وزن توپ فوتبال چمنی + مقایسه با توپ فوتبال سالنی و ساحلی

توپ فوتبال با اندازه، جنس و وزن های مختلف در انواع مختلف بازی فوتبال از جمله فوتبال چمن، فوتبال ساحلی و فوتبال سالنی (فوتسال) استفاده می شود. برای توپ فوتبال و طراحی آن استانداردهای مختلفی تعریف شده است که مهم‌ترین آن‌ها استاندارد فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) است. در ادامه با مقیاس های استاندارد توپ فوتبال (از جمله سایز و وزن توپ فوتبال چمنی)، متناسب با سن بازیکن و سایز توپ بهتر آشنا می شویم. وزن توپ فوتبال چمنی و اندازه های استاندارد آن از نقطه نظر استانداردهای فیفا توپ فوتبال باید به صورت گرد یا کروی شکل بوده و از…

وزن توپ فوتبال چمنی + مقایسه با توپ فوتبال سالنی و ساحلی

توپ فوتبال با اندازه، جنس و وزن های مختلف در انواع مختلف بازی فوتبال از جمله فوتبال چمن، فوتبال ساحلی و فوتبال سالنی (فوتسال) استفاده می شود. برای توپ فوتبال و طراحی آن استانداردهای مختلفی تعریف شده است که مهم‌ترین آن‌ها استاندارد فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) است. در ادامه با مقیاس های استاندارد توپ فوتبال (از جمله سایز و وزن توپ فوتبال چمنی)، متناسب با سن بازیکن و سایز توپ بهتر آشنا می شویم.

وزن توپ فوتبال چمنی و اندازه های استاندارد آن

از نقطه نظر استانداردهای فیفا توپ فوتبال باید به صورت گرد یا کروی شکل بوده و از چرم با سایر مواد مناسب ساخته شده باشد.

وزن توپ فوتبال استاندارد فیفا باید ۴۱۰ تا ۴۵۰ گرم بوده، محیط آن بین ۶۸ تا ۷۰ سانتیمتر، فشار هوای داخل آن ۸.۵ تا ۱۵.۶ پی اس آی، قطر این توپ ۲۲ تا ۲۳ سانتی متر و شعاع آن ۱۱ تا ۱۱.۵ سانتیمتر باشد.

 

استانداردهای کیفی فیفا برای توپ فوتبال

فیفا دو نوع استاندارد کیفی را برای توپ‌های فوتبال اعلام کرده است که یکی از این استانداردها برای توپ‌های مورد استفاده در مسابقات رسمی فوتبال، و دیگری برای مسابقات غیررسمی و بازیکنان آماتور مورد استفاده قرار می گیرد. این دو استاندارد شامل کیفیت حرفه‌ای فیفا (FIFA QUALITY PRO) و کیفیت مورد تأیید فیفا (FIFA QUALITY) می باشند.

 

کیفیت حرفه‌ای فیفا (FIFA QUALITY PRO)

این توپ ها، مواردی را شامل می شوند که در مسابقات رسمی و حرفه ای فوتبال مانند مسابقه بین دو تیم ملی یا در جام باشگاه های یک قاره مورد استفاده قرار می گیرند. توپ‌هایی که در مسابقات رسمی و مورد تأیید فیفا استفاده می‌شوند باید از مشخصات و ویژگی های دقیق تری برخوردار باشند. این توپ ها باید سایز محیط بیرونی ۶۸.۵ الی ۶۹.۵ سانتی‌متر و وزنی بین ۴۲۰ تا ۴۴۵ گرم داشته باشند. در غیر اینصورت قابلیت استفاده در مسابقات رسمی را نخواهند داشت.

 

کیفیت مورد تأیید فیفا (FIFA QUALITY)

این نوع توپها توپ سایز ۵ نیز نامیده می شوند. سایز محیط بیرونی توپهای فوتبال آماتور (غیر حرفه ای) بین ۶۸ الی ۷۰ سانتیمتر و وزنشان بین ۴۱۰ الی ۴۵۰ گرم می باشد. هرچند این توپ ها برای برگزاری مسابقات حرفه ای انتخاب نمی شوند، اما از نظر فیفا توپ استاندارد محسوب می شوند و برای ورزش فوتبال در سطح آماتور مناسب هستند.

 

انواع استاندارد توپ فوتبال فیفا بر اساس کیفیت

براساس کیفیت ساخت توپ های فوتبال، فیفا  سه نوع استاندارد اصلی را تدوین کرده است. این استانداردها شامل توپ فوتبال با کیفیت فیفا یا همان FIFA Quality، توپ فوتبال با کیفیت حرفه ای (FIFA Quality Pro)  وتوپ استاندارد مسابقات بین المللی یا IMS که مخفف عبارت International Match Standard است، می باشد.

وزن توپ فوتبال چمنی

 

بیشتر بدانید: مشخصات و اندازه دروازه فوتبال چمنی را می‌دانید؟

 

ابعاد و وزن توپ فوتبال بر اساس سن

در این تقسیم بندی، فیفا سه رده سنی اصلی را برای طراحی و تولید توپ های فوتبال در نظر گرفته است. این رده سنی شامل رده سنی ۶ تا ۸ سال، ۹ تا ۱۱ سال و نهایتا ۱۲ سال به بالا می باشد. برای رده های سنی زیر ۶، زیر ۷ و زیر ۸ سال توپ سایز ۳ توپ مورد استفاده قرار می گیرد. براساس استاندارد تعریف شده، محیط این توپ بین ۲۳ تا ۲۴ اینچ بوده و این توپ بین ۳۱۰ تا ۳۴۰ گرم وزن دارد. بطور کلی سایز ۳ به عنوان کوچکترین سایز برای یک توپ رسمی فوتبال در نظر گرفته می شود.

برای رده های سنی ٩ تا ١١ سال، توپ سایز ۴ بهترین توپ فوتبال می باشد. این توپ دارای محیطی بین ۲۵ تا ۲۶ اینچ بوده و بین ۳۱۰ تا ۳۷۰ گرم وزن دارد.

و اما در رده سنی دیگر، یعنی ۱۲ سال به بالا، یک بازیکن فوتبال از توپ سایز ۵ توپ فوتبال استفاده می کند. براساس الزام فیفا در مسابقات رسمی، این اندازه از توپ فوتبال باید در همه مقاطع دبیرستان نیز استفاده شود. قطر بیرونی این توپ ۶۸.۵ الی ۷۱ سانتی متر است. وزن توپ فوتبال در این سایز بین ۳۹۶ تا ۴۵۳ گرم است. در سال ۱۹۷۰ شرکت آدیداس یک توپ جدید به نام Telstar را معرفی کرد که امروزه با توپ سایز ۵ شناخته می شود.

 

تفاوت ظاهری و ساختاری توپ فوتبال با توپ فوتسال

توپ فوتسال به علت اینکه روی سطح سخت تری در مقایسه با چمن فوتبال مورد استفاده قرار می گیرد دارای میزان جهندگی کمتری نسبت به توپ فوتبال می باشد از اینرو به این توپها توپ تنبل نیز گفته می شود. این توپ به نسبت توپ فوتبال دارای سایز کوچکتری است ولی وزن توپ فوتبال سالنی تقریبا با توپ فوتبال مساوی است و به همین خاطر سنگین بنظر می رسد.

همچنین لازم به ذکر است پوسته توپ فوتسال دارای ضخامت و نرمی بیشتری نسبت به توپ فوتبال است تا هم به کیفیت بازی کمک کند و هم مقاومت بهتری در صورت برخورد با اشیا دور زمین و دیوار سالن داشته باشد.

 

وزن استاندارد توپ فوتبال ساحلی چقدر است؟

در رابطه با مقایسه وزن توپ فوتبال و فوتبال ساحلی باید گفت، توپ باید کروی باشد و رویه توپ از چرم یا مواد تأئید شده و ضد آب باشد. همچنین محیط توپ نباید کمتر از ۶۸ سانتی متر و بیشتر از ۷۰ سانتی متر باشد ( سایز۵ ) وزن توپ نباید کمتر از ۴۰۰ گرم و بیشتر از ۴۴۰ گرم در شروع بازی باشد.

فشار باد توپ نیز باید بین ۳۷۵/۰ تا۸/۰ اتمسفر در سطح دریا باشد.

 

سخن آخر

امیدواریم از خواندن مطلب «وزن توپ فوتبال چمنی» لذت برده باشید و پاسخ تمامی سوالاتی که در مورد وزن توپ فوتبال چمنی داشتید را در این مطلب پیدا کرده باشید. اگر در خصوص مطالب سوالی داشتید و یا به مطالبی دسترسی دارید که به ما در هر چه بهتر و پخته شدن این مطلب کمک می کند، ممنون می‌شویم در قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

در آخر پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ورزش فوتبال، مطلب « ابعاد و مشخصات زمین فوتبال» را بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید