اشتباهات دوران نامزدی چیست و چه عواقبی دارد؟

اشتباهات دوران نامزدی می‌تواند این دوران شیرین را به دورانی سخت تبدیل کند و آسیب‌هایی گاها جبران‌ناپذیر به رابطه بزند. متاسفانه تعداد افرادی که مرتکب چنین اشتباهاتی می‌شوند، کم نیست و روز به ‌روز بیشتر هم می‌شود. در ادامه این مطلب برخی از شایع‌ترین این اشتباهات را معرفی می‌کنیم.   اشتباهات دوران نامزدی اساس نامزدی، بر پایه شناخت بیشتر و تصمیم‌گیری نهایی برای ازدواج است. در واقع طرفین با یکدیگر نامزد می‌کنند تا با اخلاق و روحیات هم و همچنین خانواده‌ طرف مقابل، بیشتر آشنا شوند. گاهی این اصل را فراموش می‌کنیم و دچار اشتباهاتی می‌شویم که به خودمان و…

اشتباهات دوران نامزدی

اشتباهات دوران نامزدی می‌تواند این دوران شیرین را به دورانی سخت تبدیل کند و آسیب‌هایی گاها جبران‌ناپذیر به رابطه بزند. متاسفانه تعداد افرادی که مرتکب چنین اشتباهاتی می‌شوند، کم نیست و روز به ‌روز بیشتر هم می‌شود. در ادامه این مطلب برخی از شایع‌ترین این اشتباهات را معرفی می‌کنیم.

 

اشتباهات دوران نامزدی

اساس نامزدی، بر پایه شناخت بیشتر و تصمیم‌گیری نهایی برای ازدواج است. در واقع طرفین با یکدیگر نامزد می‌کنند تا با اخلاق و روحیات هم و همچنین خانواده‌ طرف مقابل، بیشتر آشنا شوند. گاهی این اصل را فراموش می‌کنیم و دچار اشتباهاتی می‌شویم که به خودمان و دیگران آسیب می‌زند.

۱. نادیده گرفتن تفاوت های زیاد

شاید یکی از بزرگترین اشتباهات ما در دوران نامزدی، بستن چشممان به روی تفاوت‌های یکدیگر باشد. این به معنی این نیست که باید تک تک تفاوت‌ها را زیر ذره بین برد و نسبت به همه آن‌ها حساس بود. اما برخی از تفاوت‌های بزرگی هستند که نادیده گرفتنشان می‌تواند عواقب بدی در زندگی مشترک داشته باشد. تفاوت‌هایی مانند تفاوت‌های فرهنگی بزرگ، می‌تواند مثال خوبی باشد. به عبارتی اگر با نامزدتان یا خانواده او تفاوت‌های فرهنگی فاحشی داشته باشید، اما به دلیل علاقه بیش از حد، آن‌ها را نادیده بگیرید، باید منتظر مشکلات بسیاری در زندگی مشترکتان باشدید.

اشتباهات دوران نامزدی - نادیده گرفتن

۲. نادیده گرفتن اشتباهات بزرگ

یکی دیگر از شایع‌ترین اشتباهات دوران نامزدی نادیده گرفتن یا ندیدن اشتباهات طرف مقابل است. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی مانند علاقه زیاد، ترس از جدا شدن، ترس از آبروریزی، ترس از ایجاد مشکل بین خانوده‌ها و … باشد. وقتی نامزدتان اشتباهی بزرگ مرتکب شد، سعی نکنید به هر دلیلی، آن را نادیده بگیرید. چرا که همین اشتباه می‌تواند پایه‌های زندگی مشترکتان را سست کند و در آینده با بروز مشکلی کوچک، از هم بپاشد. برای مثال اگر نامزد شما دروغی بزرگ گفته است، تلاش نکنید خود را به کوچه علی چپ بزنید. باید آن را جدی بگیرید و مشکل را بررسی و در صورت امکان حل کنید.

۳. نادیده گرفتن مشکلات بزرگ

احتمالا شما هم جزو خیل عظیمی از افرادی هستید که به هیچ وجه دلتان نمی‌خواهد نامزدیتان به هم بخورد یا مشکلی بینتان به وجود آید. به همین دلیل سعی می‌کنید هر چیزی را که باعث این امر شود، به کل نادیده بگیرید و نسبت به آن بی‌توجه باشید. شاید فرار بتواند برای مدتی کوتاه، مشکل را حل کند، اما مطمئنا راه حل طولانی‌ مدت نیست و قطعا باید منتظر عواقبش باشید. بنابراین اگر بین شما و نامزدتان مشکلاتی بزرگ وجود دارد، سعی کنید به کمک هم آن‌ها را حل کنید. اما اگر این اتفاق نیفتاد، بهتر است با واقعیت رو به رو شوید و هر چه زودتر به فکر راه چاره باشید.

اشتباهات دوران نامزدی

۴. کنار گذاشتن خانواده و دوستان

ممکن است تفاوت‌هایی که بین شما و خانواده نامزدتان وجود دارد، باعث شود خانواده همسر علاقه چندانی به شما نداشته باشند و این موضوع روی رفتارشان با شما تاثیر گذاشته باشد. در این صورت شاید اولین کار ی که می‌کنید کنار گذاشتن خانواده نامزدتان باشد. شاید فکر کنید با این کار دیگر در امان خواهید بود و آن‌ها نمی‌توانند در زندگی مشترک شما تاثیری داشته باشند. اما توصیه می‌کنم این اشتباه را نکنید.

برعکس این قضیه هم صادق است. ممکن  است به دلایلی تصمیم بگیرید خانواده خود را کنار بگذاید تا هر طور که شده کنار نامزدتان بمانید. برای مثال ممکن است پس از نامزدی، خانواده شما طی یک سری مسائل، با نامزدتان به مشکل بر بخورند. در این حالت ممکن است در برابر خانواد‌تان گارد گرفته و برای حفظ رابطه‌، آن‌ها را کنار بگذارید.

گروه دیگری هم هستند که پس از نامزدی، از شدت علاقه و هیجان، دوست دارند تمام وقتشان را با نامزدشان بگذرانند. در نتیجه دائما کنار او هستند و روابط خود با خانواده و دوستانشان را تقریبا به صفر می‌رسانند. باید همواره به یاد داشته باشید رعایت تعادل در هر چیزی یک اصل ضروری است و همانطور که همسر اهمیت دارد، دوست و خانواده هم در زندگی مهم است.

۵. امیدوار بودن به تغییر

همانطور که گفتیم، دوران نامزدی دوران کسب شناخت بیشتر نسبت به طرف مقابل است. ممکن است پس از مدتی متوجه شوید اخلاق طرف مقابلتان را چندان نمی‌پسندید، یا حتی ممکن است نسبت به یکی از عادت‌های بد او حساس شده باشید و این عادت خیلی برایتان مهم باشد. با این حال سعی می‌کنید خود را قانع کنید که می‌توانید او را تغییر دهید و همه این مشلات پس از مدتی حل می‌شوند. اما باید به یاد داشته باشید، عادت‌های که در طولانی‌ مدت در انسان شکل گرفته باشند، به سختی تغییر می‌کنند و حتی شاید هرگز تغییر نکنند. پس توصیه می‌کنیم خیلی به این خیال دل نبندید.

یکی دیگر از اشتباهات دوران نامزدی تلاش برای تغییر دادن خود است. شاید به دلایل مختلفی مانند ترس، عشق زیاد و …. بخواهید خود را با خواسته‌ها و انتظارات نامزدتان هماهنگ کنید و علاقه و تعهد او را جلب کنید. نمی‌گویم تغیر کردن به هیچ وجه ممکن نیست، اتفاقا شاید تلاش یا علاقه زیاد بتواند این امر را محقق کند. اما این تغییرها معمولا ماندگار نیستند و پس از فروکش کردن تب و هیجانات نامزدی، از بین می‌روند. پس سعی نکنید خود واقعی‌تان را فراموش کنید یا خود را با تمایلات فردی دیگر هماهنگ کنید، چون خیلی بعید به نظر می‌رسد و معمولا کوتاه مدت است.

اشتباهات دوران نامزدی - حسادت

 ۶. حسادت کردن

علاقه زیاد ممکن است باعث تحریک حسادت شما نسبت به نامزدتان شود. شاید فکر کنید او باید تمام و کمال مال شما باشد و حق ندارد بدون شما هیچ جایی برود یا با کسی حرفی بزند. همین احساس مالکیت و البته حسادت، می‌تواند شما را وادار به انجام کارهایی کند که شاید نتیجه خوبی نداشته باشند. برای مثال ممکن است شروع به چک کردن رفت و آمدها و یا گوشی و تماس‌های او کنید. در آخر، این ایجاد محدودیت‌ها و اذیت کردن‌ها می‌تواند نامزدتان را نسبت به شما دلسرد کرده و رابطه را مشکلات جدی مواجه کند.

۷. شکستن مرزها

شاید فکر کنید در این زمانه، دیگر کسی اهمیتی به نداشتن رابطه جنسی در دوران نامزدی نمی‌دهد. اما این قضیه در جامعه ما و به خصوص خانواده‌های تعصبی، اهمیت بسیاری دارد. خصوصا اگر در دوران نامزدی مشکلی پیش آید و نامزدی شما به ازدواج ختم نشود، این موضوع اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند و جدا شدن دو طرف را سخت‌تر می‌کند. کافی است به این فکر کنید که دوران نامزدی فقط برای آشنایی بیشتر است و روابط زناشویی بهتر است بعد از ازدواج اتفاق بیفتد.

به علاوه، توصه می‌کنیم مرزهای شخصی خود را همواره حفظ کنید. برای مثال نیازی نیست نامزد شما همه رازهای شخصی شما را بداند. البته این به معنای دروغ گفتن یا پنهان کاری نیست، بلکه فقط حفظ حریم و مرزهای شخصی است.

 

حرف آخر

در این مطلب شما را با برخی از مهم‌ترین اشتباهات دوران نامزدی آشنا کردیم. آخرین توصیه ما این است که سعی کنید همواره از راهنمایی‌ها و تجربه‌های بزرگترها استفاده کنید و البته هرگز مسائل مهم را نادیده نگیرید. مطالعه مطلب «با نامزد خود چگونه رفتار کنیم؟» نیز می‌تواند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهد. در نهایت لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید