روش تحلیل و شناخت مردان از روی چهره آن‌ها

مارکوس تولیوس سیسِرو، خطیب، نویسنده و سخنران روم باستان می‌گوید: «چهره، تصویری از ذهن است و چشم‌ها مفسر آن (ذهن)». اگر چه او یک دانشمند علوم اجتماعی نبود، اما با این وجود تحقیقاتی که هزاران سال پس از او منتشر شده‌اند، این گفته‌ی او را تائید می‌کنند. با یک لبخند یا یک اخم، چهره‌های ما می‌توانند به سادگی به دیگران بگویند که ما عمیقا چه احساسی داریم. اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که چهره انسان همچنین می‌تواند چیزهایی هم در رابطه با برخی ویژگی‌های اساسی ما، به دیگران منتقل کند. بیایید کمی بیشتر درباره‌ی «تحلیل و شناخت مردان از روی…

شخصیت شناسی مردان از روی چهره

مارکوس تولیوس سیسِرو، خطیب، نویسنده و سخنران روم باستان می‌گوید: «چهره، تصویری از ذهن است و چشم‌ها مفسر آن (ذهن)». اگر چه او یک دانشمند علوم اجتماعی نبود، اما با این وجود تحقیقاتی که هزاران سال پس از او منتشر شده‌اند، این گفته‌ی او را تائید می‌کنند. با یک لبخند یا یک اخم، چهره‌های ما می‌توانند به سادگی به دیگران بگویند که ما عمیقا چه احساسی داریم. اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که چهره انسان همچنین می‌تواند چیزهایی هم در رابطه با برخی ویژگی‌های اساسی ما، به دیگران منتقل کند. بیایید کمی بیشتر درباره‌ی «تحلیل و شناخت مردان از روی چهره» بدانیم.

 

تحلیل و شناخت مردان از روی چهره چگونه ممکن است؟

۱. تشخیص سلطه‌جویی مردان

شما ‌می‌توانید با نگاه کردن به شکل چهره‌ی یک مرد، کمی بیشتر او را بشناسید. این گفته از یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ در ژورنال روانشناسی انگلیس منتشر شده‌، آمده است. آنطور که به نظر می‌رسد، مردانی که صورت‌های پهن‌تری دارند، بیشتر در سمت‌های مدیر‌ عاملی یک شرکت مشغول بوده‌اند. به گفته‌ی محققان این مطالعه، سطح تستوسترون در دوران بلوغ بر شخصیت آینده‌ی یک نوجوان پسر و همچنین ساختار صورت وی تاثیر زیادی دارد و غلبا منجر به ایجاد چهر‌ه‌ای پهن با ویژگی‌ رفتاری سلطه‌جو می‌گردد.

ارتباط پهنای صورت مردان با شخصیت آن ‌ها

۲. تشخیص پرخاشگری مردان

آیا ممکن است بتوان از چهره‌ی یک مرد تشخیص داد که آیا او پرخاشگر است یا نه؟ بله. مطالعات نشان داده‌اند که نسبت عرض به قد صورت (یعنی اینکه چهره چقدر باریک یا پهن است، با پرخاشگری مردان در ارتباط است.

در یک مطالعه از شرکت‌کنندگانی خواسته شد که بر اساس تصاویر مردان، قضاوت کنند که آیا آن مردان تمایلی به پرخاشگری دارند یا خیر. نتیجه چه بود؟ حدس شرکت‌کنندگان نه تنها با نسبت عرض به قد صورت مردان درون عکس‌ها، بلکه با رفتار پرخاشگرانه آن‌ها نسبت داشت. این یافته‌ها از این نظریi پشتیبانی می‌کنند که نسبت عرض به ارتفاع چهره مردان می‌تواند بیانگر میزان تمایل آن‌ها به رفتارهای پرخاشجویانه باشد. طبق تحقیقات هرچه سطح تستوسترون مردان بیشتر باشد، آن‌ها چهره‌ای پهن‌تر و همچنین رفتاری پرخاشگرانه‌تری دارند.

نسبت عرض به ارتفاع صورت مردان

۳. آنالیز شخصیت مردان

تحلیل و شناخت مردان از روی چهره واقعا ممکن است؟ بله. در حقیقت تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباط میان ویژگی‌های چهره و شخصیت وجود دارند. یک مطالعه علمی به بررسی این رابطه با استفاده از مدل شخصیت « Big Five » (که شامل گشادگی، درستکار بودن، برونگرایی، قابل سازگاری بودن و روان‌رنجوری است) و تصاویر سه بعدی از چهره‌های ۸۳۴ داوطلب پرداخته است.

نتیجه چه بود؟ در مردان، ویژگی‌های اعطاف پذیری و درستکار بودن با ویژگی‌های خاصی از چهره‌ ارتباط معنا‌داری داشتند. کسانی که سازگاری بیشتری داشتند، ابروانی داشتند که بیشتر به سمت بالا کشیده شده بود و همچنین دارای پیشانی کوتاه‌تری بودند. در مقابل، سطح پایین سازگار بودن، با خلاف این ویژگی‌های چهره در ارتباط بود؛‌ یعنی پیشانی بلندتر و ابروانی پایین‌تر.

به همین ترتیب، ویژگی درستکار بودن در مردان با چشمانی «رو به بالا» و ابروانی «کشیده» ارتباط داشت. این چهره‌ها همچنین دارای لب بالایی باریک و عضلات فک محکم و کوچکی بودند؛ به طوری که یک فشردگی قابل توجهی در اطراف دهان آن‌ها قابل مشاهده بود. بر خلاف چهره‌های ظاهرا آرام که با سطح کم درستکاری مرتبط بودند؛ در این افراد چشم‌ها و ابروها رو به پائین بودند، درست مانند عضلات اطراف دهان، که گویی به طور طبیعی و در اثر جاذبه زمین دارای یک افتادگی بودند.

محققان این مطالعه خاطر نشان می‌کنند که مردانی که کمتر دارای ویژگی‌های درستکاری و انعطاف پذیری بودند، هر دو چهره‌هایی آرام و بی‌تفاوت داشتند.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد از این پس، هرگز از کنار چهره‌ی یک مرد به سادگی عبور نخواهید کرد! حال شما می‌توانید این نتایج را در رابطه با مردانی که می‌شناسید بررسی کنید و بنگرید آیا واقعا پهنای صورتشان با پرخاشگری یا سلطه‌جویی آن‌ها در ارتباط است؟ آیا می‌توانید ویژگی‌هایی مثل با وجدان بودن یا مهربان بودن را به چهره‌ی مردان اطرافتان ربط دهید‌؟ اگر علاقه‌مندید نکات بیشتری از روی چهره‌ی افراد دستگیرتان شود، توصیه می‌کنیم مطلب «شخصیت شناسی از روی مدل مو؛ تیپ شخصیتی شما چیست؟» را نیز مطالعه کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید