نحوه برخورد با افراد منفی نگر؛ معرفی ۱۱ راهکار کلیدی

آیا با خصوصیات افراد منفی نگر آشنایی دارید؟ آیا در اطرافیان خود افرادی با تفکرات منفی می‌شناسید؟ به طور کلی، افراد منفی نگر در زندگی روزمره خود همواره به دنبال جنبه منفی قضایا و اتفاقات هستند. در این مقاله، راهکارهای برخورد با افراد منفی نگر را تشریح می‌کنیم. نحوه برخورد با افراد منفی نگر ۱. با افراد منفی نگر وارد بحث نشوید یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با نحوه برخورد با افراد منفی نگر این است که تحت هیچ شرایطی با چنین افرادی بحث نکنید، چرا که این گروه از افراد به شدت به عقاید خود پایبند بوده و…

آیا با خصوصیات افراد منفی نگر آشنایی دارید؟ آیا در اطرافیان خود افرادی با تفکرات منفی می‌شناسید؟ به طور کلی، افراد منفی نگر در زندگی روزمره خود همواره به دنبال جنبه منفی قضایا و اتفاقات هستند. در این مقاله، راهکارهای برخورد با افراد منفی نگر را تشریح می‌کنیم.

نحوه برخورد با افراد منفی نگر

۱. با افراد منفی نگر وارد بحث نشوید

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با نحوه برخورد با افراد منفی نگر این است که تحت هیچ شرایطی با چنین افرادی بحث نکنید، چرا که این گروه از افراد به شدت به عقاید خود پایبند بوده و هرگز حاضر نمی‌شوند تا گفته‌های طرف مقابل را تأیید کنند. در واقع، افراد منفی نگر همواره دلایلی برای پافشاری روی دیدگاه‌های خود داشته و ادامه بحث با آنها منجر به بدتر شدن مسئله مربوطه خواهد شد. بنابراین برای حفظ ارزش‌های خود هرگز وارد بحث با چنین افرادی نشده و در عوض برخی نظرات سازنده ارائه دهید. در چنین شرایطی اگر فرد مقابل از این موضوع سوءاستفاده کرده و از موضع خود کوتاه نیامد، موضوع را به طور کامل رها کنید.

نحوه برخورد با افراد منفی نگر

۲. با افراد منفی نگر همدردی کنید

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که از کسی برنجید و اطرافیانیان با گفتن جمله «آرام باش!» سعی در آرام کردن شما داشته باشند؟ در چنین شرایطی چه احساسی داشتید؟ آیا واقعاً آرام شدید یا بالعکس احساس ناراحتی و خشمتان بیشتر شده است؟

به طور معمول، افراد منفی نگر یا افرادی که از چیزی ناراحت هستند، بیشتر از تلاش برای آرام کردنشان نیاز به گوشی شنوا دارند. در واقع، گوش کردن به این گروه از افراد و همدردی کردن با آن‌ها موجب می‌شود تا راحت‌تر به احساساتشان و افکارشان جهت داده و بدین طریق راه‌حل مشکلات خود را بیابند. چرا که هر یک از افراد راه‌حل مشکلاتشان را باید در درون خود جست‌وجو کنند.

با این حال همواره به خاطر داشته باشید که حدودی را برای ابراز همدردی با اطرافیان مشخص کنید. چرا که در غیر این صورت برخی افراد منفی نگر از خیرخواهی‌تان سوءاستفاده کرده و ممکن است از این طریق آسیبی به شما برسانند.

۳. دست یاری به سویشان دراز کنید

برخی از افراد راه‌حل کمک به اطرافیانشان را به صورت ناخودآگاه در گریه کردن به همراه آنهامی‌دانند! در حالی که می‌توان با ارائه برخی نظرات سازنده به رفع مشکلات دوستان خود کمک کرد؛ بنابراین در رابطه با نحوه برخورد با افراد منفی نگر نیز می‌توان با گفتن جملاتی ساده همچون «خوبی؟» یا «چه کمکی از من برمیاد؟» به دوستان و اطرافیان منفی نگر خود در جهت بهبود شرایط و رفع مشکلاتشان کمک کنیم.

نحوه برخورد با افراد منفی نگر

۴. مکالمات خود را به موضوعات ساده و کم‌اهمیت محدود کنید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، افراد منفی نگر تمایل زیادی به پافشاری روی عقاید و دیدگاه‌های خود دارند. برای مثال، در صحبت پیرامون شرایط کاری خود همواره ابراز نارضایتی می‌کنند. لذا در مکالمات خود با این گروه از افراد ابتدا راهکارهای دوم و سوم را به کار بگیرید؛ اما در صورتی که راهکارهای مذکور منجر به بهبود شرایط نشده و افراد منفی نگر پیوسته بر افکار منفی خود پافشاری کردند، می‌توانید مکالمات را به سمت مثبتی کشیده و از بحث خارج شوید، چرا که احتمالاً افکار منفی این گروه از افرادی به اندازه‌ای عمیق است که با چند مکالمه ساده قابل‌رفع نبوده و نیازمند راهکارهای مناسب‌تری هستند.در واقع، هدایت مکالمات به سمتی مثبت موجب می‌شود تا فضای متشنج به مرور آرام شده و اوضاع قابل‌کنترل شود. برای مثال، در چنین شرایطی می‌توانید موضوعاتی مانند صحبت در مورد یک فیلم، اتفاقات روزانه یا خبرهای مربوط به دوستان مشترکتان را مطرح کنید.

۵. نظرات و دیدگاه‌های منفی را نادیده بگیرید

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای کمک به این افراد برای رهایی از افکار منفی این است که نظرات آن‌ها را نادیده بگیرید؛ به عبارت دیگر، در صورتی که دوستتان نظراتی منفی داشته یا دارای تفکراتی منفی است، می‌توانید پاسخ‌هایی مانند «می‌دونم» یا «باشه» به او بدهید. از سوی دیگر، در صورت مواجهه با سخنان، شرایط و دیدگاه‌های مثبت از جانب دوستتان می‌توانید با شور و شوق او را تأیید یا نظرات مخالف خود را به روشی مناسب ارائه دهید. در چنین شرایطی دوست منفی نگر شما نسبت به مثبت اندیشی علاقه مند شده و به مرور از تفکر خودش فاصله می‌گیرد.

نحوه برخورد با افراد منفی نگر

۶. افراد را به خاطر جنبه‌های مثبتشان تحسین کنید

به طور کلی، افراد منفی نگر علاوه بر دیگران نسبت به خود نیز افکار منفی داشته و بدین طریق به خودشان آسیب‌های جدی وارد می‌کنند. در همین راستا، به منظور بهبود شرایط دوستان خود می‌توانید به کارها، دیدگاه‌ها یا وجوه شخصیتی مثبتشان فکر کرده و آن‌ها را به خاطر داشتن چنین صفات مثبتی تحسین کنید. با انجام چنین کاری ممکن است دوستان منفی نگرتان در ابتدا سخنان شما را رد کرده و آن‌ها را نپذیرند. با این حال در درون خود حس مثبتی داشته و از این موضوع خوشحال می‌شوند. در واقع، این موضوع اولین گام مثبتی است که می‌توانید برای کمک به دوستان خود در جهت دوری آن‌ها از افکار منفی بردارید.

نحوه برخورد با افراد منفی نگر

۷. در مکالمات خود حداقل ۳ نفر را مشارکت دهید

به طور کلی، مکالمه‌های دو نفره با افراد منفی نگر منجر می‌شود تا فشار بار منفی مکالمه روی شما زیاد باشد. با این حال، می‌توانید از ۲ یا ۳ نفر دیگر کمک گرفته و با اطرافیان منفی نگر خود به گفتگو بنشینید. در چنین شرایطی به راحتی می‌توانید روی مراحل دوم و سوم تمرکز کرده و در جهت بهبود شرایط قدم بردارید.

۸. در شخصیت هر یک از افراد به دنبال صفات مثبت باشید

صرف‌نظر از اینکه فردی دارای افکار منفی است یا خیر، در نهایت این شما هستید که فردی را منفی نگر دانسته یا برخی وجوه شخصیتی مثبت در او کشف می‌کنید! به عبارت دیگر، همواره به خاطر داشته باشید که نوع نگاه شما به افراد در میزان منفی یا مثبت بودن برداشتتان از افکار آنها مؤثر است؛ بنابراین سعی کنید تا در رفتار، گفتار و صفات افراد به دنبال نکاتی مثبت بوده و نگاهی صفر یا یک به آن‌ها نداشته باشید. به بیان دیگر، باید یاد بگیرید تا خوبی‌های دیگران را بیشتر از وجوه منفی شخصیتشان دیده و بر اساس رفتارهای مثبتشان با آن‌ها رفتار کنید. با این حال، انجام چنین کاری تا حدودی دشوار است اما می‌توانید با سعی و تلاش از چنین مهارتی برخوردار شوید.

۹. زمان محدودی را به معاشرت با آن‌ها اختصاص دهید

به طور کلی، افراد تحت تأثیر افکار منفی اطرافیان خود قرا بگیرند. در واقع، تأثیر خصوصیات افراد منفی نگر بر روی اطرافیان موجب می‌شود تا در برابر فشارهای استرس و حتی بیماری‌های قلبی آسیب‌پذیر شوید. با این حال دلیلی ندارد که منفی نگری اطرافیان منجر به آسیب رساندن به شما شود. در همین راستا، متناسب با شرایط خود و جایگاه فرد منفی نگر در زندگی خود می‌توانید روابط خود را محدود کرده و زمان کمی را به گذران وقت با آن‌ها اختصاص دهید.

۱۰. نظرات خود را بیان کنید

از جمله دیگر راهکارهای مناسب در جهت نحوه برخورد با افراد منفی نگر این است که در برابر افکار، دیدگاه‌ها و رفتار منفی آن‌ها سکوت نکنید. به عبارت دیگر، سکوت در برابر سخنان منفی چنین افرادی (به خصوص اگر مخاطبشان خودتان باشید) به منزله تأیید این نوع افکار بوده و موجب می‌شود تا افراد به نادرستی گمان کنند که رفتار، گفتار و افکارشان صحیح بوده و مشکلی ندارند! بنابراین در برابر رفتار منفی این گروه از افراد واکنش نشان دهید تا آن‌ها نیز متوجه رفتار نادرست خود شده و در جهت بهبود شرایط اقدام کنند.


نحوه برخورد با افراد منفی نگر

۱۱. از ادامه ارتباط با آن‌ها خودداری کنید

این راهکار از مجموعه روش‌های نحوه برخورد با افراد منفی نگر در شرایطی به کار گرفته می‌شود که هیچ یک از روش‌های فوق مؤثر نبوده و این افراد بر دیدگاه‌های منفی خود پافشاری می‌کنند. در چنین شرایطی، مناسب‌ترین روش قطع روابط با آن‌هاست. با این حال، چنانچه دوست منفی نگر شما یکی از دوستان ارزشمند یا عضوی از خانواده‌تان به شمار می‌رود، می‌توانید پیش از قطع ارتباط موضوع را با وی در میان بگذارید. در این صورت او می‌تواند در جهت بهبود افکار منفی خود اقدام کرده یا با تصمیم شما برای محدود کردن ارتباط موافقت کند. به علاوه، به خاطر داشته باشید که زمانتان با ارزش است و باید آن را با افرادی بگذرانید که تأثیر مثبتی بر شما دارند.

جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش نحوه برخورد با افراد منفی نگر پرداختیم. با مطالعه و عمل به هر یک از راهکارهای مذکور می‌توانید نحوه برخورد خود با دوستان، اطرافیان یا اعضای خانواده  که دارای افکار منفی هستند را به خوبی کنترل کنید. یکی از راه‌های رهایی از تفکر منفی، تمرین شاد بودن است. پیشنهاد می‌کنیم اطرافیان منفی نگرتان را با ۱۷ راهکار ساده و کاربردی برای شاد بودن آشنا کنید. آیا شما نیز تجربه رویارویی با افکار منفی داشته‌اید؟ چه اقداماتی برای مقابله با افراد منفی نگر یا دوری از افکار منفی انجام داده‌اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید