افزایش انگیزه برای درس خواندن با ۱۷ راهکار

آیا حوصله درس خواندن ندارید و انگیزه خود را از دست داده اید؟ آیا آنقدر دچار کمال گرایی شده اید که فکر می‌کنید هیچ کاری را به خوبی و درستی تکمیل نکرده‌اید و همین شما را دلسرد کرده است؟ در این مقاله راهکارهایی ساده اما موثر را در جهت افزایش انگیزه برای درس خواندن به شما معرفی خواهیم کرد.   17 راهکار افزایش انگیزه برای درس خواندن از راهکارهای زیر می‌توانید برای افزایش انگیزه خود در زمان درس خواندن استفاده کنید. ۱. امید به موفقیت باور کنید یا نه، موفقیت در تحصیل می تواند باعث خوشحالی شما شود. شاید اشتیاق شما…

افزایش انگیزه برای درس خواندن

آیا حوصله درس خواندن ندارید و انگیزه خود را از دست داده اید؟ آیا آنقدر دچار کمال گرایی شده اید که فکر می‌کنید هیچ کاری را به خوبی و درستی تکمیل نکرده‌اید و همین شما را دلسرد کرده است؟ در این مقاله راهکارهایی ساده اما موثر را در جهت افزایش انگیزه برای درس خواندن به شما معرفی خواهیم کرد.

 

۱۷ راهکار افزایش انگیزه برای درس خواندن

از راهکارهای زیر می‌توانید برای افزایش انگیزه خود در زمان درس خواندن استفاده کنید.

۱. امید به موفقیت

باور کنید یا نه، موفقیت در تحصیل می تواند باعث خوشحالی شما شود. شاید اشتیاق شما به دلایل زیر باشد:

  • احساس شادی محض از خود موفقیت: تصور احساس رضایت ناشی از گرفتن نمراتی خوب، پس از تلاشی سخت، می‌تواند محرکی قدرتمند برای ادامه کار باشد.
  • دریافت ستایش و تحسین از سوی دیگران: شاید بگویند شما باید هر کاری را برای خودتان انجام دهید نه برای دیگران، اما دریافت تحسین و احترام از سوی دیگران می‌تواند انگیزه ای قوی برای بسیاری از افراد باشد. به خصوص افرادی که برای آنها نظر دیگران اهمیت دارد.
  • پیشی گرفتن از دیگران: شکست رقیبان و پیشی گرفتن از دیگران می‌توانند انگیزه ای برای برخی از افراد باشند.
  • پیشبرد اهداف تحصیلی: گرفتن نمره یا رتبه مناسب برای قبول شدن در مقطع دکترا یا رفتن به دانشگاهی که آرزوی آن را دارید، می تواند محرکی قدرتمند برای شما باشد.
  • دستیابی به حرفه و زندگی بهتر: برای بسیاری از ما اهداف تحصیلی، زمینه‌ساز دستیابی به اهداف زندگی و حرفه ای ما هستند. زمینه‌ساز اینکه در عرض ۱۰ سال آینده، چه وضعیتی داشته باشیم، چه شغلی داشته باشیم، کجا زندگی کنیم؟…
    اگرچه برای دستیابی به حرفه ای خوب، راه‌های دیگری نیز وجود دارد، اما موفقیت‌های تحصیلی می‌توانند انتخاب‌های بیشتری را برای ما فراهم کنند.

۲. ترس از شکست

باید قبول کنیم که فشار زیادی بر روی دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد که در برخی موارد می‌تواند باعث ایجاد ترس در افراد شود. همین احساس ترس از شکست می‌تواند انگیزه ای نیز برای آنها باشد. هر چند مطالعات نشان داده اند که انگیزه ناشی از امید، باعث بروز خوشحالی و استرس کمتری نسبت به انگیزه ناشی از ترس می‌شود.

۳. پیشرفت

پیشرفت به سوی اهداف می‌تواند به خودی خود انگیزه ایجاد کند. این خاصیت انسان است که برای چیزی تلاش و کوشش کند. فتح سرزمینی جدید، بهبود مهارت‌ها، کشف چیزهای جدید، یادگیری، رشد، شکوفایی… در طبیعت انسان چیزی وجود دارد که از پیشرفت رو به جلو، رضایت کسب می‌کند.

بنابراین تحصیل و درس خواندن نیز می‌توانند این احساس رضایت را برای شما به وجود آورند. پیشرفت در تحصیل می‌تواند فرصت‌های بهتری را برای شما فراهم کند.

حتما بخوانید: متن های موفقیت آمیز

۴. علاقه به موضوع

علاقه به موضوع مورد نظر، شاید بهترین دلیل باشد که کارهای خود را به خوبی انجام دهیم. شاید این مورد برای همه کارساز نباشد، اما کسانی که به موضوع درسی خود علاقه دارند، همیشه می‌توانند راه‌هایی برای یادآوری و تازه کردن دلایل دوست داشتن خود و هیجان درک موضوعات و جزئیات جدید پیدا کنند.

۵. داشتن اهداف درست در درجه اول

در وهله اول مطمئن شوید که  اهدافتان، شما را رو به جلو سوق می‌دهند نه اینکه شما را عقب نگه دارند. زمانی که می‌خواهید برای تحصیل خود هدف تعیین کنید؛ سابقه، تلاش، پشتکار و روحیات خود را مد نظر داشته باشید.

اهداف درست می‌توانند شما را کارآمدتر، سختکوش‌تر و باثبات‌تر کنند. در نهایت به یاد داشته باشید که اهداف خود را واقع بینانه تعیین کنید.

انگیزه

۶. فکر نکنید که در کاری بد هستید و در کاری خوب

افراد می‌توانند در زندگی تغییر کنند. احتمالا شنیده اید که می‌گویند «برخی افراد با استعداد هستند و برخی دیگر نه» یا «بعضی‌ها مخ ریاضی هستند و بعضی‌ها نه» این جور افکار «ذهنیت ثابت» نامیده می‌شوند. هرچند می توان این موضوع را تغییر داد. در حقیقت مغز انسان بسیار انعطاف پذیر است و با تمرین مناسب و خوب، می‌شود آن را تقویت کرد. بنابراین شما می‌توانید «ذهنیت ثابت» را به «ذهنیت رشد یافته» تغییر دهید.

۷. «استعداد» همه چیز نیست

استعداد نقش کوچکی در عملکرد افراد ایفا می‌کند، اما موضوع مهم‌تر، نحوه تلاش افراد برای رسیدن به خواسته هایشان است. از این رو به یاد داشته باشید که شما می‌توانید تغییر کنید.

۸. هر گونه باور محدود کننده ای را رها کنید

ابتدا لیستی از ناتوانی‌ها و باورهای منفی خود را در برگه ای بنویسید. به طور مثال:

  • زبان فرانسه من خوب نیست
  • من نمی توانم مانند بقیه سخت کار کنم
  • همیشه در زمان امتحانات، تصمیمات احمقانه می‌گیرم
  • درس جغرافیا بی فایده است زیرا هیچ ارتباطی با آنچه من می‌خواهم ندارد

سپس با دیدی منتقدانه به لیست خود نگاه کرده و سعی کنید دلیل خوبی برای از بین بردن این باورها پیدا کنید. به طور مثال:

  • زبان فرانسه من خوب نیست: مغز می‌تواند تغییر و رشد کند. من تلاش بیشتری خواهم کرد و بهتر خواهم شد.
  • من نمی‌توانم مانند بقیه سخت کار کنم: این موضوع همین جا متوقف می‌شود. این در کنترل من است که سخت کار کنم و از این پس، سخت کار خواهم کرد.
  • همیشه در زمان امتحانات، تصمیمات احمقانه می‌گیرم: با تمرین می‌توانم این عادت را از بین ببرم.
  • درس جغرافیا بی‌فایده است زیرا هیچ ارتباطی با آنچه من می‌خواهم ندارد: شاید این موضوع درست باشد، اما کالج‌ها، دانشگاه‌ها و کارفرمایان هنوز به نمرات تحصیلی توجه می‌کنند.

۹. ایمان به خودتان را دوباره برنامه ریزی کنید

چطور می‌توان این کار را انجام داد؟ یک راه عالی برای تغییر نگرش این است که از حرف‌های انرژی مثبت و جملات اعتماد به نفس برای اثبات توانایی‌های خود استفاده کنید. اگر احساس می‌کنید دچار تله کمال گرایی شده اید و این ویژگی شما را از خود دلسرد کرده بهتر است درباره راهکارهای موثر درمان کمال‌گرایی اطلاعات کسب کنید.

۱۰. مطالب درسی خود را تقسیم بندی کنید

با برنامه ریزی و بخش بندی مطالب درسی می‌توانید قدم به قدم به هدف خود برسید.

افزایش انگیزه برای درس خواندن
افزایش انگیزه برای درس خواندن

۱۱. گام به گام حرکت کردن

به مراحل زیر توجه کنید:

  • امروز شروع کنید نه فردا: نگویید از فردا یا هفته آینده شروع می‌کنم.
  • تمام چیزهایی که نیاز دارید را جمع آوری کنید: به طور مثال کتاب‌ها، کاغذ و لوازم التحریر مورد نیاز خود را یک جا جمع کرده تا از هدر دادن وقت جلوگیری شود.
  • «کمی از کار» را انجام دهید: برای مثال برای انجام کار خود پنج دقیقه زمان گذاشته و سپس آن را متوقف کنید. بنابراین اگر توانسته اید پنج دقیقه این کار را انجام دهید، متوجه خواهید شد که به آن بدی هم که فکر می‌کردید نیست و احتمالا آن را کمی بیشتر ادامه خواهید داد.

۱۲. توجه به روند کار، نه عملکرد آن

گاهی اوقات رسیدن به اهدافی که برای خود تعیین کرده ایم سخت است و ممکن است به علت ترس از شکست یا کمبود انرژی، آنها را رها کنیم. از این رو سعی کنید اهداف کوتاه مدت خود را طوری تنظیم کنید که کاملا در کنترل شما باشند. به عنوان مثال:

  • به جای آنکه بگویید می‌خواهم ۱۲ کیلو وزن کم کنم، بگویید می‌خواهم ۳ بار در هفته به مدت ۳۰ دقیقه بدوم.
  • به جای آنکه بگویید می‌خواهم امروز ۱۰۰ کلمه فرانسه یاد بگیرم، بگویید می‌خواهم امروز به مدت ۲ ساعت فرانسه بیاموزم.

۱۳. با کارهای آسان شروع کنید

نگران نباشید که کیفیت کار شما در حال حاضر خوب نیست. اگر هدف شما این است که مطلبی را یاد بگیرید، می‌دانید که واقعا باید آن را مرور کرده و خودتان را ارزیابی کنید. اما از آنجایی که احساس می‌کنید این کار نیاز به تلاش دارد، آن را رها خواهید کرد. از این رو توصیه می‌کنیم که در ابتدای کار:

  • یادداشت ها و مطالب خود را سرسری و بدون تمرکز مرور کنید.
  • در رابطه با موضوع مورد نظر خود ویدیوها یا پادکست های جالب پیدا کنید.

۱۴. نگویید من به اندازه کافی زمان دارم

زمان سریع تر از آنچه فکر می کنید، می‌گذرد. شما نمی توانید پیش بینی کنید که طی روز، هفته یا ماه های آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد. بنابراین کارهای خود را به شانس نسپارید.

۱۵. ذهن فرار و بازیگوش خود را خاموش کنید

در دنیای مدرن، در زمان درس خواندن، ذهن شما می تواند مدام به سمت اینترنت، شبکه های مجازی و پیام دادن به دوستان کشیده شود. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید روش زیر را انجام دهید:

  1. پشت یک میز نشسته و جلوی خود یک برگ کاغذ بگذارید.
  2. در یک طرف آن، دلایل مطالعه خود را بنویسید: تمام اتفاقات خوبی که قرار است بیفتد اگر نمرات خوبی به دست آورید.
  3. در طرف دیگر، پیامدهای بد ناشی از عدم درس خواندن و نگرفتن نمرات خوب را بنویسید.

این کار در وهله اول به شما کمک می کند که تصویری از خواسته ها و ناخواسته های خود داشته باشید. در مرحله دوم، با نگاه کردن به لیست، مناطق تفکر در مغز شما فعال شده و زمانی که با جدیت به چیزی فکر کنید، ناخودآگاه ذهن بازیگوش شما خاموش خواهد شد.

۱۶. تعیین انگیزه ای قوی برای انجام دادن کاری که دوست ندارید

برای انجام کاری که از آن لذت نمی برید، انگیزه و وسوسه ای قوی برای خود ایجاد کنید. به عنوان مثال شما دوست ندارید انتگرال‌های ریاضی را تمرین کنید. اما عاشق سریال «بازی تاج و تخت» هستید. بنابراین به شرطی اجازه خواهید داشت این سریال را ببینید که به مدت ۲ ساعت، تمرین های انتگرال را انجام داده باشید.

۱۷. جایی را برای مطالعه انتخاب کنید که نتوانید برای خود بهانه بیاورید

بدین منظور می‌توانید به کتابخانه یا اتاق مطالعه دانشگاه خود بروید. جایی که با افراد سختکوش احاطه شوید. محیطی که همه در آن مشغول مطالعه و پژوهش هستند می‌تواند انگیزه ای خوب برای درس خواندن در شما ایجاد کند.

 

کلام آخر

افزایش انگیزه برای درس خواندن کار سختی نیست. شما نیاز دارید که اهداف درسی خود را تعیین کنید. عوامل حواس پرتی مانند موبایل و لپ تاپ را از بین ببرید و در نهایت درس خواندن خود را به تعویق نیندازید.

شما از چه روش هایی برای افزایش انگیزه خود در زمان درس خواندن استفاده می کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر مخاطبان انگیزه در میان بگذارید. اگر به فصل امتحانات درسی نزدیک شده اید، خواندن مطلب بهترین روش مطالعه برای امتحان را به شما توصیه می‌کنیم.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید