مهارت های ازدواج ؛ ازدواج موفق چه مهارت‌هایی لازم دارد؟

راز یک ازدواج موفق چیست؟ همه می‌دانیم عاشق بودن تنها شرط لازم و کافی نیست. شاید در ابتدا با عشقی بی‌نهایت ازدواج کنید، اما پس از مدتی به خود بیایید و احساس کنید چیزی از آن عشق باقی نمانده و فقط در چرخه بی‌پایان بحث و مشاجره گرفتار شده‌اید. برای داشتن ازدواجی شاد، سالم و موفق باید مهارت‌های دیگری هم داشت. چند مورد از مهم‌ترین مهارت های ازدواج را در این مطلب معرفی می‌کنیم.   مهارت های ازدواج یک زندگی موفق همواره تلاش و توجه هر دو طرف را می‌طلبد. اگر زن و مرد هر دو با هم و به…

مهارت های ازدواج و زندگی خوب

راز یک ازدواج موفق چیست؟ همه می‌دانیم عاشق بودن تنها شرط لازم و کافی نیست. شاید در ابتدا با عشقی بی‌نهایت ازدواج کنید، اما پس از مدتی به خود بیایید و احساس کنید چیزی از آن عشق باقی نمانده و فقط در چرخه بی‌پایان بحث و مشاجره گرفتار شده‌اید. برای داشتن ازدواجی شاد، سالم و موفق باید مهارت‌های دیگری هم داشت. چند مورد از مهم‌ترین مهارت های ازدواج را در این مطلب معرفی می‌کنیم.

 

مهارت های ازدواج

یک زندگی موفق همواره تلاش و توجه هر دو طرف را می‌طلبد. اگر زن و مرد هر دو با هم و به کمک هم بتوانند مهارت‌هایشان را بهبود بخشند، زندگی شاد و سالمی در کنار هم خواند داشت. مهارت‌هایی مانند مهارت‌های زیر:

۱. برقرار کردن ارتباط

شاید تعجب کنید اگر بدانید برخی افراد انتظار دارند همسرشان ذهن آن‌ها را بخواند‍! حتی گاهی اوقات می‌گویند اگر او واقعا دوستم داشته باشد، باید بتواند انتظارات من را، بدون آن که آن‌ها را به زبان بیاورم، درک کند. گاهی هم معمولا انتظار داریم طوری که خودمان عشق می‌ورزیم، عشق دریافت کنیم و دوست داشته شویم. اما باید بدانید همه این‌ها، انتظاراتی بی‌جا هستند.

اگر می‌خواهید همسرتان خواسته‌های شما را درک کند و آنگونه که دوست دارید، به شما عشق بورزد، باید یاد بگیرید با یگدیگر حرف بزنید و خواسته‌هایتان را به زبان بیاورید. سعی کنید هرگز از جملات سرزنش‌گرانه مانند «تو هیچوقت …» یا «تو همیشه …» استفاده نکنید. ارتباطی توام با احترام و درک متقابل بسیار کارساز خواهد بود. (مهارت ارتباط موثر را بیاموزید.)

مهارت های حل اختلاف در زندگی مشترک

۲. اصول حل کردن اختلافات

اختلاف و بحث در همه روابط وجود دارد. بنابراین سعی نکنید این اختلافات را نادیده بگیرید، چرا که نادیده گرفتن آن‌ها باعث حل شدنشان نمی‌شود. در حقیقت اگر سعی کنید اختلافات و ناراحتی‌هایتان را نادیده بگیرید، این ناراحتی‌ها و مشکلات حل‌نشده رفته رفته بزرگتر می‌شوند و تبدیل به خشم و دلخوری بزرگی می‌شوند.

حل کردن به معنای تسلط بر طرف مقابل را بحث و مشاجره بیشتر نیست؛ بلکه باید سعی کنید با مسئولیت‌پذیری، همدلی، خوب گوش دادن، درک متقابل و کمک به یکدیگر مشکلات را حل و فصل کنید.

۳. تلاش برای شناخت بیشتر

روزها و ماه‌های اول ازدواج کنجکاوی برای شناخت همسر و آگاهی بر علایق، سلایق و … یکدیگر بسیار زیاد است. اما ممکن است با گذشت زمان و تصور این که شناخت کامل شده است، این حس کنجکاوی از بین برود. اما کنجکاو نبودن نسبت به شناخت بیشتر همسر و گاها اهمیت ندادن به احساسات او می‌تواند رابطه را دچار مشکل کند. برای مثال می‌توانید تاریخ‌های مهم همسرتان را به یاد داشته باشید و در چنین روزهای خاصی به او ثابت کنید که به علایقش اهمیت می‌دهید و او را خوشحال کنید.

۴. مثبت نگر بودن

یکی دیگر از مهارت های ازدواج و داشتن زندگی مشترک شاد، مثبت اندیشی است. تحقیقات نشان می‌دهد پنج تعامل مثبت برای خنثی کردن تنها یک تعامل منفی در زندگی مشترک لازم است. در واقع اگر دائما روی نقاط ضعف همسرتان تمرکز کنید، چیزی جز ناامیدی و احساسات منفی برایتان باقی نمی‌ماند. نباید فراموش کنید همه ما انسان‌ها در کنار نقاط ضعف و منفی، نقاط قوت و مثبت هم داریم و سعی کنید بیشتر روی آن‌ها تمرکز کنید و جنبه‌های مثبت زندگی مشترکتان را برجسته‌تر کنید.

۵. گوش کردن

شاید فکر کنید همیشه به همسر خود گوش کرده‌اید و گوش کردن مهارتی نیست که نیاز به یادگیری داشته باشد. اما باید قبول کنیم که اکثر ما فقط گوش می‌کنیم تا حرف‌های خود را بهتر بزنیم و گاهی اصلا نمی‌شنویم طرف مقابل چه چیزی می‌گوید! برای داشتن یک ازدواج موفق باید سعی کنید با هدف درک کردن، گوش کنید. تمام حواس و حضور کامل خود را به صحبت‌های همسرتان بدهید و علاقه‌مندی‌تان را به درک او ثابت کنید. این دو کلمه قدرتمند را از یاد نبرید: «بیشتر بگو!»

گوش دادن به همسر از مهارت های ازدواج

 ۶. درک کردن تاثیر گذشته

مغز انسان همواره برای بقا تلاش می‌کند. یکی از راه‌های محافظت از خود، به یاد داشتن اتفاقات و عواملی است که به ما آسیب زده‌اند. وقتی همسر، یکی از این عوامل را تحریک کند، مغزمان طوری واکنش نشان می‌دهد که از ما در برابر آسیب‌ها محافظت کند. در نتیجه ممکن است واکنش یا رفتار خوبی نداشته باشیم. اما باید احساسات خود را کنترل کنیم و تاثیری که گذشته بر احساس و رفتارمان می‌گذارد درک کنیم و اجازه ندهیم گذشته، روابطمان را بیش از حد دچار مشکل کند.

۷. مدیریت کردن استرس

ایجاد تعادل در همه چیز، به خصوص روابط و زندگی مشترک یک اصل اساسی است و هرگز نباید در چیزی زیاده‌روی کنید. تعادل می‌تواند استرس‌های غیرضروری را از زندگی شما حذف کند. برای مثال اگر تمام وقت خود را صرف کار کردن می‌کنید و توجه به همسر و زندگی را فراموش کرده‌اید، مطمئنا استرس و آشفتگی اجازه لذت بردن از زندگی را به شما نمی‌دهد. یا برعکس، اگر تمام وقت خود را صرف خوش‌گذرانی‌ها و … می‌کنید، قطعا باز هم استرس و اضطراب زیادی را متحمل خواهید شد. بنابراین سعی کنید برای مدیریت استرس، تعادل را در همه زمینه‌های زندگی‌تان برقرار کنید.

۸. برآورده کردن نیازهای جنسی

برآروده کردن نیازهای جنسی و معاشقه یکی از مهم‌ترین مهارت های ازدواج و داشتن یک زندگی مشترک موفق است. تحقیقات نشان می‌دهد بهترین اندام جنسی، ذهن است! با همسر با مهربانی و احترام رفتار کنید و نیازهای جنسی و عاشقانه او را به بهترین شکل تامین کنید. اگر نیازهای شما طبق انتظاراتتان برآورده نمی‌شود، با همسر خود صحبت کنید و انتظاراتتان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. سپس برای درک و رفع انتظارات همسرتان تمام تلاش خود را به کار بگیرید.

برآورده کردن نیازهای جنسی در ازدواج موفق

۹. نشان دادن عشق

عشق خود را به همسرتان نشان دهید. شاید فکر کنید برآوردن نیازهای همسر، کمک به او، درک او و … همگی عشق و علاقه شما را به او ثابت می‌کند و دیگر نیازی به حرف‌های عاشقانه نیست. اما این تفکر بسیار اشتباه است و قطعا همسرتان نیاز دارد که هرازچندگاهی عشق شما را بشنود. بنابراین هرگز ابراز احساسات و عشق را فراموش نکنید. سعی کنید با هر بهانه کوچک یا بزرگ به همسر خود ابراز احساسات کنید و هرگز از این کار خجالت‌زده یا پشیمان نباشید.

۱۰. دوست داشتن خود

آیا با همسر خود در مورد رویاهایتان صحبت کرده‌اید؟ یا با ازدواج کردن، همه رویاهای خود را به فراموشی سپرده‌اید؟ نباید انتظار داشته باشید همسرتان، رویاها و آینده شما را تعریف کند. اگر دست از آرزوهای خود بکشید، ممکن است در طولانی مدت، دچار سرخوردگی و در نهایت افسردگی شوید.

ازدواج برای این است که به یکدیگر در مسیر آرزوهایمان کمک کنیم، نه این که مانعی در این مسیر باشیم. بنابراین سعی کنید رویاهای خود را فراموش نکنید و یکدیگر را برای دستیابی به آرزوهایتان تشویق و کمک کنید.

 

حرف آخر

آخرین توصیه ما، صبور بودن است. هیچ کس و هیچ ازدواجی کامل نیست و همه روابط مشکلاتی دارند. یکی از مهم‌ترین مهارت های ازدواج این است که یاد بگیریم صبور باشیم، رشد کنیم، امیدوار باشیم و ببخشیم. قطعا در مسیر زندگی چالش‌هایی تجربه خواهیم کرد که گاهی باعث شادی و گاهی باعث و غم و ناامیدی می‌شوند. اما باید سعی کنیم صبور باشیم و همگی آن‌ها را در کنار یکدیگر حل و فصل کنیم.

مطالعه مطلب «روش‌های ارتباط خوب با همسر» نیز می‌تواند در راستای یک زندگی مشترک موفق، نکات خوبی در اختیار شما قرار دهد. همچنین شاید از خود بپرسید که در آخر لطفا فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید