مهارت منظم بودن؛ چگونه فردی منظم باشیم؟

آیا تاکنون به سازمان‌دهی کارها، اتاق یا برنامه‌های روزانه خود فکر کرده‌اید؟ به طور معمول، فکر کردن در رابطه با برنامه‌ریزی و نظم دهی کارها آسان است. با این حال، عملی ساختن برنامه‌های مورد نظر و نظم دهی به امور روزانه تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد. سوال اینجاست که چگونه فردی منظم باشیم؟ در این مقاله قصد داریم تا ۱۹ راه کاربردی را به منظور منظم بودن و سازمان‌دهی کارهای خود مورد بررسی قرار دهیم.   چگونه فردی منظم باشیم؟ ۱. کیف و کلیدهای خود را در یک مکان قرار دهید یکی از نکاتی که رعایت آن به منظور…

مهارت منظم بودن

آیا تاکنون به سازمان‌دهی کارها، اتاق یا برنامه‌های روزانه خود فکر کرده‌اید؟ به طور معمول، فکر کردن در رابطه با برنامه‌ریزی و نظم دهی کارها آسان است. با این حال، عملی ساختن برنامه‌های مورد نظر و نظم دهی به امور روزانه تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد. سوال اینجاست که چگونه فردی منظم باشیم؟ در این مقاله قصد داریم تا ۱۹ راه کاربردی را به منظور منظم بودن و سازمان‌دهی کارهای خود مورد بررسی قرار دهیم.

 

چگونه فردی منظم باشیم؟

۱. کیف و کلیدهای خود را در یک مکان قرار دهید

یکی از نکاتی که رعایت آن به منظور منظم بودن ضروری به نظر می‌رسد، این است که سعی کنید تا کیف، تلفن همراه و سایر لوازم مورد نظر خود را در یک مکان مشخص از خانه قرار دهید. در چنین شرایطی، به هنگام خروج از منزل به دنبال لوازم گمشده نمی‌گردید، دیر نمی‌کنید و برای مثال همواره می‌دانید که وسایل مورد نیازتان در قسمت ورودی منزل روی میز هستند!

مهارت منظم بودن

۲. لیستی از کارهای مورد نظر تعیین کنید

برای سازمان‌دهی کارهای روزانه خود می‌توانید لیستی از کارهایی تهیه کنید که قصد انجام آن‌ها را دارید. در حقیقت، تهیه چنین لیستی موجب می‌شود تا برنامه و هدفی برای کارهای روزانه خود داشته و بتوانید کنترل بیشتری روی زمانتان در طول روز داشته باشید.

در چنین شرایطی، دیگر وسط روز را به منزله زمان از دست رفته نمی‌پندارید؛ چرا که میدانید برای باقی ساعات روز نیز برنامه خاصی دارید. از سوی دیگر، با بررسی کارهای انجام‌شده در پایان روز می‌توانید میزان پیشرفت و پیشروی خود را به سمت هدف مد نظر بسنجید.

مهارت منظم بودن

۳. مانده حساب بانکی خود را بررسی کنید

چک کردن حساب بانکی و بررسی پس‌اندازتان موجب می‌شود تا نسبت به مقدار مصرف روزهای گذشته آگاه باشید، از تقلب‌های احتمالی جلوگیری کنید و کنترل بیشتری روی مدیریت هزینه‌های خود داشته باشید. برای این منظور می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلفی برای مدیریت مخارج استفاده کرده و بدین طریق به سادگی نسبت به مدیریت دخل و خرج خود اقدام کنید. به علاوه، نظارت مداوم بر مخارج روزانه موجب می‌شود تا مهارت منظم بودن را در راستای بهبود اوضاع اقتصادی خود به کار بگیرید.

۴. دفترچه یادداشتی به همراه داشته باشید

یک دفترچه یادداشت کوچک به شما کمک می‌کند تا به فردی منظم تبدیل شوید. در حقیقت، به همراه داشتن دفترچه یادداشت موجب می‌شود تا امکان یادداشت لیست کارهای روزانه، لیست امور آینده، برخی افکار تصادفی، لیست خرید و سایر نیازهای خودتان را یادداشت کرده و بتوانید با نظم بیشتری به امور روزانه خود برسید.

به علاوه، دفترچه یادداشت به راحتی قابل‌حمل بوده و نیازی به شارژ مجدد ندارد! به همین دلیل، امکان نوشتن تمامی کارها و افکاری را برای افراد فراهم می‌آورد که به صورت تصادفی به ذهن ایشان می‌رسند. همچنین در این صورت با نوشتن لیست کارها و افکار خود دیگر آن‌ها را فراموش نمی‌کنید.

مهارت منظم بودن

۵. تاریخ انقضای غذاهای کنسروشده و داروهای خود را بررسی کنید

بررسی تاریخ انقضای مواد غذایی کنسروشده و داروهای موجود در منزل موجب می‌شود تا موارد منقضی شده را دور ریخته و بدین ترتیب نظم و همچنین فضای بیشتری در یخچال و کابینت‌های منزل خود داشته باشید.

از سوی دیگر، به منظور جلوگیری از فاسد شدن غذاها و به هم خوردن نظم یخچال خود می‌توانید روی مواد غذایی با ماندگاری کم برچسب زده و بدین ترتیب دقت بیشتری در مصرف آن‌ها داشته باشید تا فاسد شده و از بین نروند.

۶. برای سازمان‌دهی برنامه غذایی خود زمان بگذارید

به منظور افزایش نظم در امورتان می‌توانید به صورت روزانه زمانی معادل ۳ تا ۵ دقیقه را صرف برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی خود کنید. به عبارت بهتر، برای دستیابی به نظم بیشتر می‌توانید در این زمان مشخص‌شده به کارهایی همچون تعیین غذای مناسب، تهیه لیستی از مواد مورد نیاز، خرید، زمان‌بندی برای مراجعه به فروشگاه و انجام زمان‌بندی لازم برای پخت غذای مورد نظرتان بپردازید.

مهارت منظم بودن

۷. لباس‌های خود را برای روز بعد آماده کنید

به طور کلی، پیش‌بینی و انجام برخی کارهای آینده موجب می‌شود تا نظم بیشتری در انجام کارهای روزانه داشته باشید. به عبارت دیگر، انجام کارهایی همچون آماده کردن لباس‌های مد نظر قبل از زمان مشخص منجر می‌شود تا مثلاً در هنگام صبح با نظم و آرامش بیشتری آماده شده و در زمان تعیین‌شده به محل کار، قرار ملاقات، دانشگاه یا مدرسه برسیدِ چرا که در چنین شرایطی و در هنگام صبح زمان خود را صرف انتخاب یا پیدا کردن لباس‌های مورد نظر نمی‌کنید.

مهارت منظم بودن

۸. به برنامه خود پایبند باشید

به طور معمول، اکثر افراد در انجام کارهای برنامه‌ریزی‌شده تنبلی کرده و طبق برنامه خود پیش نمی‌روند. در حالی که به منظور رعایت نظم و سازمان‌دهی معین نیاز است تا کارهای خود را با سرعت و تمرکز بیشتری انجام دهید. در چنین شرایطی، حس خوبی از نظم و انجام دادن کارها داشته و با انرژی بیشتری می‌توانید زمان باقی‌مانده را به سایر کارهای روزانه و مطابق برنامه خود اختصاص دهید.

۹. برنامه مشخصی برای کارهای روتین خود داشته باشید

تعیین برنامه‌ ریزی کلی برای برخی کارهای روتین روزانه، چک کردن لیست و حذف کارهای انجام‌شده از آن موجب می‌شود تا بتوانید کارهای روتین روزانه خود را به صورت ناخودآگاه بر اساس نظم انجام داده و به عادات ثابت خودتان مبدل کنید. در نتیجه، زمان کافی برای اختصاص دادن به سایر امورتان خواهید داشت. بنابراین سعی کنید تا مثلاً برنامه‌ای یک‌هفته‌ای برای انجام برخی کارهای روتین روزانه تنظیم کنید.

در واقع، با تنظیم برنامه‌ای هفتگی یا ماهانه برای انجام امور روتین می‌توانید زمان بیشتری برای انجام سایر کارهای مهم‌تر اختصاص دهید. برای مثال، تنظیم برنامه‌ای روزانه برای شستن ظروف، برنامه‌ای هفتگی برای جارو کشیدن خانه یا برنامه‌ای ماهانه برای تمیز کردن پنجره‌های خانه موجب می‌شود تا کنترل بیشتری روی زمان انجام کارهای خود داشته، منظم باشید و زمان کافی برای رسیدگی به سایر امورات روزانه را داشته باشید.

مهارت منظم بودن

۱۰. ظرف‌ها را بشویید

به طور معمول، اکثر افراد مرتب کردن تخت خواب را در ابتدای روز از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در حفظ نظم می‌دانند. از سوی دیگر، شست و شوی ظروف کثیف در پایان روز نیز از جمله نکاتی است که تأثیر قابل‌توجهی در نظم و سازمان‌دهی کارهای روزانه دارد. در حقیقت، شست و شوی ظروف کثیف و مرتب کردن آشپزخانه موجب می‌شود تا افراد احساس نظم بیشتری کرده و تمایل بیشتری به حفظ نظم در انجام کارهای روزمره خود داشته باشند.

مهارت منظم بودن

۱۱. از اطلاعات خودتان نسخه پشتیبان تهیه کنید

برای دستیابی به نظم بیشتر توصیه می‌شود که از فایل‌های کامپیوتر خود نسخه پشتیان تهیه کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که از کلیدهای منزل و ماشین خود نیز نسخه یدکی داشته باشید. در حقیقت، انجام چنین کاری موجب می‌شود تا در مواقع نیاز زمان کمتری برای پیدا کردن آن‌ها صرف کنید.

همچنین در این صورت به راحتی و بدون سردرگمی به سایر کارهای مهم خود می‌رسید. بنابراین سعی کنید تا نسخه‌های دیجیتالی و اسکن شده از شناسنامه، گذرنامه، سوابق مالی، بیمه و … تهیه کرده و آن‌ها در فایلی در کامپیوتر خود داشته باشید.

از سوی دیگر، می‌توانید برای اطمینان از گم نشدن برخی عکس‌ها یا کتاب‌های قدیمی خود نیز نسخه‌های اسکن شده آن‌ها را تهیه کرده و در کامپیوتر خود نگاه‌داری کنید. به علاوه، می‌توانید به منظور جلوگیری از هدر رفتن زمان برای یادآوری یا بازیابی پسوردهای خودتان فایل مشخصی برای یادداشت و نگاه‌داری آن‌ها ایجاد کنید.

۱۲. هر چیزی را در جای مخصوص خودش قرار دهید

از جمله دیگر رازهای دست‌یابی به مهارت منظم بودن، برگرداندن هر یک از لوازم مورد استفاده به جای اصلی خودشان است. به عبارت دیگر، چنانچه سعی کنید تا هر یک از لوازم مورد نظر را پس از استفاده به جای قبلی خودشان باز گردانید، به صورت ناخودآگاه نظم بیشتری داشته و این موضوع را در سایر جنبه‌های امور روزانه به کار می‌گیرید. به علاوه، در چنین شرایطی به راحتی می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را در کمترین زمان ممکن پیدا کنید. چرا که می‌دانید دقیقاً هر وسیله‌ای در کدام قسمت از منزل یا محل کارتان قرار داده شده است.

۱۳. پیش از خرید لوازم مورد نظر خود فکر کنید!

برای نظم دهی به کارهای روزانه، حفظ نظم محیط کار و منزل و همچنین مدیریت مخارج خود نیاز است تا پیش از اقدام به خرید خوب فکر کنید. برای مثال، می‌توانید روزانه برخی اشیایی که فکر می‌کنید به آن‌ها نیاز ندارید را به خیریه اهدا کرده یا در صورت کهنه بودن دور بریزید. در این صورت به احتمال زیاد مجدداً از لوازم خود استفاده کرده، در پولتان صرفه‌جویی می‌کنید و نکته مهم‌تر اینکه نظم بیشتری در محیط اطراف خود خواهید داشت! به علاوه، بدین طریق می‌توانید از خرید و تهیه برخی لوازم غیرضروری در محیط کار و منزل خودداری کرده و فضای مورد نیاز خود را به اشیایی اختصاص ندهید که به آن‌ها نیازی ندارید.

۱۴. کیف پول خود را مرتب کنید

مرتب‌سازی کیف پول یکی از بهترین نکاتی است که به منظور منظم بودن می‌توانید آن را به عادات روزانه خود تبدیل کنید. در همین راستا، سعی کنید تا در زمان استراحت یا هنگام نشستن در مترو، تماشای تلویزیون و غیره کیف پول خود را مرتب کنید.

برای مثال، می‌توانید رسیدهای مورد نیاز و ضروری را در مکانی مشخص در منزل قرار داده و باقی را دور بریزید. همچنین می‌توانید کارت‌های بانکی خود را مرتب کرده و کارت‌های پراستفاده را در محل‌های قابل‌دسترس‌تری قرار دهید. به علاوه، برای مرتب‌سازی کیف پولتان می‌توانید برخی موارد غیرضروری همچون عکس یا کارت‌های غیرقابل استفاده را در منزل نگه‌داری کرده و بدین ترتیب لوازم اضافی را از کیف خود حذف کنید.

به علاوه، سعی کنید تا در زمان‌های آزاد خودتان، محیط اطراف، اتاق و محل کار را مرتب کنید و اشیا یا لباس‌های اضافی را در صورت کهنه بودن دور بریزید. همچنین اگر لوازم یا لباس‌هایی دارید که تاکنون از آنان استفاده نکرده‌اید، به احتمال زیاد از این پس نیز استفاده نخواهید کرد. بنابراین سعی کنید تا چنین مواردی را بفروشید یا به یک خیریه اهدا کنید. در این صورت محیط اطرافتان نظم بیشتری داشته و به شما کمک می‌کند تا این نظم را در سایر کارهای خودتان هم پیاده کنید.

مهارت منظم بودن

۱۵. نظم و مرتب‌سازی را به سایرین یادآوری کنید

به طور معمول، تلاش سایر اعضای خانواده یا همکاران برای حفظ نظم و تمیزی محیط اطراف موجب می‌شود تا زمان کمتری برای انجام این کار اختصاص دهید. در چنین شرایطی، تمام نقاط خانه یا محل کار منظم و تمیز بوده و بدین طریق انرژی کمتری صرف مرتب‌سازی محیط می‌گذارید.

۱۶. برنامه‌ای هماهنگ با سایر اعضای خانواده و همکاران داشته باشید

برای جلوگیری از به هم خوردن برنامه‌های شخصی خودتان سعی کنید تا یک برنامه کلی و هماهنگ با سایر اعضای خانواده و همکاران داشته باشید. در چنین شرایطی، اعضای خانواده و همکارانتان از برنامه‌ریزی و فعالیت‌های روتین روزانه شما آگاه بوده و از تعیین برخی برنامه‌ها و کارهای متناقض با روند سازمان‌دهی شما خودداری می‌کنند.

۱۷. لوازم مورد نیاز خود را بررسی کنید

از جمله دیگر نکات منظم بودن این است که علاوه بر لباس‌های روزانه، وسایل مورد نیازتان را بررسی کرده و آن‌ها را برای روز بعد آماده کنید. برای مثال، می‌توانید به منظور سازمان‌دهی کارهای روزانه، نکاتی همچون بررسی و مرتب کردن کیف مدرسه، دانشگاه یا محل کار خود را مد نظر قرار دهید.

همچنین رعایت کردن مواردی مانند تهیه وسایل صبحانه، نهار، چک کردن هوای روز بعد جهت همراه داشتن چتر و مواردی از این دست نکاتی هستند که در جهت حفظ نظم ضروری به نظر می‌رسند. از سوی دیگر، تهیه لیستی از کارهایی که متناسب با شرایط زندگی و برنامه‌های روزمره فردی باشند، موجب می‌شود تا با آرامش و نظم بیشتری به انجام کارهای خود بپردازید.

مهارت منظم بودن

۱۸. اشتراک‌های غیر ضروری و استفاده‌نشده را غیرفعال کنید

برای جلوگیری از هدر رفتن پول، فضای کامپیوتر، مدیریت زمان و همچنین اعمال نظم بیشتر در محیط کار و منزل می‌توانید تمام اشتراک‌هایی که در چند ماه گذشته از آن‌ها استفاده‌ای نداشته‌اید را لغو کنید. برای مثال، غیر فعال کردن اشتراک‌های وبلاگ‌ها، انتشارات آنلاین یا روزنامه‌ها موجب می‌شود تا نظم بیشتری در ایمیل‌ها، بوکمارک‌ها یا روزنامه‌های دریافتی داشته باشید.

۱۹. لیستی از کارهای آخر هفته تهیه کنید

تهیه لیستی از کارهایی که در آخر هفته قصد انجام آن‌ها را دارید، موجب می‌شود تا به جای نسبت به مدیریت زمان خود در آخر هفته‌ها اقدام کرده و به انجام کارهای عقب‌افتاده رسیدگی کنید تا بدین طریق بتوانید نسبت به برنامه‌ریزی روزهای کاری و پرمشغله خودتان پایبند بمانید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله برخی راه‌کارهای دست‌یابی به مهارت منظم بودن و سازمان‌دهی کارهای روزانه را بررسی کرده و دیدیم که چگونه می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق نسبت به استفاده درست از زمان و انرژی خود اقدام کرد. البته بدیهی است که در برخی مواقع رعایت نظم و پیشروی مطابق برنامه تنظیم‌شده تا حدودی غیرممکن به نظر می‌رسد. با این حال با صرف زمان و حوصله بیشتر می‌توانید به تدریج از روش‌های برنامه‌ریزی صحیح و عملی آگاه شده و همچنین رعایت نظم و تعیین برنامه‌ای مشخص برای امور روزانه را به بخشی از عادات خود مبدل سازید. اگر شما نیز برنامه مشخصی برای انجام کارهای روزانه خود دارید، نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید