مدیریت مالی چیست و روش‌های بهبود آن کدامند؟

«مدیریت مالی» یا «مدیریت پول» به معنای برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت‌های مالی از جمله کسب درآمد و نحوه خرج کردن آن است که در ساختار یک شرکت یا کسب و کار انجام می‌گیرد. در واقع این مفهوم، می‌تواند اعمال اصول مدیریت عمومی در منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی باشد.   مدیریت مالی باید این را در نظر داشته باشیم که مدیریت مالی یکی از جنبه‌های مهم هر سازمان است. در اصل، مدیریت مالی یکی از ابزار برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت بر منابع مالی با هدف دستیابی به اهداف سازمانی قلمداد می‌شود.   مبانی مدیریت مالی کدامند؟ مبانی مدیریت…

مدیریت مالی چیست

«مدیریت مالی» یا «مدیریت پول» به معنای برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل فعالیت‌های مالی از جمله کسب درآمد و نحوه خرج کردن آن است که در ساختار یک شرکت یا کسب و کار انجام می‌گیرد. در واقع این مفهوم، می‌تواند اعمال اصول مدیریت عمومی در منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی باشد.

 

مدیریت مالی

باید این را در نظر داشته باشیم که مدیریت مالی یکی از جنبه‌های مهم هر سازمان است. در اصل، مدیریت مالی یکی از ابزار برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت بر منابع مالی با هدف دستیابی به اهداف سازمانی قلمداد می‌شود.

 

مبانی مدیریت مالی کدامند؟

مبانی مدیریت مالی شامل مدیریت عملیات عادی با نگه داشتن بودجه در مسیر سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت و همین طور به دست آوردن پشتیبانی مالی برای کلیه عملیات درون و برون سازمانی است.

اگر شما یک متخصص مالی هستید، یک دوره تحلیل مالی می‌تواند به شما در همه اصول و جوانب کمک بیشتری نماید. هدف نهایی هر تجارت به حداکثر رساندن سرمایه اولیه است که می‌توان آن را از طریق ۵ فعالیت زیر در خصوص مدیریت مالی، محقق ساخت.

۱. برآورد سرمایه مورد نیاز

به چه میزان سرمایه نیاز دارید؟ پاسخ به این سوال در چگونگی برآورد سرمایه مورد نیاز برای کسب و کار از سوی مدیران مالی نهفته است. پس از تخمین هزینه و سود فعلی و آینده شرکت، خرید دارایی‌های ثابت، سرمایه در گردش مورد نیاز و برنامه‌های تجاری برای توسعه؛ سرمایه کلی برآورد خواهد شد.

برآورد کردن سرمایه مورد نیاز

۲. تهیه و تخصیص بودجه در مدیریت مالی

پول از کجا تامین خواهد شد؟ مدیریت مالی با شناسایی منابع تامین بودجه و تهیه آن‌ها با کمترین هزینه، به بودجه مورد نظر دسترسی پیدا می‌کند. پس از تامین بودجه و جمع آوری وجوه، هدف بعدی، سرمایه‌گذاری محتاطانه در بخش‌های مختلف دارایی برای رسیدن به حداکثر سودآوری و ایمن‌سازی نقدینگی خواهد بود.

۳. تعیین ساختار سرمایه

چه بخشی از سرمایه اولیه باید سرمایه گذاری شود و چگونه؟ اینجاست که مدیریت مالی نقش آفرین خواهد بود. هدف اصلی از جذب سرمایه، به رشد رساندن آن برای کسب سود حداکثری و رسیدن به ثروت است. این کار با تعیین این که آیا باید کل سرمایه در تجارت وارد شده و یا بخشی از آن وارد بازار شود؛ پیش خواهد رفت. همچنین تصمیم در خصوص سرمایه‌گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت و … برعهده مدیر مالی سازمان خواهد بود.

۴. توزیع سود مازاد در مدیریت مالی

توزیع مازاد باید چطور صورت بگیرد؟ در اینجا منظور از مازاد، سود مازاد است. این که شرکت باید سود مازاد خود را حفظ کرده و یا آن را مجدد در سرمایه‌گذاری‌های خود به کار گیرد، مساله است. اگر گروه سهامدارانی را داشته باشیم، احتمالا تقسیم سود منطقی‌تر خواهد بود. اما به هر جهت همه این تصمیمات در محدوده مدیریت مالی قرار می‌گیرد.

توزیع سود مازاد در مدیریت مالی

۵. حفظ کنترل مالی

چه اندازه بازگشت سرمایه وجود داشته است؟ مدیریت مالی همچنین مسئولیت کنترل سرمایه را از طریق ارزیابی عملکرد مالی در فواصل منظم برعهده دارد. این کار از طریق پیش بینی مالی، تحلیل نسبت، ممیزی‌ها و آنالیز گزارش‌های حسابداری و … انجام می‌شود. تمام این تکنیک‌ها نتایج بازدهی سرمایه‌گذاری ROI را نشان خواهند داد. کنترل کلی این که پول از کجا می‌آید و به کجا می‌رود، تنها مربوط به مدیران مالی است.

نکات برتر در جهت بهبود مدیریت مالی

مدیریت مالی موثر برای بقا و رشد مشاغل بسیار حیاتی است. این شامل برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت بر منابع مالی تا رسیدن به اهداف تجاری کوتاه مدت و بلند مدت خواهد بود.

۱. برنامه کاری شفاف داشته باشید

یک برنامه کسب و کار تعیین می‌کند که در کجا هستید و می‌خواهید طی چند سال آینده به کجا برسید. این باید توضیح دهد که شما چگونه تجارت و فعالیت‌های اقتصادی خود را تامین می‌سازید و به چه میزان پول نیاز خواهید داشت و البته این پول از چه منابعی و چطور تامین می‌گردد. باید تمام این‌ها را در شکل یک برنامه کاری به صورت گام به گام تدوین سازید.

مدیریت مالی چیست

۲. وضعیت مالی خود را نظارت کنید

شما باید به طور مرتب بر پیشرفت کار خود نظارت داشته باشید. به طور روزانه باید بدانید که چه مقدار پول در حساب دارید و میزان فروش و نیز میزان سهام خود را دنبال سازید. شما همچنین باید موضع خود را در برابر اهداف تعیین شده در برنامه تجاری به صورت ماهیانه بررسی نمایید.

۳. از پرداخت به موقع مشتریان اطمینان حاصل کنید

تاخیر در پرداخت از سوی مشتریان، یکی از عواملی است که تراز حساب‌های مالی شرکت‌ها را مختل و ضوابط اعتباری را برهم می‌ریزد. به همین دلیل نیاز است که از پرداخت به موقع مشتریان اطمینان حاصل کرده و این امور را با دقت پیگیری نمایید. فاکتورها را به سرعت و در نهایت وضوح و دقت صادر کرده و تا نقد شدن آن‌ها، پیگیر باشید.

۴. هزینه‌های روزانه خود را بدانید

حتی سودآورترین شرکت‌ها نیز بدون علم نسبت به هزینه‌های روزانه خود، ممکن است با مشکل مواجه شوند. شما باید حداکثر هزینه‌های روزانه خود را شناخته و نسبت به آن‌ها برآورد عددی کاملی داشته باشید. این باعث می‌شود تا در حاشیه امن حرکت کرده و تجارت خود را در معرض ریسک قرار ندهید.

۵. سوابق حسابداری خود را به روز نگاه دارید

در صورتی که سوابق حسابداری خود را به روز نگه ندارید، عدم پرداخت مشتری و تعویق در پرداخت‌های خروجی شرکت؛ به موقع مشخص نخواهد شد. این حساب‌ها را برهم ریخته و هرج و مرج مالی به وجود می‌آورد که زمینه ساز شکست و نابودی کل شرکت خواهد بود! شما به یک سیستم نگهداری سوابق منظم در زمینه هزینه‌ها، بدهی‌ها، طلبکاران، بستانکاران و … نیاز دارید.

۶. مدیریت هزینه‌ها را کارآمدتر ساخته و کنترل هزینه‌های سربار داشته باشید

آیا شغل شما، به کارآمدترین شکل اداره می‌شود؟ صرفه جویی در مصرف انرژی، می‌تواند یکی از المان‌های کنترل هزینه‌های سربار بوده و به کاهش هزینه‌های شرکت کمک کند. این یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش و مدیریت هزینه‌هاست. سیستم گرمایش، روشنایی، تجهیزات اداری، تهویه مطبوع و … را کنترل نمایید. شاید شکل مصرفه بهینه‌تری در خصوص آن‌ها وجود داشته باشد.

مدیریت هزینه‌ها

۷. برای مدیریت مالی باید سهام‌ها را کنترل نمایید

کنترل کارآمد سهام تضمین می‌کند که شما در زمان مناسب، مقدار مناسبی از سهام را در اختیار داشته باشید تا سرمایه شما به شکلی موثر حفظ شود. شما باید سیستم‌های ردیابی سهام را به کار گرفته و کنترل مدیریت شده‌ای بر آن داشته باشید.

۸. بودجه مناسب را به دست آورید

کاملا ضروری است که بودجه مناسب را برای کسب و کار خود تامین سازید. هر نوع کسب و کاری به شکلی متفاوت نیازمند بودجه و سرمایه اولیه است. ابتدا باید بهترین شکل تامین سرمایه برای کسب و کار خود را شناخته و سپس به سمت آن خیز بردارید.

۹. هنگام بروز مشکلات، با آن‌ها روبرو شوید

همیشه در مشاغل مختلف، مشکلات مالی بروز پیدا می‌کنند؛ اما توصیه مهم این است که به شکلی سازنده و محکم با این مشکلات روبرو شوید. شما باید در اسرع وقت به دنبال مشاور حرفه‌ای مالی باشید. همچنین اقدامات اولیه‌ای برای به حداقل رساندن هزینه‌ها و اولویت‌گذاری در جهت خروجی پول و نقدینگی؛ ضرورت داشته و کمک کننده خواهد بود.

 

توصیه نهایی

برای پیش بردن موفقیت آمیز یک کسب و کار، فاکتورهای زیادی دخیل هستند که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها؛ مدیریت مالی هوشمند است. با داشتن هوش مالی و علم حسابداری؛ می‌توان کسب و کارهای کوچک و خرده پا یا سازمان‌های بزرگ را در مسیر رشد و سوددهی ممتاز قرار داد.

شما چه توصیه‌هایی در این زمینه دارید؟ ایده‌های خود را از طریق ارسال پیام با ما و خوانندگان در میان بگذارید پیشنهاد می‌کنیم روش‌های پس انداز کردن پول را نیز در انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید