت تاثیر مثبت این گیاه از بین می رود.

۲. کنترل قند خون

این گیاه به کنترل قند خون و دیابت کمک می کند. کسانی که به دیابت نوع ۲ مبتلا بوده و به انسولین حساسیت دارند، بهتر است کرفس کوهی مصرف کنند. کرفس کوهی با خاصیت ضد التهابی قوی می‌تواند حساسیت به انسولین را از بین ببرد. از سوی دیگر کرفس کوهی حاوی مقدار زیادی پلی فنول است. این ماده نیز در پیشگیری از ابتلا به دیابت تاثیر شگفت‌انگیزی دارد.

۳. پیشگیری  از سرماخوردگی

ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کرفس کوهی باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. همچنین به دلیل طبع گرم این گیاه، مصرف آن برای فصول سرد سال مناسب است. بنابراین دم‌کرده این گیاه در پیشگیری و درمان آنفلونزا و سرماخوردگی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

۴. کنترل فشارخون

عصاره کرفس کوهی هیدروالکلی است. در نتیجه بر روی میزان فشار خون تاثیر مثبت دارد. این گیاه سرشار از پتاسیم بوده و از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری می‌کند. بنابراین یکی از خواص کرفس کوهی تنظیم فشارخون و جلوگیری از ابتلا به سکته است.

۵. محافظت از قلب

وجود فلانوئید در کرفس کوهی در کنترل کلسترول و چربی اضافه خون موثر است. پس می‌توان گفت یکی دیگر از خواص کرفس کوهی برای سلامت بدن، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است. همچنین این گیاه در پیشگیری از بیماری آتروز اسکلروزیس موثر واقع می‌شود. علاوه بر این در کرفس کوهی وجود مقداری منیزیم به همراه پتاسیم، از گرفتگی عضلات و عروق خونی پیشگیری می‌کند. جالب است بدانید که مردم محلی در مناطقی که کرفس کوهی در آنجا می‌روید، از صمغ این گیاه نیز برای درمان چربی خون، فشار خون، ناراحتی‌های قلبی و کمردرد استفاده می‌کنند.

یکی از خواص کرفس کوهی تنظیم فشارخون و جلوگیری از ابتلا به سکته است.۶.بهبود دستگاه گوارش

تاثیر این گیاه در بهبود مشکلات معده ثابت شده‌است. کرفس کوهی به هضم غذا کمک می‌کند. به‌طور کلی این گیاه می‌تواند از بیماری‌های گوارشی از قبیل معده‌درد، کرون، کولیت روده و زخم‌معده پیشگیری کند. از سوی دیگر این گیاه به دلیل داشتن فیبر در پیشگیری از ابتلا به یبوست موثر است. مصرف برگ و ساقه این گیاه برای این منظور توصیه می‌شود.

۷. کمک به بیماری های روحی

این گیاه خاصیت آرام‌بخشی دارد. بنابراین یکی دیگر از خواص کرفس کوهی پیشگیری و درمان استرس، اضطراب و افسردگی است. به همین دلیل می‌توان آن را برای التیام دردهای روحی استفاده کرد. در مناطقی که این گیاه می‌روید، آن را به شکل پماد نیز بر روی ناحیه دچار درد و التهاب می‌مالند.

۸. درمان روماتیسم و سنگ کلیه

سدیم اضافه در بدن در بسیاری از مواقع به سنگ کلیه منجر می‌شود. این گیاه به دلیل داشتن پتاسیم قادر به خنثی کردن سدیم در بدن است. پس با مصرف این گیاه، تا حد زیادی از ابتلا به سنگ کلیه در امان می‌مانید. از سوی دیگر پتاسیم می‌تواند اسید اوریک در کلیه‌ها را نیز دفع کند. بنابراین در درمان بیماری‌های نقرس و روماتیسم موثر است.

۹. پیشگیری از پیری زودرس

آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در این گیاه، باعث کلاژن‌سازی در بدن می‌شود؛ در نتیجه به رفع چین و چروک و جوانسازی پوست کمک می‌کند. از سوی دیگر کرفس کوهی با دفع مواد زائد و سموم از راه کبد و کلیه، به پاکسازی خون و کبد کمک می‌کند. در نتیجه با مصرف آن پوست زیباتری خواهید داشت. اگر بانوان پس از یائسگی این گیاه را مصرف کنند، از افتادگی و چین و چروک پوستشان جلوگیری می‌شود.

۱۰. درمان زخم پوستی

یکی دیگر از مزیت‌ها و خواص کرفس کوهی سرعت بخشیدن به درمان زخم‌های پوستی است. مردم محلی آن را له کرده و به صورت پماد بر روی زخم می‌گذارند. در واقع این گیاه خاصیت ضدعفونی‌کننده و ترمیم‌کنندگی بافت پوست را دارد. از سوی دیگر کرفس کوهی از ایجاد عفونت در زخم نیز جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از خواص کرفس کوهی پیشگیری و درمان استرس، اضطراب و افسردگی است

بذر کرفس کوهی

خواص کرفس کوهی تنها به ساقه و برگ آن خلاصه نمی‌شود. بذر این گیاه هم حاوی فواید بی‌شماری است. افراد لاغر و نحیف می‌توانند بذر کرفس کوهی میل کنند؛ چرا که بذر آن یک نوع اشتها آور طبیعی محسوب می‌شود. از سوی دیگر بذر این گیاه باعث پاکسازی معده و دستگاه گوارش از سموم و مواد زائد می‌شود. همچنین بذر کرفس کوهی از سرطان معده پیشگیری کرده و قادر به پاکسازی کبد و کلیه است.

 

عوارض کرفس کوهی

کرفس کوهی با وجود داشتن خواص بی‌شمارش در موارد زیر منع مصرف دارد:

  • در دوران بارداری نباید مصرف شود؛ زیرا ممکن به سقط جنین منجر شود.
  • افرادی که به صرع مبتلا هستند، باید از خوردن آن خودداری کنند؛ زیرا این گیاه حملات صرع را تشدید می‌کند.

 

سخن آخر

این گیاه پرخاصیت به اشکال مختلفی مصرف می‌شود. معمولا ساقه و گل آن به صورت پودر در دوغ و ماست مصرف می‌شود. همچنین از آن برای پخت غذا و سوپ استفاده می‌شود. شما نیز می‌توانید با گنجاندن این گیاه بی‌نظیر در سبد غذایی خود از خواص فوق‌العاده آن استفاده کنید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را از طریق ارسال نظر با ما در انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید