خواص هندوانه زرد چیست؟

هندوانه زرد یا آناناسی (با نام علمی Citrullus vulgaris) بومی مناطق گرمسیری قاره آفریقاست. این هندوانه اخیراً در مناطق جنوب ایران کاشته می‌شود و دارای پوستی با نوارهای سبز پررنگ و سبز کمرنگ بوده و گوشت آن نیز به دلیل وجود لیکوپن زرد رنگ است. جالب است بدانید هندوانه آناناسی در مقایسه با گونه‌های قرمز خیلی شیرین‌تر است. در این مطلب از سایت انگیزه قصد داریم شما را با خواص هندوانه زرد و مضرات آن و تاثیر مصرف این میوه در بارداری و همچنین نحوه کاشت هندوانه زرد آشنا کنیم. مهم‌ترین خواص هندوانه زرد (هندوانه آناناسی) ۱- از پوکی استخوان…

خواص هندوانه زرد

هندوانه زرد یا آناناسی (با نام علمی Citrullus vulgaris) بومی مناطق گرمسیری قاره آفریقاست. این هندوانه اخیراً در مناطق جنوب ایران کاشته می‌شود و دارای پوستی با نوارهای سبز پررنگ و سبز کمرنگ بوده و گوشت آن نیز به دلیل وجود لیکوپن زرد رنگ است. جالب است بدانید هندوانه آناناسی در مقایسه با گونه‌های قرمز خیلی شیرین‌تر است. در این مطلب از سایت انگیزه قصد داریم شما را با خواص هندوانه زرد و مضرات آن و تاثیر مصرف این میوه در بارداری و همچنین نحوه کاشت هندوانه زرد آشنا کنیم.

خواص هندوانه زرد

مهم‌ترین خواص هندوانه زرد (هندوانه آناناسی)

۱- از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند

هندوانه زرد دارای مقادیر زیادی از کلسیم، پتاسیم و پروتئین است که برای رشد استخوان‌ها مناسب هستند. این مواد رشد استخوان‌ها را افزایش داده و به استحکام آن‌ها کمک می‌کند. از طرفی مصرف این نوع از هندوانه باعث می‌شود، استخوان‌ها متخلخل نشوند و از پوکی استخوان پیشگیری شود.

۲- برای کاهش وزن مفید است

قند موجود در هندوانه زرد برای رژیم غذایی شما بسیار بی‌ضرر بوده و فیبر موجود در آن نیز می‌تواند نیاز بدن به مواد غذایی را کاهش دهد. از طرفی هندوانه زرد، معده را برای زمان طولانی پر نگه داشته و میل به غذا را کاهش می‌دهد، بنابراین استفاده از این میوه برای کاهش وزن بسیار مناسب است.

۳- آفتاب سوختگی را درمان می‌کند

بر طبق پژوهشی مشخص شد که بتا کاروتن موجود در هندوانه آناناسی برای جلوگیری و درمان آفتاب سوختگی مؤثر است.

۴- باعث جوان‌سازی پوست می‌شود

هندوانه زرد دارای مقادیر زیادی از ویتامین C است که موجب سنتز کلاژن در پوست می‌شود و بنابراین یکی از خواص هندوانه زرد کمک به کم شدن چین و چروک و جوان‌سازی پوست صورت است.

خواص هندوانه زرد

۵- عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد

مصرف هندوانه زرد موجب تغذیه‌ی کلیه‌ها می‌شود. دلیلش این است که هندوانه زرد ادرار آور بوده و بدن را مجبور به دفع ادرار می‌کند. به تبع آن، مواد سمی بدن به همراه ادرار خارج خواهند شد. از طرفی آب موجود در این هندوانه برای کلیه‌هایی که همواره برای سرعت بخشیدن به عملکردشان به آب نیاز دارند، مناسب است.

۶- جوش و آکنه را درمان می‌کند

یکی از خواص هندوانه زرد یا هندوانه آناناسی درمان جوش است. این هندوانه دارای میزان زیادی ویتامین A است که سبب کنترل چربی پوست شده و به بهبود و کاهش آکنه و جوش صورت کمک می‌کند.

۷- گردش خون را بهبود می‌بخشد

هندوانه زرد با نرم کردن رگ‌های خونی، گردش خون را بهبود می‌بخشد. این میوه منبع غنی از سیترولین است. مواد سیترولین این وظیفه را بر عهده دارند که دیگر ترکیب‌های مفید را از طریق آب به بدن جذب کنند. این موضوع موجب می‌شود که رگ‌های خونی بدن نرم شوند و گردش خون در آن‌ها به راحتی انجام شود.

۸- هندوانه زرد فشار خون را کاهش می‌دهد

بر طبق پژوهش‌هایی که در دانشگاه فلوریدا استیت صورت پذیرفت، مشخص شد که هندوانه زرد فشار خون را کاهش می‌دهد. از این رو در صورتی که به طور مداوم از این میوه استفاده کنید، عملکرد قلب بهبود خواهد یافت. پتاسیم موجود در هندوانه زرد در درمان فشار خون بالا تأثیرگذار است. مصرف این هندوانه حتی برای مدت کوتاه یک هفته نیز می‌تواند فشار خون را به میزان زیادی کاهش دهد.

کاهش فشار خون

۹- فرآیند گوارش را بهبود می‌بخشد

مقادیر فیبر موجود در هندوانه آناناسی به گوارش غذا سرعت می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می دهند که فیبر به لیگنین انتقال پیدا کرده و لیگنین در تسریع فرایند دفع مدفوع تأثیر گذاشته و حجم دفع را افزایش می‌دهد.

۱۰- هندوانه زرد سنگ کلیه را دفع می‌کند

هندوانه آناناسی دارای خواص دیورتیک است و با ازدیاد ادرار و دفع آن به سم زدایی بدن کمک کرده و برای جلوگیری از ابتلا و دفع سنگ کلیه مؤثر است.

۱۱- تأثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد

هندوانه زرد دارای مواد سیترولینی و کاروتنوئیدی است که حاوی لیکوپن هستند. این مواد می‌تواند رادیکال‌های آزاد را از بین برده و تاثیرات مخرب آن بر بدن انسان را خنثی کند.

۱۲- دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد

هندوانه زرد به دلیل مواد موجود در خود، از آسیب زدن درد به بدن پیشگیری می‌کند. به علاوه این هندوانه برای تقویت عضلات پا مفید است. بر اساس پژوهش‌های جمعی از محققان در اسپانیا مشخص شد که نوشیدن آب هندوانه زرد پس از پایان ورزش می‌تواند در ریکاوری ماهیچه‌ها مؤثر باشد.

۱۳- هندوانه زرد تب بر است

هندوانه آناناسی دارای ویتامین‌های A و C است که همین دو ویتامین نقش پررنگی در کاهش دمای بدن دارند. دقت داشته باشید خوردن هندوانه زرد در شرایط آب و هوایی سرد پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا خوردن زیاد مواد سرد میزان تب را افزایش می‌دهد.

هندوانه زرد و کاهش تب

۱۴- عطش را کاهش می‌دهد

بیشتر حجم هندوانه آناناسی را آب تشکیل داده است. از این رو، مصرف هندوانه زرد تشنگی را برطرف می‌کند. هندوانه زرد نقش پررنگی در جلوگیری از کم‌آبی بدن دارد. در نتیجه بهترین میوه برای فصول گرم سال است.

۱۵- خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد

یکی تز خواص هندوانه زرد پیشگیری از ابتلا به سرطان است. هندوانه زرد دارای ویتامین C و لیکوپن بوده که بدن را در برابر هجوم رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا حفظ می‌کند. به علاوه، آنتی‌اکسیدان‌های زیاد موجود در این میوه برای افراد مبتلا به پروستات و شمار دیگری از انواع سرطان مفید هستند.

۱۶- از ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان محافظت می‌کند

هندوانه زرد دارای مقادیری از ویتامین C است که آفت دهانی را بهبود می‌دهد. به علاوه این هندوانه از پدیدار شدن بیماری سوء جذب گوارشی (اسپرو) پیشگیری می‌کند. از طرفی هندوانه آناناسی شما را در برابر ابتلا به بیماری‌های مربوط به دهان و دندان‌ایمن می‌کند.

۱۷- از ابتلا به آسم جلوگیری می‌کند

هندوانه زرد به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی روی و ویتامین C، از سیستم تنفسی محافظت کرده و آن را منبسط می‌کند و با این کار از ابتلا به بیماری آسم پیشگیری می‌کند. این میوه همچنین تنفس را بهبود می‌بخشد.

پیشگیری از آسم با هندوانه زرد

۱۸- هندوانه زرد سرشار از ویتامین آ است

در هندوانه زرد به میزان زیادی ویتامین A وجود دارد. باید اشاره داشت که این ویتامین برای تقویت بینایی و عملکرد چشم‌ها کارایی بسیار زیادی دارد.

۱۹- چربی‌های مضر بدن را می‌سوزاند

فیبر و آمینو اسیدها و سیترولین موجود در هندوانه زرد تأثیرات زیادی در کاهش وزن دارند. این مواد از انباشته شدن چربی‌ها جلوگیری کرده و سیستم کاری کلیه‌ها را تنظیم می‌کنند. به علاوه این مواد قادر به تولید ماده‌ی آرژینینی هستند. این ماده چربی‌های مضر بدن را می‌سوزاند و نابود می‌کند.

 

مضرات مصرف بیش از اندازه از هندوانه زرد

  • استفاده بیش از اندازه از هندوانه زرد که حاوی میزان زیادی قند طبیعی است، می‌تواند باعث بالا بردن سطح قند خون در افراد دیابتی شود.
  • بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، استفاده زیاد از هندوانه زرد سبب بروز اختلالات گوارشی می‌شود و عارضه‌هایی همچون اسهال، تهوع و حتی استفراغ را به همراه خواهد داشت.
  • استفاده زیاد از هندوانه آناناسی در مرحله بارداری موجب بالا رفتن سطح قند خون در خانم‌های باردار شده و ریسک ابتلا به دیابت حاملگی را زیاد می‌کند.
  • کسانی که با فشار خون پایین دست و پنجه نرم می‌کنند، هرگز نباید بیش از اندازه از هندوانه آناناسی استفاده کنند زیرا میزان زیاد عنصر پتاسیم موجود در این میوه موجب پایین آمدن شاخص فشار خون شده و با عوارضی چون سرگیجه و ضعف همراه است.
  • بر اساس آزمایشات صورت گرفته مشخص شده است که مصرف زیاد هندوانه زرد می‌تواند سبب بروز ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ در مردان شود.
  • استفاده بی رویه از هندوانه آناناسی به علت وجود میزان زیاد پتاسیم موجود در این میوه، می‌تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی از جمله ضربان قلب نامنظم شود.

 

تأثیر مصرف هندوانه زرد در دوران بارداری

  • کاهش آب بدن در مراحل بارداری موجب انقباض زودرس و تولد زودرس نوزاد می‌شود. استفاده از هندوانه زرد به علت دارا بودن آب زیاد می‌تواند از ابتلا به کم آبی در خانم‌های باردار پیشگیری کند.
  • هندوانه زرد دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی است. مواد معدنی موجود در این میوه باعث می‌شود تا گرفتگی عضلات در ماه‌های پایانی بارداری کاهش پیدا کند.
  • در هندوانه زرد میزان زیادی فیبر وجود دارد که می‌تواند سوزش سر شکم در بانوان باردار را بهبود ببخشد.
  • هندوانه زرد با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و از این رو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به این ترتیب از بروز انواع بیماری‌ها در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.
  • این میوه با بهبود حرکات روده، از بروز یبوست در بارداری جلوگیری می‌کند.
  • مصرف هندوانه‌ی زرد به خاطر داشتن میزان بالای کلسیم و پتاسیم موجب تقویت استخوان‌های جنین در دوران بارداری می‌شود.
  • همان‌طور که مصرف هندوانه زرد در زمان بارداری بسیار مفید است؛ اما مصرف بیش از حد آن به دلیل داشتن میزان زیادی فروکتوز، باعث افزایش قند خون و بروز دیابت بارداری می‌شود.

خواص هندوانه زرد

آموزش مختصر نحوه کاشت هندوانه زرد

  1. تکثیر هندوانه زرد تنها از طریق کاشت بذر صورت می‌گیرد. برای شروع کاشت ابتدا باید بذر هندوانه زرد را از مراکز معتبر باغبانی تهیه کنید.
  2. لازم است پیش از کاشتن بذر هندوانه زرد، آن‌ها را ۱۲ تا ۲۴ ساعت در آب بخیسانید.
  3. بعد از گذشت این زمان، سینی نشا یا گلدان‌های کوچک را از ماسه و خاک‌برگ پر کنید.
  4. در سینی نشا یا گلدان‌های کوچک گودال‌هایی به عمق سه برابر اندازه بذر هندوانه ایجاد کنید و بذرها را درون این گودال‌ها بکارید.
  5. پس از کاشتن دانه به دقت لایه نازکی خاک روی بذر بریزید و به آرامی فشار دهید، به طوری که بذرها صرفاً در خاک فرو روند.
  6. در این مرحله بذرها را آبیاری کنید (در این مرحله خاک باید همواره مرطوب باشد) و روی سینی نشا را با پلاستیک بپوشانید. سپس سینی را در مکانی با شرایط گلخانه‌ای قرار دهید.
  7. زمانی که بذرها جوانه زدند (دارای دو یا سه برگ شدند)، آن‌ها را روی زمینی با خاک رسی – شنی بکارید و در تمام طول رشد شرایط را برای آن‌ها فراهم کنید.

 

نکته آخر

هندوانه زرد در اصل، گونه اصلاح شده نوعی هندوانه وحشی به نام Citrullus lanatus است که به عنوان بانک ژنی برای این نوع هندوانه مورد استفاده قرار گرفته است، از این رو هندوانه زرد به کم آبی نیز مقاوم است. از نظر برخی این میوه یک محصول تراریخته و مضر است اما برخی کارشناسان معتقدند میوه‌هایی مانند هندوانه زرد یا توت فرنگی سفید تغییر ژنتیکی پیدا نکرده و  تنها اصلاح شده‌اند و لذا از نظر سلامت مشکل خاصی ندارند. نظر شما در این مورد چیست؟ اگر دانش یا تجربه‌‌ای در این زمینه دارید آن را با ما و سایر کاربران انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید