علت و علائم عشق به افراد نامناسب چیست؟

شما هم از آن دسته افرادی هستید که در روابط عاشقانه خود مرتکب اشتباهات تکراری می‌شوید؟ اگر با انگیزه‌های اشتباه برای ازدواج وارد یک رابطه شوید، احتمال به خطا رفتن شما زیاد است! اما چرا ما عاشق فرد نامناسب می‌شویم؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد به این سؤال پاسخ دهیم. به علاوه با علائم عشق به افراد نامناسب نیز بیشتر آشنا خواهیم شد.   چرا عاشق فرد نامناسب می‌شویم؟ رابطه‌ی صحیح و سالم بر پایه صداقت، پذیرش، عشق و تعاملات سالم شکل می‌گیرد. پس چرا شما عشق به افراد نامناسب را انتخاب می‌کنید؟ در ادامه به برخی از دلایل…

عشق به افراد نامناسب چه علائمی دارد

شما هم از آن دسته افرادی هستید که در روابط عاشقانه خود مرتکب اشتباهات تکراری می‌شوید؟ اگر با انگیزه‌های اشتباه برای ازدواج وارد یک رابطه شوید، احتمال به خطا رفتن شما زیاد است! اما چرا ما عاشق فرد نامناسب می‌شویم؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد به این سؤال پاسخ دهیم. به علاوه با علائم عشق به افراد نامناسب نیز بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

چرا عاشق فرد نامناسب می‌شویم؟

رابطه‌ی صحیح و سالم بر پایه صداقت، پذیرش، عشق و تعاملات سالم شکل می‌گیرد. پس چرا شما عشق به افراد نامناسب را انتخاب می‌کنید؟ در ادامه به برخی از دلایل این موضوع اشاره خواهیم کرد.

۱. مشکل خود شمایید!

دلیل اینکه شما عاشق فردی نامناسب می‌شوید، این نیست که او جذاب، زیبا، باهوش یا خوش صحبت است. دلیل اصلی خود شمایید. شما درک درستی از هویت، باورها، اعتقادات و ارزش‌های خود ندارید. شما نمی‌دانید که یک رابطه چطور باید باشد. به یاد داشته باشید که شما باید خودتان مسئولیت زندگی و آینده‌تان را به عهده بگیرید. باور کنید، دیگران نمی‌توانند کنترل زندگی شما را به دست بگیرند.

۲. نسبت به خود احساس تنفر و شرمساری دارید

گاهی اوقات وارد رابطه‌ای نادرست می‌شویم، چون احساس خوبی نسبت به خود نداریم. از خودمان متنفر و خجالت‌زده‌ایم، و فردی را انتخاب می‌کنیم که رفتار بدی با ما دارد. شاید می‌خواهیم خودمان را تنبیه کنیم و باور داریم که لیاقت‌مان همین است.

۳. تفاوت میان امید سالم و خیال واهی را نمی‌دانید

خیال واهی مبتنی بر رؤیاهای گنگ و مبهم است، در حالی که در امید سالم، امکان و دلیلی واقعی برای تغییر وجود دارد. اگر با کسی رابطه دارید که امیدوارید روزی تغییر کند، از خودتان بپرسید که آیا هیچ نشانه‌ای از تغییر می‌بینید یا فقط نمی‌خواهید با حقیقت مواجه شوید؟

۴. ترس از رها شدن را بپذیرید

همه ما از طرد شدن و تنهایی می‌ترسیم؛ این ترس، ذاتی و طبیعی است. احساس نیاز، درماندگی و ترس از تنهایی باعث می‌شوند که وارد رابطه‌ای نادرست شویم. یاد بگیرید که با ترس خود مقابله کنید.

عشق به افراد نامناسب را چطور تشخیص دهیم

۵. شما قرار نیست کسی را نجات دهید

گاهی اوقات ما وارد رابطه‌ای اشتباه می‌شویم، چون می‌خواهیم طرف مقابل را نجات دهیم. گاهی اوقات برای اینکه با مشکلات، کمبودها و نواقص خود مواجه نشویم، سعی می‌کنیم زمان، انرژی و توجه خود را روی دیگران متمرکز کنیم.

وجود عشق و مراقبت در رابطه‌ای سالم، کاملا جذاب و سودمند است. اما اگر در رابطه‌ای ناسالم باشید، این موضوع مخرب و ویرانگر خواهد بود.

۶. عجول نباشید

به یاد داشته باشید که شما سزاوار بهترین‌ها هستید. به خودتان زمان دهید و به خداوند ایمان داشته باشید. بهتر است بر روی ارزش‌ها و احساسات خود کار کنید و بدانید روزی می‌رسد که با نیمه گمشده‌تان ملاقات خواهید کرد.

 

علائم عشق به افراد نامناسب

اگر در روابط عاشقانه خود علائم زیر را مشاهده می‌کنید، مهم نیست چقدر عاشق هستید، باید به دنبال راه حل باشید.

۱. عزت نفس و اعتماد به نفس‌تان صدمه دیده است

عشق نباید دردناک باشد. اگر در کنار شریک عاطفی‌تان، احساس خوبی نسبت به خود ندارید، بهتر است رابطه‏‌تان را مجددا ارزیابی کنید.

عشق به افراد نامناسب چگونه است

۲. شما خودتان نیستید!

فردی که عاشق شماست، شما را همان طور که هستید، قبول دارد. شما نباید به خاطر او وانمود کنید از چیزهایی لذت می‌برید که هیچ علاقه‌ای به آنها ندارید یا احساس کنید باید شخصیت خود را تغییر دهید.

۳. احساس امنیت نمی‌کنید

در یک رابطه سالم، شما باید هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ عاطفی، احساس امنیت داشته باشید. اگر شریک عاطفی‌تان از لحاظ فیزیکی یا کلامی خشن و ترسناک است، باید بدانید که این عشق نیست.

۴. حسرت و آرزوی فرد دیگری را دارید

اگر دائماً به این فکر می‌کنید که اگر فلان کس را انتخاب کرده بودم، زندگی‌ام چطور بود، پس بدانید که در رابطه‌ای نادرست قرار دارید.

۵. از لحاظ عاطفی تحلیل رفته‌اید

در یک رابطه خوب، شما باید احساس سرزندگی و شادابی داشته باشید. اگر شریک عاطفی‌تان شما را از لحاظ احساسی، خسته و بی‌رمق می‌کند، بهتر است از او فاصله بگیرید. به یاد داشته باشید زندگی خیلی کوتاه است که بخواهید روح و روان خود را پژمرده کنید.

علت و علائم عشق به افراد نامناسب

۶. سعی و تلاش نابرابر

آیا شما تنها کسی هستید که به حفظ و پایداری این رابطه اهمیت می‌دهد؟ آیا نگرانی‌ها و دلواپسی‌های خود را ابراز می‌کنید، اما هیچ چیز تغییر نمی‌کند؟ برای حفظ یک رابطه هر دو طرف باید تلاش کنند. اگر شریک عاطفی‌تان به شما و این رابطه اهمیت می‌دهد، باید سهم خود را ادا کند.

۷. می‌ترسید که این رابطه هر لحظه به پایان برسد

آیا باید مدام مراقب رفتار و کارهای خود در حضور شریک عاطفی‌تان باشید؟ در یک رابطه سالم، لازم است هر دو طرف بتوانند صریح و صادقانه با هم صحبت کنند. اگر شریک‌تان سر مسائل ساده، مدام تهدید می‌کند که شما را ترک خواهد کرد، پس بهتر است درباره رابطه خود فکری بکنید.

۸. رفتار او در ملاء عام شما را خجالت‌زده می‌کند

اگر خود را در وضعیتی می‌بینید که باید به خاطر رفتار شریک عاطفی‌تان مدام بهانه تراشیده یا عذرخواهی کنید، پس احتمالاً عاشق فرد مناسبی نشده‌اید.

 

کلام آخر

در یک رابطه نادرست، شما نمی‌توانید صادقانه اظهار وجود کنید. شریک عاطفی‌تان به افکار و نظرات شما گوش یا اهمیت نمی‌دهد و نمی‌توانید درباره احساسات خود صادق باشید. شما در رابطه‌ای غلط و نادرست قرار دارید، اگر شخصیت‌تان پایمال می‌شود و از داشتن یک زندگی شاد، سالم و مثبت محروم هستید. به یاد داشته باشید که یک رابطه عاشقانه سالم باید باعث شکوفایی شما شود، نه اینکه شما را مدفون کند.

نظر شما چیست؟ چرا ما عاشق فرد نامناسب می‌شویم؟ لطفا نظرات و پرسش‌های خود را درباره این مقاله با ما و دیگر مخاطبان انگیزه در میان بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم مطالب «تبدیل نامزد بداخلاق به نامزد خوش‌اخلاق» و «۲۰ نمونه از انگیزه‌های غلط برای ازدواج» را نیز در سایت انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید