مفهوم چراغ‌ های لپ تاپ چیست؟

چراغ‌های چشمک زن روی لپ تاپ تنها برای زیبایی نیستند و هر کدام از این چراغ‌ها وضعیت لپ تاپ شما را مشخص می‌کنند یا بیانگر هشداری در مورد لپ تاپ هستند. شاید شما هم از جمله کسانی باشید که مفهوم چراغ‌ های لپ تاپ را ندانید. برای پی بردن به مفهوم و کار هر کدام از چراغ‌ های لپ تاپ ادامه مطلب را از دست ندهید.   چراغ‌ های لپ تاپ چه استفاده ای دارند؟ در مدل‌های مختلف لپ تاپ معمولاً چراغ‌هایی بر روی لپ تاپ تعبیه می‌شوند که هر کدام مفهوم خاص خود را داشته و کاربر را از…

مفهوم چراغ‌های لپ تاپ

چراغ‌های چشمک زن روی لپ تاپ تنها برای زیبایی نیستند و هر کدام از این چراغ‌ها وضعیت لپ تاپ شما را مشخص می‌کنند یا بیانگر هشداری در مورد لپ تاپ هستند. شاید شما هم از جمله کسانی باشید که مفهوم چراغ‌ های لپ تاپ را ندانید. برای پی بردن به مفهوم و کار هر کدام از چراغ‌ های لپ تاپ ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

چراغ‌ های لپ تاپ چه استفاده ای دارند؟

در مدل‌های مختلف لپ تاپ معمولاً چراغ‌هایی بر روی لپ تاپ تعبیه می‌شوند که هر کدام مفهوم خاص خود را داشته و کاربر را از وضعیت لپ تاپ با خبر می‌کنند؛ اما بسیاری از کاربران یا به‌ طور کلی مفهوم هیچ کدام از این چراغ‌های چشمک زن را نمی‌دانند یا تنها با یکی دو مورد آن آشنایی دارند. البته این چراغ‌های در مدل‌ها و برندهای مختلف لپ تاپ با علائم خاصی مشخص می‌شوند و در هر مدل و برند در جای خاصی از لپ تاپ قرار می‌گیرند. ولی معمولاً قرار گیری این چراغ‌ها به گونه‌ای است که کاربر در حین استفاده از لپ تاپ بتواند آن را مشاهده کند. اگر به دنبال معنا و مفهوم چراغ‌های لپ تاپ خود هستید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

 

مفهوم چراغ‌ های لپ تاپ در مدل‌های مختلف

همان‌طور که ذکر شد برای لپ تاپ‌های برندهای مختلف محل قرارگیری و مفهوم چراغ‌ های لپ تاپ کمی با یکدیگر متفاوت است ولی سه عدد از این چراغ‌ها ضروری بوده و در اکثر مدل‌ها ساختار مشابهی دارند. این چراغ‌ها که شکل آن را در زیر مشاهده می‌کنید شامل چراغی به شکل استوانه، چراغی به شکل باتری و چراغی با نماد پاور هستند البته نماد چراغ‌های ذکر شده در برندهای مختلف ممکن است دارای تفاوت‌هایی باشند ولی مفهوم یکسانی خواهند داشت.

۱. مفهوم چراغ پاور لپ تاپ مفهوم چراغ‌های لپ تاپ

اولین چراغی که در اکثر مدل‌ها مشاهده می‌کنید، چراغ پاور لپ تاپ است. سه وضعیت در این چراغ مشاهده می‌شود. یا روشن به رنگ سفید و ثابت، یا روشن و چشمک زن و یا خاموش است که این سه وضعیت حالات مختلف خاموش یا روشن بودن لپ تاپ را نمایش می‌دهد. اگر لپ تاپ روشن باشد و باتری آن وصل باشد معمولاً چراغ سفید پاور در حالت ثابت قرار دارد.

اگر لپ تاپ در حالت آماده به کار یا Standby باشد، چراغ پاور چشمک زن خواهد بود و اگر لپ تاپ خاموش شود یا در حالت hibernate قرار گیرد آنگاه چراغ پاور خاموش می‌شود.

در برخی برندهای لپ تاپ به جای استفاده از علامت پاور از علامت لامپ مفهوم چراغ‌های لپ تاپبرای نمایش چراغ پاور استفاده می‌کنند. لپ تاپ‌ های Asus از این نماد بهره می‌برند.

۲. مفهوم علامت استوانه لپ تاپمفهوم چراغ‌های لپ تاپ

این چراغ که معمولاً بسیاری از کاربران مفهوم آن را نمی‌دانند مربوط به هارد درایو یا همان حافظه داخلی لپ تاپ بوده و عملکرد آن را نشان می‌دهد. در هنگام روشن کردن لپ تاپ، این چراغ نیز روشن می‌شود و به معنای داشتن عملکرد در لپ تاپ خواهد بود. در بیشتر اوقات این چراغ در حالت سفید و چشمک زن قرار دارد و مربوط به خواندن یا نوشتن لحظه‌ای اطلاعات است. برای مثال هنگامی که یا لپ تاپ در حال مشاهده فیلم یا گوش دادن آهنگ هستید این چراغ مدام در حال چشمک زدن دیده می‌شود.

ولی گاهی چراغ هارد لپ تاپ به صورت ثابت در می‌آید و این معنی را می‌دهد که هارد به طور دائم در حال عملکرد بوده و لپ تاپ شما در حال انجام فعالیت‌های سنگین‌تری مثل اسکن آنتی ویروس، نصب و یا حذف یک نرم افزار یا در حال اجرای یک بازی است.

البته نماد استوانه در بعضی از برندها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که برندهای دیگر از نمادهای دیگری به جز استوانه برای نمایش عملکرد هارد درایو استفاده می‌کنند. برای مثال در لپ تاپ‌های Acer از نماد مفهوم چراغ‌های لپ تاپ و یا در لپ تاپ‌های فوجیتسو از نماد مفهوم چراغ‌های لپ تاپاستفاده می‌کنند و در لپ تاپ‌های HP نماد مفهوم چراغ‌های لپ تاپمورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. مفهوم علامت باتری در لپ تاپمفهوم چراغ‌های لپ تاپ

چراغ سومی که در اکثر لپ تاپ‌ها مشاهده می‌کنید مربوط به عملکرد باتری لپ تاپ است. این چراغ در مدل‌ها و برندهای مختلف در رنگ متفاوتی دیده می‌شود. مثلاً در اکثر مدل‌های برند HP هنگامی که شارژر لپ تاپ متصل بوده و باتری در حال شارژ شدن است، این چراغ به رنگ قهوه‌ای یا نارنجی در می‌آید و هنگامی‌که باتری نزدیک به پر شدن بوده و یا کامل پر شده است، به رنگ سبز در می‌آید. همچنین اگر شارژر متصل نباشد و شارژ باتری به درصدهای بحرانی برسد و در حال اتمام باشد، چراغ باتری قهوه‌ای رنگ شده و شروع به چشمک زدن می‌کند. چنانچه باتری لپ تاپ را خارج کرده و لپ تاپ را با آداپتور آن به طور مستقیم به جریان برق متصل کنید چراغ باتری خاموش خواهد شد.

 

مفهوم سایر چراغ‌های لپ تاپ

سه چراغی که در بالا مورد بررسی قرار گرفت در اکثر برندها و مدل‌های مختلف لپ تاپ مشترک هستند؛ با این حال اختلافات جزئی نیز در مدل‌های مختلف به چشم می‌خورد. در این قسمت مطلب به بررسی مفهوم چراغ‌هایی می‌پردازیم که ممکن است در بعضی مدل‌های لپ تاپ وجود داشته باشند.

۱. چراغ وایرلس در لپ تاپمفهوم چراغ‌های لپ تاپ

عملکرد و روشن یا خاموش بودن وایرلس لپ تاپ در برخی مدل‌ها دارای چراغ جداگانه است. مثلاً در بعضی مدل‌های ایسوس (Asus) و برندهای دیگر لپ تاپ از این چراغ استفاده می‌شود. در صورت روشن کردن وایرلس لپ تاپ، این چراغ نیز روشن شده و اگر وایرلس دستگاه خاموش شود چراغ وایرلس نیز خاموش می‌شود.

۲. چراغ مفهوم چراغ‌های لپ تاپNum Lock و مفهوم چراغ‌های لپ تاپCaps Lock

در برخی مدل‌های لپ تاپ مثل ایسر (Acer)، چراغی برای Num Lock و Caps Lock تعبیه شده است. در صورت فشردن دکمه Num Lock و Caps Lock در کیبورد لپ تاپ، چراغ‌های مربوطه روشن و یا خاموش می‌شوند. کلید Num Lock برای فعال کردن اعداد در لپ تاپ‌هایی که در کیبوردشان قسمتی مجزا برای اعداد دارند و کلید Caps Lock برای فعال کردن حروف بزرگ و کوچک انگلیسی در کیبورد کاربرد دارند.

۳. چراغ درایو دی وی دی و سی دی پلیر لپ تاپمفهوم چراغ‌های لپ تاپ

این چراغ کاربر را از وضعیت درایو دی وی دی و سی دی پلیر لپ تاپ آگاه می‌کند. اگر در درایو دی وی دی لپ تاپ دیسکی قرار نگرفته باشد این چراغ خاموش است ولی اگر سی دی یا دی وی دی در آن قرار دهید چراغ مربوط به آن روشن می‌شود. این چراغ بیشتر در مدل‌های ایسوس (Asus) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چراغ مخصوص بلوتوث لپ تاپمفهوم چراغ‌های لپ تاپ

این چراغ نیز در بعضی مدل‌های Asus، Acer و Sony کاربرد دارد. روشن بودن چراغ بلوتوث به معنای فعال بودن بلوتوث لپ تاپ و خاموش بودن آن به معنای غیر فعال بودن بلوتوث دستگاه است.

چراغ‌های مختلفی در انواع برندهای لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما در این مطلب سعی کردیم مفهوم مهم‌ترین و پرکاربردترین چراغ‌ های لپ تاپ را مورد بررسی قرار دهیم. اگر در لپ تاپ خود چراغ دیگری وجود دارد که مفهوم آن را نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنیم حتماً دفترچه راهنمای لپ تاپ خود را مطالعه کنید.

 

نتیجه گیری

لپ‌ تاپ ها بر اساس مدل و شرکت تولیدکننده‌، چراغ‌های مختلفی دارند که هر کدام نشان‌دهنده یک وضعیت خاص ار سیستم شما هستند. با وجود این که اکثر چراغ‌ها در مدل‌ها و برندهای مختلف لپ‌تاپ به یک شکل دیده می‌شوند، اما گاهی لپ‌ تاپ‌هایی هستند که چراغ‌های مخصوص به خود را دارند. لپ تاپ شما در کدام دسته قرار می‌گیرد با چه چراغ‌هایی با چه ویژگی‌هایی دارد؟ ما و دیگر مخاطبان انگیزه منتظر خواندن سوالات و تجربیات شما در قسمت ارسال نظرات هستیم. همچنین شما می‌توانید در صورت تمایل مطلب علت روشن نشدن صفحه لپ تاپ را نیز در انگیزه مطالعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید