مهارت های نه گفتن بدون آزردن دیگران را بیاموزیم

کمک کردن و پاسخ مثبت دادن به نیازها و درخواست‌هایی که اطرافیان ممکن است داشته باشند خوب و پسندیده به نظر می‌رسد، اما لزوما همیشه این طور نیست. گاهی اوقات باید با گفتن یک “نه” قاطعانه، در واقع به خود کمک کرده و از قبول کاری که مایل به انجام آن نیستید، کنار بکشید. متاسفانه برخی از اوقات در ابراز این واژه ساده و در عین حال سنگین “نه”، به چالشی درونی فرو می‌رویم. از این روی در این مطلب قصد داریم روش‌هایی برای تمرین مهارت های نه گفتن بدون آزردن دیگران را ارائه دهیم تا بتوانید این خاصیت را…

مهارت های نه گفتن

کمک کردن و پاسخ مثبت دادن به نیازها و درخواست‌هایی که اطرافیان ممکن است داشته باشند خوب و پسندیده به نظر می‌رسد، اما لزوما همیشه این طور نیست. گاهی اوقات باید با گفتن یک “نه” قاطعانه، در واقع به خود کمک کرده و از قبول کاری که مایل به انجام آن نیستید، کنار بکشید. متاسفانه برخی از اوقات در ابراز این واژه ساده و در عین حال سنگین “نه”، به چالشی درونی فرو می‌رویم. از این روی در این مطلب قصد داریم روش‌هایی برای تمرین مهارت های نه گفتن بدون آزردن دیگران را ارائه دهیم تا بتوانید این خاصیت را در خود پرورش دهید.

 

تمرین مهارت های نه گفتن

به یاد داشته باشید که شکل “نه” گفتن شما بسیار اهمیت دارد. قرار نیست که با این “نه” گفتن به دیگران، به آن‌ها تلقین کنیم که درخواست یا مشکل آن‌ها برای ما اهمیتی ندارد و نسبت به آن بی‌تفاوت هستیم. به این دلیل، شکل “نه” گفتن و لحن بیان آن، اهمیت زیادی دارد. در اینجا ۷ راهنمایی آورده شده است که به شما کمک می‌کنند تا ضمن “نه” گفتن، وجاهت خود را حفظ کرده و موجب رنجیده شدن طرف مقابل نگردید.

مهارت های نه گفتن در زندگی

۱. خود را از انجام آن کار ناتوان جلوه دهید

یک روش بسیار موثر برای “نه” گفتن به کسی که از شما درخواستی دارد، این است که خود را در انجام آن ناتوان جلوه دهید. شما دانش یا تخصص انجام این کار را ندارید و اگر آن را قبول کنید، احتمالا اوضاع را وخیم‌تر کرده و قادر به انجام درست و کامل آن نخواهید بود. به این شخص بگویید که واهمه دارید با قبول انجام آن، به وی ضرر زده و او را ناامید سازید.

۲. تفاوت بین فرصت‌ها و مسائل مزاحم را تشخیص دهید

این موضوع با شناختن هدف اصلی خود شما، آغاز می‌شود. در صورتی که هدف انجام کارهای مورد علاقه یا مهم برای خود را به خوبی بشناسید، تناقض آن را با چیزی که از سوی دیگری درخواست می‌شود درخواهید یافت. به طور مثال وقتی شخصی از شما می‌خواهد تا کار X را برایش انجام دهید، آن را با هدف یا ماموریت خود مورد سنجش قرار داده و می‌توانید بگویید که “نه”، من لازم است که به انجام کار “Y” بپردازم. حتی اگر چیزی که شخص خواسته است بسیار جالب باشد، باز عدم تناسب آن با ماموریت یا هدف شخصی شما، موجب گفتن “نه” کلیشه ای ما می‌شود.

مهارت های نه گفتن

۳. آن‌ها را به شخصی واجد شرایط ارجاع دهید

زمانی که در برابر درخواست یک شخص به او “نه” می‌گویید، خوب است که در کنار آن، وی را به شخصی که مهارت بیشتری در انجام درخواستش دارد، ارجاع دهید. این عمل باعث می‌شود که این فرد آن قدرها نیز شما را نسبت به درخواست و مساله خویش، بی‌اهمیت احساس نکند و گفتن واژه “نه”، با بار منفی کمتری همراه شود. چنین رفتاری بدان معنی است که دلیل نه گفتن شما، بی‌تفاوتی نبوده بلکه خود را قادر به انجام آن کار نیافته‌اید.

۴. دلیل “نه” گفتن خود را توضیح دهید

یکی از مهارت های نه گفتن ، توضیح دلیل این نه است. گاهی اوقات توضیحات ساده، می‌تواند اوضاع را به مراتب ساده‌تر سازد. شما می‌توانید با یک جمله، فرد را نسبت به “نه” گفتن خود، متقاعد کنید. به طور مثال وقتی او به شما شیرینی تعارف می‌کند، می‌توانید توضیح دهید که دلیل رد کردن شیرینی، این است که نباید مواد قندی میل کنید. این باعث می‌شود که طرف مقابل، “نه” گفتن شما را با احساس بهتری پذیرا بوده و از بروز دلخوری و سوءتفاهمات نیز جلوگیری شود.

۵. صریح و مودب باشید

گاهی اوقات پیچیده کردن اوضاع و دادن توضیحات اضافی نیز می‌تواند مشکلات بیشتری به وجود بیاورد! لازم است که در گفتن واژه “نه” کاملا صریح اما مودب و ملاحظه کار باشید.

۶. چیز دیگری پیشنهاد دهید

اگر به هر دلیلی قادر به انجام کاری که شخصی از شما طلب کرده نیستید؛ می‌توانید به جای آن، کار دیگری به عنوان جایگزین برای وی انجام دهید. به طور مثال اگر شخصی از شما خواسته که عکس‌های مراسمی را از طریق ایمیل برایش ارسال کنید؛ می‌توانید به وی “نه” گفته، اما توضیح دهید که به جایش آن‌ها را در اینستاگرام به اشتراک خواهید گذاشت.

۷. به “نه” که می‌گویید، ایمان داشته باشید

شما باید این “نه” را واقعا به عنوان یک پاسخ قطعی در نظر بگیرید. سعی کنید که کاملا با رعایت ادب، احترام و یک لبخند دوستانه، از واژه “نه” در مقابل افراد استفاده کنید و البته اطمینان داشته باشید که این پاسخ باید “نه” باشد.

 

سخن آخر

نکته مهمی که در اینجا لازم است به آن اشاره کنیم این است که نباید به “نه” گفتن معتاد شوید. بسیاری اوقات لازم است که بدانیم چگونه شخصیتی قوی داشته باشیم و در قبال درخواست دیگران “آری” بگوییم. “نه” گفتن تنها برای شرایطی است که واقعا خود را از انجام کاری ناتوان دیده و یا انجام آن به دلایلی برای شما مزاحمت ایجاد خواهد کرد. در غیر این صورت یاری رساندن به دیگران، به واقع یاری رساندن به خود شماست و قبول کردن برخی از درخواست‌ها، هیچ صدمه‌ای به شما نخواهد زد.

از آنجا که برخی از افراد غیر منطقی ممکن است طاقت نه شنیدن را نداشته باشند و واکنشی منفی نشان دهند، پیشنهاد می‌کنیم مطلب نحوه برخورد با افراد توهین کننده  را نیز در انگیزه مطالعه کنید و آمادگی برخورد مناسب با این افراد را داشته باشید. شما چطور “نه” گفتن را در روابط روزانه خود به کار می‌گیرید؟ از شکل “نه” گفتن خود، در بخش «ارسال پیام» با ما سخن بگویید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید