درمان کمرویی در روابط عاشقانه با ۸ روش ساده و کاربردی

گاهی اوقات حرف زدن با دیگران، بر خلاف آنچه در فیلم‌ها می‌بینیم چندان ساده نیست. البته خجالتی بودن مشکلی ندارد و همه ما بیش از آن که خود تصور می‌کنیم، خجالتی هستیم. مشکل اصلی زمانی نمایان می‌شود که اجازه دهیم این کمرویی روابط عاشقانه‌مان را با شکست مواجه کند. از طرفی از تنهایی و گوشه‌گیر شدن بیزاریم، اما ترس رویارویی با دیگران و احتمال پذیرفته نشدن از جانب آن‌ها، ما را به خلوت خود بازمی‌گرداند. خوشبختانه در این‌جا نکات مهمی برای درمان کمرویی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.   روش‌های درمان کمرویی ۱. نگرش خود را تغییر…

درمان کمرویی

گاهی اوقات حرف زدن با دیگران، بر خلاف آنچه در فیلم‌ها می‌بینیم چندان ساده نیست. البته خجالتی بودن مشکلی ندارد و همه ما بیش از آن که خود تصور می‌کنیم، خجالتی هستیم. مشکل اصلی زمانی نمایان می‌شود که اجازه دهیم این کمرویی روابط عاشقانه‌مان را با شکست مواجه کند. از طرفی از تنهایی و گوشه‌گیر شدن بیزاریم، اما ترس رویارویی با دیگران و احتمال پذیرفته نشدن از جانب آن‌ها، ما را به خلوت خود بازمی‌گرداند. خوشبختانه در این‌جا نکات مهمی برای درمان کمرویی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

روش‌های درمان کمرویی

۱. نگرش خود را تغییر دهید

طبق نظر روانشناسان بالینی و زناشویی، شما باید دیدگاه خود را تغییر دهید. به جای اینکه مانند فردی شکست خورده بگویید «اگر قبولم نکند چه؟» بگویید «اصلاً قبولم نکند. مگر چه اتفاق وحشتناکی می‌افتد؟» بنابراین اگر اتفاق بدی افتاد یا حتی او شما را رد کرد، به خود بگویید «هیچ اتفاق وحشتناکی نیفتاده و دنیا به آخر نرسیده است.»

سعی کنید دیدگاه وسیعی داشته باشید. اگر طرف مقابل شما را نپذیرفت، نیازی نیست خوشبختی خود را پایان یافته ببینید. به یاد داشته باشید که همه این ناراحتی‌ها فقط چند روز دوام دارند و حتماً در فرصتی بهتر با فردی مناسب‌تر آشنا خواهید شد.

بپذیرید که بهترین هستید
بپذیرید که بهترین هستید

۲. بپذیرید که بهترین هستید

همیشه به خاطر داشته باشید که شما فردی مطلوب، خواستنی و بانمک هستید. حتی اگر به این موضوع هیچ اعتقادی ندارید، به ما اعتماد کنید، شما عالی‌ترین هستید و حتماً در زمان مناسب، با بهترین فرد آشنا می‌شوید.

پیشنهاد می‌کنیم یک لیست از تمام ویژگی‌های مثبت خود تهیه کنید و هرازگاهی این لیست را مرور کرده و ویژگی جدیدی را به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود بپذیرید که شما انسانی مطلوب هستید و خجالتی بودن نابه‌جاست. به علاوه، خواندن چنین لیستی با روشن‌تر نشان دادن ویژگی‌های مثبت‌، باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

۳. شانس‌تان را امتحان کنید

سعی کنید حداقل یک بار شانس خود را امتحان کنید. اجازه ندهید کمرویی این شانس را از شما بگیرد. پس جلو بروید و با او در مورد احساس‌تان صحبت کنید. با خود بگویید «بدترین اتفاقی که می‌تواند پیش آید چیست؟ نهایتاً ممکن است احساسات شما را رد کند». پس نیازی به خجالت یا ترس از رد شدن نیست. یکی از راه‌های درمان کمرویی و خجالت، روبه‌رو شدن با آن است. پس شانس خود را امتحان کنید و به یاد داشته باشید اگر این فرصت را به خود ندهید، پشیمان خواهید شد.

۴. کمرویی خود را ابلاغ کنید

از اینکه با کسی در مرود خجالتی بودن‌تان صحبت کنید، نترسید. به خصوص قبل از رابطه، حتماً با طرف مقابل در این مورد حرف بزنید. اصلاً لازم نیست زمانی که واقعاً مضطرب هستید، وانمود کنید که هیچ استرسی ندارید. پس اگر خجالتی هستید، صادقانه بگویید. به طور مثال اصلاً نترسید از اینکه بگویید «تو خیلی زیبا هستی و من بابت این موضوع کمی معذب هستم.» هر چند که ممکن است این رفتار را نشانه چاپلوسی شما در نظر بگیرند، اما لازم است در مورد احساسات خود صادق باشید.

۵. طرف مقابل هم احتمالاً خجالتی است

اگر فرد مورد نظر شما علی رغم بانمکی، زیبایی، خونگرمی و… خجالتی هم باشد، هیچ مشکلی ندارد. پس هیچ وقت خود را تنها فرد کمرو ندانید، ممکن است طرف مقابل نیز به همان اندازه خجالتی باشد. زمانی که در مورد احساسات خود صادق باشید و کمرویی خود را بازگو کنید، ممکن است او نیز اعتراف کند. اگر هر دو به این موضوع آگاه باشید، مقابله با اضطراب ناشی از کمرویی ساده‌تر خواهد بود. از دیگر مزیت‌های این آگاهی، همدلی طرف مقابل است و او در هر شرایطی می‌تواند شما را درک کند.

درمان کمرویی با نفس عمیق
درمان کمرویی با نفس عمیق

۶. نفس عمیق بکشید

قبل از حرف زدن، سعی کنید نفسی عمیق بکشید. چهار ثانیه نفس خود را نگه دارید و سپس به آرامی رها کنید. این کار را تا زمانی که احساس آرامش کنید، ‌ادامه دهید. حتی اگر در طول صحبت، دچار استرس شدید، به جایی دیگر رفته و کمی خود را آرام کنید. اما اگر این امکان وجود ندارد می‌توانید همان جا یک نفس عمیق سریع‌تر بکشید. این کار را با دقت انجام دهید تا جلوه بدی نداشته و سوء تفاهم ایجاد نکند.

زمانی که نفس عمیق می‌کشیم، بدن اکسیژن زیادی دریافت می‌کند و همین موضوع آرامش اعصاب را بازمی‌گرداند. پس سعی کنید از این تمرین عالی برای رفع و درمان کمرویی خود در مواقع لزوم استفاده کنید. البته نباید بیش از حد، به خصوص در حضور دیگران  و هنگام صحبت با آن‌ها این کار را تکرار کنید. در این صورت ممکن است فکر کنند که شما بیمار هستید یا یک نوع مشکل روانی دارید.

۷. به ظاهرتان اهمیت دهید

ظاهر نیز به اندازه ذات و درون انسان اهمیت دارد. منظور این نیست که باید از هر نظر ایده‌آل بود، بلکه توجه به نکاتی کوچک کافی است تا ظاهر را زیبا و جذاب جلوه دهد. به عنوان مثال می‌توانید لباس‌های خود را اتو کنید، مسواک بزنید، سرتان را همیشه بالا نگه دارید (حتی اگر معذب باشید، این کار اعتماد به نفس‌ را بالا نشان می‌دهد) و عواملی مشابه که بنابر ترجیح خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید تا اعتماد به نفس‌تان تقویت شود.

۸. به خود ایمان داشته باشید

اگر طرف مقابل بودن با شما را قبول کرده است، به این فکر کنید که او پذیرفته است که زمان خود را با شما بگذراند. این بدان معناست که نسبت به شما احساس خوبی دارد. به این فکر کنید که او می‌تواند هر زمانی که بخواهد ترک‌تان کند. اما این کار را نمی‌کند و ترجیح می‌دهد در کنار شما باشد. پس بپذیرید فرد مطلوب و مناسبی هستید که به بودن در کنار شما علاقه دارد. این عوامل می‌توانند تا حدود زیادی اضطراب‌تان را کم کرده و اعتماد به نفس را افزایش دهند. پس به خود ایمان داشته باشید.

 

حرف آخر

همانطور که گفتیم، همه ما تا حدودی خجالتی هستیم و در شرایط متفاوت این ویژگی را بروز می‌دهیم، اما میزان این کمرویی می‌تواند متغیر باشد. می‌توانید با استفاده از تست کمرویی، میزان خجالتی بودن خود را مشخص کنید و متناسب با نتیجه، برای درمان کمرویی خود اقدامات مؤثرتری انجام دهید.

نظر شما در مورد کمرویی چیست؟ چه مشکلاتی را در این رابطه تجربه کرده‌اید؟ آیا توانسته‌اید کمرویی خود را درمان کنید؟ چه روش‌هایی برای این کار پیشنهاد می‌کنید‌؟ لطفاً تجارب و چالش‌های خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید