۲۴ مهارت کار گروهی؛ اعضای تیم با به‌کارگیری چه مهارت‌هایی عملکرد بهتری دارند؟

همان‌طور که می‌دانید، یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت هر کسب‌وکاری، تیم آن است. مهارت کار گروهی نیز نیاز به آموزش، صرف زمان و رهبری دارد تا در نتیجه اعضای تیم بتوانند به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، نسبت به وظایف خود آگاهی یافته و در راستای اهداف سازمان گام بردارند. در همین راستا، در این مقاله یکسری مهارت کار گروهی را به منظور بهره‌گیری از آن‌ها جهت تقویت مهارت‌های کار تیمی خود تشریح می‌کنیم.   30 مهارت کار گروهی برای بهبود نحوه عملکرد تیم ۱. قابلیت اطمینان هر یک از اعضای تیم باید قابل‌اعتماد بوده و بتوانند مسئولیت‌هایی را…

مهارت کار گروهی

همان‌طور که می‌دانید، یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت هر کسب‌وکاری، تیم آن است. مهارت کار گروهی نیز نیاز به آموزش، صرف زمان و رهبری دارد تا در نتیجه اعضای تیم بتوانند به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، نسبت به وظایف خود آگاهی یافته و در راستای اهداف سازمان گام بردارند. در همین راستا، در این مقاله یکسری مهارت کار گروهی را به منظور بهره‌گیری از آن‌ها جهت تقویت مهارت‌های کار تیمی خود تشریح می‌کنیم.

 

۳۰ مهارت کار گروهی برای بهبود نحوه عملکرد تیم

۱. قابلیت اطمینان

هر یک از اعضای تیم باید قابل‌اعتماد بوده و بتوانند مسئولیت‌هایی را به آن‌ها واگذار شده را به درستی انجام دهند. به عبارت دیگر، اعضای تیم زمانی می‌توانند تأثیر مثبتی بر روند موفقیت کسب‌وکار داشته باشند که به ضرب‌العجل‌ها توجه داشته و کار خود را در زمان معین‌شده تحویل دهند. در واقع، هر یک از اعضای تیم که نسبت به مسئولیت‌های خود بی‌توجهی کند و مسئولیت تصمیم‌ها و اقدامات اشتباه خود را نپذیرد، در حقیقت سایر اعضای تیم را مجبور به انجام مسئولیت‌های خودش می‌کند. در نهایت نیز ممکن است خدمات مورد نظر به درستی به مشتریان ارائه نشده و کسب‌وکار مربوطه از این موضوع دچار آسیب شود.

۲. ازخودگذشتگی

از جمله دیگر مهارت کار گروهی، ازخودگذشتگی اعضای تیم است. به عبارت بهتر، اعضای تیم به منظور پیشبرد اهداف سازمان باید بیشتر از رشد و عملکرد فردی خود نگران رشد سازمان و دستیابی به چشم‌انداز مورد نظر باشند. در واقع، اعضای تیم منافع سازمان را در اولویت قرار داده و برای موفقیت کسب‌وکار مربوطه تلاش کنند. به علاوه، کارفرمایان برای نهادینه کردن چنین رفتاری در سازمان خود می‌توانند پاداش‌های گروهی برای کل اعضای تیم مد نظر قرار دهند.

۳. آمادگی برای پذیرش شکست

اعضای تیم برای بهبود مهارت‌های خود و همچنین پیشبرد اهداف سازمان باید توانایی غلبه بر ترس از شکست داشته و به دنبال فرصت‌های جدید و چالش‌برانگیز باشند. همچنین اگر اعضای تیم به این موضوع واقف باشند که در صورت شکست از سوی مدیر خود توبیخ نمی‌شوند، می‌توانند به راحتی ترس را کنار گذاشته و به دنبال کشف راه‌حل‌های جدید و خلاقانه بروند.

۴. مدیریت تعارض‌ها

یکی دیگر از کلیدی‌ترین مهارت‌های کار گروهی این است که بتوانیم در شرایط دشوار، رویارویی با مشکلات و بحث‌های مابین اعضای تیم به خوبی شرایط را مدیریت کرده و تعارض‌های موجود را کاهش دهیم. در واقع، مدیریت کار گروهی و تعارض مابین اعضا یک مهارت برای سرپرستی تیم است که افراد دارای این قابلیت باید به خوبی به صحبت‌های اعضای تیم گوش کرده، استرس خود را کنترل کنند و در تلاش برای درک مشکلات و دلیل تعارضات باشند.

۵. انعطاف‌پذیری

به طور کلی، اعضای تیم به منظور تطبیق با شرایط متغیر جامعه کسب‌وکار و همچنین تلاش برای پیشبرد اهداف سازمان باید بتوانند خود را با شرایط مختلف در کمترین زمان ممکن تطبیق دهند. برای این منظور ابزارهای بسیاری برای کنترل فعالیت‌های تیم و تسهیل نحوه تطبیق با شرایط مختلف طراحی شده‌اند. با به‌کارگیری این ابزارها به راحتی می‌توان اعضای تیم را متناسب با شرایط متغیر جامعه کسب‌وکار تطبیق داده و به آن‌ها در برقراری ارتباط با سایر اعضای تیم کمک کرد.

۶. روحیه مشارکتی

مشارکت بدین معنی نیست که اعضای تیم با یکدیگر کار کرده و امیدوار باشند که به نتایج مناسبی دست یابند، بلکه منظور از مشارکت توانایی حل مسائل با یکدیگر به منظور ارائه خدمات مناسب به مشتریان است. در همین راستا، اعضای تیم با برخورداری از روحیه مشارکتی می‌توانند به خوبی مسائل و مشکلات مختلف را با کمک سایر اعضای تیم حل کرده و در جهت دست‌یابی به اهداف سازمان گام بردارند.

۷. گوش دادن

توانایی گوش کردن به مشکلات، مسائل و سخنان اعضای تیم یک مهارت کار گروهی بوده و منجر به بهبود مهارت‌های ارتباطی و هوش هیجانی افراد خواهد شد. این عامل همچنین همدلی مابین اعضای تیم را افزایش داده و موجب بهبود عملکرد اعضا برای دست‌یابی به اهداف سازمان می‌شود؛ بنابراین سعی کنید تا به منظور بهبود مهارت کار گروهی خود با دقت به سخنان اعضای تیم و ایده‌های کاری آنان گوش کرده و در صورت امکان اقدامات لازم برای بهبود شرایط را به کار بگیرید.

مهارت کار گروهی

۸. نگرش مثبت

به طور معمول، اعضای تیم قدرتمند توانایی مثبت اندیشی داشته و اجازه نمی‌دهند تفکرات منفی، ذهن آنان را درگیر خود کند. یک تیم مثبت اندیش، توانایی بالایی در انجام کارهای دشوار داشته و به سایر اعضای تیم نیز انرژی مثبت و انگیزه لازم برای ادامه کار را می‌دهند.

۹. تمایل به درخواست کمک

یکی دیگر از مجموعه مهارت کار گروهی، توانایی و تمایل افراد به درخواست کمک از سایر اعضای تیم است. به عبارت دیگر، افراد دارای این مهارت از درخواست کمک از سایرین احساس ترس یا شرم نداشته و معتقدند که چنین کاری درنهایت منجر به بهبود مهارت‌های کل تیم خواهد شد. در واقع، برای موفقیت کار تیمی و در نهایت کسب‌وکار خود باید چنین مهارتی را در میان اعضای تیم نهادینه کنید.

مهارت کار گروهی

۱۰. در دسترس بودن

امکان برقراری ارتباط با تمامی اعضای تیم یکی دیگر از مهارت‌هایی است که هر یک از اعضا باید برای بهبود مهارت کار گروهی خود روی آن تمرکز کنند. در واقع، هر یک از اعضای تیم برای پیشبرد اهداف سازمان باید همواره در دسترس بوده و به راحتی بتوانند با سایر اعضا ارتباط برقرار کنند. با این حال، برخی کسب‌وکارهای بزرگ که قسمت‌های مختلفی دارند، در برقراری ارتباطی دائمی مابین اعضای تیم خود دچار مشکل می‌شوند. برای این منظور نیز ابزارهای بسیاری ارائه شده‌اند که قابلیت‌هایی همچون تماس نامحدود، ارسال پیام صوتی، برقراری ارتباط‌های تصویری و … را ارائه می‌دهند؛ بنابراین با به‌کارگیری چنین ابزارهایی به راحتی می‌توان با سایر اعضای تیم ارتباط داشته و در جهت پیشبرد وظایف خود اقدام کرد.

۱۱. تمرکز و رهبری

به طور کلی، توانایی هدایت تیم با به‌کارگیری مهارت رهبری یکی از کلیدی‌ترین مهارت کار گروهی به شمار می‌رود. در واقع، برخی افراد در تیم موقعیت شغلی هبری ندارند اما توانایی بسیاری در جهت هدایت تیم به سمت هدف مورد نظر دارند. به عبارت دیگر، افراد دارای مهارت رهبری کاریزماتیک می‌توانند به خوبی با اعضای تیم ارتباط برقرار کرده، در جلسات هم‌فکری آن‌ها را مشارکت داده و در مواقع نیاز جلوی انتشار افکار و انتقادات منفی را بگیرند.

مهارت کار گروهی

۱۲. احترام متقابل

همان‌طور که می‌دانید، اعضای تیم برای آن که بتوانند ارتباط مؤثری با یکدیگر داشته و با کمک هم برای تحقق اهداف سازمان تلاش کنند، باید احترامی متقابل مابین آن‌ها برقرار باشد. در واقع، یکی دیگر از چندین مهارت کار گروهی این است که به سایر اعضای تیم احترام گذاشته و بدین ترتیب از آن‌ها نیز انتظار احترام متقابل داشته باشیم. برای مثال، در صورت صحبت کردن هم‌تیمی خود سخنان او را قطع نکرده و به طور کامل به او گوش کنید، به نظرات مخالف سایر اعضای تیم احترام بگذارید و نظرات خود را نیز مؤدبانه و با احترام به طرف مقابل بیان کنید. در چنین شرایطی، اعضای تیم به خوبی با یکدیگر همسو و همدل بوده و برای موفقیت سازمان تلاش می‌کنند.

مهارت کار گروهی

۱۳. توانایی پذیرش مسئولیت

تفویض وظایف مختلف از سوی مدیر سازمان یا مدیران مافوق روشی رایج است. در همین راستا اعضای تیم باید توانایی پذیرش مسئولیت‌های بیشتری را داشته و بتوانند به خوبی از عهده آن‌ها بر آیند. در واقع، افراد دارای این مهارت می‌توانند در صورت نیاز وظایف مافوق خود یا حتی وظایف سایر اعضای تیم را بر عهده گرفته و آن را به صورت موفقیت‌آمیز انجام دهند.

مهارت کار گروهی

۱۴. توانایی تقسیم کار

هر یک از اعضای تیم باید توانایی اشتراک‌گذاری ایده‌های خود با سایر اعضای تیم و همچنین تقسیم کار مابین سایر اعضا متناسب با مهارت‌هایشان را داشته باشند. در همین راستا، مدیران تیم می‌توانند با انجام کارهایی همچون تعریف برخی بازی‌های گروهی، واگذاری کارهای تیمی به برخی از اعضای تیم و … توانایی برقراری ارتباط و مشارکت اعضا با یکدیگر را بهبود بدهند. از سوی دیگر، توانایی برقراری ارتباط، اشتراک‌گذاری کارها و تقسیم کار مابین اعضا موجب می‌شود تا در درازمدت اعضای تیم با یکدیگر همسو بوده، مهارت کل تیم بهبود یافته، محیطی خلاق با بهره‌وری بالا تشکیل دهند و در نهایت هم به روش مؤثرتری در جهت تحقق چشم‌انداز سازمان گام بردارند.

۱۵. تمرکز روی موضوعات مهم‌تر

چنانچه قصد داشته باشید تا تجربه کاربری خوبی برای مشتریان خود رقم بزنید، باید بتوانید کارهای خود را اولویت‌بندی کرده و به بررسی کارها و موضوعات مهم‌تر بپردازید. برای مثال، اعضای تیم فروش باید نسبت به نیاز مشتریان آگاه بوده و خدماتی متناسب با آن‌ها ارائه دهند. برای این منظور نیز ابزارهای بسیاری جهت ارائه خدمات CRM طراحی شده‌اند که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان به راحتی به اطلاعات مشتریان دسترسی داشته و متناسب با تقاضای هر یک خدمات مناسب ارائه کنید.

۱۶. خودآگاهی

خودآگاهی بدین معنی است که نسبت به توانایی‌ها، نقاط ضعف و قوت خود آگاه باشید. در واقع، خودآگاهی یک مهارت کار گروهی است که با بهره‌گیری از آن می‌توانید به خوبی با سایر اعضای تیم ارتباط داشته و مهارت‌های خود را بهبود دهید. همچنین خودآگاهی موجب می‌شود تا نسبت به نقاط ضعف خود آگاه بوده و به کمک  تعامل با سایر اعضای توانمند تیم نسبت به بهبود آن‌ها اقدام کنید. عکس این قضیه نیز صادق است به طوری که می‌توانیم با اشتراک‌گذاری مهارت‌های خود با سایر اعضای ضعیف تیم به بهبود مهارت‌های آن‌ها کمک کنیم. در چنین شرایطی، تمام اعضای تیم با خصوصیات، نقاط ضعف و قوت یکدیگر آشنا بوده و می‌توانند ارتباط بهتری مابین یکدیگر ایجاد کنند.

۱۷. توانایی ارائه بازخورد

مهارت ارائه بازخورد و انتقاد سازنده به سایر اعضای تیم یک مهارت کار گروهی است. به طور کلی، توانایی دریافت و ارائه بازخوردهای مثبت و منفی از جمله عوامل حیاتی و ارزشمند برای بهبود مهارت‌ها و شرایط کاری به شمار می‌رود. در واقع، ارائه بازخوردهایی صریح و واضح به سایر اعضای تیم موجب بهبود مهارت‌های فنی اعضای شده و در نهایت به موفقیت سازمان منجر می‌شود. همچنین اعضای تیم باید یاد بگیرند تا روحیه‌ای انتقادپذیر داشته و با آغوشی باز پذیرای بازخوردها باشندو آن‌ها را فرصتی برای رشد و پیشرفت خود بدانند.

مهارت کار گروهی

۱۸. همدلی

همان‌طور که اشاره شد، اعضای تیم باید با یکدیگر همدل و همسو باشند تا بتوانند در صورت لزوم به یکدیگر کمک کرده و برای حل مشکلات هم‌تیمی‌های خود اقدام کنند. در واقع، تیمی که اعضای آن با یکدیگر همدل هستند، به راحتی می‌توانند به نتایج دلخواه خود دست یافته و به کسب‌وکاری موفق مبدل شوند.

۱۹. توانایی شناسایی استعدادهای دیگران

یک تیم خوب از افرادی با استعدادهای متنوع تشکیل شده است که یاد گرفته‌اند تا از استعدادهای یکدیگر برای تبدیل شدن به تیمی قدرتمند بهره بگیرند. بنابراین یکی مهارت کار گروهی دیگر این است که بتوانید روی ارزشی که افراد برای تیم به ارمغان می‌آورند، تمرکز کنید. در واقع، چنین دیدگاهی به شما کمک می‌کند تا با استعدادهای تمامی اعضای تیم خود آشنا شده و متناسب با توانایی‌های هر یک از اعضا مسئولیت‌های مختلفی به آن‌ها واگذار کنید. در چنین شرایطی، سازمان مورد نظر فرصت کافی برای رشد و پیشرفت داشته و به اهداف خود می‌رسد.

۲۰. قدردانی از پیشرفت اعضا

به طور کلی، مدیران تیم باید از تلاش، پیشرفت و بهبود مهارت‌های اعضای تیم قدردانی کنند. در واقع، انجام این کار انگیزه‌ای مضاعف برای تشویق به کار گروهی خواهد بود تا اعضای تیم در جهت بهبود مهارت‌های خود و همچنین پیشرفت بیش از پیش تیم تلاش کنند. بنابراین از اعضای پرتلاش و مؤثر تیم قدردانی کرده و در جهت بهبود مهارت‌های آن‌ها گام بردارید. در این صورت اعضای تیم نیز انرژی کافی برای رشد و پیشرفت خود داشته و همچنین تحقق اهداف تیم تلاش می‌کنند. در واقع، تیمی که پیشرفت اعضای خود را دیده و از آن‌ها قدردانی می‌کند، به زودی به اهداف مورد انتظار خود نیز می‌رسد.

۲۱. تمایل به اعتماد به سایر اعضای تیم

یک تیم موفق از افرادی با مجموعه مهارت‌های مکمل یکدیگر تشکیل شده است که در صورت بروز شرایط بحرانی و در مواقع نیاز، مهارت‌های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و به هم کمک می‌کنند. در واقع، هر یک از اعضای تیم تلاش می‌کنند تا در حوزه کاری خود بهترین بوده و وظایف محول‌شده را با موفقیت انجام دهند. همچنین اعتماد به یکدیگر نیز چنین تأثیری داشته و اعضای تیم سعی می‌کنند تا در پاسخ به اعتماد هم‌تیمی خود بهترین عملکرد را ارائه دهند. در نتیجه اعتماد به سایر اعضای تیم منجر به بهبود روابط، همدلی و در نهایت موفقیت سازمان خواهد شد.

۲۲. توانایی تصمیم‌گیری

در شرایط متغیر جامعه، کسب‌وکار کنونی مهارت تصمیم‌گیری در شرایط مختلف یک مهارت کار گروهی به شمار می‌رود. به عبارت دیگر، توانایی تصمیم‌گیری بدین معنی است که اعضای تیم بتوانند موضوعات را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده، گزینه‌های پیش رو را بسنجند، خیلی سریع اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری را جمع‌آوری کرده و عواقب هر یک از تصمیمات مختلف پیش‌بینی کنند. در همین راستا، کسب‌وکارهای مختلف به دنبال اعضایی هستند تا توانایی ارزیابی و تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی داشته و بتوانند تصمیماتی درست، مؤثر و در راستای اهداف سازمان اتخاذ کنند.

۲۳. تطبیق‌پذیری

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سازگاری با شرایط متغیر یک مهارت کار گروهی برای تشکیل تیمی قدرتمند به شمار می‌رود. به طور کلی، شرایط جامعه کسب‌وکار امروز پیوسته در حال تغییر است و در همین راستا تیمی عملکرد موفقیت‌آمیز خواهد داشت که بتواند تغییرات مختلف را به خوبی پیش‌بینی کرده و در جهت ارائه خدماتی متناسب با تغییرات نیاز بازار اقدام کند. بنابراین انعطاف‌پذیری اعضای تیم جهت انطباق با تغییرات مختلف به منظور موفقیت کسب‌وکار مربوطه بسیار حائز اهمیت است.

مهارت کار گروهی

۲۴. اشتیاق برای یادگیری

یکی از مزایای کار در تیم این است که هر یک از اعضا نقاط قوت متفاوتی داشته و می‌توانند به عنوان انگیزه‌ای برای رشد سایر اعضا باشند. در واقع، اعضای تیم با شناخت نقاط قوت و ضعف یکدیگر می‌توانند در جهت بهبود نقاط ضعف خود و همچنین هم‌تیمی‌ها گام برداشته و بدین ترتیب تیمی قدرتمند تشکیل دهند. در چنین شرایطی، اعضایی از تیم که اشتیاق به یادگیری دارند، به راحتی می‌توانند از نقاط قوت هم‌تیمی‌های خود بهره‌مند شده و در جهت پیشرفت خود اقدام کنند. بنابراین تمایل برای یادگیری نیز به عنوان یک مهارت کار گروهی می‌تواند به پیشرفت اعضا، بهبود مهارت‌های کل تیم و در نهایت موفقیت کسب‌وکار مربوطه منجر شود.

مهارت کار گروهی

جمع‌بندی

در این مقاله، در رابطه با چند مورد از اساسی‌ترین مهارت کار گروهی بحث کرده و گفتیم که هیچ کسب‌وکاری به تنهایی نمی‌تواند به موفقیت دست یابد؛ بلکه کار گروهی مزایایی نسبت به کار انفرادی داشته و موفقیت کسب‌وکار نیازمند تیمی توانمند است تا با به‌کارگیری مهارت‌های هر یک از اعضا و ارتباط مؤثر مابین آن‌ها به اهداف خود دست یابد. آیا شما نیز از اهمیت مهارت کار گروهی آگاهی دارید؟ به نظر شما به‌کارگیری مهارت‌های فوق تا چه اندازه در بهبود توانایی کار گروهی مؤثر هستند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

 

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید