بهترین جملات برای شروع سخنرانی؛ ۱۰ شروع مناسب برای سخنرانی

این جمله را به خاطر داشته باشید که همیشه نخستین جملات ماندگار هستند و فرصتی که در جملات ابتدایی سخنرانی خود دارید را هرگز در باقی بخش سخنرانی در اختیار نخواهید داشت. به همین دلیل جای دارد که از بهترین جملات برای شروع سخنرانی خود استفاده کنید و آغازی موفق داشته باشید. به این صورت می‌توانید حواس و توجه مخاطب خود را جلب کرده و احتمالا آن را تا پایان سخنرانی حفظ کنید. حقیقت این است که وقتی سخنرانی خود را شروع می‌کنید، باید همه چیز را روی ایجاد اولین تصویر مثبت روی مخاطبان خود معطوف سازید. در ادامه به…

بهترین جملات برای شروع سخنرانی

این جمله را به خاطر داشته باشید که همیشه نخستین جملات ماندگار هستند و فرصتی که در جملات ابتدایی سخنرانی خود دارید را هرگز در باقی بخش سخنرانی در اختیار نخواهید داشت. به همین دلیل جای دارد که از بهترین جملات برای شروع سخنرانی خود استفاده کنید و آغازی موفق داشته باشید. به این صورت می‌توانید حواس و توجه مخاطب خود را جلب کرده و احتمالا آن را تا پایان سخنرانی حفظ کنید.

حقیقت این است که وقتی سخنرانی خود را شروع می‌کنید، باید همه چیز را روی ایجاد اولین تصویر مثبت روی مخاطبان خود معطوف سازید. در ادامه به بهترین جملات برای شروع سخنرانی می‌‌پردازیم و نمونه‌هایی را در این زمینه را عنوان خواهیم کرد.

 

بهترین جملات برای شروع سخنرانی

۱. با نام و یاد خداوند بزرگ و مهربان آغاز کنید

بهترین آغازکننده هر سخنرانی، می‌تواند جملاتی مشمول نام و یاد خداوند بزرگ و متعال بوده و به این صورت مخاطب را با سرآغازی دوست‌داشتنی و محترمانه، روبرو سازد. به طور نمونه می‌توانید آنچه در زیر آمده را در شروع سخنرانی خود بخوانید:

“به نام خداوند جان و خرد، کزین برتر اندیشه برنگذرد
خداوند نام و خداوند جان، خداوند روزی ده رهنمای
خداوند کیوان و گردان سپهر، فروزنده ماه و ناهید و مهر”

بهترین جملات برای شروع سخنرانی

۲. با تشکر از مخاطبان آغاز کنید

“از برگزارکنندگان و حضار که زمان خود را به این جلسه اختصاص دادند، بسیار تشکر می‌کنم.”

شما می‌توانید با تشکر از حضار برای شرکت در جلسه سخنرانی، در همان ابتدا قلب آن‌ها را به دست بیاورید. همین طور تشکر کردن از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران برگزاری مراسم نیز جای خود را دارد و عبارت مناسبی برای شروع سخنرانی خواهد بود. در صورتی که بین جمعیت حضار، تنی چند از افراد سرشناس را مشاهده می‌کنید، خوب است که آن‌ها را به صورت جداگانه معرفی کرده و از حضور ایشان قدردانی کنید. به این شکل شور و هیجانی در مخطبان ایجاد خواهید کرد و درست به مانند این می‌ماند که دوشاخه‌ای را در پریز برق زده و جریان اتصال را ایجاد کرده باشید.

۳. با یک بیانیه مثبت شروع کنید

به عنوان مثال بگویید:

“می‌خواهیم از زمانی که امروز عصر کنار یکدیگر می‌گذرانیم، لذت ببریم. من اینجا هستم تا بهترین ایده‌هایی که تاکنون در این زمینه کشف شده‌اند را با شما به اشتراک بگذارم.”

به یاد داشته باشید که صحبت کردن یک هنر است، بنابراین مانند یک هنرمند باشید و عملکرد خود را کاملا تحت کنترل قرار دهید. زبان بدن در سخنرانی، بخش مهمی را بر عهده دارد و می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. این را فراموش نکنید!

۴. از مخاطبان خود تعریف و تمجید کنید

لبخند بزنید، انگار که به راستی از دیدن تک تک مخاطبان خود، خوشحال هستید. گویی که آن‌ها دوستان قدیمی شما هستند و پس از مدت‌ها دیدار تک تک آن‌ها، برایتان بسیار هیجان انگیز است. می‌توانید به آن‌ها بگویید که اینجا بودن برای شما افتخار بزرگی است و آن‌ها مهم‌ترین افراد در حوزه این تجارت یا صنعت هستند و شما مشتاقانه ثانیه شماری می‌کنید تا ایده‌های اصلی خود را با ایشان به اشتراک بگذارید.
به طور مثال می‌توانید چیزی مثل این بگویید:

“این افتخار من است که امروز اینجا باشم. شما نخبگان و ۱۰ درصد برتر در این صنعت هستید. بهترین افرادی که می‌توانستید در اینجا جمع شوید و من لحظه شماری می‌کنم که ناب‌ترین ایده‌ها را با شما در میان بگذارم.”

شروع سخنرانی را با چه جملاتی شکل دهیم؟

۵. گاهی یادآوری یک رویداد تاریخی بهترین جملات برای شروع سخنرانی است

“برای سال‌ها، من تاریخ نظامی را مطالعه می‌کردم… به خصوص زندگی و مبارزات ژنرال‌های بزرگ و نبردهای سرنوشت‌ساز که به پیروزی منجر شدند. یکی از شخصیت‌های مورد علاقه‌مند اسکندر مقتدر بود…”

به این شکل مخاطب به شنیدن باقی صحبت‌های شما علاقه‌مند می‌گردد و خواهد دانست که موضوعی مهم و شنیدنی در ادامه سخنرانی نهفته است. با چنین آغازی شما حواس وی را شکار کرده و آن را تا پایان سخنرانی در مشت خود خواهید داشت.

۶. به مکالمه‌ای که اخیرا با شخص مهمی داشته‌اید، اشاره کنید

با اشاره کردن به مکالمه‌ای که اخیرا با شخص مهمی داشته‌اید، توجه مخاطب را به صحبت‌های خود جلب می‌کنید و او کنجکاو می‌شود بداند چه چیزی در ادامه خواهید گفت.
به طور مثال می‌توانید سخنرانی خود را این گونه آغاز کنید:

” به نام خداوند سبحان… دقایقی پیش با دکتر ذکایی در خصوص پیوندهای درون سازمانی صحبت می‌کردم. ایشان به من گفت که این موضوع مهم‌ترین بخش عملکرد نیروهای انسانی را تشکیل می‌دهد و من هم با چیزی که ایشان می‌گوید، کاملا موافق هستم؛ اما این به چه معناست؟…”

بهترین جملات برای شروع سخنرانی موفق

۷. با نقل قولی از نتایج تحقیقات، آغازگر سخنرانی خود باشید

شما می‌توانید با نقل قول از یک گزارش پژوهشی که اخیرا صورت گرفته و دارای اعتبار علمی است، سخنرانی خود را آغاز کنید. به طور مثال این می‌تواند شروعی مناسب و گیرا باشد:

“به نام خداوند هادی، خداوند راه، خداوند روزی ده ره‌نما…
طبق نتایج آماری اعلام شده، در حال حاضر ۵ درصد از کودکان متولد شده در هر سال، مبتلا به اوتیسم هستند و از این تعداد ۴ درصد خانواده‌ها از وجود بیماری به نام اوتیسم، بی اطلاع مانده‌اند و از این روی قادر به تشخیص اولیه بیماری در کودک خود نیستند. این فاجعه ناآگاهی، فرآیند درمان و دوران طلایی بهبودی را به تعویق می‌اندازد و یا به طور کامل آن را از دست رفته خواهد کرد.”

۸. با مطرح کردن یک سوال آغاز کنید

با مطرح کردن یک سوال در شروع سخنرانی، مخاطبان خود را به چالش می‌کشید و آن‌ها را از حس رخوت و خواب آلودگی خارج می‌گردانید. آن‌هایی که تصمیم گرفته بودند در طول این سخنرانی، به گوشه‌ای از خلوت خود خزیده و در خیال‌هایشان غوطه‌ور شوند، با مطرح شدن یک سوال هوشمندانه، انگار تلنگری می‌خورند و به سخنرانی شما علاقه‌مند خواهند شد.

به طور نمونه می‌توانید با این جملات آغازگر صحبت‌های خود باشید:

“به نام خداوند شعر و سخن، نخستین سخن در همه انجمن…
مدتی است که به عصر خوداشتغالی و فریلنسرینگ وارد شده‌ایم. چند نفر در این سالن، فریلنسر هستند؟ یا قصد دارند که در آینده به عنوان یک فریلنسر به فعالیت اقتصادی خود بپردازند؟”

به طور حتم عده‌ای به شما پاسخ مثبت می‌دهند یا دست خود را بالا می‌برند. این باعث می‌شود که در سالن مخاطبان انگیزشی به راه افتاده و سایرین به دنبال کردن موضوع سخنرانی، جذب شوند.

سخنرانی با یک شروع موفق

۹. سخنرانی را با طرح یک مشکل آغاز کنید

مطرح کردن یک مشکل که اتفاقا درد مشترک میان بیشتر مخاطبان شماست، باعث می‌شود که آن‌ها برای شنیدن راه حل‌های احتمالی و یا حداقل دریافت حس همدردی، به شنیدن تمام متن سخنرانی علاقه‌مند شوند. گویی سرانجام کسی پیدا شده که مایل به باز کردن این مشکل است و می‌خواهد زوایای آن را بررسی کند و به ارائه راه حل‌های عملی بپردازد.
شما می‌توانید چنین چیزی بگویید:

“آغاز سخن یاد خدا باید کرد، خود را به امید او رها باید کرد…
آیا می‌دانید چطور باید بهترین پس انداز را برای دوران بازنشستگی خود ایجاد کنید؟ همه ما می‌خواهیم اطمینان داشته باشیم که تا پایان عمر، تامین بوده و در روزهای پیری و ناتوانی، نیاز مالی نخواهیم داشت. اما چطور می‌توان به چنین چیزی دست یافت؟”

۱۰. تعریف یک داستان می‌تواند بهترین جملات برای شروع سخنرانی باشد

می‌توانید صحبت‌های خود را با یک روایت آغاز کنید، سپس به آن شاخ و برگ داده و به متن اصلی سخنرانی وارد شوید. با گفتن “روزی یک بار…”، مخاطب خود را کنجکاو خواهید ساخت. او می‌خواهد بداند که پس از آن چه اتفاقی افتاده، چرا و …
به طور نمونه می‌توانید آغازی این گونه داشته باشید:

“به نام حضرت دوست که هر چه هست از اوست و به شکر وجود ذی‌جود که قلب تپنده همه دوستی‌هاست… روزی در شهری دور افتاده…”

 

سخن آخر

خود را در یک مراسم سخنرانی و البته به عنوان سخنران تصور کنید، بهترین جملات برای شروع سخنرانی از نظر شما کدامند؟ سخنان خود را چطور آغاز خواهید کرد؟ بهترین جملات را در بخش پرسش و پاسخ انگیزه با ما در میان بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم جملات انگیزشی برای سخنرانی را نیز در انگیزه مطالعه کنید و با انرژی بیشتر برای سخنرانی پیش رو آماده شوید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید