چگونه دیگران را متقاعد کنیم؟ (مهارت اثر گذاشتن بر دیگران)

چرا برخی افراد بسیار متقاعد کننده رفتار می‌کنند؟ آیا همه ما می‌توانیم مهارت تاثیرگذاری بر دیگران را داشته باشیم؟ این مهارت تا حدودی اکستابی است، بنابراین با تمرین و به کار بردن تکنیک‌های مناسب می‌توانید این مهارت را پیدا کرده و دیگران را متقاعد سازید آنطور که شما می‌خواهید رفتار کنند. در ادامه راهکارهایی در زمینه اثرگذاری بر دیگران و متقاعد کردن آنها را ارائه می‌دهیم تا شما نیز با تمرین این تکنیک‌ها بتوانید این مهارت را به دست آورید.   راهکارهایی برای کسب مهارت تاثیرگذاری بر دیگران برای این منظور که بر ذهن و افکار دیگران اثر بگذارید باید آنها…

چرا برخی افراد بسیار متقاعد کننده رفتار می‌کنند؟ آیا همه ما می‌توانیم مهارت تاثیرگذاری بر دیگران را داشته باشیم؟ این مهارت تا حدودی اکستابی است، بنابراین با تمرین و به کار بردن تکنیک‌های مناسب می‌توانید این مهارت را پیدا کرده و دیگران را متقاعد سازید آنطور که شما می‌خواهید رفتار کنند. در ادامه راهکارهایی در زمینه اثرگذاری بر دیگران و متقاعد کردن آنها را ارائه می‌دهیم تا شما نیز با تمرین این تکنیک‌ها بتوانید این مهارت را به دست آورید.

 

راهکارهایی برای کسب مهارت تاثیرگذاری بر دیگران

برای این منظور که بر ذهن و افکار دیگران اثر بگذارید باید آنها را متقاعده کنید.

۱. به زور متوسل نشوید

مهارت تاثیرگذاری بر دیگران به این معناست که بدون اجبار فردی را متقاعد کنید که مطابق خواسته شما رفتار کند. متقاعد کردن، ایجاد علاقه‌مندی و ترغیب، هنر تشویق و وادار کردن افراد به انجام کارهایی است که برای شما و آنها مفید هستند.

۲. تشویق و تحریک

با محتوای مناسب و در زمان مناسب می‌توان تمام افراد را قانع کرد، اما گاهی این اتفاق به زمان نسبتا زیادی نیاز دارد. این محتوا باید شامل تشویق برای افراد باشد تا قانع به مشارکت شوند. اولین قدم برای قانع کردن و همراه سازی دیگران با خود این است که افرادی را شناسایی کنید که در آن بازه زمانی قابلیت متقاعد سازی آن‌ها را دارید، سپس تمام تمرکز خود را معطوف آنها کنید. برای مثال مبارزان سیاسی که تصمیم به شرکت در انتخابات می‌گیرند، وقت و پول خود را روی مجموعه کوچکی از رای دهندگان متمرکز می‌کنند و سپس گام به گام پیش می‌روند. آنها وعده‌هایی مااند آبادانی شهر و… به رای دهندگان می‌دهند تا آنها را تشویق کنند.

۳. زمان بندی و محتوا

زمان بندی درست و انتشار محتوای مرتبط، یک مهارت تاثیرگذاری بر دیگران است. در رابطه با هر موضوعی متنی را ایجاد کنید که از استانداردهای نسبی برای پذیرش برخوردار باشد. به عنوان مثال آزمایش زندان استنفورد ثابت کرد که دانش‌آموزانی که به سادگی هر چیزی را باور می‌کنند، می‌توانند به آسانی در زندان‌های دیکتاتوری اسیر شوند، به عنوان مثال دیگری در جوانانی که در سنین پایین ازدواج می‌کنند تمایل دارند با فردی متفاوت با خود ازدواج کنند. این مثال‌ها نشان می‌دهد که افراد در زمان‌های متفاوت عقاید متفاوتی دارند، بنابراین برای تاثیرگذاشتن بردیگران باید در زمان مناسب محتوای مناسبی را به آنها ارائه داد.

مهارت تاثیرگذاری بر دیگران - ایجاد علاقه‌مندی به موضوع
مهارت تاثیرگذاری بر دیگران – ایجاد علاقه‌مندی به موضوع

۴. ایجاد علاقه‌مندی به موضوع مورد نظر

برای متقاعد کردن و همراه کردن دیگران با خود، ابتدا باید در آن‌ها علاقه‌مندی به موضوع مورد نظر را ایجاد کنید. شما هرگز نمی‌توانید شخصی که نسبت به موضوع مورد نظر شما علاقه ندارد را متقاعد سازید. بنابراین یکی از مهمترین مهارت‌ها برای تاثیرگذاشتن بردیگران یادگیری نحوه صحبت با افراد دیگر است. اگر این مهارت را داشته باشید همواره توجه آن‌ها اسیر و معطوف شما خواهد بود.

۵. کمبود و فوریت ایجاد کنید

اگر می‌خواهید فردی چیزی را بخواهد باید احساس نیاز ایجاد کنید. به عبارت دیگر اگر می‌خواهید شخصی چیزی را مطالبه کند باید آن را کمیاب کنید. علاوه بر کمبود باید بتوانید احساس فوریت را نیز در افراد به وجود بیاورید تا سریع‌تر عمل کنند. باید مردم را با خود همراه سازیم و مهم‌ترین کار برای انجام این امر، ایجاد فوریت و ضرورت است.

۶. اهمیت تصاویر

آنچه می‌بینیم از آنچه می‌شنویم قوی‌تر است. این می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که چرا اغلب شرکت‎‌ها و برندها از پس زمینه‌های متفاوتی برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند. بنابراین از کلیپ‌ها یا تصاویری استفاده نمایید که آنچه را می‌خواهید به مخاطب القا کنند.

۷. حقیقت را بگویید

گاهی اوقات موثر‌ترین روش برای متقاعد کردن افراد، بازگو کردن حقایقی است که کسی حاضر به بیان آن‌ها نیست. روبرو شدن با حقایق سخت، پر سرو صداترین و پر معنی‌ترین اتفاقاتی است که در زندگی ما رخ می دهد. حقیقت را بدون داوری و دستور بگویید، این اقدام در  اغلب موارد باعث می‌شود مخاطبان مابقی صحبت‌های شما را نیز قبول کنند.

۸. توافق کنید

ما افرادی را دوست خواهیم داشت که آن‌ها نیز ما را دوست بدارند. این فراتر از تصمیمات آگاهانه ما و مرتبط به رفتارهای ناخودآگاه ماست. با آینه‌سازی از رفتار دیگران و استفاده از مهارت‌های ارتباطی مانند زبان بدن و مهارت صحبت کردن، می‌توانید بین خودتان و دیگران ارتباط برقرار کنید، به این ترتیب مخاطبان احساس راحتی بیشتری خواهند داشت. در این حالت است که گزینه پیشنهادی شما برای فکر کردن همیشه در ذهن آن‌ها باز خواهد بود.

مهارت تاثیرگذاری بر دیگران - مهارت های شخصی
مهارت تاثیرگذاری بر دیگران – مهارت های شخصی

مهارت‌های ارتباطی شخصی

علاوه بر اصول کلی یاد شده شما باید مهارت‌های شخصی نیز در این رابطه داشته باشید تا بتوانید بر دیگران تاثیربگذارید و آنها را متقاعد کنید.

۱. انعطاف‌پذیر باشید

افرادی که دارای رفتاری منعطف هستند قاعدتا بیش از سایرین از مهارت اثر گذاشتن بر دیگران برخوردار هستند. کودکان غالباً بسیار راحت می‌توانند دیگران را قانع کنند، زیرا آ‌ن‌ها وقتی با جواب تکراری والدین یعنی نه مواجه می‌شوند، با انجام رفتاری متداول مثل گریه گردن خواهان دست‌یابی به هدف خود هستند. هرچه انعطاف پذیری رفتارهای شما بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توانید دیگران را قانع کنید.

۲. به دیگران انرژی دهید

برخی از مردم انرژی ما را از بین می‌برند در حالی که برخی دیگر به ما انرژی می‌دهند. افرادی که توانایی متقاعد کردن دیگران را دارند، دقیقا می‌دانند که انرژی خود را چگونه برای این منظور به کار بگیرند. گاهی اوقات برقراری تماس چشمی و خنده نیز به اندازه کلام در متقاعد کردن افراد اهمیت دارد.

۳. واضح و اساسی ارتباط برقرار کنید

این امری بسیار پیچیده است زیرا شما نمی‌توانید مفهوم مورد نظر خود را همانگونه که برای یک بزرگسال توضیح دهید، برای یک دانش‌آموز مقطع ابتدایی نیز توضیح دهید. به عباردت دیگر شما برای این منظور که بر دیگران تاثیر بگذارید باید امور را برای آنان قابل درک کنید.

۴. اطلاعات بیشتری داشته باشید

نقطه شروع شما همیشه باید بیشتر دانستن در مورد افراد و موقعیت‌های اطراف شما باشد. آماده‌سازی دقیق، ترغیب مؤثر را امکان پذیر می‌کند. به عنوان مثال در مصاحبه استخدامی، زمانی که شما اطلاعات خود را درباره خدمات و محصولات به یک شرکت ارائه می‌دهید، شانس خود را نیز برای استخدام در آنجا افزایش خواهید داد.

۵. آرامش خود را حفظ کنید

وقتی که شدیدا احساساتی هستید، کمی از دیگران فاصله بگیرید تا دوباره آرامش درونی خود را به دست بیاورید، این به عنوان یک اهرم موفقیت برای شما محسوب می‌شود. به علاوه افراد به کسانی اعتماد می‌کنند و رهبری امور خود را به دست او می‌سپارند، که بتواند احساسات‌شان را تحت کنترل درآورند.

۶. اعتماد به نفس داشته باشید

هیچ امری به اندازه اعتماد‌سازی نمی‌تواند در متقاعد کردن دیگران مهم باشد. شخصی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد قطعا توانایی زیادی برای ترغیب و همراه ساختن دیگران با خود را دارد. اگر واقعاً به آنچه انجام می‌دهید اعتقاد دارید، همیشه می‌توانید دیگران را ترغیب به انجام کاری نمایید.

 

سخن آخر

می‌توان گفت با تمرین و افزایش اعتماد به نفس هر کسی می‌تواند مهارت تاثیرگذاری بر دیگران را به دست آورد. در واقع اثرگذاشتن بر دیگران و متقاعد کردن آنها به نوعی یک مذاکره است که احتمالا طرف مقابل از آن اطلاعی ندارد، برای مثال زمانی که شما محصولی را از طریق آگهی یا به طور حضوری به دیگران معرفی می‌کند، در واقع مشغول مذاکره هستید تا آنها را متقاعد به خرید کنید. در نتیجه می‌تواند فنون مذاکره را نیز در این امر دخیل کنید. برای اطلاع از این فنون توصیه می‌کنیم مطلب اصول و فنون مذاکره برای موفقیت در مذاکرات را مطالعه فرمایید.

نظر شما در مورد مهارت تاثیر گذاشتن بردیگران چیست؟ چه افرادی به این مهارت نیاز دارند؟ چه راهکارهای دیگری برای کسب این مهارت می‌شناسید؟ فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید