چگونه از کار خود لذت ببریم؟ ۱۴ راهکار ساده و کاربردی برای لذت بردن از کار

همه گاهی در شغلی که دارند دچار ناامیدی می‌شوند. این ناامیدی گاهی از شرایطی مانند ساعت طولانی کار، سیاست‌های غلط سازمانی و… به وجود می‌آید. ناامیدی باعث می‌شود از کار لذت نبریم و حتی به فکر عوض کردن شغل خود باشیم، اما پیش از این اقدام سعی کنید تا دوباره از کارتان لذت ببرید. اگر اکنون به این فکر می‌کنید که چگونه از کار خود لذت ببریم؟ با ما همراه باشید. در ادامه راهکارهایی برای لذت بردن از کار را معرفی خواهیم کرد.   چگونه از کار خود لذت ببریم؟ ۱. مسئولیت‌ها و مهارت‌های جدید خستگی شغلی زمانی اتفاق می‌افتد…

چگونه از کار خود لذت ببریم؟ 14 راهکار ساده و کاربردی برای لذت بردن از کار

همه گاهی در شغلی که دارند دچار ناامیدی می‌شوند. این ناامیدی گاهی از شرایطی مانند ساعت طولانی کار، سیاست‌های غلط سازمانی و… به وجود می‌آید. ناامیدی باعث می‌شود از کار لذت نبریم و حتی به فکر عوض کردن شغل خود باشیم، اما پیش از این اقدام سعی کنید تا دوباره از کارتان لذت ببرید. اگر اکنون به این فکر می‌کنید که چگونه از کار خود لذت ببریم؟ با ما همراه باشید. در ادامه راهکارهایی برای لذت بردن از کار را معرفی خواهیم کرد.

 

چگونه از کار خود لذت ببریم؟

۱. مسئولیت‌ها و مهارت‌های جدید

خستگی شغلی زمانی اتفاق می‌افتد که ما در کار فعلی خود کاملا مسلط شده‌ایم و انجام کارهای روزانه دیگر چالش برانگیز و تحریک کننده نیست. اگر فکر می‌کنید در کارتان کاملا مسلط شده‌اید و آن را خیلی سریع به اتمام می‌رسانید، بهتر است فرصت‌هایی را برای انجام مسئولیت‌های جدید و یادگیری مهارت‌های جدید برای خود فراهم کنید. بسته به سیاست شرکت، شما می‌توانید نقش فعلی خودتان را به طور کامل ایفا کنید و در یک پروژه خاص در دوره زمانی محدود با سایر تیم‌ها نیز همکاری کنید. از رمدیر خود بخواهید تا شما را به گروهی که همیشه به کار در آن علاقه‌مند هستید معرفی کند و ببینید که چگونه می‌توانید مسئولیت‌های جدیدی را بدون کنار گذاشتن مسئولیت‌های قبلی انجام دهید.

چگونه از کار خود لذت ببریم؟ ایجاد تغییرات کوچک
چگونه از کار خود لذت ببریم؟ ایجاد تغییرات کوچک

۲. تغییرات کوچکی به وجود آورید

گاهی اوقات تغییرات کوچک در کار می‌تواند یکنواختی را از بین ببرد. تاکتیک‌های سازمانی مانند حذف فایل‌های اضافی یا پاکسازی صندوق ایمیل‌های دریافتی و… تغییرات کوچکی هستند که می‌تواند در کاهش خستگی شغلی موثر باشند. این تغییرات مانع از تبدیل شدن خستگی شغلی به یک چالش بزرگ می‌شوند.

حتی می‌توانید میزکار خود را به محل دیگری انتقال دهید تا به این ترتیب تغییری را به وجود آورید. تغییر برنامه کاری نیز راهکار مناسبی است، برای مثال به طور معمول از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر کار می‌کنید، بپرسید آیا می‌توانید کارتان را زودتر شروع کنید و یا دیرتر به اتمام برسانید. زمانی را برای رسیدن به اهداف شخصی خود اختصاص دهید، برای مثال ورزش کنید و به سرگرمی‌های مورد علاقه خود بپردازید.

۳. استراحت کنید

واقعا استراحت کنید. اغلب زمانی که خیلی خسته می‌شویم، کارمان را دوست نداریم. یک راه آسان برای مقابله با خستگی در محل کار این است که کمی استراحت کنید. برای مثال هنگام ناهار خوردن در محل کار، از میز کار خود فاصله بگیرید، از مرخصی‌هایتان به بهترین شکل برای استراحت استفاده کنید و گرفتن مرخصی را به روزهای پایانی سال موکول نکنید.

حتی ۵ دقیقه هم که شده، محل کار خود را ترک کنید. لپتاپ، ایمیل­‌ها و تلفن همراه را رها کنید. مطمئن باشید که زمانی را برای نهار قرار داده‌­اید. این زمان تنها برای غذا خوردن نیست، بلکه برای تنفس هوای تازه و استراحت ذهن است.

برای نهار یک غذای سالم بخورید، حتی اگر مجبور هستید یک ساندویچ بخورید، مطمئن شوید که از محل سالمی آن را تهیه می‌کنید. به دنبال راه‌­هایی غیر از کافئین باشید که به شما انرژی دهند.

چگونه از کار خود لذت ببریم؟ استراحت کنید
چگونه از کار خود لذت ببریم؟ استراحت کنید

۴. ارزش شما بیش از کارتان است

هویت خود را به کاری که انجام می‌­دهید، گره نزنید. این تصور را کنار بگذارید که زندگی کاری شما “باید” روش مشخصی داشته باشد. چنین انتظاراتی راجع به آنچه که باید باشید، توسط والدین یا معلمان شما ایجاد شده و شما را از لذت بردن از آنچه که در حال هستید، منع می­‌کند.

۵. برنامه ریزی داشته باشید

در این برنامه علاوه بر کارهای قریب ­الوقوع که نیاز به انجام دارند، پروژه‌­های بلند مدت را نیز بگنجانید. کارهای خود را اولویت بندی کنید و کارهای مهم را اول انجام دهید. در زمان انجام هر کار از خودتان بپرسید، آیا این کار بهترین راه استفاده از زمان است؟

به علاوه سعی کنید در برنامه روزانه خود زمانی را نیز برای مطالعه اختصاص دهید. به این ترتیب می‌توانید به ذهن خود آرامش دهید.

۶. در لحظه تنها روی یک کار تمرکز کنید

نگذارید که نگرانی راجع به انجام دیگر کارها یا این احساس که در موقعیت ناخوشایندی هستید، باعث حواس‌­پرتی شما شود. در لحظه زندگی کنید و روی کاری که در حال انجام آن هستید، تمرکز کنید.

۷. مشخص کنید که چه چیزی از شما خواسته شده است

هر زمان که مطمئن نیستید یا هر جایی که با تقاضاهای متناقض روبرو شدید، سریعا همه چیز را روشن کنید. هرچه بیشتر با مدیر خود و دیگر کارکنان رو‌ راست باشید، در طولانی مدت راحت‌تر خواهید بود.

چگونه از کار خود لذت ببریم؟ از شما چه خواسته شده
چگونه از کار خود لذت ببریم؟ از شما چه خواسته شده

۸. آرامش خود را حفظ کنید

مهم نیست که کار شما چقدر چالش برانگیز است یا تقاضای رئیس شما چگونه پیش می­‌رود. این فقط یک کار است و تمام زندگی شما نیست. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید. پس از سال‌ها شما به گذشته نگاه خواهید کرد و از این همه تلاش و دلهره‌­ای که داشته‌­اید تعجب خواهید کرد.

۹. محل کار خود را بهینه سازی کنید

تلاش کنید تا محیط کاری خود را خوشایند کنید، برای مثال غیبت نکنید. زیرا این باعث ایجاد احساسات و انرژی منفی می‌شود. به حرف‌های منفی و شایعات افراد دیگر هم گوش ندهید. به علاوه مدت زمانی که باید در اطراف افرادی باشید که از آن‌ها خوشتان نمی‌­آید را حداقل کنید. یاد بگیرید که در محل کار، بیشتر خوش بگذرانید، این یک روش مهم برای لذت بردن از کار است.

چگونه از کار خود لذت ببریم؟ بهینه سازی محل کار
چگونه از کار خود لذت ببریم؟ بهینه سازی محل کار

۱۰. در پایان روز کاری کارهای را مرور کنید

ببینید که چه چیزی خوب انجام شده و چه چیزی در روز بعد می‌­تواند بهبود پیدا کند. اگر از کار روز خود راضی هستید، به خودتان پاداش دهید. شما لایق پاداش هستید.

۱۱. پس از اتمام تایم کاری، دیگر به کارتان فکر نکنید

شما یک سوم از زمان خود را در محل کار سپری می­‌کنید. پس زمانی که وقت شما آزاد است و باید استراحت کنید، مدام به شغل خود فکر نکنید. زمانی که محل کار را ترک کردید، از نظر روحی با کار خود خداحافظی کنید. شغلتان را مانند یک بازی ببینید. زندگی باید جذاب و همراه با خوشی باشد و اگر قرار است یک سوم از وقت خود را در محل کار بگذرانید، باید از این بازی لذت ببرید.

لذت بردن از کار ساده است، فقط باید افکار منفی و استرس را از خود دور کنید، اما اگر شغل‌تان جذابیتی برای شما ندارد، می‌توانید کار بهتری پیدا کنید.

۱۲. به “چرا” توجه کنید

ما بسیار ساده دچار روزمرگی می­‌شویم و یادمان می­‌رود که چرا هر روز صبح از خواب بیدار می­‌شویم و سر کار می­‌رویم. اهداف و دلایل متنوعی وجود دارند که بیان می­‌کنند چرا ما این شغل را انتخاب کرده­‌ایم و چه چیزی از آن کار نصیب ما می­‌شود. در تماس بودن با ارزش­‌های اصلی کار می‌­تواند آن اهداف را برای ما واقعی­‌تر جلوه دهد. یک هدف ساده که باید در ذهن یادآور شویم این است که کاری که شما انجام می‌دهید، زندگی شما را می­‌سازد و گاهی اوقات کار مورد علاقه شما است، اما همیشه راه‌­های دیگری وجود دارد که معنای عمیق‌­تری را برای آنچه که در دفتر کار انجام می‌­دهید، جستجو کنید.

برای مثال اگر شما در زمینه مُد کار می­‌کنید، علاوه بر اینکه کار شما به فروش مربوط می­‌شود، به مردم کمک می­‌کنید تا لحظات زیبایی بسازند. این تغییرات در دیدگاه شما می‌­تواند تفاوت ایجاد کند و می‌­تواند به شما کمک کند تا کار خود را بامعنی‌­تر و واقعی‌­تر ببینید.

۱۳. کاری را که دوست دارید را انجام دهید

همه ما در شغل خود وظایفی داریم که برای ما جالب و سرگرم­‌کننده هستند. بنابراین یک کار جالب این است که این وظایف مورد علاقه خود را پیدا کنیم و آن‌ها را بیشتر انجام دهیم. با مدیریت در این رابطه صحبت کنید. اگر بعد از گذشت مدت زمانی، متوجه شدید که بیشتر کارها و وظایف شما شامل چیزهایی است که دوست ندارید و انگیزه خود را از دست داده‌اید، دنبال کار جدیدی بگردید.

۱۴. مرور سوابق کاری

زمانی که از کار خسته می‌شوید و بازدهی شما کاهش پیدا می‌کند، به زمانی که کار خود را شروع کردید فکر کنید. به یادآورید که پس از ارسال رزومه از اینکه با شما تماس گرفته‌اند، چقدر خوشحال بودید. به یادآورید که چقدر مشتاق بودید که وارد کار شوید و تفاوت ایجاد کنید.

به این فکر کنید که پیش از شروع این کار، کجا بودید و جایگاه شما چه بود؟ چرا به دنبال این کار بوده‌­اید؟ در این کار چه چیزهای جدیدی یاد گرفته‌­اید؟ این موارد می‌توانند انگیزه شما را برگرداند و باعث لذت بردن از کار شود.

 

جمع بندی

اگر حس و حال خوبی در کار نداشته باشید، نمی‌توانید کار خود را به درستی انجام دهید. به این فکر کنید که شما برای این شغل زحمت کشیده‌اید و افکار منفی را از خود دور کنید. سعی کنید با راهکارهایی که در این مطلب ذکر شد، آرامش خود را به دست آورد و از کارتان لذت ببرید. برای افزایش انگیزه خود به منظور لذت بردن از کار توصیه می‌کنیم مطلب جملاتی زیبا درباره لذت بردن از کار را نیز مطالعه فرمایید. شما چگونه از کار خود لذت می‌برید؟ چه راهکارهایی را برای این منظور دنبال می‌کنید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید