۱۱ راه برای دستیابی به تعادل بین کار و زندگی

ایجاد تعادل بین کار و زندگی را نمی‌توانیم ساده بگیریم، زیرا پیوسته در این چالش به سر می‌بریم که چطور باید موضوعات وابسته به این دو حوزه را اولویت بندی کنیم. شاید احساس می‌کنید که زمان زیادی را به زندگی شخصی خود اختصاص داده و در کار و اشتغال ضعیف شده‌اید؛ یا از طرفی دیگر شاید به نظر می‌رسد که بیش از اندازه در کار خود غرق شده و فرصتی برای زندگی باقی نگذاشته‌اید؟ با ما همراه باشید تا راه‌های غلبه بر این مشکل را بیاموزید.   راهکارهای رسیدن به تعادل بین کار و زندگی ایجاد تعادل بین کار و…

تعادل صحیح بین کار و زندگی

ایجاد تعادل بین کار و زندگی را نمی‌توانیم ساده بگیریم، زیرا پیوسته در این چالش به سر می‌بریم که چطور باید موضوعات وابسته به این دو حوزه را اولویت بندی کنیم. شاید احساس می‌کنید که زمان زیادی را به زندگی شخصی خود اختصاص داده و در کار و اشتغال ضعیف شده‌اید؛ یا از طرفی دیگر شاید به نظر می‌رسد که بیش از اندازه در کار خود غرق شده و فرصتی برای زندگی باقی نگذاشته‌اید؟ با ما همراه باشید تا راه‌های غلبه بر این مشکل را بیاموزید.

 

راهکارهای رسیدن به تعادل بین کار و زندگی

ایجاد تعادل بین کار و زندگی یک هنر است که باید آن را کسب کرد و در زندگی روزمره به کار برد. همه ما به تلاش و کوشش بسیار در زمینه اشتغال خود نیاز داریم و از طرفی دیگر لازم است که اوقاتی را برای زندگی شخصی، وقت‌گذرانی با دوستان و غیره اختصاص دهیم. برای یادگیری این که واقعا به چه صورت می‌توان این تعادل آرمانی را به وجود آورد؛ در ادامه به این ۱۱ نکته طلایی دقت نمایید.

۱. مسئولیت‌ها را با هم ادغام کنید

ادغام مسئولیت‌ها در دنیای کار و زندگی، یکی از کلیدهای طلایی ایجاد تعادل است. به جای آن که همه چیز را مرزبندی کرده و از هم جدا کنید، مسئولیت‌های خود را موازی سازی کنید. به طور مثال کمی از کارهای شخصی خود را انجام داده و سپس به کارهای شغلی‌تان برسید. یا بخشی از کارهای شغلی را به صورت دورکاری ادامه دهید. راه‌هایی پیدا کنید که در زمان کار کردن، بهره‌وری بالایی داشته باشید و به این شکل زمانی برای مسائل شخصی خود باز کنید.

۲. برنامه ریزی مدون داشته باشید

داشتن برنامه ریزی در هر جایی و با هر سرفصلی، فوق العاده خواهد بود. در این مورد نیز با داشتن برنامه ریزی مکتوب، می‌توانید زمان‌های مشخصی را برای کار و زندگی خود در نظر گرفته و اشتباهات زمان بندی را نیز مشاهده کنید. به این صورت شما فرصت اصلاح رفتارها و انتخاب‌های خود را خواهید داشت.

تعادل بین کار و زندگی
ایجاد تعادل بین کار و زندگی

۳. اهدافی در ذهن داشته باشید

تصمیم بگیرید که چه موقع باید کار کنید و این کار کردن چه هدفی را دنبال می‌کند. به این صورت اقدامات شما، همگی معنی‌دار شده و به شکلی زندگی و کار در هم تنیده می‌شوند. زیرا شما کار می‌کنید تا به هدفی که در زندگی و ذهن خود ترسیم کرده‌اید، برسید و این هدف به ارتقا زندگی شخصی شما کمک خواهد کرد.

۴. کار و زندگی را از هم مجزا نکنید

این ایده که کار و زندگی از هم جدا هستند، به راستی پوسیده شده و در این عصر جایگاهی ندارد. جدا بودن کار و زندگی، مربوط به دورانی می‌شود که کارمندان از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر به کار مشغول بوده و با خروج از محل کار خود، هیچ وابستگی به وظایف یا تخصص خود نداشتند. اما در این دوران که بخش بزرگی از مشاغل با دنیای دیجیتال که دنیای قابل حمل است همراه شده‌اند، جدا کردن کار و زندگی هیچ مفهومی ندارد. انعطاف پذیر بوده و این دو را در یک قالب همسو ببینید.

۵. برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی وظایف کاری خود را خرد کنید

شما می‌توانید با مدیریت زمان کار خود را در بازه‌های زمانی خرد شده، انجام داده و در فواصل آن متن زندگی را بچشید. به طور مثال ۴۵ دقیقه با بهره‌وری بالا به کار خود پرداخته و سپس ۳۰ دقیقه به کاری جذاب در موضوع زندگی شخصی بپردازید. به همین صورت مجدد ۱ ساعت را به کار اختصاص داده و ۳۰ دقیقه به سراغ کارهای شخصی بروید. به این صورت هر دو کار را انجام داده و ضمنا احساس رخوت و خستگی نخواهید داشت.

رسیدن به تعادل بین کار و زندگی

۶. به آن چه انجام می‌دهید عشق بورزید

برای رسیدن به این تعادل، باید به آن چه انجام می‌دهید، عشق بورزید. شما باید عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید و به این صورت صبح را با نشاط کامل و شادی از چیزی که پیش رو دارید، آغاز نمایید. این اشتیاق و هدف به درستی کار و زندگی را در هم می‌آمیزد.

۷. از مزایای تلفن بهره مند شوید

گاهی فراموش می‌کنیم که تلفن به ویژه تلفن همراه، اختراع شده است! نیازی نیست که تمام روز را در دفتر کار خود نشسته و حبس باشید. شما می‌توانید از مزایای تلفن و نرم افزارهای دنیای هوشمند استفاده کرده و ضمن خروج از دفتر محل کار، وظایفتان را پیگیری کنید.

۸. محیط کار ایده‌آل خود را پیدا کنید

با قرار گرفتن در یک محیط کار ایده‌آل، کار کردن به بخشی از زندگی شما تبدیل شده و از انجام دادن آن لذت می‌برید. به یاد داشته باشید که وقتی مردم خوشحال هستند، بهره‌وری بالاتری نیز داشته و بارها بهتر وظایف خود را انجام می‌دهند.

کار زیاد و دور شدن از زندگی
عدم تعادل بین کار و زندگی

۹. به جای تمرکز بر زمان، بر بهره‌وری متمرکز شوید

فرقی نمی‌کند که چند ساعت در روز کار می‌کنید، مهم این است که در پایان روز، مسئولیت خود را به انجام رسانده باشید. همین مساله را می‌توان در خصوص وقت گذراندن و ایفای نقش در مقابل دوستان و خانواده نیز عنوان کرد. مهم نیست که چقدر در یک زندگی هزینه می‌کنید و چقدر وقت می‌گذارید، بلکه مهم این است که چگونه آن زمان را مهم و معنی دار می‌سازید.

۱۰. انتظارات خود را تعدیل سازید

برخی افراد انتظار دارند که همه چیز عالی باشد و هر چیزی در حد کمال به انجام برسد. اگر می‌خواهید تعادل درستی بین کار و زندگی ایجاد کنید، باید انتظارات خود را تعدیل نمایید. به عنوان مثال خود را برای روزهایی آماده کنید که باید زمان بیشتری برای کار کردن وقت گذاشته و به خود بگویید که بعدا این را جبران خواهید کرد یا بالعکس!

۱۱. طرز فکر خود را تغییر دهید

ایده ایجاد تعادل بین کار و زندگی در واقع ادغام یک بازی ذهنی است. برای جلوگیری از استرس‌های محیط کار یا خستگی و کسالت در زندگی شخصی، باید طرز فکر خود را تغییر دهید؛ کار بخشی از زندگی است و نباید آن را به چشم چیزی جداگانه بنگرید.

اهمیت ندادن به مسائل زندگی برای کار

سخن پایانی

شما از چه ترفندهایی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی خود استفاده می‌کنید؟ آیا برای این دو مرزبندی خاصی قائل هستید و یا هر دو را در کنار هم پیش می‌برید؟ برای رهایی از افکار منفی چه تکنیک‌هایی را به کار می‌گیرید؟ تجربه یا نظرات خود را در این زمینه با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید. به شما پیشنهاد می‌کنیم ۱۵ راهکار برای افزایش میزان رضایت از زندگی را نیز در انگیزه بخوانید و به کار بندید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید