شخصیت شناسی از روی چشم ؛ تفسیر رنگ چشم شما چیست؟

شکسپیر معتقد است که «چشم‌ها دریچه‌ای به روح هستند»، اما یک مطالعه‌ی جدید می‌گوید چشم‌ها همچنین ممکن است اطلاعاتی در رابطه با شخصیت شما بگویند. مطالعه‌ای که در دانشگاه کوئینزلند انجام شد، می‌گوید رنگ چشم یک فرد می‌تواند نشان دهد که او چقدر قابلیت سازگاری دارد. محققان دریافتند که افراد با رنگ چشم روشن‌تر (آبی و سبز)، نسبت به سایرینی که رنگ چشم قهوه‌ای‌ داشتند، توافق‌پذیری کمتری داشته و بیشتر به رقابت کردن تمایل داشتند. ما در این مطلب نگاهی به شخصیت شناسی از روی چشم، بر اساس نتایج این تحقیق انداخته‌ایم.   شخصیت شناسی از روی چشم براساس مطالعات…

شخصیت شناسی از روی چشم

شکسپیر معتقد است که «چشم‌ها دریچه‌ای به روح هستند»، اما یک مطالعه‌ی جدید می‌گوید چشم‌ها همچنین ممکن است اطلاعاتی در رابطه با شخصیت شما بگویند. مطالعه‌ای که در دانشگاه کوئینزلند انجام شد، می‌گوید رنگ چشم یک فرد می‌تواند نشان دهد که او چقدر قابلیت سازگاری دارد. محققان دریافتند که افراد با رنگ چشم روشن‌تر (آبی و سبز)، نسبت به سایرینی که رنگ چشم قهوه‌ای‌ داشتند، توافق‌پذیری کمتری داشته و بیشتر به رقابت کردن تمایل داشتند. ما در این مطلب نگاهی به شخصیت شناسی از روی چشم، بر اساس نتایج این تحقیق انداخته‌ایم.

 

شخصیت شناسی از روی چشم

براساس مطالعات انجام گرفته، گفته می‌شود افرادی که چشمان آبی یا سبز دارند، علاوه بر اینکه رقابت‌پذیر هستند، همچنین «خودبین» و «دیرباور» نیز بودند. در مقابل رنگ چشم قهوه‌ای با ویژگی‌های شخصیتی مثلا «نوع‌دوستی»، «همدلی» و «مایل به کمک به دیگران» مرتبط بوده‌ است.

اما اینکه چرا رنگ چشم می‌تواند معیاری برای تشخیص «توافق‌پذیری» افراد باشد، می‌تواند توضیحی فرهنگی داشته باشد. دکتر «Ramani Durvasula»، دکترای روانشناسی بالینی و استاد روانشناسی و پژوهشگر اعصاب، در این رابطه می‌گوید:‌ «رنگ چشم قهوه‌ای رایج‌تر است و بنابراین ممکن است در افراد دارنده‌ی آن احساس «تعلق» به افراد با چشمان تیره‌، بیشتر وجود داشته باشد. چشمان قهوه‌ای همچنین ممکن است بیشتر در فرهنگ‌هایی وجود داشته باشد که توافق‌پذیری یا همسویی با جامعه، بیشتر به عنوان یک ارزش دانسته می‌شود».

دوروسولا می‌افزاید: «چشمان آبی همچنین سرد‌تر از چشمان قهو‌ای به نظر می‌رسند و این می‌تواند به دلیل کلیشه‌های ذهنی با ویژگی‌هایی مثل رقابت پذیری یا عدم سازگاری مرتبط شود».

رنگ چشمان شما چه پیغامی را به اطرافیان مخابره می‌کند؟

توافق پذیری تنها ویژگی‌ شخصتی نیست که به رنگ چشم ارتباط داده می‌شود. یک بررسی جدید که توسط شرکت تحقیقاتی ایمپلوس در لس آنجلس انجام شده ‌است، از این راز این چشمان رنگارنگ پرده برداشته است.

۱. ویژگی های افراد چشم قهوه‌ای

چشم قهوه ای و ویژگی هایش

رایج‌ترین رنگ چشم در آمریکا؛ «هوشمندی» اولین ویژگی شخصیتی است که با رنگ چشم قهوه‌ای ارتباط دارد. بعد از هوشمندی، ویژگی «قابل اعتماد بودن» و بعد از آن «مهربانی» به عنوان صفات افراد دارای چشمان قهوه‌ای شناخته شده است

. برخی تحقیقات دیگر حاکی از آنند که افراد چشم قهوه‌ای،‌ مهارت‌‌های ارتباط چشمی بیشتری دارند؛ محققان حدس می‌زنند که می‌تواند به این دلیل باشد که آن‌ها پیش‌بینی نمی‌کنند که به اندازه‌ی افراد چشم آبی، مورد بررسی قرار بگیرند.

۲. ویژگی های افراد چشم آبی

چشم آبی و خصویات افراد چشم آبی

شایع‌ترین تصور در رابطه با شخصیت افراد چشم آبی عبارت است است: «شیرینی»، «جذابیت» و «مهربانی». جالب اینجاست که برخلاف چشمان قهوه‌ای، چشمان آبی تقریبا اصلا باهوش دانسته نمی‌شوند، چون تنها ۷ درصد از پاسخ‌دهندگان به این تست‌ها افراد چشم آبی را باهوش می‌دانند.

۳. صفات چشم سبزها!

چشم سبز

۲۹ درصد از شرکت کنندگان، چشمان سبز را با جاذبه جنسی مرتبط می‌دانند. چشم سبزها، همچنین «خلاق» و کمی «شیطانی» تعبیر می‌شوند. همچنین به نظر می‌رسد «قابل اعتماد بودن» و «خجالتی بودن» نیز با این افراد پیوند خورده باشد.

سخن پایانی

براساس یک نظرسنجی، فرقی نمی‌کند که چه رنگ چشمی داشته باشید، در هر صورت اکثریت مردم (۶۰ درصد) دوست دارند که رنگ چشم دیگری داشته باشند. ۲۷ درصد از شرکت‌ کنندگان می‌گویند اگر به آن‌ها این فرصت داده شود، رنگ چشمان خود را به سبز تغییر می‌دهند و ۱۸ درصد نیز به رنگ آبی تمایل داشته‌اند!

شخصیت شناسی از روی چشم، موضوع جالبی است که هنوز مطالعات علمی زیادی روی آن انجام نگرفته است و مطمئنا در آینده می‌توان با قطعیت بیشتری در رابطه با ارتباط میان ویژگی‌های افراد با رنگ چشمشان نظر داد. اما تا به اینجا، شاید بهتر باشد که بیشتر به عنوان یک سرگرمی به این موضوع بنگرید و روی شناخت دیگران از روی رنگ چشمشان حساب باز نکنید.

گذشته از چشم، آیا می‌دانستید سلفی‌ها نیز از شخصیت افراد به ما می‌گویند؟‌ مطلب «شخصیت شناسی از روی سلفی» را در این رابطه از دست ندهید. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا رنگ چشم افراد، روی احساس شما نسبت به آن‌ها تاثیر می‌گذارد؟

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید