ایجاد احساس شادی در زندگی با رعایت ۱۰ اصل ساده و کاربردی

امروزه با بالا رفتن سرعت زندگی، دغدغه‌های افراد زیادتر شده و به تبع آن رنگ شادی و آرامش در زندگی کمر‌رنگ‌تر شده‌است. آیا شما نیز احساس افسردگی کرده و در حسرت آنچه از دست داده‌اید هستید؟ آیا فکر می‌کنید باید کار دیگری انجام دهید؟ آیا نمی‌دانید چگونه احساس شادی در زندگی خود داشته باشید؟ در ادامه این مقاله با چند اصل برای به وجود آوردن احساس شادی در زندگی آشنا خواهید شد.   روش های ایجاد احساس شادی در زندگی اگر شما هم با سوال “چگونه احساس شادی در زندگی داشته باشم؟” مواجه هستید، ۱۰ اصلی که در زیر آورده شده‌است…

ایجاد احساس شادی در زندگی

امروزه با بالا رفتن سرعت زندگی، دغدغه‌های افراد زیادتر شده و به تبع آن رنگ شادی و آرامش در زندگی کمر‌رنگ‌تر شده‌است. آیا شما نیز احساس افسردگی کرده و در حسرت آنچه از دست داده‌اید هستید؟ آیا فکر می‌کنید باید کار دیگری انجام دهید؟ آیا نمی‌دانید چگونه احساس شادی در زندگی خود داشته باشید؟ در ادامه این مقاله با چند اصل برای به وجود آوردن احساس شادی در زندگی آشنا خواهید شد.

 

روش های ایجاد احساس شادی در زندگی

اگر شما هم با سوال “چگونه احساس شادی در زندگی داشته باشم؟” مواجه هستید، ۱۰ اصلی که در زیر آورده شده‌است را در زندگی خود قرار دهید.

۱. تغذیه ذهن

برنامه: ۳۰ دقیقه در روز مطالعه کنید. بالا و پائین کردن صفحات مجازی هم جزء مطالعه محسوب نمی‌شود!

سعی کنید زندگینامه افراد بزرگ که شامل اتفاقات شگفت‌انگیز و چالش‌های بزرگ بوده را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید کتاب‌هایی در زمینه علمی و تاریخی مطالعه کنید؛ چراکه ذهن شما را فعال می‌کند. در مورد مفاهیمی که به آن‌ها علاقه دارید یا نقاطی که مایل به بهبود آن‌ها هستید مطالعه کنید. شما باید با مطالعه‌ای که انجام می‌دهید به چالش کشیده شده و هیجان زده شوید.

آیا به مطالعه کردن علاقه‌ای ندارید؟ از کتاب‌های صوتی یا حتی پادکست‌های مربوط برای تغذیه ذهن‌ استفاده کنید. این کار تاثیر فراوانی بر ایجاد احساس شادی در زندگی شما خواهد داشت.

مطالعه کردن

 

۲. تقویت روزانه بدن

برنامه‌ها

  • از یک رژیم غذایی سالم و پایدار پیروی کنید. شما باید سوخت مناسبی را وارد بدن خود کرده و تمرینات استقامتی و قدرتی را نیز بیشتر انجام دهید. بسیاری از افراد که حس شادی ندارند، بدن خود را با افزودنی‌های خوراکی مثل شکر و سایر موادی که تاثیر نامطلوب روی انرژی و خلق و خوی آنان دارد، پر کرده و در واقع به بدن خود آسیب می‌رسانند.
  • ورزش کنید. در حالت ایده‌آل باید حداقل ۵ مرتبه در هفته ورزش کنید. تا حدی ورزش کرده که قلب‌ شما حداقل ۱۰ دقیقه به تپش افتد تا قلب و عروق شما بیش‌ترین بهره را ببرند. با این کار، شما عملا هم قدرت ذهن و هم قدرت فیزیکی خود را پرورش می‌دهید. فعالیتی که انجام می‌دهید نیز کاملا به خود شما بستگی دارد. فعالیتی را انتخاب کنید که به آن علاقه داشته و از آن خسته نخواهید شد. به یاد داشته باشید که هدف اصلی، فقط به حرکت در آمدن است. مثلا می‌توانید از پریدن داخل آب سرد استفاده کنید. شوک پریدن داخل آب سرد موجب رسیدن خون و اکسیژن به کل بدن گشته، گردش خون را بهبود بخشیده و بدن را تقویت می‌کند. دویدن در شب، یک جلسه یوگا و پیاده‌روی صبحگاهی نیز پیشنهادهای مناسبی هستند.

ورزش کردن برای ایجاد احساس شادی

۳. داشتن الگو

برنامه: الگویی را انتخاب کنید که قبلا به همان چیزی که شما می‌خواهید برسید، رسیده است. تصور کنید الگوی شما برای پولدار شدن، سر جان تمپلتون، تاجر مشهور بریتانیایی است. او بدون هیچ پشتوانه‌ای کار خود را آغاز کرد و تصمیم گرفت نصف هر پولی که در می‌آورد را پس‌انداز کند. از زمانی که او آغاز به تمرین این کار کرد، این کار به سرعت به یک عادت ساده برایش تبدیل شد.

به کسی که تصور می‌کنید عمیقا شاد است فکر کنید؛ آنان به چه می‌اندیشند و چه باورهایی دارند که آن‌ها را شاد می‌کند؟

همچنین می‌توانید از یکی از اطرافیان‌ خود که موفق بوده، بخواهید راهنمایی‌هایی در مورد احساس شادی و همچنین نحوه افزایش این حس در زندگی شحصی و حرفه‌ای خود ارائه دهد.

احساس شادی

 

۴. انتخاب محیط مناسب

برنامه: شما باید اطراف خود را با کسانی پر کنید که شما را حمایت می‌کنند. باید اطراف کسانی باشید که کاری را انجام می‌دهند که شما نیز قصد انجام آن را دارید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه احساس شادی در زندگی خود داشته باشید، وقت خود را با افرادی که احساسات خود را به اشتراک گذاشته و یا می‌توانند چیز جدیدی به شما آموزش دهند بگذرانید. بله؛ قرار داشتن در محیطی که در آن احساس کنید به اندازه کافی خوب نیستید، می‌تواند مضر باشد، اما در دراز مدت تاثیر مثبتی خواهد داشت.

اگر در کنار افرادی باشید که مدام افکار منفی داشته و فقط به نقاط ضعف زندگی نگاه کنند، شما هم مانند آنان خواهید شد. در عوض دور خود را با افرادی که شکرگزار هستند پر کرده تا ببینید چگونه احساس شادی در زندگی خود خواهید داشت. همچنین باید روی توانایی خود برای آشنایی با افراد جدید و مهم‌تر در زندگی، بیشتر کار کنید. هر چه بیشتر با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید، بیشتر احساس شادی در زندگی خود خواهید داشت.

فضای مجازی

۵. قدرت بخشش

برنامه: مهم نیست شرایط خود شما تا چه حد بد است؛ کسی را پیدا کنید که از شما بدتر بوده و سعی کنید مشکلش را به نحوی حل کنید. می‌توانید به او غذا داده، صحبت کرده و کمک کنید تا مشکل‌‌اش را حل کند. کاری انجام دهید و در قبال آن توقعی نداشته باشید. به یاد داشته باشید که راز زندگی در بخشیدن است. وقتی قدردان چیزی بوده و به دنبال روشی برای بهبود کیفیت زندگی دیگران باشید، واقعا از ته دل احساس شادی خواهید کرد.

محبت

۶. سپری کردن وقت در بیرون از خانه

برنامه: زمان خود را طوری برنامه‌ریزی کرده که بتوانید کمی از آن را نیز بیرون از خانه بگذرانید. شما می‌بایست به تنهایی یا به همراه دوستان و خانواده خود از طبیعت لذت برده تا بتوانید افکارتان را باز کنید. تماس با هوای تازه، چمن سبز و صدای آب، روشی مطمئن برای ایجاد احساس خوشبختی است. جالب است بدانید که نور خورشید ویتامین D تولید کرده که برای مبارزه با افسردگی تاثیر بسیار زیادی دارد.

۷. خواب کافی

برنامه: اگرمشکل کمبود خواب داشته یا اگر به خوابیدن ۷ تا ۸ ساعت در روز اعتقاد ندارید، باید تغییراتی در خود ایجاد کنید. چند عادت سالم در زندگی خود ایجاد کنید که باعث شود عصرها آرامش داشته و بدن و مغز شما برای خواب آماده شود. به کارهایی که باعث شده استراحت کافی نداشته باشید، نه بگویید.

۸. موسیقی خوب

برنامه: هدفون‌ خود را روی گوش‌هایتان گذاشته و لیست آهنگ مورد علاقه خود را پخش کنید. شما می‌توانید این کار را در هنگام خوردن غذا، کار کردن یا هر زمان که به افزایش انرژی نیاز داشتید انجام دهید.

۹. تمرین رها کردن

برنامه: مواردی که مانع ایجاد احساس شادی در زندگی‌تان می‌شود را شناسایی کنید. پس از آن می‌توانید عادات خود را بررسی کرده و آن‌ها را تغییر داده تا بتوانید از گذشته سخت خود عبور کرده و زندگی تازه‌‌ای همراه با احساس شادی داشته باشید.

۱۰. اهمیت دادن به خود

برنامه: روزانه زمانی را برای انجام کارهای خوب مربوط به خودتان اختصاص دهید. این امر می‌تواند خوردن یک فنجان اسپرسو در کافه مورد علاقه‌تان، یا یک استراحت نیم ساعته در روز، باشد. سپس برنامه‌های بزرگتری برای مراقبت از خود بچینید؛ مثل رفتن به سالن ماساژ یا مسافرت‌های کوچک و بزرگ. هنگامی که شروع به مراقبت از خود می‌کنید، احساس شادی در شما افزایش یافته و قادر خواهید بود به دیگران نیز کمک کنید.

سخن آخر

در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که پیدا کردن روشی برای ایجاد احساس شادی در زندگی راز بزرگی نبوده و شما باید از هر اقدام کوچکی که منجر به احساس شادی می‎شود، استقبال کنید. لطفا تجربیات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید