۱۵ راه تقویت اراده؛ چگونه یک اراده قوی و استوار داشته باشیم؟

از ویژگی‌ها و نشانه‌ های یک شخصیت قوی و موفق، داشتن عزم و اراده محکم در کارهاست. شروع هر کاری احتمالا با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود. موانع پیش بینی نشده زیادی به وجود می‌آیند که باید با آن‌ها مقابله کنید. شما باید با تقویت اراده خود و پیدا کردن قدرت کافی برای رویارویی با شرایط سخت، بحران‌ها و استرس‌ها را تحمل کرده و راه خود را به سمت جلو باز کنید. در ادامه به راهنمایی‌هایی جهت تقویت اراده می‌پردازیم که می‌توانند بسیار کاربردی باشد.   تقویت اراده ۱. اهداف کوچک و قابل دستیابی را تعیین کنید با ترسیم اهداف کوچک و…

بهترین روش های تقویت اراده

از ویژگی‌ها و نشانه‌ های یک شخصیت قوی و موفق، داشتن عزم و اراده محکم در کارهاست. شروع هر کاری احتمالا با مشکلات بسیاری همراه خواهد بود. موانع پیش بینی نشده زیادی به وجود می‌آیند که باید با آن‌ها مقابله کنید. شما باید با تقویت اراده خود و پیدا کردن قدرت کافی برای رویارویی با شرایط سخت، بحران‌ها و استرس‌ها را تحمل کرده و راه خود را به سمت جلو باز کنید. در ادامه به راهنمایی‌هایی جهت تقویت اراده می‌پردازیم که می‌توانند بسیار کاربردی باشد.

 

تقویت اراده

۱. اهداف کوچک و قابل دستیابی را تعیین کنید

با ترسیم اهداف کوچک و قابل دستیابی، ذهن خود را به برنده شدن عادت می‌دهید و این باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. به این صورت مشخص است که برای رسیدن به چه طرحی و از چه مسیری تلاش می‌کنید و در نهایت امکان پیروزی خود را فراهم ساخته و آن را می‌آموزید.

اهداف کوچک برای خود ترسیم کنید

۲. افکار خود را کنترل ساخته و متعهد باشید

تقویت اراده، افزایش خودکارآمدی و بهره‌وری، نیاز به کنترل اقدامات و افکار دارد و لازم است که به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود متعهد شوید. بدون فکر کردن، اقدامی نکرده و حین ناامیدی، صبور و آرام باشید. از تصمیم گیری‌های احساسی خودداری کرده و هر آن چه موجب حواس‌پرتی شما می‌شود را کنار بگذارید.

۳. از ضربات کوتاه به عنوان کاتالیزور استفاده کنید

باید ذهن خود را با اراده‌ورزی روی اهداف کوچکتر، تمرین داده و آن را برای دستیابی به چیزهای بزرگتری که می‌خواهید، آموزش دهید. برای این منظور از ضربات کوتاه استفاده کرده و رفته رفته یک قدم فراتر رفته و همین طور پیش بروید. با این تمرین، در نهایت به جایی می‌رسید که پیش‌تر تصورش را نکرده و ورای انتظار شما خواهد بود.

۴. هر روز برنده باشید

اگر شنیده باشید، گفته می‌شود که برای شکل گیری یک عادت جدید به ۲۱ روز زمان احتیاج داریم. بعضی آن را در ۳۰ روز و برخی دیگر در ۹۰ روز ممکن می‌دانند. اما به نظر می‌رسد که بهتر است در هر روز، برد خود را داشته باشید. شما می‌توانید این بردها را با هم جمع کرده و به یک هفته یا ۱۰ یا ۲۰ روز برسید. با این پیروزی‌های کوچک، روحیه‌تان تقویت شده و برای تصاحب بیشتر، مصمم خواهید بود.

تقویت اراده و برنده شدن در یک روز

۵. برای تقویت اراده خود، دوش آب سرد بگیرید

عجیب به نظر می‌رسد، اما حتی قرار گرفتن برای ۲۰ ثانیه زیر آب سرد، به شما اراده مقاومت در برابر شرایط سخت و بحرانی را می‌دهد. به این شکل روحیه و اراده خود را تقویت کرده و برای به چنگ آوردن موفقیت‌های بزرگتری آماده می‌شوید.

۶. به دویدن ادامه بدهید

بیشتر دونده‌های ماراتن از دیوار مخوف آگاه هستند. این دیوار جایی است که بدن پس از گذراندن چیزی در حدود ۲۰ مایل، متوقف شده و قادر به ادامه دادن نیست. ذهن فریاد می‌زند که بایست و اراده در مقابل آن مقاومت می‌کند. یک دونده ماراتن قدرت اراده خود را با دو چیز ایجاد می‌کند: اول با تمرین هر روز و دوم با دویدن در مسیر ماراتن با بدنی خسته و کوفته! این یعنی ادامه دادن در سخت‌ترین شرایط و تسلیم نشدن!

۷. یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید

زودتر از خواب بیدار شدن، یک ساعت دیگر اضافه به شما فرصت می‌دهد تا برای روزی تازه آماده شوید. مدیتیشن، ورزش، پیاده روی و سایر اعمال صبحگاهی؛ همگی می‌توانند به شکل یک دوپینگ، برای شروع روزی پراراده عالی باشند. اگر عادت دارید که معمولا دیر از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است لازم باشد که زودتر به رختخواب بروید. به یاد داشته باشید که قرار نیست خود را از خواب محروم سازید، تنها باید زودتر به رختخواب رفته و زودتر برخیزید.

برای تقویت اراده زودتر از خواب بیدار شوید

۸. برای تقویت اراده خود، اهداف و پیشرفت‌های خود را بنویسید

وقتی اهداف خود را به صورت نوشته می‌بینید، به شما کمک می‌شود که بیشتر نسبت به آن‌ها پاسخگو بوده و احساس ضعف خود برای رسیدن به این اهداف را کنار بگذارید. به علاوه یادداشت کردن پیشرفت‌ها، موجب تقویت روحیه شده و می‌تواند به برآورده سازی اهداف، بسیار کمک نماید.

۹. با صدای بلند “نه” بگویید

نه گفتن، حتی به خود، باعث می‌شود که احساس قدرت و اراده کرده و خویش را بر امور مسلط بیابید. شاید کمی عجیب و حتی خنده‌دار به نظر برسد، اما با صدای بلند به خود “نه” بگویید و این را تمرین کنید. در زمان‌های بسیاری برای نشان دادن اراده خود، به این “نه” گفتن نیاز خواهید داشت.

۱۰. اهداف خود را با نزدیکان در میان بگذارید

زمانی که نزدیکان و دوستان خود را از اهدافتان مطلع می‌سازید، این به مانند یک مشوق و کاتالیزور برای شما عمل خواهد کرد. شما می‌خواهید از تحسین و تشویق آن‌ها برخوردار شده و احیانا مورد سرزنش قرار نگیرید. به علاوه حمایت‌های صورت گرفته از شما، شگفت‌زده‌تان خواهد ساخت.

۱۱. از تقویت کننده‌های مثبت استفاده کنید

برای تقویت اراده خود، از روش‌های مثبت استفاده کنید. به طول مثال برای پاداش دادن به خود، صرف شام در یک رستوران عالی را در نظر بگیرید یا برای خود هدیه‌ای بخرید. به هر صورت شما باید به شکلی سپاسگزار تلاش‌های درونی‌تان برای رسیدن به اراده‌ای قوی باشید و به این شکل از آن حمایت کنید.

تقویت کننده های مثبت ذهنی

۱۲. مراقب بدن خود باشید

غذای سالم بخورید، خواب کافی داشته و ورزش نمایید. این سه چیز به شما امکان می‌دهند تا انرژی و توانایی لازم برای اراده ورزی و تصمیم گیری‌‌های درست را داشته باشید. مراقبت از ذهن و بدن، یکی از سالم‌ترین و موثرترین راه‌های تقویت اراده به شمار می‌روند.

۱۳. عادت‌های خوبی داشته باشید

داشتن عادات قوی، کنترل اراده شما را آسانتر می‌کند. اگر مجموعه‌ای از عادات محکم را در امور روزمره خود دارید، می‌توانید تصمیم‌گیری در لحظات خاص را با اراده و قدرت بیشتری، به شکل صحیح انجام دهید.

۱۴. لیستی از موفقیت‌های قبلی خود تهیه کنید

همه افراد متفاوت هستند و هر یک از اشخاص استانداردهای گوناگونی دارند. به یاد داشته باشید که هر شخص باید بسته به شرایط و استانداردهای زندگی اجتماعی و کاری خود او، سنجیده شود. با تهیه لیستی از موفقیت‌های قبلی خود، می‌توانید نگرشی درست در زمینه قدرت و پیشرفت‌هایتان که بر اثر اراده‌ورزی حاصل شده‌اند، داشته و از آن در مسیر آینده نیز بهره‌مند شوید.

قانع نباشید

۱۵. هرگز قانع نباشید

نکته‌ای که باید حتما در نظر داشته باشید، این است که وقتی در زندگی به یک هدف می‌رسید، باید هدف بزرگتری برای خود ایجاد کنید و در نهایت این به یک چرخه بی‌پایان تبدیل می‌شود. پایانی وجود ندارد و همیشه قادر به انجام بهتر کارها هستیم. پس از رسیدن به یک هدف، به جای رها کردن باقی ماجرا، باید به سمت ستاره‌ها تیراندازی کرده و برای به دست آوردن آن‌ها، گام بردارید. به عنوان مثال اگر امسال به تناسب اندام دلخواه خود رسیده‌اید، باید اکنون بر روی تکنیک‌های پیشرفته‌ترین تناسب اندام، کار کنید.

 

نتیجه گیری

شما چطور به تقویت اراده خود می‌پردازید؟ آیا از قدرت تلقین در این موضوع استفاده کرده‌اید؟ از اراده خود در چه مسیری استفاده کرده و آن را چطور در زندگی شخصی، اجتماعی و کاری به کار می‌گیرید؟

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید