۱۲ مورد از خواص انجیر سیاه برای سلامتی

در مورد خواص انجیر سیاه و تاثیر آن روی سلامت بدن چه می‎دانید؟ این میوه می‎تواند به درمان برخی از امراض از جمله زخم معده، فشار خون، سنگ کلیه و اضافه وزن کمک ‎کند. در ادامه به بررسی خواص انجیر سیاه می‎پردازیم و البته در پایان مضرات مصرف بیش از حد آن را نیز مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.   خواص انجیر سیاه ۱. کنترل فشار خون به دلیل این که انجیر سیاه حاوی پتاسیم و پکتین است، به کنترل فشار خون کمک می‎کند. آنچه باعث ابتلا به فشار خون می‎شود، وجود سدیم در بدن است. اما پتاسیم انجیر…

با خواص انجیر سیاه برای سلامت بدن آشنا شوید

در مورد خواص انجیر سیاه و تاثیر آن روی سلامت بدن چه می‎دانید؟ این میوه می‎تواند به درمان برخی از امراض از جمله زخم معده، فشار خون، سنگ کلیه و اضافه وزن کمک ‎کند. در ادامه به بررسی خواص انجیر سیاه می‎پردازیم و البته در پایان مضرات مصرف بیش از حد آن را نیز مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

خواص انجیر سیاه

۱. کنترل فشار خون

به دلیل این که انجیر سیاه حاوی پتاسیم و پکتین است، به کنترل فشار خون کمک می‎کند. آنچه باعث ابتلا به فشار خون می‎شود، وجود سدیم در بدن است. اما پتاسیم انجیر سیاه، سدیم را خنثی می‎کند. این میوه با کنترل فشار خون، احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را تا حد زیادی کاهش می‎دهد. از دیگر خواص انجیر سیاه درمان عروق کرونر است. در انجیر سیاه عناصری همچون فنول، امگا ۳ و امگا ۶ موجود است که به درمان بیماری عروق کرونر کمک می‎کنند.

۲. کاهش کلسترول

همانطور که گفتیم این میوه حاوی مقداری زیادی پکتین (نوعی فیبر محلول) است. به همین دلیل زمانی که وارد دستگاه گوارش می‎شود، توده‎های ‎اضافی کلسترول را با خود به سمت انتهای روده بزرگ می‎برد. به این ترتیب می‎تواند در خروج کلسترول اضافه از بدن کمک کند.

۳. کاهش وزن

باورتان می‎شود که یکی از خواص انجیر سیاه کاهش وزن باشد؟ البته فراموش نکنید که در مصرف آن نباید زیاده روی کنید؛ زیرا در این صورت جواب عکس می‎گیرید و کالری زیاد در آن منجر به افزایش وزن می‎شود.
این میوه حاوی فیبر است که باعث احساس سیری می‎شود. از سوی دیگر با بهبود عملکرد روده، باعث خروج مواد زائد از بدن می‎شود. در حالی که اگر همین مواد زائد از جمله کلسترول در بدن باقی بمانند، باعث چاقی می‎شوند.

خواص انجیر سیاه

۴. درمان یبوست

یکی از مهم‌ترین خواص انجیر سیاه بهبود سلامت سیستم گوارش و درمان یبوست است. یبوست که به دلیل خشکی روده‎ها ‎و عملکرد بد معده رخ می‎دهد، با مصرف انجیر سیاه بهبود می‎یابد. این میوه یک نوع ملین طبیعی به شمار می‎رود که باعث نرمی روده‎ها ‎می‎شود. در عین حال انجیر سیاه حاوی مقداری زیادی پروبیوتیک است. این ماده به حفظ باکتری‎های ‎مفید روده کمک می‎کند. اما در حالت یبوست، به دلیل خروج پرفشار مواد زائد، این باکتری‎ها ‎از بین می‎رود.

۵. پیشگیری از سرطان

اگر می‎خواهید از سرطان در امان بمانید، در طی روز چند عدد انجیر سیاه میل کنید. زیرا فیبر موجود در آن از بروز سرطان (بخصوص سرطان دستگاه گوارش) جلوگیری می‎کند. همچنین در پیشگیری از سرطان سینه موثر است. اگر بانوان پس از دوره یائسگی انجیر سیاه مصرف کنند، از ابتلا به سرطان سینه در امان می‎مانند.

۶. مبارزه با دیابت

به دلیل اینکه انجیر سیاه حاوی پتاسیم است، می‎تواند مقدار قند اضافه خون را درمان کند. همچنین باعث کاهش انسولین برای بیماران دیابتی می شود. افزایش انسولین، باعث افت شدید قند خون می‎شود و خطر سکته مغزی را به دنبال دارد. در صورتی که انسولین کاهش یابد، قندخون افزایش خواهد یافت.

۷. جلوگیری از پوکی استخوان

این میوه حاوی مقدار زیادی کلسیم است که باعث استحکام استخوان‎ها ‎می‎شود. از سوی دیگر در این میوه مقدار زیادی فسفر وجود دارد. این ماده باعث رشد مجدد استخوان و تشکیل بافت آن می‎شود. به همین دلیل متخصصان، مصرف انجیر سیاه را برای کودکان و افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند، توصیه می‎کنند.

۸. درمان بیماری‎های ‎مقاربتی

تسکین بیماری‎های ‎آمیزشی یکی دیگر از خواص انجیر سیاه محسوب می‎شود. هندی‎ها از دیرباز برای درمان بیماری‎های ‎مقاربتی، از این میوه پماد می‌ساختند. انجیر سیاه می‎تواند به درمان اختلالات جنسی از جمله اختلال نعوظ، ضعف بنیه و ناباروری کمک کند. این میوه حاوی مقدار زیادی مواد معدنی و ویتامین است که به افزایش انرژی و بنیه کمک می‎کند.

۹. دفع سنگ کلیه

اگر انجیر سیاه مصرف کنید، از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‎کند. اما اگر به سنگ کلیه (سینگ‎های ‎ریز) مبتلا شده‌اید، باید هر روز ۶ عدد انجیر سیاه را به مدت ۱۰ دقیقه در یک فنجان آب بجوشانید و میل کنید. تکرار این کار به دفع سنگ کلیه کمک می‎کند.

۱۰. جلوگیری از دفع کلسیم

مصرف انجیر سیاه از دفع کلسیم از بدن جلوگیری می‌کند. با مصرف بیش از اندازه نمک، سدیم موجود در آن باعث دفع کلسیم از راه ادرار می‎شود. در حالی که انجیر سیاه حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که سدیم را خنثی و اسید اوریک را دفع می‎کند.

۱۱. حفظ رطوبت و زیبایی پوست

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در این میوه باعث حفظ سلامت و رطوبت پوست می‎شود. اگر مدت زیادی است به خشکی لب مبتلا شده اید، پوره انجیر سیاه را روی لب‎های خود بگذارید.
همچنین انجیر سیاه باعث بهبود بیماری‎های ‎پوستی از جمله جوش، کورک، دمل و التهاب می‎شود. این میوه با کمک به دفع مواد زائد از بدن، باعث پاکسازی کبد و در نتیجه زیبایی پوست می‎شود.

 انجیر سیاه

۱۲. بهبود زخم معده

یکی دیگر از خواص انجیر سیاه درمان زخم معده است. البته برای اینکه تاثیر آن را در کوتاه مدت مشاهده کنید، باید انجیر سیاه را له و با مقدار مساوی عسل طبیعی مخلوط کنید.

 

تفاوت خواص انجیر سیاه با انجیر سفید

دو نوع انجیر در بازار موجود است که یک نوع آن به رنگ سفید یا زرد و دیگری به رنگ سیاه است. از نظر خاصیت و میزان مواد مغذی، هر دو نوع انجیر سیاه و سفید حاوی مقدار زیادی کالری، قند، املاح معدنی و انواع ویتامین هستند. اما انجیر سیاه به دلیل اینکه حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است، خاصیت ضدسرطانی دارد. همچنین تاثیر انجیر سیاه بر روی بهبود زخم و کمک به سیستم ایمنی بدن نسبت به نوع سفید آن، بیشتر است.

 

نکات پایانی

زیاده روی در هیچ ماده غذایی توصیه نمی‌شود. زیاده روی در مصرف انجیر سیاه نیز با تمامی خواصی که دارد، باعث ابتلا به اسهال و نفخ شکم خواهد شد. همچنین مصرف زیاد این میوه باعث آسیب به معده و چشم می‎گردد. این میوه طبع گرمی دارد. به همین دلیل افراد گرم مزاج بهتر است از خوردن بیش از حد آن خودداری کنند. مصرف زیاد انجیرسیاه به دلیل قند فراوان موجود در آن، به بیماران دیابتی نیز توصیه نمی‎شود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید