۱۷ روش برای رهایی از افکار مزاحم و منفی

اگر فکری به حال افکار مزاحم و منفی خود نکنید، این افکار ممکن است روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها شما را آزار دهند. خطور افکار مزاحم به ذهن امری طبیعی بوده و در شرایط عادی می‌توان با انجام برخی کارها از شر آنها خلاص شد. در این مقاله با روش‌هایی برای رهایی از افکار مزاحم بیشتر آشنا خواهیم شد.   راه های رهایی از افکار مزاحم امیدواریم با انجام راه‌کارهای زیر بتوانید از شر افکار بد و منفی خود به راحتی خلاص شوید. ۱. طبیعی و نرمال بودن افکار مزاحم خطور گاه و بی‌گاه افکار مزاحم به ذهن امری عادی…

رهایی از افکار مزاحم

اگر فکری به حال افکار مزاحم و منفی خود نکنید، این افکار ممکن است روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها شما را آزار دهند. خطور افکار مزاحم به ذهن امری طبیعی بوده و در شرایط عادی می‌توان با انجام برخی کارها از شر آنها خلاص شد. در این مقاله با روش‌هایی برای رهایی از افکار مزاحم بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

راه های رهایی از افکار مزاحم

امیدواریم با انجام راه‌کارهای زیر بتوانید از شر افکار بد و منفی خود به راحتی خلاص شوید.

۱. طبیعی و نرمال بودن افکار مزاحم

خطور گاه و بی‌گاه افکار مزاحم به ذهن امری عادی و نرمال بوده و احتمالاً ساده‌ترین روش برای سر و کله زدن با مشکلات است. افکار بد و مزاحم بخشی از زندگی هستند و مهم‌تر از همه، به یاد داشته باشید که آن‌ها از بین خواهند رفت.

  • از گفتن عباراتی همچون «این تقصیر منه» یا «من نباید این جوری فکر کنم» اجتناب کنید.
  • افکار بد، قبلا هم به سراغ شما آمده‌اند، و باز هم خواهند آمد. با این حال، شما هنوز زنده و سلامت هستید. افکار مزاحم شما را نمی‌کشند، البته اگر از آن‌ها هیولا نسازید!

۲. ریشه‌یابی افکار مزاحم

افکار مزاحم از کجا می‌آیند؟ چرا این افکار شما را آزار می‌دهند؟ اغلب اوقات افکار مزاحم به این دلیل پابرجا می‌مانند، که شما احساس گناه یا عصبانیت می‌کنید. بنابراین با پاسخ به این سؤال که چرا درگیر چنین فکری شده‌اید، می‌توانید راه حلی برای حل مشکل خود پیدا کنید. از دلایل متداول برای بروز افکار مزاحم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گناه و معصیت
  • اذیت و آزار
  • اضطراب
  • حسادت
  • وسوسه
  • شوک و ضربه روحی
  • عدم موفقیت یا ترس از شکست

به علاوه، برای حل مشکل‌تان می‌توانید سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • چه مدرک عینی برای اضطراب یا ترس خود دارم؟
  • نکات مثبت این وضعیت چیست؟
  • آیا می‌شود طور دیگری با این قضیه برخورد کرد؟
  • آیا این موضوع، ۵ سال دیگر هم برایم اهمیت دارد؟

فرار از افکار مزاحم

۳. رهایی از افکار مزاحم با تنفس عمیق و بلند

زمانی که فکری بد و مزاحم به ذهن‌تان خطور می‌کند، طبیعی است که مضطرب یا عصبی شوید، اما نباید بگذارید این موضوع شما را آشفته و ناراحت کند. بهتر است در آن لحظه هر کاری را که انجام می‌دهید، متوقف کرده و ۵ نفس عمیق و بلند بکشید.

  • اگر هنوز عصبی هستید، تعداد نفس‌های خود را به ۱۵ بار برسانید.
  • همچنین می‌توانید برای مدت کوتاهی به یک موسیقی آرامش بخش گوش کرده، کتاب بخوانید یا به پیاده‌روی بروید.

۴. در زمان حال زندگی کنید

اجازه ندهید افکار مزاحم شما را از پا دربیاورند. شما نمی‌توانید آینده و گذشته را کنترل کنید. شما فقط زمان حال را در اختیار دارید. اجازه ندهید حدس و گمان درباره آینده، زمان حالتان را خراب کند.

۵. حواس و ذهن خود را منحرف کنید

اگر افکار منفی و مزاحم به سراغ‌تان آمدند، سعی کنید به چیزی فکر کنید یا کاری را انجام دهید که به شما آرامش می‌دهد. برای مثال:

  • کتاب مورد علاقه خود را دوباره بخوانید.
  • کیک یا غذای مورد علاقه خود را درست کنید.
  • آلبوم‌های‌تان را ورق بزنید.

افکار مزاحم و منفی

۶. مشکلات‌تان را رها کنید

به جای مبارزه با افکار بد، نفسی عمیق بکشید، مشکلات را بپذیرید و سپس رو به جلو حرکت کنید. این کار اگرچه سخت است، اما با تمرین و ممارست می‌توان به این مهارت دست پیدا کرد. برای مثال، اگر در محل کار خود خطایی مرتکب شده‌اید، به جای ترس از اخراج شدن، از اشتباه خود عبرت گرفته تا در آینده دوباره آن را تکرار نکنید. به جای آنکه انتظار بدترین‌ها را داشته باشید، روی بهبود و پیشرفت خود تمرکز کنید.

۷. به معنای واقعی کلمه «مشکلات‌تان را دور بیندازید»

شاید عجیب به نظر برسد، اما برخی مطالعات نشان دادند کسانی که افکار مزاحم و بد خود را روی کاغذ نوشته، سپس آن را دور انداختند، نسبت به کسانی که کاغذ را نگه داشتند، تصور بهتری نسبت به خود پیدا کردند.

۸. افکار مزاحم و بد خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

درد و دل و صحبت کردن با دوستان، اعضای خانواده یا حتی مشاور، راهی عالی برای تجزیه و تحلیل و رهایی از افکار بد و منفی است. حتی گاهی اوقات متوجه می‌شوید که افکارتان آن قدر هم که خودتان فکر می‌کردید، بد و ناراحت کننده نیستند.

۹. استفاده از عبارات و جملات تأکیدی مثبت

استفاده از جملات تأکیدی قانون جذب و مثبت، و تکرار آن‌ها به طور روزانه باعث می‌شود که بفهمید شما فردی شاد، سالم و ارزشمند هستید.

  • لیستی از خصوصیات مثبت خود را تهیه کرده و آن را در جایی قرار دهید که بتوانید هر روز آن را ببینید.

۱۰. سعی کنید با افکارتان تنها نشوید

افکار مزاحم و بد معمولا زمانی ظاهر می‌شوند که یا خسته هستید یا کاری برای انجام ندارید. بنابراین حتما برای اوقات فراغت خود برنامه ریزی کنید.

۱۱. از افراد منفی‌نگر و تحریک کننده دوری کنید

از افرادی که دائما به شما توهین می‌کنند، شما را دست می‌اندازند یا به علایق و سرگرمی‌های شما احترام نمی‌گذارند، دوری کنید. برای برخورد با چنین افرادی، مطلب «نحوه برخورد با افراد منفی نگر؛ معرفی ۱۱ راهکار کلیدی» را بخوانید.

افکار مزاحم را دور بریزید

۱۲. برای رفع افکار مزاحم پیش قدم شوید

فهرستی از کارهایی را که می‌توانید برای رهایی از افکار بد خود انجام دهید، آماده کنید. اگرچه ممکن است نتوانید همه کارهای موجود در فهرست‌تان را انجام دهید، اما این کار باعث می‌شود که کنترل افکار خود را دوباره به دست بگیرید.

۱۳. برای رهایی از افکار مزاحم بخندید

باور کنید که داشتن صورتی اخمو یا غمگین باعث افزایش بروز افکار منفی و مزاحم می‌شود. اگر اوقات سختی را پشت سر می‌گذارید، بهتر است برای تقویت و بهبود روحیه خود، برنامه یا فیلمی کمدی ببینید.

  • خنده مسری است. از این رو با افراد شاد و شوخ طبع معاشرت کنید.

۱۴. از مشاور و درمانگر کمک بگیرید

اگر نمی‌توانید از شر افکار مزاحم و منفی خود خلاص شوید و احساس می‌کنید که افسرده شده‌اید یا تمایل به خودکشی دارید، حتما به روانپزشک و مشاور مراجعه کنید.

۱۵. از جسم خود مراقبت کنید

میان سلامت جسم و روح رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. سلامت جسم باعث می‌شود که مغز به خوبی با شرایط استرس‌زا و افکار مزاحم مقابله کند.

  • ۳ الی ۵ بار در هفته، حداقل به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  • از رژیم غذایی سالم استفاده کنید.
  • هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • به اندازه کافی بخوابید.

۱۶. مدیتیشن و مراقبه کنید

مدیتیشن به پاکسازی ذهن و بهبود سلامت روان کمک می‌کند. روزانه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از وقت خود را به مدیتیشن اختصاص دهید. سعی کنید بر روی دم و بازدم خود تمرکز کنید.

۱۷. برای خود اهداف بلند مدت تعیین کنید

اکثر افراد زمانی که به آینده خود فکر می‌کنند، مضطرب و درگیر افکار بد و مزاحم می‌شوند. در این شرایط بهتر است اهداف خود را نوشته، سپس آن‌ها را به بخش‌های کوچک و قابل کنترل تقسیم کنید. با اتمام هر بخش، جشن گرفته و به خودتان جایزه دهید.

 

کلام آخر

به یاد داشته باشید که سرکوب افکار مزاحم نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه باعث بازگشت آن‌ها با شدت بیشتر نیز می‌شود. از افکار مزاحم خود فرار نکنید. در برخی شرایط بهتر است مستقیماً با مشکلات‌تان مواجه شوید. شما برای رهایی از افکار بد و منفی خود از چه راه‌کارهایی استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و پرسش‌های خود را درباره این مقاله با ما و دیگر مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد می‌کنیم مطلب «رهایی از افکار منفی»را نیز در سایت انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید