بهترین روش مطالعه در ماه رمضان چیست؟

در ماه مبارک رمضان به دلیل شرایطی مانند گرسنگی، تشنگی و ضعفی که در بدن افراد و بخه صوص دانش آموزان ایجاد می‌شود، کمی مطالعه سخت‌تر است و حتی برخی از دانش آموزان به‌طور کامل درس خواندن را در این ماه کنار می‌گذارند که کار بسیار اشتباهی است. شما با آگاهی از بهترین روش مطالعه در ماه رمضان به خوبی می‌توانید برنامه‌های درسیتان را در این ماه دنبال کنید. در این مطلب ما به شما خواهیم آموخت که بهترین روش مطالعه در ماه رمضان چگونه است و چطور می‌توانید در کنار روزه‌داری به برنامه‌های درسیتان هم برسید؟ پس حتما تا…

بهترین روش مطالعه در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان به دلیل شرایطی مانند گرسنگی، تشنگی و ضعفی که در بدن افراد و بخه صوص دانش آموزان ایجاد می‌شود، کمی مطالعه سخت‌تر است و حتی برخی از دانش آموزان به‌طور کامل درس خواندن را در این ماه کنار می‌گذارند که کار بسیار اشتباهی است. شما با آگاهی از بهترین روش مطالعه در ماه رمضان به خوبی می‌توانید برنامه‌های درسیتان را در این ماه دنبال کنید.

در این مطلب ما به شما خواهیم آموخت که بهترین روش مطالعه در ماه رمضان چگونه است و چطور می‌توانید در کنار روزه‌داری به برنامه‌های درسیتان هم برسید؟ پس حتما تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

 

بهترین روش مطالعه در ماه رمضان

برای مطالعه بهتر و با کیفیت در ماه رمضان و جلوگیری از عقب افتادن در برنامه درسیتان بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید و به آن‌ها عمل کنید:

  • بهتر است از میان سیلی از سریال‌های ماه رمضان که بسیار وسوسه انگیز هستند، فقط یکی یا دوتای آن‌ها را انتخاب کنید؛واجب نیست که همه آن‌ها را دنبال کنید! مطمئن باشید چیزی را از دست نمی‌دهید و می‌توانید بعدا به مرور تکرارشان را ببینید.
  • تست زدن و مرور تست‌های زده شده یک روش عالی برای مرور مطالب درسی در این ماه است که انرژی کمی از شما می‌گیرد.
  • یکی از راه‌های تقویت حافظه، تلاوت قرآن است. بنابراین سعی کنید روزانه یک حزب قرآن یا حداقل یک صفحه قرآن بخوانید. این کار هم به شما آرامش می‌دهد و هم عملکرد ذهنیتان برای درس خواندن را تقویت می‌کند.
  • با توجه به طولانی بودن ساعات روزه و گرم‌تر شدن هوا، بهتر است در موارد غیر ضروری بیرون نروید تا کمتر انرژیتان را از دست بدهید.
  • حتما وعده سحری را میل کنید تا انرژی لازم برای درس خواندن را داشته باشید.
  • از ساعات خوابتان برای مطالعه کم نکنید و حتما خواب کافی داشته باشید.
  • بعضی افراد ساعات خوابشان را در این ماه تغییر داده، شب‌ها درس می‌خوانند و روزها می‌خوابند. این کار اشتباه است و ساعت بیولوژیکی بدن را به هم می‌ریزد و برگرداندن آن به حالت عادی، پس از ماه رمضان سخت می‌شود. همچنین در طولانی مدت این کار عملکرد شما را کاهش می‌دهد.

برنامه ریزی صحیح برای جلوگیری از عقب افتادن در ماه رمضان از برنامه درسی

بهترین ساعات مطالعه در ماه مبارک رمضان

در این ماه، بعد از افطار به دلیل افزایش فشار و سنگینی دستگاه گوارش، مغز عملکرد بالایی ندارد، پس بهتر است بلافاصله بعد از غذاخوردن به سراغ درس خواندن نروید و حدود یک ساعت استراحت کنید و بعد شروع به مطالعه کنید. اگر بخواهیم به شما بگوییم بهترین زمان برای مطالعه در این ماه با بالاترین عملکرد مغز چه ساعتی است، مطالعه بعد از سحر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

از یک ساعت بعد از خوردن سحری تا حدود ۱۲:۳۰ ظهر، بهترین ساعات برای مطالعه است. برای همین باید شب‌ها بین ساعات ۲۲:۳۰ تا ۲۳ بخوابید تا هنگام سحر که بیدار می‌شوید انرژی بالایی داشته باشید. با این برنامه به خوبی می‌توانید روزانه ۷ الی ۸ ساعت مطالعه داشته باشید.

درس‌هایتان را در این ساعات به‌صورت ۵ تا ۶:۳۰ / ۷ تا ۸:۳۰ / ۹ تا ۱۰:۳۰ / ۱۱ تا ۱۲:۳۰ دسته‌بندی کنید. پس از آن به سراغ استراحت و عبادات خود بروید و دوباره روز بعد طبق برنامه درسیتان به همین روش ادامه دهید. بعد از افطار نیز می‌توانید تا قبل از خواب دو زمان ۶۰ دقیقه‌ای داشته باشید و بهتر است درس‌های سبک، عمومی و خوانده شده که نیاز به مرور دارند و یا مطالعات تستی خود را برای این زمان‌ها برنامه ریزی کنید.

بهترین ساعات درس خواندن در ماه رمضان

سخن آخر

همان‌طور که گفته شد بهترین ساعات مطالعه در ماه رمضان، ساعت‌های صبح است که هنوز انرژی شما افت نکرده است. در این ساعات حتی اگر به هر دلیلی باز هم حوصله درس خواندن عمیق را نداشتید، توصیه می‌کنیم خلاصه نویسی‌ها و فلش کارت‌هایتان را مرور کنید. یادتان باشد که هیچ چیزی نباید شما را از هدفتان باز دارد و یا از پیشرفتتان جلوگیری کند.

ماه رمضان ماه برکت است و با انجام عبادات و روزه‌داری قطعا در پایان ماه انرژی زیادی از لحاظ جسمی و معنوی خواهید داشت تا دوباره مانند قبل مطالعه خود را ادامه دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش انگیزه خود برای درس خواندن در این ماه، حتما مطلب «افزایش انگیزه برای درس خواندن با ۱۷ راهکار» را نیز در انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید