تکنیک‌های افزایش تمرکز در محیط کار

توانایی شما برای افزایش تمرکز در محیط کار خود، یکی از بزرگترین فاکتورهای شاخص رسیدن به موفقیت در زمان حال و آینده است. تمام افراد میلیاردر، دارای این هنر هستند که پیش از حرکت به سمت گام بعدی، روی گام فعلی تمرکز نمایند. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که پر از عوامل حواس پرتی است. پر از پیام‌هایی که گاه و بیگاه از دنیای حقیقی و مجازی وارد شده و به از بین رفتن تمرکز منجر می‌شوند… مغز ما نیز دائما در چالش با این فاکتورهای حواس پرتی است و در این میان کیفیت عملکرد و دقت قربانی می‌شود. اما…

افزایش تمرکز در محیط کار

توانایی شما برای افزایش تمرکز در محیط کار خود، یکی از بزرگترین فاکتورهای شاخص رسیدن به موفقیت در زمان حال و آینده است. تمام افراد میلیاردر، دارای این هنر هستند که پیش از حرکت به سمت گام بعدی، روی گام فعلی تمرکز نمایند.

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که پر از عوامل حواس پرتی است. پر از پیام‌هایی که گاه و بیگاه از دنیای حقیقی و مجازی وارد شده و به از بین رفتن تمرکز منجر می‌شوند… مغز ما نیز دائما در چالش با این فاکتورهای حواس پرتی است و در این میان کیفیت عملکرد و دقت قربانی می‌شود.

اما جای ناامیدی نیست، با چند حرکت و تکنیک ساده می‌توانید کنترل ذهن خود را در دست گرفته و به افزایش تمرکز در محیط کار دست یابید. در ادامه به روش‌هایی موثر در این زمینه می‌پردازیم.

 

بهترین روش‌های افزایش تمرکز در محیط کار

۱. هر صبح خود را با ورزش شروع کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای افزایش تمرکز خود در زمان کاری یا هر فعالیت دیگری انجام دهید، ورزش صبحگاهی است. البته لازم نیست که هر صبح به سالن ورزشی مراجعه کرده و به صورت حرفه‌ای ‌به تمرینات ورزشی بپردازید؛ بلکه کافی است که ۲۰ تا ۳۰ دقیقه را صرف تمرینات ساده نمایید. این تمرینات را حتی می‌توانید در اتاق خواب خود و با چند حرکت کششی شکل دهید. همین طور شاید بتوانید با پیاده روی مسیر خود از منزل به محل کار، برای افزایش تمرکز در محیط کار گام بردارید.

پیاده روی برای افزایش تمرکز در محیط کار

۲. کمی دیرتر صبحانه بخورید

صرف صبحانه در نخستین دقایق پس از بیدار شدن، به تنبلی ذهن منجر می‌شود. صبحانه خود را کمی دیرتر میل کنید. به خاطر داشته باشید که شما ساعات طولانی را بدون دریافت کالری مانده و قرار است ۸ ساعت مداوم کاری را به صرف انرژی بپردازید. ساعت صبحانه خود را کمی به تعویق انداخته و روز را با یک فنجان قهوه آغاز کنید. این فنجان قهوه می‌تواند الکترودهای مغز شما را فعال ساخته و برای یک روز کاری با هشیاری کامل، آماده سازد.
به علاوه در صبحانه خود از چربی‌های مفید چون گردو، تخم مرغ، نارگیل، آووکادو و مانند آن‌ها استفاده کنید. مغز شما به چربی‌های مفید برای فعالیت نیاز خواهد داشت و باید سوخت آن را در وعده نخستین روز، تامین نمایید.

۳. وظایف و برنامه روزانه خود را مکتوب سازید

یکی از بهترین راه‌هایی که به افزایش تمرکز در محیط کار کمک می‌کند، برنامه ریزی و مکتوب ساختن فعالیت‌ها و وظایفی است که باید در ساعات کاری به انجام برسانید. با مهارت مدیریت زمان، ذهن شما سازمان‌یافته عمل می‌کند و از پیش می‌داند که چطور باید روی وظایف خود تمرکز نماید. به علاوه زمان‌بندی، به شما کمک می‌کند که هیچ چیزی را از قلم نینداخته و بدون فراموش کردن مواردی، تمام امور را با موفقیت به پایان برسانید.

برنامه روزانه

۴. شاخص‌های حواس پرتی را غیرفعال سازید

آیا تلفن همراه شما مرتب به صدا درآمده و نوتیفیکیشن‌هایی را دریافت می‌کند؟ این نوتیفیکیشن‌ها، از بزرگترین فاکتورهای حواس پرتی و کاهش تمرکز ذهنی در محیط کار هستند. اگر می‌خواهید به اندازه کافی روی ذهن خود متمرکز بوده و وظایفتان را با موفقیت به پایان برسانید، لازم است که برای چند ساعتی از دنیای مجازی و اعلان‌ها فاصله بگیرید.

۵. اهداف روزانه کوچکی برای خود در نظر بگیرید

داشتن اهداف بزرگ و دوردست، بسیار عالی است، اما با در نظر گرفتن اهداف روزانه کوچک، انگیزه زیادی برای تمرکز و فعالیت بیشتر خواهید داشت. پایداری برای رسیدن به یک چشم انداز ۱۰ ساله، آن قدرها ساده نیست؛ اما اگر این هدف در پایان روز مقابلتان قرار داشته باشد، تلاش بیشتری برای آن صورت خواهید داد.
بنابراین به جای تمرکز روی اهداف بزرگ و بلند مدت خود، شروع به تعیین اهداف روزانه کوچک کنید. بدیهی است که این اهداف کوچک روزانه نیز در راستای رسیدن به آن هدف بلند مدت و بزرگ هستند. به واقع با تمرکز روی آن چه که باید در هر روز به صورت مشخص انجام شود، خود را برای موفقیتی بزرگ‌تر آماده می‌کنید. دستیابی به اهداف روزانه کوچک، مغز شما را برای حرکت در سیر موفقیت و مکانیسم پاداش تحریک کرده و به سمت جهشی بزرگ‌تر مهیا می‌سازد.

افزایش تمرکز در محیط کار

۶. به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی کلید حل مشکلات بسیاری است و در خصوص تمرکز و بالا بردن کیفیت ذهنی نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. برخی از افراد موفق در دنیای تجارت مدرن، موفقیت‌های خود را به ۸ ساعت خواب کامل در شب نسبت داده‌اند. اگر می‌خواهید تمرکز خود را افزایش و بهبود دهید، باید خواب کافی داشته باشید. این برای تمام افراد در هر سبک کاری صادق است؛ یک کارگر ساختمانی یا یک مدیر تراز اول شرکتی چند ملیتی!
حداقل ۷ ساعت در شب خواب کامل داشته و صبح قابلیت‌های ذهن خود را بیازمایید.

۷. از تکنیک‌های آرامش‌سازی استفاده کنید

محیط کاری شما باید کاملا آرام بوده و خود نیز از تکنیک‌های ایجاد آرامش استفاده نمایید. با ریلکس شدن و احساس آرامش، تمرکز بیشتری پیدا خواهید کرد. ذهنی آشفته قادر به انجام فعالیت‌های صحیح نیست و احتمالا تصمیمات اشتباهی نیز خواهد گرفت. برای آن که ذهن خود را سامان داده و بالاترین بهره‌وری را از آن داشته باشید، لازم است که در محیطی پرآرامش قرار گرفته و خود نیز احساس آرامش جسمی و روانی کامل داشته باشید. حتی صندلی شما اهمیت زیادی دارد. نشستن روی یک صندلی معذب، ساعت‌های کاری را عذاب آور ساخته و بخشی از ذهن، درگیر ناآرامی جسم روی صندلی خواهد بود. اگر صندلی محل کار شما معذب و ناخوشایند است، حتما برای تعویض آن اقدام کرده و به این صورت خودکارآمدی و بهره‌وری خود را بالا ببرید.

۸. سخت‌ترین‌ها را در اولویت قرار دهید

این اشتباهی است که برخی از ما مرتکب می‌شویم. به تعویق انداختن کارهای سخت، نه تنها اوضاع را بهتر نخواهد کرد؛ بلکه به حواس پرتی و نبود انسجام ذهنی منجر خواهد شد. زمانی که کارهای سخت‌تر خود را به ساعات پایانی روز موکول می‌کنید، تمام ساعت‌های دیگر نیز بخشی از ذهن شما درگیر انجام آن‌ها خواهد بود. در حالی که اگر این فعالیت و وظایف را در ساعات نخستین روز کاری خود به انجام برسانید، باقی ساعات را با ذهنی آزاد سپری کرده و میزان بهره وری بالاتری خواهید داشت.

سخت‌ترین‌ها را در اولویت قرار دهید

۹. برای خود تفریحاتی در نظر بگیرید

در حالی که به یک روز کاری وارد می‌شوید، برای خود تفریحاتی در نظر بگیرید. به طور مثال این تفریح می‌تواند صرف ناهار با همکاران در ساعت میان روز باشد، یا این که برنامه تماشای یک فیلم جذاب پس از ساعت کاری! به هر صورت ذهن شما آماده پذیرش یک پاداش در پایان انجام وظایف خود است و به این شکل تمرکز بیشتری برای انجام فعالیت‌های فعلی و پیش روی خود ایجاد خواهد کرد. به یاد داشته باشید که ذهنی خسته و درمانده، قادر به تجمیع قوای خود نیست و پیوسته به دنبال گریزگاهی برای خروج از شرایط پرفشار خواهد بود.

 

سخن پایانی

شما از چه روش‌هایی برای افزایش تمرکز در محیط کار خود استفاده می‌کنید؟ آیا پیش از این راهکارهایی را در این زمینه به کار گرفته‌اید یا خیر؟چیزی درباره اینکه چگونه از کار خود لذت ببریم شنیده‌ و تجربه کرده‌اید؟ با ما و سایر خوانندگان از تجربیات خود در کنترل قوای ذهنی و بالا بردن سطح تمرکز در محیط کار، منزل یا هر محیط دیگری؛ در بخش پیام‌های انگیزه بگویید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید