تفاوت لپ تاپ با نوت بوک در چیست؟

به طور کلی، لپ تاپ و نوت بوک شباهت‌هایی به یکدیگر دارند، به طوری که هر دو، نسخه‌ قابل حمل رایانه‌های مدرن هستند و هر دو از نظر شکل و کاربرد کاملاً مشابه یکدیگر می‌باشند. با این حال، تفاوت لپ تاپ با نوت بوک در مواردی مانند قیمت، هوشمندی، اندازه و قابلیت حمل  و … خلاصه می‌شود. در این مطلب، قصد داریم تا ضمن ارائه تعریفی جامع در مورد لپ تاپ و نوت بوک و بررسی ویژگی‌های هر کدام، تفاوت‌های آن‌ها را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.   لپ تاپ لپ تاپ نسخه‌ قابل حمل کامپیوترهای مدرن است…

تفاوت لپ تاپ با نوت بوک

به طور کلی، لپ تاپ و نوت بوک شباهت‌هایی به یکدیگر دارند، به طوری که هر دو، نسخه‌ قابل حمل رایانه‌های مدرن هستند و هر دو از نظر شکل و کاربرد کاملاً مشابه یکدیگر می‌باشند. با این حال، تفاوت لپ تاپ با نوت بوک در مواردی مانند قیمت، هوشمندی، اندازه و قابلیت حمل  و … خلاصه می‌شود.

در این مطلب، قصد داریم تا ضمن ارائه تعریفی جامع در مورد لپ تاپ و نوت بوک و بررسی ویژگی‌های هر کدام، تفاوت‌های آن‌ها را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

 

لپ تاپ

لپ تاپ نسخه‌ قابل حمل کامپیوترهای مدرن است که بدون نیاز به اتصال به برق، با بهکارگیری یک باتری و قرار دادن آن‌ها روی پاها، می‌توان از آن استفاده کرد. در حقیقت، نام «لپ تاپ» نیز از ویژگی قابلیت قرار گرفتن روی پاها، دوام و قابل حمل بودن آن ناشی شده است.

امروزه لپ‌تاپ‌ها جایگزین نسخه‌های کامپیوتری دسکتاپ و دیگر کامپیوترهای رایج شده‌اند. لپ‌تاپ‌ها از قدرتی مشابه کامپیوترهای رومیزی برخوردار بوده و با مد نظر قرار دادن نیاز و فراهم کردن راحتی کاربران توسعه یافته‌اند. همچنین لپ‌تاپ‌ها اغلب به عنوان نوعی کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طوری که در کنار ویژگی قابلیت حمل آسان، به عنوان یک کامپیوتر قدرتمند از توانایی کافی برای انجام محاسبات و پردازش‌های مورد نظر برخوردار هستند.

به طور معمول، لپ‌تاپ‌ها ۲ تا ۶ کیلوگرم وزن دارند و ضخامت آن‌ها بسته به مدل هر یک معمولاً به شرکت تولید کننده وابستگی دارد. به علاوه، اندازه صفحه نمایش در لپ‌تاپ‌ها نیز یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در قابلیت حمل آن‌ها به شمار می‌آید. در حقیقت، لپ‌تاپ‌های مدرن بسته به کاربردهای شخصی معمولاً در اندازه‌های صفحه نمایش مابین ۱۱، ۱۳، ۱۵ و ۱۷ اینچ متغیر هستند.

قیمت لپ‌تاپ‌ها نیز با توجه به مشخصات سخت‌افزاری، اندازه صفحه نمایش، شرکت تولیدکننده و سایر قابلیت‌های مربوطه متغیر است. به طور معمول، اکثر لپ‌تاپ‌ها دارای قابلیت‌های سخت‌افزاری مانند درایو DVD، انواع درگاه‌های USB و سایر قابلیت‌ها برای اتصال لوازم جانبی هستند. اما مهم‌ترین مزیت لپ‌تاپ‌ها قدرت آن‌ها در جایگزین شدن با کامپیوترهای رومیزی بوده و ویژگی قابلیت حمل نیز امکان استفاده از این کامپیوترها را در هر مکان و زمانی فراهم آورده است.

تفاوت لپ تاپ با نوت بوک

نوت بوک

کامپیوترهای نوت بوک نوعی رایانه دستی و قابل حمل هستند و به طور معمول در اندازه دفترهای معمولی طراحی می‌شوند؛ به طوری که می‌توان آن‌ها را به راحتی در کیف جا داد. به علاوه، نوت بوک‌ها کیف‌های مخصوص خود را نیز دارا هستند که در اندازه‌ای یکسان با نوت بوک مربوطه طراحی می‌شوند.

به طور کلی، نوت بوک‌ها در تنوع طرح و اندازه، مشابه لپ تاپ هستند. با این حال، عملکرد و ویژگی‌های متفاوتی دارند. همچنین وزن کامپیوترهای نوت بوک معمولاً در حدود ۳ کیلوگرم بوده و در مقایسه با نوع استاندارد لپ‌تاپ‌ها بسیار باریک‌تر از آن‌ها هستند. به علاوه، مهم‌ترین مزیت نوت بوک‌ها، قدرت بالای آن‌ها در قابلیت حمل به همراه دوام و کارایی است.

نوت بوک در مقایسه با لپ تاپ از ویژگی‌های سخت‌افزاری کمتر و محدودتری برخوردار است و هرگز نمی‌تواند به عنوان جایگزینی تمام عیار برای یک کامپیوتر رومیزی مورد استفاده قرار گیرد.

یک کامپیوتر نوت بوک، در درجه اول برای پاسخگویی به نیازهای مرتبط با سرگرمی کاربران و در استفاده‌های محدود ساخته شده است. به بیان ساده‌تر، نوت بوک‌ها معمولاً به عنوان ابزارهای کمکی دیجیتالی کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین ضخامت نوت بوک‌ها تا ۳ اینچ متغیر بوده و نسبت به لپ‌تاپ‌ها باریک‌تر و قابل حمل‌تر هستند. همان‌طور که اشاره شد، کامپیوترهای نوت بوک از ظرفیت پردازش کمتری نسبت به لپ‌تاپ‌ها برخوردار هستند؛ زیرا از نظر ویژگی‌های سخت‌افزاری چندان قدرتمند نیستند. در حقیقت، در توسعه نوت بوک‌ها، تمرکز بر طراحی، اندازه و قابلیت حمل آن‌هاست. همچنین اکثر نوت بوک‌ها فاقد درایو CD/DVD هستند. به علاوه، قابلیت‌هایی همچون امکان اتصال سایر لوازم جانبی را ندارند.

تفاوت لپ تاپ با نوت بوک

تفاوت لپ تاپ با نوت بوک

با توجه به آن چه که مطرح شد، در حالت کلی تفاوت لپ تاپ با نوت بوک را می‌توان در قالب موارد زیر بیان کرد:

  • لپ‌تاپ‌ها نسخه‌ی مدرن کامپیوترهای رومیزی هستند که قابل حمل بوده و بدون نیاز به برق می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؛ نوت بوک‌ها در طرح، فرم و قابلیت حمل مشابه کامپیوترها هستند که می‌توان آن‌ها را به سادگی در کیف خود حمل نمود.
  • لپ‌تاپ‌ها قدرتمند هستند و می‌توانند به عنوان جایگزینی برای کامپیوترهای رومیزی مورد استفاده قرار گیرند؛ نوت بوک‌ها از نظر فنی قدرت چندانی ندارند و معمولاً برای اهداف سرگرمی و به عنوان ابزار کمکی دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • لپ‌تاپ‌ها معمولاً ۲ تا ۶ کیلوگرم وزن دارند و ضخیم‌تر از نوت بوک‌ها هستند؛ رایانه‌های نوت بوک معمولاً کمتر از ۳ کیلوگرم وزن و حداکثر ۳ اینچ ضخامت دارند.
  • لپ‌تاپ‌ها بر خلاف کامپیوترهای نوت بوک، از ویژگی درایو CD/DVD برخوردار هستند.
  • لپ‌تاپ‌ها بر خلاف کامپیوترهای نوت بوک، قابلیت اتصال سایر لوازم جانبی خارجی را دارند.

با توجه به آن چه که مطرح شد، اگر بخواهیم تعاریف، ویژگی‌ها و تفاوت لپ تاپ با نوت بوک را در قالب جدولی خلاصه کنیم، خواهیم داشت:

تفاوت  لپ تاپ نوت بوک
اندازه و وزن  ۲ تا ۶ کیلوگرم

ضخامت بیشتر نسبت به نوت بوک

کمتر از ۳ کیلوگرم

ضخامت حداکثر ۳ اینچ

ویژگی‌های سخت‌افزاری عملکرد عالی و حرفه‌ای عملکرد پایین، ظاهری شیک و کاربر پسند
قدرت پردازش  قدرت پردازش بالا ظرفیت پردازش پایین
موارد کاربرد انجام محاسبات، کارهای حرفه‌ای و سایر موارد مورد نیاز برای کاربردهای سرگرمی و به عنوان ابزارهای کمکی دیجیتال
درایو CD/DVD دارد غالبا ندارد
قابلیت اتصال لوازم جانبی دارد ندارد

جمع‌بندی

در این مقاله، تعریفی جامعی از لپ تاپ و نوت بوک ارائه شد، ویژگی‌های هر یک را بررسی کردیم و در ادامه به تشریح تفاوت‌های آن‌ها از نظر مواردی همچون کاربرد، ویژگی‌های سخت‌افزاری و هدف از توسعه هر یک پرداختیم. بنابراین با مطالعه موارد مطرح شده در این مقاله می‌توانید بسته به نیازهای روزمره خود اقدام به تهیه کامپیوتر مورد نظرتان کنید.

در صورت تمایل می‌توانید برای رفع برخی مشکلات رایج کار کردن با لپ تاپ، مقالاتی همچون روشن نشدن فن لپ تاپ، علل شارژ نشدن باتری لپ تاپ یا خاموش و روشن کردن لپ تاپ با صفحه کلید را از نظر بگذرانید. در پایان، اگر تجربه‌ای در رابطه با خرید لپ‌تاپ یا نوت بوک داشته و تفاوت‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اید، آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید