چرا اجنه در مکان‌های متروکه و خالی از سکنه بیشتر دیده می‌شوند؟

آیا می‌دانید علت دیدن اجنه در مکان‌های خالی از سکنه چیست؟

از دل نقل قول‌های پیران روستا تا خاطرات جویندگان ماوراء الطبیعه در مکان‌های متروکه، گویی راز مشترکی نهفته است. مشاهده جن و تجربه پدیده‌های خارق‌العاده در سکوت و خلوت حاشیه شهرها، به مراتب بیشتر از هیاهوی زندگی در قلب شهر رخ می‌دهد.

ولی چرا این چنین است و جن ها و سایر موجودات غیرارگانیک ترجیح می دهند در خرابه ها و مکان های مخوف و خالی از سکنه فعالیت کنند؟

مشاهده جن در اماکن دور از شهر

در این مقاله با توجه به دلایل فلسفی و اسلامی، پاسخ این سوال داده می شود.

دلیل اول:

یک دلیل اینکه جن ها در مکان های دور افتاده همچون روستاهای متروک، دشت ها، خرابه ها و بیابان ها راحت تر دیده می شوند به میزان فعال بودن قوایی همچون قوه متخیله انسان که از نزدیک ترین قوا به عالم ملکوت است ارتباط دارد.

وقتی انسان در محیط شهری و شلوغی ها بوده به و دل مشغولی های مادی می پردازد، قوای معنوی او فعالیت کمتری پیدا می کند و بیشتر از قوایی استفاده می شود که متناسب با این آشفتگی های زندگی شهری روزانه است و قوایی همچون قوه متخیله که فعال نگه داشتن آن به زحمت نیازی نیاز است و متاسفانه به دلیل سبک زندگی فوق مادی مورد غفلت قرار می گیرد و کمتر استفاده می شود پس امکان مشاهده عجایب هم کاهش پیدا می کند.

ولی وقتی انسان از چنین فضاهایی دور می شود و پا به طبیعت بکر، مکان های خالی از انسان و دور افتاده می گذارد قواهای مزاحم دیگر فعالیت کمتری پیدا می کند و نفس تا حدودی از آنها فارغ می شود و قوه متخیله قوی تر می گردد و متخیلات و موارد مربوط به عالم مثال راحت تر مشاهده می شود پس جنیان هم راحت تر دیده می شوند. البته چون قوه متخیله انسان ممکن است گاهی دخل و تصرفاتی در دریافت حقایق عالم مثال انجام دهد بنابراین شاید تعداد جن ها و شکل ظاهری آنها را متفاوت با آنچه واقعا هستند نمایان کند.

دلیل دوم:

دلیل دیگر برمی گردد به احادیث اسلامی در مورد محل زندگی برخی از جنیان. درست است که برخی از جنیان حتی می توانند در داخل خانه های ما ساکن شوند ولی گروهی از آنها اختصاصا در محل های متروکه خاصی زندگی می کنند که اگر به آنجا سفر شود امکان بیشتری وجود دارد که بتوان آنها و یا فعالیت ها و اثرات آنها بر محیط مادی اطراف را مشاهده کرد.

در مورد اختصاصی بودن محل زندگی برخی از جنیان می توان به احادیث زیر اشاره کرد:

در روایتی از امام باقر (ع) است که فرمودند پدرم به همراه جمعی از مردم به سمت مکه حرکت می کردند که به صحرای عسفان رسیدند. تعدادی از آنها در محل هایی از این بیابان خیمه زدند. پدرم به نزد آنها رفت و فرمود چرا در اینجا خیمه زده اید؟ این مکان مربوط به گروهی از اجنه که شیعه و دوست ما هستند می باشند و این خیمه ها باعث ناراحتی و تنگی مکان آنها می گردد.

تا خواستند خیمه ها را جمع کنند صدایی آمد که ای پسر رسول خدا خیمه ها سر جای خود بماند که ما می توانیم این سختی را به خاطر شما تحمل کنیم و خوشنود هم هستیم که به این مکان آمده اید. سپس سینی بزرگی پر از میوه های مختلف ظاهر شد و همه از آن میل کردند.

همچنین در روایتی از بلال بن حارث است که گفته رسول خدا (ص) با افرادی صحبت می کند. ما آن صدا را می شنیدیم ولی معنی کلمات و گفتار آن ها را نمی فهمیدیم. سپس رسول خدا (ص) به ما فرمودند که جن های مسلمان و مشرک بر سر محل زندگی خود اختلاف داشتند و از من برای برطرف کردن این اختلاف کمک خواستند. من نیز کوه ها و روستاها را برای سکونت جن های مسلمان و جاهایی بین دریا و کوه را برای محل زندگی جن های مشرک انتخاب کردم. از کثیر بن عبدالله نقل شده است که کسی از آدمیان را ندیده ام که به محل زندگی جنیان مشرک برود مگر اینکه از ناحیه آنها آزار دیده باشد.

روایاتی هم وجود دارد که در آن به امکان سکونت شیاطین و جن های شرور در محل هایی آلوده همچون حمام های آلوده و مرداب ها اشاره دارد. به همین دلیل وقتی کسی قرار است به این اماکن پا بگذارد باید بسم الله الرحمن الرحیم بگوید تا جن ها از آن محل بروند و باعث آزار انسان نشوند.

با این حساب، ورود انسان ها به این اماکن موجب می شود که احتمال مشاهده جن ها بیشتر شود و آمادگی بالاتر نفسانی انسان در هنگام سفر به این نقاط هم کمک می کند که درصد روئیت کردن آنها بالاتر رود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید