روش‌های پس انداز کردن پول؛ چگونه پول پس انداز کنیم؟

اگر چه خرج کردن پول جذابیت زیادی دارد و شاید در شمار یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات به شمار رود؛ اما پس انداز کردن پول نیز در جای خود مهم است و باید به شکلی در اولویت قرار بگیرد. گاهی اوقات بهترین راه برای شروع پس انداز کردن پول، آگاهی صحیح از منابع مالی خویش و تغییر شکل عادات خرج کردن است. ممکن است بتوانید با درک بودجه و نیازهای واقعی خود، پول بیشتری از آن چه پیش‌تر پس‌انداز می‌کرده‌اید، کنار بگذارید. هر آن قدر که پس انداز ماهیانه شما افزایش یابد، انگیزه و شوق بیشتری برای ادامه این راه به…

روش های پس انداز کردن پول

اگر چه خرج کردن پول جذابیت زیادی دارد و شاید در شمار یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات به شمار رود؛ اما پس انداز کردن پول نیز در جای خود مهم است و باید به شکلی در اولویت قرار بگیرد.

گاهی اوقات بهترین راه برای شروع پس انداز کردن پول، آگاهی صحیح از منابع مالی خویش و تغییر شکل عادات خرج کردن است. ممکن است بتوانید با درک بودجه و نیازهای واقعی خود، پول بیشتری از آن چه پیش‌تر پس‌انداز می‌کرده‌اید، کنار بگذارید. هر آن قدر که پس انداز ماهیانه شما افزایش یابد، انگیزه و شوق بیشتری برای ادامه این راه به دست خواهید آورد و این چرخه به همین شکل پیش خواهد رفت.

برای صرفه جویی موثر در هزینه‌ها، باید هر دو استراتژی بلندمدت و تاکتیک‌های کوتاه‌مدت را در نظر داشته باشید. در حالی که ممکن است شما نتوانید تمام عادت‌های خرج کردن خود را در یک شب اصلاح کنید، اما هر کسی می‌تواند یاد بگیرد که چطور پول پس انداز کند. از همین امروز آغاز کرده و به فرمول هزینه کردن خود، سر و سامانی جدی بدهید.

در ادامه به روش‌های موثری در مسیر پس انداز کردن پول بیشتر می‌پردازیم که می‌توانند در صرفه جویی و افزایش عدد پس انداز شما موثر باشند.

 

بهترین روش‌های پس انداز کردن پول

۱. بودجه بندی

اولین قدمی که باید بردارید، ایجاد بودجه بندی است. پول شما از کجا می‌آید و در چه جاهایی خرج می‌شود؟ باید از قانون معروف و کارآمد ۳۰/۲۰/۵۰ برای ساماندهی استفاده کنید. در این قانون گفته می‌شود که ۵۰ درصد از درآمد شما باید به موارد ضروری ماننده اجاره منزل و غذا اختصاص داده شود. ۲۰ درصد باید پس انداز شده و ۳۰ درصد نیز صرف سرگرمی‌های شخصی شود.

بودجه بندی از اصول پس انداز کردن پول

۲. پس انداز خودکار

اگر قرار باشد که هر ماه خودتان به صورت شخصی بخشی از درآمد را کنار بگذارید، احتمالا این امر با چالش‌هایی مواجه خواهد شد. بنابراین بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که بخشی از درآمد شما، به صورت خودکار به حساب پس انداز منتقل شود.

۳. ایجاد صندوق اضطراری

برخی از کارشناسان مالی توصیه می‌کنند که همیشه یک صندوق اضطراری برای خود ایجاد کرده و هزینه‌های شش ماه زندگی را در آن کنار بگذارید. به این صورت اگر شغل خود را از دست داده و یا هزینه‌های پزشکی پیش بینی نشده‌ای برایتان به وجود آید؛ این صندوق کمک کننده خواهد بود.

۴. ساده‌تر برگزار کردن میهمانی‌ها

بیشتر ما عادت داریم که میهمانی‌های خود را با ریخت و پاش زیاد همراه می‌سازیم. اما کمی دقت کرده و ضمن پذیرایی مناسب از میهمانان خود، از صرف هزینه بیش از اندازه خودداری نمایید. به این صورت با برگزاری یک میهمانی کوچک، بخش بزرگی از حقوق ماهیانه خود را صرف نخواهید کرد.

۵. پیگیری هزینه‌های خود

ممکن است با پیگیری هزینه‌های خود، به راستی متعجب شوید. اما با دنبال کردن شکل خرج کردن ماهیانه خود، احتمالا برخی از موارد غیرضروری را حذف خواهید کرد.

پس انداز پول

۶. برنامه ریزی

اهداف بلند مدت خود را به نقاط عطف کوچک‌تر و قابل کنترل در ماه و سال تقسیم کنید. به این صورت و با داشتن اهداف کوچک‌تر و نزدیک‌تر، انگیزه‌های شما برای برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی بالاتر خواهد رفت.

۷. استفاده از قانون ۳۰ روز

وقتی می‌خواهید خرید بزرگی انجام دهید، ابتدا به آن فکر کنید؛ به صورت مکتوب بنویسید که چیست و چه قدر هزینه دارد. اگر بعد از ۳۰ روز همچنان احساس کردید که خریداری آن لزوم قطعی دارد، دست به خرید بزنید.

۸. پس انداز برای بازنشستگی

برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که سالانه پانزده درصد از درآمد خود را برای بازنشستگی پس انداز کنید. به این شکل هر سال مبلغی از درآمد شما از روند خرج کردن بیرون شده و در حساب پس انداز قرار می‌گیرد.

برای بازنشستگی پس انداز کردن

۹. سرمایه گذاری روی کیفیت

این تصور که با خریدن اجناس ارزان قیمت صرفه جویی کرده‌اید، کاملا اشتباه است. شما باید با خریدن اجناس باکیفیت، طول عمر استفاده از آن‌ها را بالا ببرید. البته این موضوع در خصوص کودکان در حال رشد، متفاوت خواهد بود.

۱۰. مشورت پیش از سرمایه گذاری

در صورتی که قصد سرمایه گذاری یا خرید سهام و اوراق مشارکت را دارید، حتما با یک مشاور امور مالی مشورت نمایید. باید دید که با گذشت زمان، بازدهی سرمایه گذاری شما تا چه اندازه می‌تواند باشد و آیا این سرمایه گذاری به اندازه کافی سوددهی دارد یا خیر.

۱۱. خریدن بسته‌های تلفن همراه ارزان‌تر

بینید که هر ماه چه مبلغی را برای خرید بسته‌های اینترنتی روی تلفن همراه خود، صرف می‌کنید. احتمالا شما می‌توانید با خرید هوشمندانه‌تر بسته‌های اینترنتی، در این بخش از هزینه‌های خود صرفه‌جویی داشته باشید.

۱۲. زمان‌بندی خریدهای فصلی

با کمی دقت و هشیاری می‌توانید خریدهای فصلی خود را به شکلی هوشمندانه انجام دهید. به طور مثال اگر در فصل گرما، به خرید لباس‌های زمستانی روی بیاورید؛ حتما صرفه‌جویی بزرگی در هزینه‌های خود لحاظ خواهید کرد.

۱۳. لغو عضویت در سالن بدنسازی

اگر خروجی هزینه‌های شما بالاتر از چیزی است که باید باشد، می‌توانید برخی مخارج را مدیریت کنید. به طور مثال عضویت در سال بدنسازی را قطع کرده و به انجام تمرینات ورزشی در خانه یا فضای ورزشی پارک‌ها بپردازید.

۱۴. بهره مندی از سرگرمی‌های اشتراکی

این مورد بسیار کارساز خواهد بود. به طور مثال می‌توانید به همراه دوستان یا برخی از اقوام خود، سرگرمی‌های اشتراکی داشته باشید. به این صورت هزینه‌ها تقسیم شده و سهم کمتری برای هر یک ایجاد خواهد شد.

تقسیم هزینه ها با سرگرمی‌های اشتراکی

۱۵. برنامه ریزی خرید مواد غذایی

لیستی از آن چه که برای هر هفته خود نیاز دارید، تهیه نمایید. به خاطر داشته باشید که کدام مواد غذایی را نیاز دارید و با این لیست به فروشگاه بروید. نداشتن برنامه خرید مواد غذایی، باعث می‌شود که خریدهای اضافی داشته و هزینه بیشتری ایجاد نمایید.

۱۶. اجتناب از دور ریختن مواد غذایی

بسیار از ما روزانه حجم زیادی از مواد غذایی را هدر داده و آن‌ها را دور می‌ریزیم. با صرفه‌جویی در مصرف مواد غذایی و جلوگیری از ایجاد دورریز، می‌‌توانیم به میزان قابل توجهی در هزینه خرید مواد غذایی خود، صرفه جویی به عمل بیاوریم.

۱۷. پایین آوردن دمای پکیج

اگر توجه کرده باشید، بیشتر ما دمای پکیج را در بالاترین حد نگاه می‌داریم، بی آن که واقعا نیازی به این اندازه درجه حرارت آب داشته باشیم!مقداری درجه دمای آب گرم پکیج را پایین آورده و به این شکل عدد قبض گاز را کاهش دهید.

۱۸. استفاده از لامپ‌های کم مصرف

با جایگزین کردن لامپ‌های کم مصرف به جای لامپ‌های معمولی؛ می‌توانید قبض برق ماهیانه خود را نیز به میزان قابل توجهی کوچک‌تر کنید.

۱۹. بهره بردن از خریدهای همراه با تخفیف

برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای فیزیکی یا آنلاین، تخفیف‌های قابل توجهی ارائه می‌دهند. با رصد کردن این تخفیفات، می‌توانید خریدهای خود را بسیار مقرون به صرفه‌تر انجام داده و پس انداز بیشتری در ماه داشته باشید.

خریدهای همراه با تخفیف

۲۰. غذا خوردن در منزل

غذا خوردن در رستوران‌ها و فست فودها، بسیار جذاب و جالب است؛ اما با غذا خوردن در منزل، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های هفتگی و ماهیانه خود خواهید داشت.

۲۱. تعیین روزهای بدون خرج برای پس انداز کردن پول

برای خود قانون بگذارید؛ روزهایی در هفته را بدون خرج کردن سپری کنید و در این روزها به طور کلی پولی از بودجه خود خارج ننمایید. شاید در ابتدا سخت باشد، اما با کمی تمرین نتیجه خواهید گرفت.

روش های پس انداز کردن پول

۲۲. استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی

با توجه به قیمت سوخت و هزینه‌های نگهداری و سرویس اتومبیل شخصی، استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی به شما کمک زیادی خواهد کرد. شاید در ابتدا ساده به نظر برسد؛ اما با استفاده از سرویس حمل و نقل عمومی، در هزینه‌های روزانه شما صرفه جویی قابل توجهی شکل گرفته و این به افزایش عدد پس انداز کمک می کند.

۲۳. استفاده از لباس‌های اشتراکی

ممکن است سایز شما و یکی از نزدیکانتان با هم جور باشد. در این صورت اگر منع دیگری وجود نداشته باشد، می‌توانید بعضی اوقات لباس‌هایتان را با یکدیگر تعویض نموده و به این شکل به جای خرید کردن، بدون هزینه تنوع ایجاد کنید.

۲۴. کمتر آب معدنی بخرید

این عادت را در خود به وجود بیاورید که همیشه حین خروج از منزل، یک بطری یا فلاسک کوچک آب همراه داشته باشید. به این صورت از خرید بطری‌های آب معدنی بیرون از منزل، ممانعت به عمل می‌آید. با خود حساب کنید که در یک هفته، چه قدر پول برای خرید آب معدنی صرف می‌کنید؟ به این شکل می‌توانید این اندازه از هزینه را به جای خرج کردن، صرفه جویی کرده و پس انداز نمایید.

۲۵. فروختن وسایل اضافی

نگاهی به عمیقیترین بخش‌های کمدهای خود انداخته و یا چرخی در انباری منزل بزنید. قطعا وسایل اضافی زیادی وجود دارد که هرگز دوباره از آن‌ها استفاده نخواهید کرد. شما می‌توانید این وسایل را به فروش رسانده و ضمن آزاد کردن فضای انباری یا کمدهای خود، مقداری پول به دست آورده و در حساب پس انداز خود قرار دهید.

روش های پس انداز کردن پول

۲۶. اجاره کردن بعضی ابزار یا تجهیزات لازم به جای خرید

برخی اوقات به جای خرید، می‌توانید ابزار مورد نیاز خود را اجاره نمایید. به طور نمونه، به یک دریل نیاز دارید؟ به جای خرید دریل، آن را از دوستی قرض گرفته و یا اجاره نمایید. به این شکل از خرج کردن هزینه‌ای بزرگ‌تر رهایی یافته و با مبلغ اندکی، کار شما انجام خواهد شد.

۲۷. کسب درآمد در وقت اضافی

آیا علاقه‌مند به بزرگ کردن عدد حساب پس انداز خود هستید؟ برای این منظور یک راهکار ساده پیش روی شما قرار دارد. می‌توانید از اوقات فراغت و بیکاری خود، برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنید. شما می‌توانید پروژه‌های دورکاری دریافت کرده و چند ساعتی بیشتر در طول روز مشغول به کار شوید. به این صورت منبع درآمد دیگری به دست آورده و می‌توانید پس انداز افزون‌تری داشته باشید.

۲۸. کار کردن در مکان مورد علاقه خود

اشتغال در محیطی که به آن علاقه‌مند هستید، باعث می‌شود که خودکارآمدی شما افزایش یافته و بتوانید موثرتر ظاهر شوید. به این صورت، احتمالا درآمد بالاتری داشته و از پاداش نیز بهره‌مند خواهید شد.

کار کردن در محیط مورد علاقه

۲۹. حذف شماره کارت خود از حساب خریدهای آنلاین

ذخیره کردن شماره حسابتان در حساب خریدهای آنلاین بسیار وسوسه کننده است. وقتی شماره کارت شما روی سیستم فعال بوده و به وب سایت‌های فروش آنلاین وارد می‌شوید، وسوسه خرید خیلی زود به هزینه کردن واقعی تبدیل می شود. اما زمانی که شماره کارت شما روی سیستم ذخیره نباشد، احتمالا حوصله کافی برای وارد کردن آن و طی فرایند خرید نداشته و از آن صرف نظر خواهید کرد.

۳۰. استفاده از آموزش‌های آنلاین

آیا تصمیم به یادگیری یک نرم افزار جدید دارید یا می‌خواهید آموخته‌های خود را تقویت کنید؟ باور داشته باشید که حتما نیازی نیست مبلغی را پرداخت کرده و در کلاس‌های حضوری شرکت کنید. شما می‌توانید از فرصت آموزش‌های آنلاین بهره‌مند شده و به این شکل صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌های خود داشته باشید.

 

سخن پایانی

شما ممکن است ظرف یک شب ثروتمند نشوید، اما مهم‌ترین چیزی که در این مسیر نیاز دارید، صبر و استقامت است. باید به حساب پس انداز خود، اهمیت داده و برای بزرگ شدن آن، انرژی صرف کنید. باور داشته باشید که با افزایش حساب پس انداز، روحیه بیشتری به دست آورده و در این مسیر موفق‌تر خواهید شد. هر کسی با استفاده از منابعی که در اختیار دارد، می‌تواند در چند مرحله ساده و به ظاهر بی‌اهمیت؛ در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و مبلغ بیشتری پس انداز نماید.

شما از چه روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش پس انداز ماهیانه خود استفاده می‌کنید؟ این موارد را در بخش پیام‌ها با ما در میان بگذارید. اگر صاحب کسب و کار کوچک یا بزرگ خود هستید توصیه می‌کنیم حتما اصول کاهش و مدیریت هزینه ها در کسب و کار را نیز در انگیزه بخوانید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید