کبد چرب گرید ۲ و رژیم غذایی مناسب در بهبود آن

امروزه تقریباً همه نام بیماری کبد چرب را شنیده‌اند. این بیماری که به نام استئاتوز نیز شناخته می‌شود، در اثر تجمع چربی در سلول‌های کبد به وجود می‌آید. انواع مختلفی از بیماری‌های کبد وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بیماری کبد چرب گرید ۲ اشاره کرد. علائم مربوط به این نوع کبد چرب زودتر از کبد چرب گرید یک آشکار و نمایان می‌شوند. با ما همراه باشید تا بیشتر با این بیماری و علائم و راه‌های درمان آن آشنا شویم.   کبد چرب گرید ۲ در بیماری کبد چرب گرید ۲، ذخیره چربی بیشتر به صورت‌ تری گلیسیرید…

کبد چرب گرید 2

امروزه تقریباً همه نام بیماری کبد چرب را شنیده‌اند. این بیماری که به نام استئاتوز نیز شناخته می‌شود، در اثر تجمع چربی در سلول‌های کبد به وجود می‌آید. انواع مختلفی از بیماری‌های کبد وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بیماری کبد چرب گرید ۲ اشاره کرد. علائم مربوط به این نوع کبد چرب زودتر از کبد چرب گرید یک آشکار و نمایان می‌شوند. با ما همراه باشید تا بیشتر با این بیماری و علائم و راه‌های درمان آن آشنا شویم.

 

کبد چرب گرید ۲

در بیماری کبد چرب گرید ۲، ذخیره چربی بیشتر به صورت‌ تری گلیسیرید صورت می‌گیرد. این چربی سبب ایجاد واکسن‌هایی در سلول‌ها، جا به جایی بیشتر محتویات سلول و از کار انداختن آن‌ها می‌شود. از آنجایی که وضعیت بیماری کبد چرب گرید ۲ از کبد چرب جدی‌تر است، مبتلایان به این بیماری نیازمند مراقبت‌های پزشکی هستند.

 

علل و دلایل ایجاد کبد چرب گرید ۲

عوامل مختلفی می‌توانند در ایجاد و بروز بیماری کبد چرب گرید ۲ تاثیرگذار باشند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  استفاده از مشروبات الکلی
  • دیابت
  • سندرم متابولیک
  • چاقی
  • داروهای خاصی که سبب بروز کبد چرب می‌شوند
  • اختلالات ژنتیکی چربی خون بالا (کلسترول، تری گلیسیرید)

در بیماری کبد چرب، رادیکال‌های آزاد آسیب زیادی به کبد وارد می‌کنند. در مبتلایان به کبد چرب گرید ۲، آسیب کبد ادامه دارد مگر برای افرادی که می‌توانند میزان رادیکال‌های آزاد را کاهش دهند. در واقع مصرف الکل یکی از علل اصلی رادیکال‌های آزاد اضافی به حساب می‌آید. علاوه بر این، مصرف غذاهایی که حاوی چربی‌های اشباع نشده هستند نیز می‌تواند علت دیگری برای رادیکال‌های آزاد اضافی باشد.

درست است که به عقیده برخی سازمان‌های بهداشتی، چربی اشباع شده سبب چربی کبد می‌شود؛ اما شواهد اثبات شده زیادی وجود دارند که چربی‌های غیر اشباع را علت چربی کبد معرفی می‌کنند. در واقع چربی اشباع از نظر شیمیایی در درجه حرارت اتاق و در بدن پایدار است و چربی‌های غیر اشباع رادیکال‌های آزاد را تولید می‌کنند و از این طریق به کبد آسیب می‌زنند. به همین دلیل لازم است که از مصرف تمامی روغن‌های گیاهی ذرت، سویا، گل‌رنگ، روغن کانولا و سبزیجات پرهیز کنید.

کبد چرب گرید 2

کبد چرب گرید ۲ چه علائمی دارد؟

علائم کبد چرب گرید ۲ به میزان پیشرفت این بیماری وابسته است و از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • احساس درد در ناحیه شکم
  • بی اشتهایی
  • حالت تهوع
  • بروز کبودی در بدن
  • بروز خونریزی خود به خودی مثل خونریزی بینی
  •  زرد شدن چشم‌ها و پوست
  • احساس خستگی زیاد
  • بروز تب
  • احساس خارش پوست
  • بی حالی و بروز چاقی در ناحیه شکم

در آزمایش خون، زیادشدن آنزیم‌های کبدی مشخص می‌شود. با توجه به این که امکان دارد بیماری کبد چرب گرید دو همراه با التهاب کبد باشد، ممکن است وضعیت بیمار به سمت هپاتیت سوق پیدا کند. در بعضی مواقع، در مورد هپاتیت امکان دارد که بیمار بستری شود.

 

آیا بیماری کبد چرب گرید ۲ خطرناک است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم در صورتی که برای درمان این بیماری اقدامی صورت نگیرد می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در واقع اگر این بیماری را به حال خود رها کنید و آن را درمان نکنید، ممکن است پیشرفت کند و به کبد چرب گرید سه تبدیل شود. در این صورت عوارض بیماری شدیداً وخیم می‌شوند و حتی ممکن است به حالت نارسایی کبدی برسد و نیاز به پیوند کبد پیدا کنید؛ به همین دلیل باید فوراً به بهبود و درمان این بیماری اقدام کنید و جلوی پیشرفت آن را بگیرید.

کبد چرب گرید 2

درمان کبد چرب گرید ۲

همان‌طور که گفته شد متاسفانه در صورتی که بیماری کبد چرب گرید ۲ معالجه و درمان نشود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ اما خوشبختانه چون کبد عضو قابل احیای بدن است، می‌توان این بیماری را درمان کرد. افراد مبتلا به بیماری کبد چرب گرید ۲ باید سعی کنند تا عادات روزمره خود را عوض کنند. بهتر است تا زمانی که فرصت دارند، این کار را انجام دهند؛ اما اگر اقدامی نکنند و کبد چرب پیشرفت کند ممکن است دیگر فرصتی نداشته باشند.

۱. تغییر عادات غذایی

در مرحله نخست، درصورتی که افراد مبتلا به این بیماری الکل مصرف می‌کنند، باید آن را به کلی کنار بگذارند و از مصرف آن حتی به مقدار کم اجتناب کنند. مرحله بعدی تغیر در رژیم غذایی است. با توجه به اینکه کربوهیدرات‌های تصفیه شده بیشترین اثر را روی میزان تری گلیسیرید بدن دارند و این تری گلیسیریدها هستند که در کبد تجمع می‌یابند، در صورتی که این افراد کربوهیدرات تصفیه شده مصرف می‌کنند، باید از مصرف این گروه مواد غذایی پرهیز کنند.

۲. ورزش

همانند سایر بیماری‌ها، تحرک و فعالیت بدنی در درمان و بهبود این بیماری هم تاثیرگذار و مفید است. بدین ترتیب می‌توان با زیادکردن فعالیت بدنی به بالای شصت دقیقه و کم کردن وزن تا پنج تا ده درصد به بهبود بیماری کبد چرب گرید ۲ کمک کرد.

۳. طب سنتی

علاوه بر موارد ذکر شده برای درمان بیماری کبد چرب گرید ۲، می‌توان از طب سنتی هم کمک گرفت. در این طب توصیه شده که برای درمان این بیماری از گیاه خار شتر، چای سبز و علف لیمو، گیاه خار مریم، کاسنی و شاطره استفاده کنید تا عوارض کبد چرب گرید دو را کاهش دهید.

 

نتیجه گیری

در این مطلب با بیماری کبد چرب گرید ۲، علل مختلف ایجاد این بیماری، علائم و راه‌های درمان آن آشنا شدیم. همانطور که مطالعه کردید، کبد چرب گرید دو در مواقعی می تواند بسیار خطرناک باشد و سلامتی فرد را به خطر بیاندازد ولی با انتخاب شیوه صحیح زندگی و کنترل مواد غذایی می توان این بیماری را درمان کرد. امیدوارم این مطلب برای شما سودمند باشد و استفاده لازم را از آن برده باشید. شما می‌توانید سوالات و تجربیاتتان را با ما و دیگر مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید. همچنین در صورتی که بیماری شما به سمت هپاتیت سوق پیدا کرده است، پیشنهاد می‌کنیم مطلب “انواع هپاتیت؛ علت، علائم و راه های پیشگیری” را نیز از سری مقالات سلامت انگیزه مطالعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید