بررسی تفاوت ایرباس و بوئینگ از لحاظ ظاهری و فنی

آیا تفاوت ایرباس و بوئینگ را می‌دانید؟ در واقع دو شرکت هواپیمایی ایرباس و بوئینگ از جمله مشهورترین شرکت‌های تولید هواپیما در جهان هستند که بالاترین میزان محبوبیت و فروش را در بازارهای صنایع مربوطه دارند؛ اما هواپیماهای ایرباس و بوئینگ در عین شباهت‌های بسیار، تفاوت‌های قابل توجهی در ویژگی‌های ظاهری، طراحی، موتور، قابلیت‌های فنی و … دارند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت هواپیمای ایرباس و بوئینگ پرداخته و این تفاوت‌ها را از جنبه‌های مختلف مانند فنی، ظاهری و غیره مورد بررسی قرار دهیم.   بررسی تفاوت هواپیمای ایرباس با بوئینگ ۱. تاریخچه…

تفاوت ایرباس و بوئینگ

آیا تفاوت ایرباس و بوئینگ را می‌دانید؟ در واقع دو شرکت هواپیمایی ایرباس و بوئینگ از جمله مشهورترین شرکت‌های تولید هواپیما در جهان هستند که بالاترین میزان محبوبیت و فروش را در بازارهای صنایع مربوطه دارند؛ اما هواپیماهای ایرباس و بوئینگ در عین شباهت‌های بسیار، تفاوت‌های قابل توجهی در ویژگی‌های ظاهری، طراحی، موتور، قابلیت‌های فنی و … دارند.

در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تفاوت هواپیمای ایرباس و بوئینگ پرداخته و این تفاوت‌ها را از جنبه‌های مختلف مانند فنی، ظاهری و غیره مورد بررسی قرار دهیم.

 

بررسی تفاوت هواپیمای ایرباس با بوئینگ

۱. تاریخچه شرکت ایرباس

Airbus نام یک شرکت هواپیمایی محبوب است که پس از بوئینگ دومین شرکت هواپیماسازی جهان محسوب می‌شود. شرکت ایرباس به نوعی زیرمجموعه شرکت هوافضای اروپایی EADS به شمار می‌آید. این شرکت در شهر بلاگناک فرانسه مستقر بوده و مسئولیت فروش تقریباً نیمی از هواپیماهای مسافربری جهان را به عهده دارد. شرکت ایرباس کار خود را به عنوان شرکتی متشکل از چند تولیدکننده فعال در صنعت هوافضا آغاز کرد. در ادامه و در سال ۲۰۱۱ به شرکتی دارای سهام مشترک مبدل شد که در آن بخشی از سهام متعلق به شرکت EADS و بخشی دیگر به سهام شرکت BAE Systems اختصاص داشت. اولین هواپیمایی که توسط این شرکت تولید و به بازار عرضه شد، هواپیمای A300 نام داشت. به علاوه، دامنه فعالیت‌های شرکت ایرباس به تولید هواپیماهای جت محدود نبوده و این شرکت در حوزه تولید و ارائه هواپیماهای نظامی، قطعات هواپیما و تجهیزات دفاعی نیز فعالیت می‌کند.

تاریخچه ایرباس

۲. تاریخچه شرکت بوئینگ

Boeing نام شرکت هواپیمایی دیگری است که به عنوان یک نهاد چندملیتی فعال در حوزه هوافضا و ساخت تجهیزات دفاعی شناخته می‌شود. این شرکت توسط ویلیام ای‌بوئینگ در سال ۱۹۱۶ و در واشنگتن تأسیس شد. در سال ۱۹۹۷ نیز به منظور گسترش روابط و زمینه فعالیت‌های تجاری خود با شرکت هواپیمایی مک دونل داگلاس ادغام شد. به طور کلی، شرکت بوئینگ از چند بخش تشکیل شده است که عبارت هستند از:

  • هواپیماهای تجاری بوئینگ
  • تجهیزات دفاعی
  • هوافضا و تأمین امنیت بوئینگ
  • بخش مهندسی
  • عملیات ساخت و تکنولوژی
  • بخش مرکزی و سرمایه‌گذاری
  • بخش خدماتی شرکت بوئینگ

لازم به ذکر است که ویلیام بوئینگ در آن سال‌ها به دلیل آشنایی بسیار خوبش با صنعت چوب، از این دانش خود در طراحی و ساخت هواپیماهای بوئینگ استفاده کرد.

تاریخچه بوئینگ

تفاوت‌های ظاهری هواپیمای ایرباس و بوئینگ

۱. نام شرکت سازنده

ساده‌ترین راه برای ایجاد تمایز بین ایرباس و بوئینگ مشاهده نام شرکت مربوطه در قسمت پایینی بدنه آن‌ها است. به طور معمول، نام شرکت ایرباس یا بوئینگ روی بدنه هواپیمای مربوطه ذکر می‌شود.

۲. طراحی نوک هواپیما

تفاوت دیگر مربوطه به قسمت جلویی یا نوک هواپیماهاست. در واقع، قسمت دماغه هواپیماهای ایرباس شکلی گرد و خمیده دارند. در مقابل، دماغه هواپیماهای بوئینگ حالتی گرد ولی نوک‌تیز دارند. بنابراین با دقت کردن به شکل ظاهری هواپیما به راحتی می‌توان هواپیمای ایرباس و بوئینگ را از هم تشخیص داد.

تفاوت دماغه ایرباس و بوئینگ

۳. طراحی پنجره‌های هواپیما

هواپیمای ایرباس و بوئینگ در طراحی پنجره‌های جلویی مربوط به بخش کابین خلبان نیز متفاوت هستند. به عبارت دیگر، هواپیماهای ایرباس بیشتر دارای پنجره‌هایی مربعی شکل هستند که به صورت مستقیم و در راستای بدنه هواپیما قرار دارند. در مقابل، در هواپیمای بوئینگ پنجره‌ها تا حدودی به شکل حرف لاتین V طراحی شده‌اند که گوشه‌های آن‌ها کمی به سمت قسمت بالا متمایل هستند.

تفاوت ایرباس و بوئینگ در طراحی پنجره خلبان

۴. محل قرارگیری موتورها

تفاوت دیگر ایرباس و بوئینگ به محل قرارگیری موتورهای آن‌ها مربوط می‌شود. به طور کلی، در هواپیماهای ایرباس موتورها در قسمت زیر بال‌های هواپیما قرار دارند. در مقابل، موتور هواپیمای بوئینگ در قسمت جلویی بال‌ها جای می‌گیرند. با این حال مکان موتور ممکن است بسته به طراحی هواپیمای مورد نظر کمی متفاوت باشد.

۵. استفاده از تجهیزات الکترونیکی

تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در طراحی هواپیماهای ایرباس و بوئینگ نیز با هم متفاوت هستند. در واقع، هواپیمای ایرباس توسط یک سکان هدایتی جانبی یا Sidestick کنترل می‌شود که کارکردی مشابه به اهرم Joystick در بازی‌های کامپیوتری دارد!

در مقابل، هواپیمای بوئینگ توسط یک فرمان مرکزی کنترل می‌شود که نقش اصلی را در کنترل و هدایت هواپیما بر عهده دارد.

تفاوت ایرباس و بوئینگ

۶. سیستم‌های کنترل هواپیما

هواپیمای ایرباس از سیستم کنترلی سفت و سختی برخوردار است که خلبان امکان دست‌کاری در آن و در دست گرفتن کنترل کامل سیستم را ندارد. بدین معنی که خلبان نمی‌تواند در سیستم کنترلی هواپیما تغییراتی دلخواه مانند متوقف کردن هواپیما یا تغییر در فشار بدنه هواپیما اعمال کند.

در مقابل، هواپیمای بوئینگ چنین امکانی را با اعمال تغییر در سیستم خلبانی برای خلبان فراهم می‌آورد. در عین حال بوئینگ از سیستم هوشمندی برخوردار است که با دریافت بازخورد از وضعیت داخلی هواپیما و همچنین شرایط جوی به خلبان هشدار می‌دهد. در صورتی که خلبان هشدارها را نادیده بگیرد، به صورت خودکار تغییراتی مانند متوقف کردن هواپیما، کنترل فشار بدنه، اعمال محدودیت در تغییر فشار بدنه و … را بر عهده می‌گیرد.

 

تفاوت‌های فنی هواپیمای ایرباس و بوئینگ

در این قسمت مشخصات هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را به طور خاص بر اساس دو هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ در قالب جدولی به شرح زیر ارائه می‌دهیم.

ایرباس ۳۲۰ بوئینگ ۷۳۷
قدرت موتور دارای دو موتور با قدرت‌های رانشی ۲۴۰۰۰ و ۲۳۸۰۰ پوند دارای دو موتور با قدرت‌های ۲۲۸۰۰ پوند و ۲۴۰۰۰ پوند
ارتفاع قابل پرواز در محدوده ۵۱۸۵ کیلومتر در محدوده ۴۶۸۸ کیلومتر
سرعت حداکثر سرعت معادل ۸۷۰ کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت معادل ۸۹۰ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت مسافر ۱۸۰ نفر ۱۳۰ نفر
فاصله نوک دو بال ۳۴/۱ متر ۲۸/۴ متر
طول ۳۷/۶ متر ۳۰/۵ متر
ارتفاع ۱۱/۸ متر ۱۱/۳ متر

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی تفاوت ایرباس و بوئینگ پرداخته و برخی ویژگی‌های متمایز آن‌ها را برشمردیم. با توجه به آن چه که مطرح شد، هر یک از هواپیماها ویژگی‌های جالب توجه خود را دارا بوده و نمی‌توان هیچ یک را بر دیگری برتر دانست؛ بلکه این نیازهای شخصی مسافران است که در انتخاب هواپیما و مسافرت با آن تعیین‌کننده خواهد بود. اما بهرحال، تقریباً تمامی ایرلاین‌های معتبر سعی می‌کنند تا هواپیماهای مورد نظر خود را از این دو شرکت تهیه کنند.

نظر شما در مورد فرق هواپیمای ایرباس با بوئینگ چیست؟ کدامیک را برای مسافرت ترجیح می‌دهید؟ نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید. همچنین شما می‌توانید فرق راکت با موشک را نیز در انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید