۲۰ راه پربازده برای رفع بی حوصلگی در محیط کار

بی‌حوصلگی در محیط کار یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کارمندان در رده‌های پایین، متوسط و حتی بالا و نیز مدیران و مدیران ارشد با آن دست به گریبان هستند. اما قطعا روش‌هایی برای رفع بی حوصلگی در محیط کار وجود دارد که با به کار بستن آن‌ها، می‌توان بهره‌وری در کار را بالا برده و شخصا نیز احساس بهتری از کار کردن و اشتغال داشت. در ادامه به بهترین روش‌های رفع بی حوصلگی در محیط کار می‌پردازیم. با به کار بستن این روش‌ها، می‌توانید شرایط کاری خود را به شکلی بهینه تغییر داده و البته از آن لذت…

رفع بی‌حوصلگی در محیط کار

بی‌حوصلگی در محیط کار یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کارمندان در رده‌های پایین، متوسط و حتی بالا و نیز مدیران و مدیران ارشد با آن دست به گریبان هستند. اما قطعا روش‌هایی برای رفع بی حوصلگی در محیط کار وجود دارد که با به کار بستن آن‌ها، می‌توان بهره‌وری در کار را بالا برده و شخصا نیز احساس بهتری از کار کردن و اشتغال داشت.

در ادامه به بهترین روش‌های رفع بی حوصلگی در محیط کار می‌پردازیم. با به کار بستن این روش‌ها، می‌توانید شرایط کاری خود را به شکلی بهینه تغییر داده و البته از آن لذت بیشتری ببرید.

 

روش‌های رفع بی حوصلگی در محیط کار

۱. پیام‌های تشکر بنویسید

زمانی که خود را بی‌حوصله و کسل احساس می‌کنید، برای دوستان و همکاران خود، پیام‌های تشکر نوشته و آن‌ها را از طرق مختلف ارسال کنید. این به شما احساس بسیار خوبی خواهد داد.

نوشتن پیام تشکر

۲. لیست خرید مواد غذایی خود را تهیه کنید

زمانی که احساس می‌کنید کسالت و بی‌حوصلگی در محیط کار به سراغتان آمده است، به سراغ تهیه لیست خرید مواد غذایی و میوه و سبزیجات مورد نیاز منزل بروید. این کار روحیه شما را تغییر داده و از آن حالت رخوت بیرون می‌آورد.

۳. برنامه ۲ تا ۳ ماه گذشته خود را مرور کنید

به اتفاقات و برنامه‌هایی که طی چند ماه گذشته داشته‌اید، فکر کرده و آن‌ها را مرور کنید. برنامه‌های سفر، تفریحات، همایش‌ها و غیره همگی می‌توانند ذهن شما را از خستگی و بی‌حوصلگی خارج کنند.

رفع بی‌حوصلگی در محیط کار

۴. یک زبان جدید بیاموزید

احتمالا همیشه در گوشه‌ای از ذهن خود به دنبال یادگیری زبان جدیدی بوده‌اید، اما هرگز فرصت آن پیش نیامده است. خب این فرصتی عالی است که برای رفع بی‌حوصلگی خود، دقایقی را به یادگیری زبانی جدید اختصاص دهید.

۵. مهارت‌های فعلی خود را پرورش دهید

ممکن است شما مهارت‌هایی داشته باشید. برای رفع بی‌حوصلگی خود روی پرورش آن‌ها تمرکز کنید. این کار ساده‌ای به نظر می رسد و در عین حال نشاط‌ آور خواهد بود.

۶. برای رفع بی حوصلگی در محیط کار خوب است که چیزی مهم بخوانید

این حتی می‌تواند یک داستان کوتاه باشد که به ذهن شما استراحتی توأم با انگیزش داده و آن را برای ادامه کار آماده می‌سازد. به علاوه دنبال کردن اخبار در وب سایت‌ها یا حتی خواندن یک مطلب علمی، به شما کمک خواهد کرد.

مطالعه در محیط کار

۷. تندخوانی را تمرین کنید

شاید این بهترین زمان برای تمرین تندخوانی باشد. به علاوه یادگیری تندخوانی, علاوه بر این که در زمان فعلی بی‌حوصلگی شما را برطرف خواهد ساخت؛ این امکان را برایتان فراهم می‌سازد تا در آینده نیز پتانسیل بیشتری برای مطالعه و یادگیری داشته باشید.

۸. ایمیل‌های خود را سازماندهی کنید

اگر شما نیز از انبوه ایمیل‌های دریافتیِ برهم ریخته و شلوغ رنج می‌برید، زمان بی‌حوصلگی، موقعیت خوبی است که آن‌ها را سر و سامان داده و صندوق ورودی خود را پاکسازی کنید. ایمیل‌های اضافه را پاک کرده و آن‌هایی که مهم هستند را ستاره‌دار کنید.

۹. وظایف روزانه خود را بررسی و مرور کنید

کارهای روزانه خود را مرور و مدیریت کرده و احتمالا راهکارهای جدیدی برای انجام بهتر آن‌ها کشف خواهید کرد.

۱۰. قدم بزنید

کمی تحرک همیشه می‌تواند هر نوع بی‌حوصلگی را رفع کند. به خصوص اگر شغل شما به نوعی است که همیشه پشت میز خود و روی یک صندلی نشسته‌اید، حتما قدم زدن چند دقیقه‌ای، حتی در همان اتاق و محیط شرکت می‌تواند برایتان خوب باشد و به بازگشت روحیه و نشاط شما کمک کند.

قدم زدن

۱۱. میز خود را مرتب کنید

میزهای به هم ریخته را همه ما دیده‌ایم. اگر اکنون احساس بی‌حوصلگی می‌کنید، شاید بهترین وقت باشد که دست به یک کار عملی زده و میز کار و کشوهای خود را مرتب سازید. این بهم ریختگی شاید خود یکی از دلایل بی‌حوصلگی شما باشد!

۱۲. کمی ظرف بشویید

با توجه به میزان چای و قهوه‌ای که در محیط‌های کاری سرو می‌شود، احتمالا همیشه با انبوهی از ظروف نشسته مواجه هستیم. حتما کسی برای انجام این کار استخدام شده است، اما اگر خود را کلافه می‌بینید، به سراغ ظرفشویی رفته و چند لیوان بشویید. تماس با آب و شستن ظروف، به شدت مایه تسکین اعصاب بوده و پس از آن احساس بهتری خواهید داشت.

۱۳. در مورد استراتژی‌های بلند مدت خود فکر کنید

اگر احساس بی‌حوصلگی می‌کنید، در مورد استراتژی‌ها و برنامه‌ریزی‌های آینده خود فکر کرده و در ذهن به آن‌ها سامان دهید. این زمانی است که فرصت دارید روی آن‌ها به خوبی فکر کرده و در صورت نیاز تغییرشان داده یا آن‌ها را تکمیل کنید.

۱۴. به همکاران خود کمک کنید

این شاید عجیب به نظر برسد که وقتی از کار خود به ستوه آمده و خسته هستید، به سراغ کمک به دیگری بروید! اما باور داشته باشید که این به راستی جواب خواهد داد. شما مسئولیتی در قبال انجام کارهای همکار خود ندارید، پس حین کمک کردن به وی احساسی خوب و آرامش‌بخش را تجربه خواهید کرد؛ زیرا این، یک کار بی‌استرس و غیراجباری است!

رفع بی‌حوصلگی در محیط کار

۱۵. کمی رویاپردازی کنید

قرار نیست رویاپردازی تنها به شب‌های ما محدود باشد، در روز نیز می‌توان افسار روح را باز گذاشت تا به رویاها و خیالات خود سفر کرده و سبکبال بازگردد.

۱۶. مجله‌ها را ورق بزنید

شما می‌توانید دقایقی را به ورق زدن و مطالعه مجله‌ها اختصاص داده و یا در صفحات وب به مطالعه مجلات آنلاین بپردازید. مطالب مورد علاقه خود را دنبال کرده و یا به مطالب تصویری نگاه کنید.

۱۷. چند حرکت کششی و نرمشی انجام دهید

با انجام دادن چند حرکت کششی و نرمشی ساده، حتی همان جا پشت میز خود؛ می‌توانید احساس نشاط را بازیافته و از آن حالت رخوت و کسالت خارج شوید.

رفع بی‌حوصلگی در محیط کار با چند حرکت کششی

۱۸. یک فنجان چای یا قهوه بنوشید

نوشیدن چای یا قهوه همیشه ایده‌ای عالی است. به ویژه زمانی که احساس رخوت و کسالت می‌کنید، نوشیدن چای یا قهوه به شما کمک زیادی خواهد کرد. حتی توصیه می‌کنیم به جای این که منتظر باشید برایتان نوشیدنی سرو شود، خودتان این کار را انجام داده و برای سایر همکارانتان نیز قهوه یا چای بریزید. فرآیند آماده کردن و سرو این نوشیدنی‌ها، خود به داشتن احساسی بهتر کمک می‌کند.

۱۹. با عزیزان خود تماس بگیرید

در طول ساعات کاری از عزیزان خود دور هستید و احتمالا تماس کمتری با آنان دارید. حال که احساس کسالت و کم حوصلگی می‌کنید، تلفن را برداشته و با فرزند، همسر، مادر، خواهر، برادر یا حتی یکی از دوستان خود تماس گرفته و گپی چند دقیقه‌ای با او بزنید. این دوباره حال شما را خوش کرده و حوصله‌تان را سر جای خود خواهد آورد.

رفع بی‌حوصلگی در محیط کار با تماس تلفنی با عزیزان

۲۰. برای رفع بی حوصلگی در محیط کار به تحقیق بپردازید

از این لحظات که حوصله کار کردن را ندارید، بهره جسته و به تحقیق در حوزه تخصصی خود بپردازید. با مطالعه وب سایت‌ها و سایر منابعی که در دسترس دارید، می‌توانید اطلاعات بیشتری نسبت به تخصص خود پیدا کرده و از آن‌ها در مسیر رشد و توسعه فردی خود بهره‌مند شوید.

 

سخن پایانی

شما نیز حتما چنین احساساتی را تجربه کرده‌اید! ایده‌های شما برای رفع بی حوصلگی در محیط کار چیست و چطور آن‌ها را برای بازگشت نشاط خود به کار می‌بندید؟ منتظر خواندن ایده‌های کاربردی و جدید شما هستیم. توصیه می‌کنیم مطلب «علت بی حوصلگی چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟» را نیز در انگیزه بخوانید و راهکارهای بیشتری را بشناسید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید