آیا درس خواندن با آهنگ باعث افزایش قدرت یادگیری می شود؟

بسیاری از ما عادت داریم هنگام درس خواندن و مطالعه به موسیقی نیز گوش دهیم، اما این‌کار چقدر می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی روی یادگیری داشته باشد؟ برخی ادعا می‌کنند درس خواندن با آهنگ به افزایش تمرکز آنها کمک کرده است و برخی آن را عاملی برای برهم زننده تمرکز می‌دانند. جالب است بدانید که هر دو گروه درست می‌گویند و تفاوت تجربه‌ای که داشته‌اند به خاطر آهنگ‌هایی است که انتخاب کرده‌اند. در این مطلب مزایا و معایب درس خواندن با موسیقی را بررسی و آهنگ‌های مناسب برای این منظور را معرفی می‌کنیم. مزایای درس خواندن با آهنگ روز به…

درس خواندن با آهنگ

بسیاری از ما عادت داریم هنگام درس خواندن و مطالعه به موسیقی نیز گوش دهیم، اما این‌کار چقدر می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی روی یادگیری داشته باشد؟ برخی ادعا می‌کنند درس خواندن با آهنگ به افزایش تمرکز آنها کمک کرده است و برخی آن را عاملی برای برهم زننده تمرکز می‌دانند. جالب است بدانید که هر دو گروه درست می‌گویند و تفاوت تجربه‌ای که داشته‌اند به خاطر آهنگ‌هایی است که انتخاب کرده‌اند. در این مطلب مزایا و معایب درس خواندن با موسیقی را بررسی و آهنگ‌های مناسب برای این منظور را معرفی می‌کنیم.

مزایای درس خواندن با آهنگ

روز به روز به تعداد دانش‌آموزانی که هنگام درس خواندن به موسیقی گوش می‌دهند، افزوده می‌شود، آیا واقعا گوش دادن به موسیقی باعث بهتر درس خواندن می‌شود؟

«اثر موتزارت» اصطلاحی است که در یک مقاله علمی در دهه ۹۰ میلادی مطرح شد. در این مقاله عملکرد ذهن بلافاصله پس از گوش دادن به آهنگ‌های موتزارت بررسی گردید، در نتایج اینطور ادعا شد که افراد پس از گوش دادن به آثار موتزارت عملکرد ذهنی بهتری داشته‌اند. البته امروزه اثر موتزارت به کلی رده شده است. با این وجود هنوز هم گوش دادن به یک اهنگ مناسب هنگام درس خواندن می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • موسیقی ملایم و آرامش‌بخش به دانش‌آموزان در مقابله با استرس هنگام درس خواندن کمک می‌کند.
  • موسیقی ملایم باعث آرامش می‌شود و  آرامش تمرکز را افزایش می‌دهد. در نتیجه در زمان درس خواندن موسیقی می‌‌تواند
  • در طی جلسات طولانی و خسته کننده مطالعه و درس خواندن، موسیقی می‌تواند به تحمل کردن آن شرایط کمک کند.به حفظ آرامش کمک کند و مطالعه را آسان سازد.
  • برخی از دانش آموزان معتقد هستند که موسیقی روحیه آنها را مثبت می‌کند و به آنها در به خاطر سپردن دروس کمک می‌کند.
مزایای درس خواندن با آهنگ
مزایای درس خواندن با آهنگ

معایب درس خواندن با موسیقی

گوش دادن به موسیقی هنگام درس خواندن معایبی نیز دارد. مطالعات نشان داده است که موسیقی اغلب موجب حواس پرتی می‌شود. از دیگر معایب گوش دادن به موسیقی می‌توان اشاره کرد به:

  • کاهش بازدهی: دانش‌آموزانی که هنگام درس خواندن به موسیقی با کلام گوش می‌دهند، اغلب بازدهی کمتری دارند و دریافت اطلاعات برای آنها سخت می‌شود.
  • کاهش تمرکز: موسیقی با صدای بلند یا ریتم پرهیجان ممکن است تاثیرات نامطلوبی روی درس خواندن و خلق و خوی افراد داشته باشد و تمرکز کردن را برای آن‌ها دشوار می‌کند.
  • اختلال در فراخوانی اطلاعات: دانش آموزانی که از موسیقی هنگام به خاطر سپردن دروس استفاده می‌کنند، در زمان امتحان نیز اغلب باید به موسیقی گوش دهند. هنگامی که آن‌ها در سکوت کامل امتحان می‌دهند، ممکن است در فراخوانی اطلاعات موجود در حافظه‌شان با مشکل رو به رو شوند.
  • مختل کردن یادگیری: برخی مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر موسیقی هنگام درس خواندن، نشان داده است که گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود، مغز اطلاعات کمتری را جذب کند. البته در مقابل دانش آموزانی نیز ادعا کرده‌اند که موسیقی تمرکز آنها را فزایش می‌دهد.

در نهایت می‌توان گفت  تاثرات موسیقی در عادات درس خواندن به دانش‌آموزان و شیوه‌ی درس خواندن آن‌ها بستگی دارد. اگر حواس آن ها به سادگی پرت می‌شود، باید از درس خواندن با آهنگ اجتناب کنند تا بتوانند روی کار خود تمرکز کنند. در مقابل، دانش‌آموزانی که عملکردشان به عنوان کسی که همزمان می‌تواند چندین کار را انجام دهد خوب است، ممکن است از موسیقی به عنوان وسیله‌ای برای افزایش تمرکز استفاده کنند.

معایب درس خواندن با آهنگ
معایب درس خواندن با آهنگ

موسیقی شادی را افزایش می‌دهد

گوش دادن به موسیقی سطح هورمون دوپامین را در مغز افزایش می‌دهد، در نتیجه شما را به انسان شاد‌تری تبدیل می‌کند. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که حس خوشحالی و هیجان را در مغز افزایش می‌دهد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که توانایی حل مشکل افراد، هنگامی که آن‌ها احساس خوب و مثبتی دارند، در مقایسه با زمانی که احساس خوبی ندارند بیشتر است.

موسیقی آرامش بخش به دانش آموزان در کنترل استرس و اضطراب کمک می‌کند، این باعث می‌شود آن‌ها مطالعه‌ موثر‌تری داشته باشند. طبق بررسی‌های انجام شده گوش دادن به موسیقی، در واقع سطح کورتیزول را در بدن کاهش می‌دهد. کورتیزول هورمونی است که باعث به وجود آمدن استرس و اضطراب می‌شود.

به علاوه گوش دادن به موسیقی مناسب می‌تواند خوابی راحت را برای شما رقم بزند. زمانی که خواب راحتی را تجربه کنید، استرس کمتری خواهید داشت و استرس کم به معنی افزایش قدرت یادگیری است.

هنگام مطالعه‌ برای امتحانات، موسیقی پس زمینه تمرکز دانش اموزان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند مدت زمان طولانی‌تری را به مطالعه اختصاص دهند.

انتخاب موسیقی برای درس خواندن با آهنگ
انتخاب موسیقی برای درس خواندن با آهنگ

اهمیت نوع موسیقی در افزایش تمرکز

بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه فینیکس آمریکا انجام گرفته است، گوش دادن به موسیقی با کلام تا حدی باعث حواس پرتی دانش آموز هنگام درس خواندن و انجام تکالیف می‌شود. محققان دانشگاه فینیکس دریافته‌اند که مغز شما هنگامی که به موسیقی با کلام گوش می‌دهند در بین تمرکز کردن روی متن موسیقی و متن درس شما بر سر دوراهی قرار می‌گیرد. در واقع، شما همزمان دارید چند کار را انجام می‌دهید که بر اساس تحقیقات، باعث کاهش IQ شما تا ۱۰ واحد می‌شود.

به بیان دیگر هنگامی که شما از سطوح ارزشمند تمرکز خود در گوش دادن و خواندن آهنگ مورد علاقه‌‌تان استفاده می‌کنید. حواس شما از تمرکز روی درس خواندن و نوشتن تکالیف منحرف می‌شود. با این حال اثر موتزارت ممکن است یک افسانه نباشد. بررسی‌ها نشان می‌دهند با اینکه موسیقی بی کلام و کلاسیک باعث افزایش هوش نمی‌شوند، اما باعث بهتر درس خواندن دانش‌آموزان می‌شوند.

براساس تحقیقات دیگری که در فرانسه انجام شده است، دانش‌آموزانی که هنگام گوش دادن به درس به یک موسیقی بی‌کلام پس زمینه‌ گوش می‌دهند در مقایسه با آنانی که هنگام فرا گرفتن درس به موسیقی گوش نمی‌دادند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

بنابراین موسیقی باید بی‌کلام و آرامش بخش باشد. سبک‌های موسیقی از قبیل پاپ، راک، متال، بلوز، جاز، هیپ هاپ، کانتری و… برای گوش دادن هنگام درس خواندن  مناسب نیستند. برخی از مطالعات موسیقی کلاسیک قرن ۱۸ میلادی را توصیه می‌کنند، اما نمی‌توان گفت این نوع موسیقی برای همه مناسب است. بنابراین اگر با گوش دادن به یک موسیقی حتی قطعه‌ای از موتزارت یا باخ احساس می‌کنید درگیر هیجانات شده‌اید، آن موسیقی مناسب نیست. سعی کنید آهنگ‌های بدون کلام کلاسیک و در سبک مینیمال را امتحان نمایید، اما اگر این آهنگ‌های نیز تمرکز شما را برهم می‌زنید آنها را کنار بگذارید و به سراغ نوعی از موسیقی بروید که باعث آرامش شما می‌شود.

سخن آخر

به طور کلی می‌توان گفت نوع موسیقی تعیین می‌کند که آیا گوش دادن به آن هنگام درس خواندن مفید است یا خیر. این شما هستید که باید نوع موسیقی مناسب برای خود را بیابید، بنابراین لیستی از آهنگ‌های بدون کلام و آرامش بخش مورد علاقه خود را مشخص کنید و از بین آنها چند مورد مناسب را بیابید.

تاثیر موسیقی بر مغز اثبات شده است و حتی در درمان استرس و تقویت حافظه می‌تواند به ما کمک کند. بنابراین نباید قدرت موسیقی را دست کم گرفت. در این رابطه توصیه می‌کنیم مطلب تاثیر موسیقی بر مغز را مطالعه نماید. نظر شما چیست؟ آیا درس خواندن با آهنگ برای شما سودمند بوده است؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید