راهنمای انتخاب حیوان خانگی

انگیزه – اگر شما نیز از علاقه‌مندان به نگهداری یک حیوان خانگی هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله ابتدا نکاتی در مورد حیوانات خانگی را مورد بررسی قرار داده و سپس چند مورد از حیوانات خانگی مشهور را به شما معرفی می‌کنیم.   قبل از انتخاب حیوان خانگی، شرایط را بسنجید پیش از اینکه به دنبال انتخاب حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان خود باشید می‌بایست شرایط خودتان را بسنجید. برای مثال باید این نکات را در نظر بگیرید که آیا کودک دارید؟ کودکتان چند سال دارد؟ حساسیت خاصی دارید؟ در طول روز بیرون از…

راهنمای انتخاب و مراقبت از حیوانات خانگی

انگیزه – اگر شما نیز از علاقه‌مندان به نگهداری یک حیوان خانگی هستید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله ابتدا نکاتی در مورد حیوانات خانگی را مورد بررسی قرار داده و سپس چند مورد از حیوانات خانگی مشهور را به شما معرفی می‌کنیم.

 

قبل از انتخاب حیوان خانگی، شرایط را بسنجید

پیش از اینکه به دنبال انتخاب حیوان خانگی برای نگهداری در آپارتمان خود باشید می‌بایست شرایط خودتان را بسنجید. برای مثال باید این نکات را در نظر بگیرید که آیا کودک دارید؟ کودکتان چند سال دارد؟ حساسیت خاصی دارید؟ در طول روز بیرون از خانه هستید یا خیر؟ و مواردی از این قبیل که باید قبل از انتخاب حیوان خانگی در نظر داشته باشید.

اما موارد گفته شده در بالا تنها معیارهای مؤثر در انتخاب حیوان خانگی نیستند. شما باید قوانین ساختمان خود را نیز مد نظر قرار دهید. در قرارداد اجاره بعضی از آپارتمان‌ها ثبت شده که نگهداری برخی از حیوانات خانگی ممنوع است. امکان دارد همسایه‌ها به دلیل سروصدای برخی حیوانات، اجازه‌ نگهداری از آن‌ها را در آپارتمان به شما ندهد. پس بهتر است در هنگام خرید به این موارد دقت کافی را داشته باشید.

 

انتخاب حیوان خانگی

در این قسمت شما را با تعدادی از حیوانات خانگی آشنا می‌کنیم تا با اطلاعاتی بیشتر بتوانید حیوان مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

۱- سگ

سگ از آن دسته حیواناتی است که افراد تمایل بسیار زیادی به نگهداری و مراقبت از آن به عنوان حیوان خانگی دارند. نکته تاسف بار دراین‌باره این است که افراد ناخواسته در مراقبت از این حیوان کوتاهی می‌کنند. این افراد در برخی اوقات حتی نمی‌دانند چطور باید سگ خود را نظافت کنند. لازم به ذکر است، سگ‌ها می‌بایست روزی یک مرتبه به حمام بروند و تغذیه مخصوص خود را دریافت کنند. عده‌ای بر مبنای اطلاعات کم خود، تصور می‌کنند که سگ‌ها همه چیزخوار هستند، اما این تصور غلطی است. چون سگ‌ها هم باید بر اساس جثه و نیاز بدن خود غذا بخورند.

راهنمای انتخاب سگ خانگی

احتمالاً دیده‌اید که غذای سگ‌ها را در برخی از مغازه‌ها میفروشند. درصورتی که در منزل خود سگ نگه می‌دارید، از زمان توله بودن سگتان می‌توانید تصمیم بگیرید که سگ شما به چه نوع تغذیه‌ای عادت کند. تعدادی از افراد سگ را به خوردن گوشت و برخی دیگر هم آن را به خوردن سبزی جات و حبوبات عادت می‌دهند.

یکی دیگر از تصورات غلط مردم این است که خیال می‌کنند سگ را می‌شود در مجتمع‌های مسکونی مانند آپارتمان نگهداری کرد. سگ‌ها نیز مثل سایر حیوانات دیگر به فضای باز برای دویدن نیاز دارند. سگ‌ها به مکانی نیاز دارند که بتوانند به آسانی سر و صدا کنند. زندگی کردن سگ در آپارتمان همچنین باعث می‌شود همسایگان از سروصدای او شاکی شوند. سگ‌ها نژادهای مختلفی دارند. سگ‌های کوچک‌تر طرفداران بیشتری دارند. این نوع سگ‌ها را به دلیل کوچک بودن به راحتی می‌توان به گردش برد.

۲- گربه

گربه‌ها از دیگر حیواناتی هستند که می‌توان آن‌ها را به عنوان حیوان خانگی انتخاب کرد. بر خلاف سگ‌ها، گربه‌ها را می‌توان در آپارتمان نگهداری کرد. به دلیل جثه کوچک و نیز بی سر و صدا بودن کسی از گربه شاکی نخواهد شد. جالب است بدانید زیباترین گربه‌های جهان، گربه‌های ایران هستند که به اسم پرشین کت نامیده می‌شوند. این گربه‌ها نسبت به گربه‌های هم نوع خود قیمت بالاتری دارند. گربه‌ها را نیز باید روزی یک بار به حمام ببرید و به تمیزی و بهداشت آن‌ها اهمیت دهید. در صورت کوتاهی در بهداشت، گربه‌ها به آسانی بیمار می‌شوند و می‌میرند. گربه‌ها حساس‌تر از سگ‌ها هستند.

راهنمای انتخاب حیوان خانگی

۳- جربیل

جربیل با مراقبت منظم، اهلی می‌شود؛ اما باید در اهلی کردن آن‌ها صبر و شکیبایی به خرج دهید. مراقب باشید که کودک هیچگاه جربیل را از دم نگیرد. به دلیل اجتماعی بودن، این حیوان باید به صورت جفت یا گروهی نگهداری شود. حتی اگر نگه‌داری و تعامل با آنان سخت باشد، تماشای بازی کردن آنان با یکدیگر بسیار لذت بخش است. همچنین در طول روز نسبت به دیگر جوندگان فعال‌تر هستند.

انتخاب حیوان خانگی

۴- گکو پلنگی

گکو لئوپارد (Leopard Geckos) رنگ‌های بسیار زیبایی بر روی پوست خود دارد و نگهداری از آن‌ها نسبت به دیگر خزندگان آسان‌تر است. این خزنده حیوانی اهلی است و باید با لطافت با آن برخورد کرد. این حیوان به فضای زیادی احتیاج ندارد. البته پیدا کردن آنان در ایران سخت است.

کگو پلنگی

۵- پرندگان زینتی

پرنده‌ها هم جزو موجوداتی هستند که می‌توانید آن‌ها را در آپارتمان نگهداری کنید. البته منظور ما تمام پرندگان نیست زیرا پرندگانی مثل عقاب و شاهین و دیگر پرندگان شکاری را نمی‌شود در خانه نگه داشت. مراقبت از پرنده‌های شکاری شرایط مخصوص خود را دارد.

پرندگان زینتی

احتمالاً پرندگانی را دیده‌اید که مانند انسان کلمه‌ها را بازگو می‌کنند. طوطی و مرغ مینا از جمله پرندگانی هستند که کلماتی را که از ما می‌شنوند تکرار می‌کنند. این پرندگان بعضی از صداها مانند صدای موسیقی یا صدای زنگ در خانه تقلید می‌کنند. اگر قصد دارید پرنده‌های خوش‌صدا را در خانه خود نگه‌دارید، بلبل، قناری، سیره و طُرقه جزو پرنده‌های آواز خوان و زیبا هستند که اغلب در بین مردم نیز طرفداران زیادی دارند.

۶- مرغ و خروس

پرنده‌هایی مانند مرغ و خروس نیز از جمله پرندگانی هستند که می‌توان در خانه‌ نگهداری کرد. البته منظور تمام خانه‌ها نیست، زیرا خانه‌های آپارتمانی شرایط نگهداری این نوع پرنده‌ها را ندارند. مرغ و خروس‌ها به فضای کافی برای راه رفتن و تخم گذاشتن احتیاج دارند. از طرفی دیگر، افرادی که در آپارتمان ساکن هستند تمایل ندارند پارکینگ مشترک آن‌ها توسط مرغ و خروس کثیف شود. مرغ و خروس‌ها از جمله پرندگانی هستند که زیر پای خود را کثیف می‌کنند.

مرغ و خروس به عنوان حیوان های خانگی

۷- کبوتر

کبوترها را نیز بسیاری از افراد در خانه خود نگهداری می‌کنند؛ اما نمی‌شود کبوترها را در قفس نگهداری کرد چرا که کبوترها نیاز به پرواز کردن دارند. کبوترها مانند سایر پرندگان بی‌وفا نیستند و بعد از مدت کوتاهی به مکان زندگی خود عادت خواهند کرد و تا آخر عمر در کنار شما می‌مانند. تعدادی از کبوترها به کبوترهای زینتی مشهور هستند که بسیار زیبا و البته گران‌قیمت هستند.

کبوتر

۸- موش

اگر به دنبال حیوان خانگی هستید که به مراقبت چندانی نیاز نداشته باشد باید بدانید که نگهداری از موش‌ها کار ساده‌ای است. نکته مثبت دیگر اینکه این حیوانات به فضای چندان بزرگی نیز برای رشد و پرورش نیاز ندارند. باید دقت کنید که موش‌های ساده به صورت گروهی، غالبا با خوشحالی در کنار همدیگر زندگی می‌کنند و با بازی کردن خود و دیگران را سرگرم می‌کنند.

موش

مسئله‌ای که باید هنگام خرید موش‌ها به آن توجه داشت این است که این حیوانات بسیار چابک، فرز و چموش هستند. از این رو در دست نگه داشتن آن برای کودکان کمی دشوار است. برای کودکان بهتر است قانون نگاه کن ولی دست نزن را اجرا کنید. موش‌ها اغلب شب‌ها فعالیت بیشتری دارند.

۹- ماهی

اگر می‌خواهید در خانه خود ماهی داشته باشید باید آکواریوم بزرگی برای آن تهیه کنید. یک ظرف کوچک به هیچ عنوان نمی‌تواند فضای مناسبی برای ماهی ایجاد کند و نمی‌توان از یک فیلتر در آن استفاده کرد، پس به این نوع ظرف‌ها فکر نکنید. این ظرف‌ها تنها برای نشان دادن حیوانات به بچه‌ها مناسب هستند.

 

۱۰- همستر

همسترها از دسته موش‌ها هستند که به علت قیافه جالبشان طرفداران بسیاری دارند. همستر را می‌توان در ظروف شیشه‌ای نگه داشت و یا در قفس قرار داد. برای همستر خود یک چرخ فلک اسباب‌بازی تهیه کنید تا به بازی با آن مشغول شود. جالب است بدانید همسترها بیشتر طول روز را خواب هستند و از غروب به بعد فعالیت و تحرک‌شان آغاز می‌شود چون از جمله حیوانات شبگرد محسوب می‌شوند.

همستر

اگر در منزل خود همستر دارید بهتر است در قفس او مقداری خاک اره بریزید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد. همستر خیلی زود با صاحبش دوست می‌شود و در کمتر از چند ساعت چنان صمیمیتی پیدا می‌کند که از سر و کول شما بالا می‌رود. همسترها بیشتر از گیاهان تغذیه می‌کند و کمتر به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا می‌شوند؛ بنابراین همسترها بهترین حیوان هم‌بازی برای کودکان شما محسوب می‌شوند.

۱۱- سوسک ماداگاسکار

جالب است بدانید این موجودات کم هزینه‌ترین حیوانات خانگی هستند. سوسک ماداگاسکار حیوان خانگی مناسبی برای کودکان است البته باید توجه داشت که این جانداران سرگرمی چندان زیادی ندارند و ممکن است کودکان از آن‌ها زود خسته شوند. باید دقت کنید که این حیوانات به هر حال سوسک هستند، از این رو نمی‌توان آنان را بامزه دانست. همچنین ارتباط زیادی با شما برقرار نمی‌کنند.

سوسک ماداگاسکار

۱۲- خرگوش

اگر به دنبال انتخاب خرگوش به عنوان حیوان خانگی هستید، ابتدا اطمینان داشته باشید که در داخل خانه برای آن‌ها فضای کافی دارید. خرگوش‌ها حیوانات خانگی خوبی هستند و یک قفس محل خوبی برای پرورش آن‌ها نیست. خرگوش به محیطی بانشاط، غذا و آب مناسب نیازمند است. از این رو، توصیه می‌کنیم که خرگوش را فقط در خانه‌های ویلایی و حیاط دار نگهداری کنید و فضایی باز در اختیارشان بگذارید.

خرگوش

خرگوش حیوانی زودرنج و خجالتی است. از این رو خیلی زود وحشت‌زده می‌شود. برای اینکه خرگوش شما سرزندگی و شادابی بیشتری از خود نشان دهد اسباب‌بازی در اختیارش بگذارید تا مشغول بازی شود و ساعت‌ها شما و فرزندانتان را سرگرم کند. جالب است بدانید که خرگوش مدفوع خود را می‌مکد و قادر به استفراغ نیست. به همین دلیل کثیف کاری کمتری دارد.

۱۳- خوکچه هندی

خوکچه هندی آرام و اهلی است. نگهداری از آن‌ها نیز آسان است و اغلب گاز نمی‌گیرند. خوکچه هندی به مرور زمان از رفتار صاحب خود مطلع می‌شود و با او به تعامل خواهد پرداخت که این ویژگی برای کودکان بسیار سرگرم کننده است. آن‌ها همچنین در طول شبانه روز فعالیت دارند. از این رو احتمال بیدار بودن آنان در زمان‌هایی که کودکان نیز بیدار هستند، بالاست.

انتخاب حیوان خانگی

خوکچه هندی با وجود اینکه حیوان قوی است، باید با لطافت با آن رفتار شود. این حیوان را باید جفت نگهداری کرد و فضای بزرگی برای آنان در نظر گرفت. از طرفی برای تأمین ویتامین ث مورد نیاز بدنشان می‌بایست میوه‌های سالم و تازه در اختیار آنان قرار دهید.

۱۴- موش صحرایی

موش صحرایی حیوانی است که معمولاً کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ با این وجود این موش‌ها، حیوانات اجتماعی و بسیار هوشیاری هستند. این حیوان به سادگی اهلی می‌شود و خیلی کم گاز می‌گیرد. موش‌های صحرایی، در مقایسه با دیگر جوندگان فرزی کمتری دارند و نگهداری از آن‌ها نیز آسان‌تر است. هرچند آن‌ها حیواناتی شب زی هستند با این حال تا حدی برنامه خود را با شما هماهنگ خواهند کرد. موش‌های صحرایی ممکن است هنگامی که گیج می‌شوند برای نشانه گذاری ادرار کنند، اما میزان ادرار آن‌ها بسیار کم است با این وجود ممکن است باعث ناراحتی شما شود. موش صحرایی نیاز به جفت دارد و برای نگهداری از آن به قفس بزرگی نیاز دارید.

انتخاب حیوان خانگی

مراقبت از حیوانات خانگی

برخی تصور می‌کنند با خریدن یک حیوان خانگی دیگر آن حیوان می‌تواند به قول معروف روی پای خودش ایستاده و نیازی به نگهداری خاصی ندارد. همه حیوانات خانگی از کوچک‌ترین آن‌ها گرفته تا بزرگترینشان، همگی به توجه و مراقبت خاص خود نیاز دارند. در برخی از کشورهای خارجی مردم به حیوان خانگی خود به چشم یک کودک می‌نگرند و همواره مراقب سلامتی، بهداشت و تغذیه حیوان هستند. اگر توانایی و شرایط نگهداری از حیوانات خانگی را ندارید، به هیچ عنوان برای خرید آن‌ها تلاش نکنید. چون به طور قطع به مشکل خواهید خورد و از طرفی حیوان بیچاره نیز آسیب خواهد دید.

مراقبت از حیوانات خانگی به چه مقدار زمان نیاز دارد؟

تعدادی از حیوانات خانگی زمان زیادی برای نگهداری و آموزش نیاز دارند. حیواناتی مانند توله‌سگ‌ها و بچه‌گربه‌ها، نسبت به حیوانات بالغ به نگهداری بیشتری نیازمند هستند. نوع حیوان نیز نقش پر رنگی در میزان مراقبت از آن‌ها دارد. برای مثال رسیدگی و مراقبت از سگ‌ها نسبت به سایر حیوانات، به زمان بیشتری نیازمند است.

به سایر اعضای خانواده‌ نیز فکر کنید. اگر یک حیوان خانگی خریداری کنید تا چه اندازه حاضر هستند به شما در نگهداری از آن کمک کنند؟ آیا همسر یا دیگر اعضای خانواده شما تمایلی دارند که زمان خود را صرف آموزش، مراقبت یا محبت به حیوان خانگی کنند؟ اگر برنامه شغلی شما بسیار شلوغ است، آیا می‌توانید با کمک اعضای خانواده یک گربه داشته باشید و به خوبی از آن مراقبت کنید یا خیر؟

آیا حیوانات خانگی ناقل بیماری هستند؟

متأسفانه تعدادی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که تمام حیوانات ناقل انواع بیماری‌ها هستند. با این حال قبل از خرید و اقدام به نگهداری حیوان خانگی از سلامت آن اطمینان حاصل کنید زیرا تعدادی از حیوانات خانگی، بیماری خود را به شما و دیگر حیوانات خانگی منتقل می‌کنند. لازم به ذکر است که ما انسان‌ها بیشترین تأثیر را در بیمار شدن حیوانات داریم. ما می‌توانیم با رعایت تعدادی از دستورات از بیمار شدن حیوانات پیشگیری کنیم.

در حفظ و نگهداری از حیوانات خود پرتلاش باشید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که حیوانی که از آن نگهداری می‌کنید تنها امیدش به شما است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید