نحوه مدیریت فروشگاه؛ ۱۵ اصل برای مدیریت فروشگاه موفق

نحوه مدیریت فروشگاه از جمله موضوعاتی است که به نظر ساده می‌رسد. در حالی که اینطور نیست و برای مدیریت موفق فروشگاه چه بزرگ مانند فروشگاه‌های زنجیره و مواد غذایی و چه کوچک باید توانایی مدیریت مسائل بسیار زیادی را داشت.

مدیریت فروشگاه در یک نگاه ممکن است برای همه ما کاری ساده و بی‌دردسر به نظر برسد، اما باید گفت مدیریت موفق فروشگاه کار راحتی نیست و نیازمند رعایت اصول و مبانی بسیاری است. فارغ از بزرگی و کوچکی فروشگاه و آنلاین و غیرآنلاین بودن آن رعایت چند نکته کلیدی برای مدیریت مؤثر ضرورت دارد. در ادامه می‌توانید چند مورد از این نکات را مطالعه کنید.

 

نحوه و اصول مدیریت فروشگاه

۱. سیاست‌های فروشگاه

نظارت بر سیاست‌های فروشگاه و مدیریت مؤثر آن‌ها شاید اولین و مهمترین مرحله در داشتن فروشگاهی پرسود باشد. شما باید در انتخاب شریک تجاری خود دقت زیادی داشته باشید. بروز اختلافات بین شما و شریک تجاری، مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.

همچنین انتخاب محصولاتی که باید از طریق فروشگاه شما به دست مردم برسند نیز یکی از مهم‌ترین مسائل است. سعی کنید محصولات باکیفیت و شناخته شده به مردم ارائه دهید. به خصوص در انتخاب محصولاتی مانند مواد غذایی و شوینده‌، حتماً به کیفیت، تاریخ مصرف، قیمت مناسب کالا و… دقت کنید.

 

اصول مدیریت فروشگاه
اصول مدیریت فروشگاه

 

۲. اولویت بندی

مدیر موفق و ماهر کسی است که بتواند تمام امور فروشگاه را اولویت بندی کند. اموری مانند رسیدگی به اجناس سفارش داده شده،‌ رسیدگی به امور انبار، پرداخت حقوق فروشنده‌گان، نظارت بر امور بازاریابی، کنترل دخل و خرج، برنامه ریزی برای امور فروشگاه و… همگی نیاز به مدیری دارند که بتواند با اولویت بندی و هدف‌گذاری هوشمندانه،‌ تمام آن‌ها به بهترین شکل انجام دهد.

 

۳. انتخاب نیروی کار

یک مدیر به خصوص در فروشگاه‌های بزرگ به تنهایی نمی‌تواند تمام مسئولیت‌های فروشگاه را به عهده بگیرد. بنابراین تشکیل تیم فروش و کارمندانی برای بخش‌‌های صندوق، انبار، کسی که پرداخت ها و رسید ها را در یک فروشگاه مواد غذایی اداره میکند و… از ضروری‌ترین امور است. در واقع نیروی کار فروشگاه مسئولیت انجام برنامه‌های شما را به عهده دارد. پس اگر می‌خواهید هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌هایی که برای بهبود فروش،‌ افزایش رضایت مشتری، افزایش سود و… به بهترین شکل انجام شود، در انتخاب نیروی کار بیشتر دقت کنید.

 

۴. حفظ نیروی کار

مطالعات نشان می‌دهد نیروی کار هر سازمان یا تشکیلاتی،‌ قبل از نیاز مالی، نیاز به انگیزه دارد. این یعنی تأمین نیازهای روحی افراد و حفظ احترام آن‌ها در محیط کار، بر مسائل مالی اولیت دارد. بنابراین شما به عنوان یک مدیر توانمند، باید بتوانید با افزایش انگیزه نیروی کار خود و همچنین برقراری رابطه‌ای مؤثر با آن‌ها، عزت و احترام دوطرفه بین مدیر و کارمند را حفظ کنید. در این صورت آن‌ها می‌توانند با انگیزه و انرژی هر چه بیشتر وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند.

 

۵. شناخت مشتری

شناخت نیازهای مشتری به شما در مدیریت هر چه بهتر فروشگاه کمک می‌کند. باید در رابطه به موقعیت مکانی فروشگاه خود و اینکه مردم آن منطقه چه چیزهایی نیاز دارند، اطالاعات کافی کسب کنید. در این صورت می‌توانید نیاز درصد قابل توجهی از مشتری‌های خود را تأمین کرده و فروشگاه‌هی پررونق‌تر داشته باشید.

 

نحوه مدیریت فروشگاه زنجیره ای
نحوه مدیریت فروشگاه زنجیره ای

 

۶. بازاریابی

بازاریابی یکی از ملزومات غیرقابل انکار در مدیریت فروشگاه برای برای افزایش فروش محصولات و خدمات است. در تعریف بازاریابی می‌توان گفت بازاریابی یعنی معرفی کالا به افراد بیشتر با هدف فروش بیشتر. اگر شما هم قصد افزایش فروش کالای فروشگاه خود را دارید، از بازاریابی غافل نشوید.

 

۷. بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ در دنیای گسترده امروز نقش مهمی در افزایش فروش دارد. از روش‌های متعدد بازاریابی استفاده کنید و فروشگاه خود را به طیف گسترده‌تری از افراد معرفی کنید. می‌توانید با ایجاد صفحه‌های اختصاصی در شبکه‌های اجتماعی یا ایجاد یک وب‌سایت بازاریابی دیجیتال را شروع کنید.

اگر مدیریت یک فروشگاه آنلاین را به عهده دارید، بازارایابی دیجیتالی بسیار ضروری‌تر از دیگر انواع بازاریابی است. فعالیت‌های بازاریابی خود را با تولید محتوا در وب‌سایت، کانال‌های اختصاصی در اینستاگرام، ‌تلگرام و… انجام داده و فروشگاه خود را بیش از پیش به مشتریان معرفی کنید.

 

۸. خرید هوشمندانه

بر اساس تحقیقات اغلب مدیران فروشگاه‌ها اجناس مورد علاقه خود را تهیه کرده و معمولاً توجهی به بازار ندارند، اما اینکار اشتباه است. باید بازار رقابتی را در نظر بگیرید و در مورد اجناسی که فروش بیشتری دارند تحقیق کنید. در بازار رقابتی دنیای امروز باید بر نیازها و ترجیح مشتری متمرکز بود.

 

۹. نظارت بر درآمد فروشگاه

یکی دیگر از وظایف یک مدیر هوشمند، نظارت بر میزان درآمد، سود و ضرر فروشگاه است. سعی کنید محاسبات سود و درآمد فروشگاه را به صورت روزانه انجام دهید. باید حواستان به ضررهای احتمالی باشد. با این کار می‌توانید در راستای سود بلند و کوتاه مدت فروشگاه به راحتی برنامه ریزی کنید.

اگر فروشگاهی بزرگ دارید و نمی‌توانید شخصاً به صورت روزانه دخل و خرج آن را بررسی کنید، حتماً از نرم‌افزارهای مخصوص حسابرسی فروشگاه استفاده کنید.

 

۱۰. مشاوره و راهنمایی

در صورتی‌که دارای فروشگاهی بزرگ و زنجیره‌‌ای هستید، در کنار هر کدام از غرفه‌ها فردی را به عنوان مشاور قرار دهید تا ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب کالا را برای مشتری توضیح داده و یک تجربه خرید خوب برای آنها رقم بزنند. به طور مثال مشتری در هنگام خرید یک تیشرت اگر راهنمایی‌های خوبی از فروشنده دریافت کند، خاطره‌ای خوب از فروشگاه شما در ذهن او باقی خواهد ماند.

اگر فروشگاهی کوچک و جمع و جور دارید، انجام این کار را خودتان به عهده بگیرید و با یک راهنمایی خوب،‌ مشتریان‌تان را به مشتری وفادار تبدیل کنید.

 

نحوه مدیریت فروشگاه بزرگ و کوچک
نحوه مدیریت فروشگاه بزرگ و کوچک

 

۱۱. روانشناسی رنگ‌ها

در روش‌های مدیریت مدرن فروشگاه باید به مسائلی مانند تأثیرگذاری روانی بر مشتری هم توجه کرد. یکی از کانال‌های مهم برای این منظور، استفاده از رنگ‌ها و اصول روانشناسی رنگ است. هر کدام از رنگ‌ها از لحاظ روانشناختی تأثیر منحصر به فردی بر افراد دارند. می‌توانید از این ویژگی برای جلب توجه مشتری و زیباتر شدن فروشگاه خود استفاده کنید. بهتر است از رنگ‌هایی استفاده کنید که احساس امنیت و آرامش القا کنند. در این حالت مشتری با ورود به فروشگاه احساس بهتری داشته و برای خرید مصمم‌تر خواهد بود.

 

۱۲. نحوه چینش کالا

یکی دیگر از جنبه‌های مدیریت مناسب، توجه به محوه چینش کلاست. نظم و قابل رؤیت بودن کالاهای موجود در فروشگاه تأثیر زیادی در میزان جلب توجه مشتری دارد. به طور مثال اگر کالایی که همواره مورد نیاز مردم است و فروش روزانه زیادی دارد در جایی دور از دید مشتریان بچینید،‌ مسلماً فروش آن کاهش پیدا خواهد کرد.

همچنین به یاد داشته باشید، قرار دادن وسایل هم‌‌گروه در کنار هم علاوه بر جلب رضایت مشتری، فروش آن‌ها را بالاتر می‌برد. به طور مثال می‌توانید انواع بیسکوییت، شکلات و کیک‌ها را کنار هم در یک قفسه بچینید. یا حتی در کنار لوازم آرایشی،‌ انواع پَدهای بهداشتی، لاک و… قرار دهید. این نکته برای مدیریت فروشگاه بزرگ یا کوچک،‌ با هر نوع کالا بسیار مفید است.

 

۱۳. مدیریت عوامل خارج از فروشگاه

وظایف مدیریتی فروشگاه محدود به اموری مانند حسابرسی به دخل و خرج، امور کارکنان، تهیه کالا و… نیست. یک مدیر باید از عهده اموری مانند رسیدگی به امور مالیاتی،‌ بیمه، بهداشت، مسائل قانونی، امنیتی و… نیز به خوبی برآید. همچنین پاسخ‌گویی و پیگیری شکایات و انتقادات مشتریان هم یکی از کارهای چالش‌زا و مهم است.

 

۱۴. مقابله با مشکلات

رکود و مشکلات اقتصادی موجود مسلماً بر فروشگاه‌ها هم تأثیر می‌گذارد. به خصوص فروشگاه‌های کوچکتر که آسیب‌پذیرتر هستند. برای مقابله با چنین شرایطی چه می‌توان کرد؟ شما به عنوان مدیر فروشگاه برای مقابله با چنین مشکلاتی باید سعی کنید نقدینگی فروشگاه را حفظ کنید، بیش از نیاز بازار خرید نکنید، از روش‌های نوین فروش مانند فروش آنلاین، ارسال رایگان کالا و… استفاده کنید و سایر امور که می‌توانید نسبت به نوع فروشگاه و کالایی که می‌فروشید، به کار بگیرید.

 

نحوه مدیریت فروشگاه مواد غذایی و غیر خوراکی
نحوه مدیریت فروشگاه مواد غذایی و غیر خوراکی

 

۱۵. کسب تجربه و یادگیری

اگر در ابتدای راه هستید و به تازگی فروشگاه خود را راه‌اندازی کرده‌اید، سعی کنید از قدیمی‌ترهای بازار یاد بگیرید و از تجربه آن‌ها بیاموزید. در صورت لزوم از آن‌ها کمک بخواهید و هیچ وقت اجازه ندهید غرور مانع‌تان شود. ما هیچ وقت آنقدر بزرگ نیستیم که نیاز به کمک و راهنمایی بزرگترهای خود نداشته باشیم.

اما اگر به هر دلیلی اشتباه کردید، تصور نکنید دنیا به پایان رسیده است! از اشتباه‌تان هم درس بگیرید و آن‌ها راه پله‌ای برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر در نظر بگیرید.

به علاوه، برای آموزش و یادگیری هم وقت بگذراید. آیا فروشگاهی بزرگ و زنجیره‌ای دارید؟ یا فروشگاهی کوچک و خرده فروشی؟ یا حتی فروشگاهی آنلاین؟ هیچ فرقی نمی‌کند. در هر صورت باید آموزش‌های لازم را ببینید تا بتوانید مدیریتی موفق داشته و راه‌های پیشرفت خود و فروشگاه را هموار کنید. آموزش‌های مختلفی در رابطه با شیوه‌های مؤثر و کارآمد در مدیریت فروشگاه در سطح اینترنت، حضوری و… وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

سخن پایانی

همانطور که گفتیم مدیریت یک فروشگاه به خصوص در دنیای رقابتی و مملو از مشکلات امروزی کار چندان ساده‌ای نیست، اما با استفاده از روش‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم می‌توانید عملکرد خود را به عنوان یک مدیر (نه فقط یک فروشنده) بهبود بخشید. نکات بیشتری در مطلب مهارت‌های مدیریتی کارآمد، برای مدیر خوب بودن وجود دارد که می‌توانید از آن برای مدیریت هر چه بهتر استفاده کنید.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم تا به حال فکر می‌کردید مدیریت فروشگاه‌های امروزی کار ساده‌ای است؟ آیا تجربه‌ای از مدیریت در فروشگاه دارید؟ به نظر شما روش دیگری برای بهبود تکنیک‌های مدیریتی در فروشگاه‌ها وجود دارد؟

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید