۱۷ نکته کلیدی برای موفقیت در کار

آیا می‌توانید تعریفی ساده و جامع از موفقیت در کار حرفه‌ای خود ارائه دهید؟ به طور معمول، افراد در رابطه با موفقیت جملاتی مانند «من می‌خواهم موفق شوم، اما نمی‌دانم از کجا شروع کنم!» را بیان می‌کنند یا برخی افراد دیگر در کار حرفه‌ای خود موفق بوده اما هیچ احساس رضایتی از آن ندارند. در این مقاله، چند راه‌کار کلیدی برای دست‌یابی به موفقیت در کار را تشریح می‌کنیم.   راه‌کارهایی به منظور موفقیت در کار ۱. تعریفی مشخص از موفقیت در کار برای خود تعیین کنید زمانی را به خود اختصاص داده و در این مورد فکر کنید که…

موفقیت در کار

آیا می‌توانید تعریفی ساده و جامع از موفقیت در کار حرفه‌ای خود ارائه دهید؟ به طور معمول، افراد در رابطه با موفقیت جملاتی مانند «من می‌خواهم موفق شوم، اما نمی‌دانم از کجا شروع کنم!» را بیان می‌کنند یا برخی افراد دیگر در کار حرفه‌ای خود موفق بوده اما هیچ احساس رضایتی از آن ندارند. در این مقاله، چند راه‌کار کلیدی برای دست‌یابی به موفقیت در کار را تشریح می‌کنیم.

 

راه‌کارهایی به منظور موفقیت در کار

۱. تعریفی مشخص از موفقیت در کار برای خود تعیین کنید

زمانی را به خود اختصاص داده و در این مورد فکر کنید که موفقیت در کار چه تعریفی برایتان دارد؟ به طور کلی، موفقیت از نظر افراد مختلف معانی مختلفی دارا است. برای دست‌یابی به تعریفی مشخص از آن باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • موفقیت در کار به هیچ وجه به معنای دست‌یابی به موفقیت در کارهایی نیست که «باید» انجام دهید.
  • موفقیت در کار شامل آنچه که اطرافیان در مورد شما فکر می‌کنند، نمی‌شود.
  • برای تعریف موفقیت در کار نظرات و قضاوت‌های دوستان و خانواده را دخالت ندهید.
  • موفقیت در کار به معنی گام برداشتن در جهت هنجارهای اجتماعی نیست.

حال فارغ از تمامی مواردی که تأثیری منفی بر روی تعریف شما از موفقیت در کار دارند، می‌توانید خودتان متناسب با شرایط زندگی‌تان به تعریفی درست از موفقیت در کار برسید. همان‌طور که اشاره شد، تعریف واحدی برای موفقیت در کار وجود ندارد و هر یک از افراد تعریف شخصی خود را ارائه می‌دهند. به علاوه، با گذر زمان و بالغ شدن هر فرد، تعریف او نیز از موفقیت در کار تغییر یافته و به نوعی کامل‌تر می‌شود. با این حال، به طور کلی می‌توان گفت که موفقیت در کار به منزله مواردی است که در ادامه هر یک از آن‌ها را آورده‌ایم:

  • ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی
  • فرصت رشد و پیشرفت در کار
  • احساس ارزشمند بودن به عنوان عضوی تأثیرگذار در تیم

با این حال، هر یک از موارد فوق نیز جنبه‌های مختلفی داشته و با در نظر گرفتن هر یک می‌توانیم به تعاریف متفاوتی از کار دست پیدا کنیم. برای مثال، می‌توانیم سؤالاتی به صورت زیر مطرح کنیم:

  • منظور از ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی چیست؟
  • چه موقعیت‌هایی را می‌توان به عنوان فرصتی برای رشد و پیشرفت خود در کار مد نظر قرار داد؟
  • چگونه در کارهای خود مشارکت کنیم تا عضوی تأثیرگذار باشیم؟

در همین راستا، تعدادی پاسخ‌ احتمالی را به هر یک از سؤالات مذکور آورده‌ایم که عبارتند از:

  • من دوست دارم زمان بیشتری را به خانواده خود اختصاص داده و همچنین استرس شغلی کمتری داشته باشم.
  • من دوست دارم مسئولیت‌های بیشتری داشته باشم. برای مثال، مدیریت تیم را بر عهده داشته و حقوق بالاتری دریافت کنم.
  • من علاقه دارم تا مدیر مافوقم برای تشکر از زحماتی که در یک بازه زمانی کشیده‌ام، شخصاً متنی به عنوان تشکر برایم ارسال کند. من دوست دارم برای افزایش مهارت‌هایم از مدیر مافوق خود بازخورد دریافت کنم.

همچنین می‌توانیم با مطرح کردن سؤالات دقیق‌تر در رابطه با انتظارات کاری خود، به تعریف ساده‌تر و واضح‌تری از موفقیت در کار دست‌یابیم. برای مثال، داریم:

  • چه فرصت‌هایی در محیط کاری می‌توانند به شما کمک کنند تا زمان بیشتری را به خانواده خود اختصاص دهید؟ چگونه استرس خود را در محل کار کاهش می‌دهید؟
  • برای ۱۲ ماه آینده‌ی کار خود چه برنامه‌ای دارید؟ دست‌یابی به چه جایگاهی برایتان مهم است؟
  • دریافت بازخورد از دیگران برایتان چه اهمیتی دارد؟

اکنون با تفکر در مورد هر یک از سؤالات خود می‌توانید به تعریفی دقیق از موفقیت در کار دست یافته و برای رسیدن به آن اقدام کنید.

۲. به ارزش‌های خود پایبند باشید

به طور کلی، ارزش‌ها شامل قوانین و اعتقاداتی هستند که به افراد در تصمیم‌گیری در رابطه با مسائل روزمره، رفتار با اطرافیان و واکنش در مقابل آن‌ها کمک می‌کنند. در چنین شرایطی، به راحتی می‌توانید در مواجهه با محیط کاری مغایر با ارزش‌ها و عقایدتان تصمیمات مناسبی گرفته و از ادامه کار خودداری کنید یا در صورت امکان شرایطی متناسب با ارزش‌های خود در محیط کار ایجاد نمایید. بنابراین، با پایبندی به ارزش‌ها و عقاید خود می‌توانید به درستی در مسیر موفقیت در کار خود گام بردارید. به علاوه، مغز افراد برای پایبندی به هر یک از ارزشهای وی نیاز به یادآوری دارد که برای این منظور یکسری اقداماتی باید انجام شوند. برای مثال، می‌توانید ارزشهای خود را روی کاغذی نوشته و در محلی جلوی دید خود در اتاق کار نصب کنید.

۳. اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت خود را مشخص کنید

برای هدف‌گذاری در زندگی خود باید توجه داشته باشید که اهدافی قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دست‌یابی و در محدوده زمانی مشخصی تعیین کنید. بنابراین می‌توانید به دقت به هر یک خواسته‌های زندگی‌تان فکر کرده و متناسب با توانایی‌ها و پتانسیلتان اهدافی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای خود تعیین کنید. به طور معمول، اهداف کوتاه‌مدت معادل بازه زمانی ۳۰ تا ۹۰ روز یا حتی ۶ ماهه بوده و اهداف بلندمدت در بازه زمانی ۴ ماه، ۱ سال یا ۱۰ سال قرار می‌گیرند. بنابراین برای تعریف اهداف زندگی خود می‌توانید به سؤالاتی همچون موارد زیر پاسخ دهید:

  • چه کسانی را تحسین می‌کنید؟ چه ویژگی یا خصوصیتی از این افراد را می‌خواهید در زندگی شخصی یا کاری خود به کار بگیرید؟
  • چنانچه قدرت داشتید تا امروز را مطابق میل خود زندگی کنید، چه کاری انجام می‌دادید؟
  • چه کارهایی به شما انرژی می‌بخشند؟ انجام چه کاری را بیشتر از همه دوست دارید؟
  • فرض کنید هیچ مانعی در راه خود ندارید، به چه چیزی می‌خواهید برسید؟
  • اگر آزادی انجام هر کاری را داشتید، چه کاری انجام می‌دادید؟
  • چه تأثیری می‌خواهید روی دیگران بگذارید؟

همچنین در پاسخ به سؤالات فوق دقت داشته باشید تا جواب‌هایی متناسب با ارزش‌هایتان به آن‌ها ارائه دهید. برای مثال، می‌توانید پس از تعیین اهداف خود سؤالاتی نظیر موارد زیر را از خود بپرسید:

  • آیا اهداف من با ارزش‌هایم همسو هستند؟
  • برای تنظیم اهداف خود متناسب با ارزش‌هایم چه تغییراتی باید در آن‌ها اعمال کنم؟ آیا لازم است تا برخی از اهداف خود را حذف کنم؟
  • آیا اهداف من قابل‌دست‌یابی هستند؟ آیا می‌توانم آن‌ها را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنم؟
  • آیا اهداف کوتاه‌مدت من در راستای اهداف بلندمدت هستند؟

در نهایت، با رعایت موارد فوق به راحتی می‌توانید اهدافی مشخص برای خود تنظیم کرده و در راستای دست‌یابی به آن‌ها اقدام کنید. به علاوه، همواره به خاطر داشته باشید که با افزایش تمرکز روی هدف خود می‌توانید راه رسیدن به آن را تسهیل کنید.

موفقیت در کار

۴. از منطقه امن خود بیرون بیایید

اگر چه برای هر یک از افراد ممکن است قدم گذاشتن بیرون از منطقه امنشان مانند انجام یک پروژه بزرگ یا قبول یک سفر کاری مهم کمی ترسناک به نظر برسد؛ اما باید توجه داشته باشید که قرار گرفتن در شرایط راحتی، امنیت و عدم ریسک در زندگی شخصی و کاری منجر به شکست شده و جلوی پیشرفت افراد را می‌گیرد. در همین راستا، می‌توانید نسبت به انجام کارهایی داوطلب شوید که کمی احساس ترس نسبت به آن‌ها دارید. در نتیجه، با انجام موفقیت‌آمیز کارهای محوله احساس خوبی داشته، مهارت‌های جدید یاد گرفته اعتمادبه‌نفستان افزایش می‌یابد.

موفقیت در کار

۵. هرگز از یادگیری دست نکشید

همان‌طور که می‌دانید، یادگیری و پیشرفت دو عامل بسیار مهم و حیاتی در دنیای شغلی محسوب می‌شوند؛ بنابراین مهم نیست که مدیر فنی شرکتی هستید یا سرپرستی تیمی را بر عهده دارید، تمام افراد باید در جهت رشد، یادگیری و افزایش مهارت‌های خود در حوزه کاری مربوطه گام بردارند. برای این منظور می‌توانید کتاب مطالعه کنید، با افراد متخصص حوزه خود گفتگو کنید، اخبار مربوط به صنعت کاری خود را دنبال کنید و موارد از این دست. به طور کلی، هدف این است که طرز تفکری درست داشته و به دنبال پیشرفت و بهبود مهارت‌های کاری خود باشید.

موفقیت در کار

۶. از شکست نترسید

به طور معمول، بسیاری از افراد صرفاً جنبه منفی شکست را درک کرده و آن‌ را پایانی برای اهداف خود می‌پندارند! در حالی که شکست‌ها به عنوان عاملی برای افزایش تجربه و یادگیری بوده و به منزله پُلی برای پیروزی هستند. در واقع، تمام افراد موفق در کار خود اشتباهات و شکست‌های بسیاری داشته‌اند که در برابر هیچ یک از آن‌ها تسلیم نشده و هر شکست را به عنوان تجربه‌ای برای پیروزی‌های آینده مورد استفاده قرار داده‌اند.

موفقیت در کار

۷. روی خودتان تمرکز کنید

در واقع، داشتن رهبری که از او الهام گرفته و راهی مشابه وی در پیش بگیرید، بسیار خوب است؛ اما توجه داشته باشید که این پیروی نباید به رقابت تبدیل شود! به عبارت دیگر، برخی افراد شخصی را تحسین کرده و در کارها از او پیروی می‌کنند اما به یک‌باره تصمیم می‌گیرند تا تمام انرژی خود صرف پیشی گرفتن از فرد مورد تحسین خود کنند. در چنین شرایطی، فرصت‌های پیشرفت در کارتان را از دست داده و در شغل حرفه‌ای خود دچار مشکل می‌شوید. بنابراین به خاطر داشته باشید که به جای تمرکز روی پیشرفت، تجارب و موقعیت کاری دیگران روی خود تمرکز کرده و یاد بگیرید که از موقعیت فعلی خود راضی باشید.

۸. برنامه‌ریزی داشته باشید

برای موفقیت در کار نیاز است تا در جهت دست‌یابی به اهداف مورد نظر برنامه‌ریزی داشته و بر اساس آن اقدام کنید. در واقع، برنامه‌ریزی صحیح موجب صرفه‌جویی در زمان شده و تمرکز افراد را برای دست‌یابی به اهدافشان افزایش می‌دهد. همچنین هر یک از افراد بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده می‌توانند میزان پیشرفت کاری خود را بسنجند.

موفقیت در کار

۹. رژیم غذایی سالم داشته باشید

همان‌طور که می‌دانید، مغز انسان برای تفکر، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در شرایط مختلف نیاز به مواد غذایی دارد. حال اگر در برنامه غذایی روزانه خود در مصرف کربوهیدرات‌های سنگین و مواد قندی افراط کنیم، در نهایت احساس بی‌حالی کرده و انرژی لازم برای انجام کارهای مربوطه را در طول روز نخواهیم داشت؛ در حالی که مصرف مواد غذایی سالم موجب می‌شود تا کاملاً متمرکز و با انرژی بیشتری در کار خود حاضر شده و در راستای دست‌یابی اهدافمان گام برداریم.

۱۰. از خودتان مراقبت کنید

همچون مورد نهم، برای موفقیت در کار خود باید مراقبت سلامت جسم و روحمان باشیم. در واقع، به‌کارگیری اقدامات لازم برای حفظ سلامت روان از نکات کلیدی به منظور موفقیت در کار است. برای این منظور، می‌توانیم کارهایی همچون تمرکز روی کار جاری، ایجاد تعادل مناسب بین زندگی شخصی و کاری، تفریح و غیره را داشته باشیم. به طور کلی، رضایت از زندگی شخصی منجر به رضایت و لذت بردن از کار و در نهایت موفقیت در کار خواهد شد.

۱۱. شنونده خوبی باشید

بسیاری از ما موفقیت در کار را به منزله دریافت کارت‌های مختلف هدیه می‌دانیم؛ در حالی که موفقیت در کار با گوش دادن به همکاران، مدیران و افراد باتجربه تیم میسر می‌شود. به عبارت دیگر، با گوش دادن به همکاران و مدیران خود، سؤال کردن از آن‌ها و به‌کارگیری تجارب آن‌ها در زندگی کاری و شخصی موجب می‌شود تا به فردی باتجربه، موفق و حرفه‌ای مبدل شویم.

۱۲. متناسب با هدف کاری مورد نظر خود رفتار کنید

به طور کلی، برخورداری از رفتاری حرفه‌ای و متناسب با اهداف آینده، موجب می‌شود تا احترام و توجه بیشتری از همکاران و مدیران خود در محیط کار دریافت کنید. به عبارت دیگر، اگر فردی هدفی برای آینده کاری خود تعیین کرده و برای دست‌یابی به آن تلاش کند، اطرافیان نیز به هدف وی احترام گذاشته و برای دست‌یابی به هدف مورد نظر با او همقدم می‌شوند. برای مثال، می‌توانید لباسی متناسب با موقعیت حرفه‌ای آینده خود در محیط کارتان بپوشید. در چنین شرایطی، برای دست‌یابی به موفقیت در کار و هدف خود تلاش کرده و انگیزه کافی برای آن دارید.

۱۳. قابل‌اعتماد باشید

همان‌طور که می‌دانید، وقتی مدیر، همکار، دوست یا اطرافیان به شما اعتماد می‌کنند، بالطبع مسئولیت‌های بیشتری خواهید داشت؛ اما چه چیزی باعث می‌شود تا یک کارمند قابل‌اعتماد باشید؟ به بیان ساده، اصالت و درستی از جمله خصوصیات ضروری برای قابل‌اعتماد بودن افراد است. به عبارت دیگر، فرد قابل‌اعتماد کسی است که دروغ نمی‌گوید، همیشه مثبت و پرانرژی است. در چنین شرایطی و در مواقع نیاز می‌توان به چنین فردی اعتماد کرد.

۱۴. سخت کار نکنید بلکه هوشمندانه کار کنید

به طور معمول، بسیاری از کارمندان گمان می‌کنند که چنانچه تا نیمه‌های شب کار کنند، فردی موفق خواهند شد؛ در حالی که چنین چیزی درست نبوده و افراد می‌توانند زمانی معادل ۱۰ ساعت کار سخت را به حداقل ۸ ساعت کار مؤثر کاهش دهند. برای این منظور باید هوشمندانه کار کنند. برای مثال، می‌توانید روشی به منظور افزایش تمرکز روی کارهای محوله، جلوگیری از کم‌کاری و حواس‌پرتی در محیط کار اتخاذ کنید. در واقع، به‌کارگیری چنین راه‌کارهایی موجب می‌شود تا مدیریت زمانی مناسب داشته و وقت کافی برای لذت بردن از زندگی و تفریح داشته باشید و در نهایت از شرایط کاری خود نیز رضایت بیشتری احساس کنید.

موفقیت در کار

۱۵. با افراد موفق در حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید

به طور کلی، آشنایی با افراد حرفه‌ای در حوزه کاری مربوطه موجب می‌شود تا بتوانید از تجربیاتشان در کار بهره گرفته، در صورت نیاز به آن‌ها کمک کنید یا در مواقع ضروری به راحتی در محیط کاری جدید استخدام شوید. بنابراین به خاطر داشته باشید که آشنایی با افراد مختلف و حرفه‌ای، در صورت امکان کمک به آن‌ها و برقراری ارتباطی حرفه‌ای با آنها یکی دیگر از المان‌های موفقیت در کار به شمار می‌رود.

۱۶. فرصت‌های خود را بسازید

در صورتی که شرایط مناسب برای دست‌یابی به اهداف خود ندارید یا در کاری متناسب با علایق و نیازهای خود فعالیت نمی‌کنید، خودتان می‌توانید فرصت‌هایی به منظور برآورده کردن این نیازها ایجاد کنید. برای مثال، فرض کنیم که نیازی در جامعه حس می‌کنید که می‌توانید در جهت برآورده کردن آن گام بردارید، در چنین شرایطی می‌توانید کسب‌وکار شخصی خود را راه‌اندازی کنید. به عنوان مثالی دیگر، اگر موقعیتی شغلی در سازمان خود دارید که انجام کارهای مربوطه را می‌توانید بر عهده بگیرید، پیشنهاد پذیرش موقعیت شغلی مورد نظر را به مدیران مربوطه ارائه دهید.

۱۷. به موقعیت‌های دست‌یابی به موفقیت فکر کنید

یکی دیگر از نکات کلیدی به منظور موفقیت در کار این است که به موقعیت‌های موجود برای دست‌یابی به اهداف خود فکر کنید نه به مشکلاتی که در این مسیر با آن‌ها مواجه می‌شوید. به عبارت دیگر، برای موفقیت در کار باید به دنبال راه‌حلی برای برطرف کردن مشکلات و مسائل موجود بوده و از آن‌ها نترسید. در واقع، برخورداری از دیدگاهی مناسب برای یافتن راه‌حل مشکلات پیش رو موجب می‌شود تا در کار خود موفق بوده و به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

در همین راستا، به توانایی‌های خود ایمان داشته و سعی کنید تا از روبه‌رو شدن با مشکلات نترسید. به طور کلی، دست‌یابی به چنین دیدگاهی به منظور کنار آمدن با مشکلات و یافتن راه‌حلی مناسب برای آن‌ها یکی از کلیدی‌ترین نکات موفقیت در کار می‌باشد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله راه‌کارهایی به منظور موفقیت در کار ارائه داده و گفتیم که افراد مختلف تعاریف متفاوتی از موفقیت در کار دارند. در همین راستا، برخی سؤالات کلیدی به منظور دست‌یابی به تعریفی دقیق و واضح از موفقیت در کار ارائه کردیم و مروری بر فاکتورهایی داشتیم که در موفقیت در کار موثرند. فراموش نکنید دانستن زندگینامه یا راز زندگی افراد موفق در جهان نیز می‌تواند به شما در موفقیت شغلی کمک کند. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم با راز موفقیت انسان های بزرگ آشنا شوید. آیا برای موفقیت در کار خود برنامه‌ای دارید؟ آیا هدفی در زندگی کاری یا شخصی خود معین کرده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید