۵ تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم که باید در هنگام خرید بدانید!

به طور کلی، دستگاه‌های بخور برای انتشار هوای مرطوب در محیط پیرامون مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر همین اساس، بسیاری از افراد با تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم آشنا نبوده و عملکرد آن‌ها را یکسان می‌شمارند. با این وجود، برای خرید دستگاهی مفید با عملکردی موثر در محیط خانه یا محل کار، باید با تفاوت دستگاه‌ بخور سرد و گرم آشنا باشیم. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ایتدا هر کدام را معرفی کرده و سپس فرق بین دستگاه بخور سرد و گرم را از جنبه‌های مختلف کارکردی آن‌ها مورد بررسی قرار دهیم.   دستگاه بخور…

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم

به طور کلی، دستگاه‌های بخور برای انتشار هوای مرطوب در محیط پیرامون مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر همین اساس، بسیاری از افراد با تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم آشنا نبوده و عملکرد آن‌ها را یکسان می‌شمارند. با این وجود، برای خرید دستگاهی مفید با عملکردی موثر در محیط خانه یا محل کار، باید با تفاوت دستگاه‌ بخور سرد و گرم آشنا باشیم.

در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا ایتدا هر کدام را معرفی کرده و سپس فرق بین دستگاه بخور سرد و گرم را از جنبه‌های مختلف کارکردی آن‌ها مورد بررسی قرار دهیم.

 

دستگاه بخور سرد چیست و چگونه کار می‌کند؟

دستگاه بخور سرد،‌ همانطور که از نامش مشخص است، هوای اتاق را با انتشار بخار سرد در محیط پیرامون مرطوب می‌کند. این دستگاه‌ها با سیستم فن یا فناوری جدید اولتراسونیک کار می‌کنند. دستگاه‌های بخور فن‌دار آب خنک را با استفاده از یک فن و از طریق فیلتری فیتیله‌ای به بخار آب سرد دارای ذراتی ریز تبدیل کرده و در هوا منتشر می‌کنند. همچنین دستگاه‌های بخور مجهز به فناوری اولتراسونیک به روشی کاملا بی‌صدا و با سیستم لرزشی کار می‌کند. این لرزش موجب می‌شود تا آب سرد به قطرات کوچک تقسیم شده و در نهایت در قالب بخاری حاوی ذرات ریز جامد به هوای اطراف منتشر شوند.

دستگاه‌های بخور سرد به دلیل ویژگی انتشار ذرات ریز در محیط اطراف مورد توجه کودکان قرار گرفته و آن‌ها را سرگرم می‌کنند! به علاوه، مصرف برق کمتری نسبت به دستگاه‌های بخور گرم دارند. از جمله دیگر مزایای این دستگاه‌ها می‌توان به قیمت پایین آن‌ها در مقایسه با دستگاه‌های بخور گرم اشاره کرد. در مقابل دستگاه‌های بخور سرد برخی معایبی مانند افزایش احتمال رشد باکتری و قارچ در فیلترهای خود دارند. بنابراین باید در فواصل زمانی کوتاهی فیلترها و فن آن‌ها را ضدعفونی کرده یا تغییر داد.

 دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور گرم چیست و چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های بخور گرم، بخار آب گرم را در محیط پیرامون‌شان منتشر می‌کنند. این دستگاه‌ها معمولا در هنگام بیماری برای افراد تجویز می‌شوند. به طور خاص برای درمان بیماری‌هایی مانند انواع آلرژی‌ها یا مشکلات سینوسی مفید هستند. روش کار این دستگاه‌ها بدین صورت است که ابتدا آب را در محفظه گرمایشی خود به بخار تبدیل کرده و سپس آن را در محیط اطراف پخش می‌کنند.

دستگاه‌های بخور گرم به دلیل عدم برخورداری از فن بی‌صداتر از نوع سرد آن‌ها هستند! همچنین این دستگاه‌ها می‌توانند در روزهای سرد سال به عنوان منبعی برای گرم کردن بیشتر هوای اتاق مورد استفاده قرار گیرند. به علاوه، مشابه دستگاه‌های بخور سرد، قابلیت حمل بسیار راحتی دارند. از جمله معایب دستگاه بخور گرم می‌توان به مصرف زیاد برق و پر خطر بودن آن‌ها برای کودکان اشاره کرد.

دستگاه بخور گرم

بررسی تفاوت بین دستگاه بخور سرد و گرم

همانطور که اشاره شد، دو دستگاه بخور سرد و گرم تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند. به عبارتی، هر کدام بر اساس روش‌های متفاوتی در جهت انتشار رطوبت در محیط پیرامون عمل می‌کنند. در ادامه، تفاوت‌های آن‌ها را به صورت کلیدی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱. تفاوت دستگاه‌های بخور سرد و گرم در هوای سرد

همانطور که  اشاره شد، دستگاه بخور گرم موجب افزایش دمای اتاق شده و در مقابل دستگاه بخور سرد دمای محیط اطراف را کاهش می‌دهد. بر همین اساس می‌توان گفت که دستگاه بخور گرم برای هوای سرد انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد. به همین ترتیب، انتخاب دستگاه بخور سرد برای شرایط آب و هوایی گرم و خشک، بهتر از دستگاه بخور گرم است.

تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم در هوای سرد

۲. فرق دستگاه بخور سرد و گرم در درمان‌ مشکلات تنفسی

افرادی که دچار بیماری‌های مزمن تنفسی هستند، به طور معمول با تنفس در هوای خنکِ مرطوب بهتر نفس می‌کشند. به طور کلی، دستگاه‌های بخور سرد هوا را از میکروب‌ها و آلودگی پاک می‌کنند و امکان تنفس راحت‌تر را برای افراد فراهم می‌آورند. به علاوه، برای آن که بیماران از مزایای دستگاه بخور بهره‌مند شوند، باید به طور مداوم در هوای مرطوب حاصل از کارکرد دستگاه‌ها تنفس کنند. در چنین شرایطی، دستگاه بخور باید به طور مداوم کار کند. بر همین اساس می‌توان گفت که دستگاه بخور سرد در مقایسه با نوع گرم آن هزینه کمتری را برای بیماران به همراه خواهد داشت.

۳. تفاوت عملکردی دستگاه بخور سرد و گرم برای کودکان

به طور کلی، دستگاه‌های بخور سرد برای خانواده‌های دارای فرزند کوچک انتخاب بهتری است؛ چرا که از لحاط ایمنی دستگاه‌های بخور سرد از امنیت بالاتری برخوردار هستند. به بیان دیگر، کودکان ممکن است به دلیل کنجکاوی خیلی به دستگاه‌های بخور گرم نزدیک شده یا در حین انتشار بخار از آن دچار سوختگی شوند. این مسئله به طور خاص در مورد خانواده‌هایی بیشتر صدق می‌کند که فرزند کم سن و سال و در عین پر جنب و جوش دارند!

تفاوت دستگاه‌های بخور سرد و گرم برای کودکان

۴. کاربرد دستگاه بخور سرد و گرم برای پوست‌های خشک

در فصل‌های خشک سال معمولا بسیاری از افراد دچار خشکی پوست می‌شوند. با این حال به کارگیری مرطوب‌کننده‌ها می‌تواند از میزان خشکی پوست آن‌ها بکاهد. دستگاه بخور سرد و گرم در رابطه با کاهش خشکی پوست عملکرد یکسانی را ارائه می‌دهند. به عبارتی، اگر خشکی پوست‌تان در نتیجه هوای خشک باشد، استفاده از هر دو دستگاه بخور سرد و گرم منجر به افزایش رطوبت هوای محیط پیرامون و در نتیجه کاهش خشکی پوست‌تان می‌شود.

اما در فصول گرم بهتر است از بخور سرد استفاده کنید.

۵. دستگاه بخور سرد و گرم؛ آلرژی و بیماری‌های سینوسی

هر دو دستگاه بخور سرد و گرم برای درمان آلرژی و بیماری‌های سینوسی یکسری مزایای خاص خودشان را به همراه دارند.  برای مثال، استفاده از دستگاه بخور سرد برای بهبود آلرژی‌ها مفیدتر از دستگاه بخور گرم خواهد بود؛ چرا که هوای محیط پیرامون را پاکیزه‌تر نگاه می‌دارد. با این حال، دستگاه بخور گرم نیز مزایای خود را برای درمان آلرژی داراست.

به عنوان مثال، برخی از آن‌ها از فناوری پخش عصاره داروهای مخصوص به خودشان در هوای محیط پیرامون برخوردار هستند. این دستگاه‌ها محفظه‌ای برای نگهداری دارو دارند که به نوعی می‌توانند عصاره داروی قرار گرفته در آن را در هوای اطراف پخش کنند. این ویژگی به ویژه در مورد بیماری‌های سینوسی ناشی از سرماخوردگی بسیار عالی عمل می‌کند. با این حال استفاده از این دستگاه‌ها برای اتاق کودکان و بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود.

دستگاه بخور سرد و گرم در آلرژی و بیماری‌های سینوسی

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی تفاوت بین دستگاه بخور سرد و گرم پرداخته و این تفاوت را بر اساس جوانب مختلف عملکردی آنان مورد بررسی قرار دادیم. در نهایت، می‌توان گفت که هر دو دستگاه بخور سرد و گرم مزایا و معایب خاص خود را دارند. به همین دلیل هرگز نمی‌توان یکی را بر دیگری ارجح‌تر دانست؛ بلکه نیاز فرد، شرایط آب، هوای منطقه زندگی، طبیعت وجودی افراد، علایق اعضای خانواده‌ و همچنین فرزندان کوچک خانواده هستند که بهترین گزینه را برای خرید تعیین می‌کنند!

بنابراین به یاد داشته باشید که هر دو دستگاه برای بهبود بیماری‌هایی مانند آلرژی و مشکلات سینوسی به یک اندازه موثر بوده و عملکرد یکسانی را در بهبود خشکی پوست ارائه می‌دهند. با این حال، دستگاه بخور سرد از لحاظ ایمنی از امنیت بالاتری برخوردار بوده و برق کمتری مصرف می‌کند. نظر شما در مورد تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم چیست؟ تجربیات و نظرات خود را در مورد استفاده از هر کدام، تفاوت‌ها، نقاط قوت و ضعف هر یک با ما و سایر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

در همین راستا توصیه می‌کنیم با فواید بخور بابونه آشنا شوید؛ شما می‌توانید مقداری بابونه را در دستگاه بخور گرم ریخته و از مزایای آن بهرمند شوید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید