۵ راهکار کلیدی برای از بین بردن آشفتگی‌ های ذهن

آیا مرز مشخصی بین کار و زندگی شخصی خود ندارید؟ به طور معمول، دخالت دادن مسائل مربوط به زندگی شخصی در محیط کار یا بالعکس انجام کارهای مربوط به شغل حرفه‌ای در خانه موجب می‌شود تا افراد سلامت روانی خود را از دست بدهند. به عبارت دیگر، تمایز قائل شدن بین تمامی مسائل روزمره و حفظ مرزهای بین آن‌ها منجر به این می‌شود تا از آشفتگی‌ های ذهن رهایی یابیم. در این مقاله، چند راهکار ساده به منظور از بین بردن آشفتگی‌ های ذهن ارائه می‌دهیم.   آشنایی با دلایل ایجاد آشفتگی‌ های ذهن افراد معمولاً در خانه، درگیر استرس‌های…

از بین بردن آشفتگی‌های ذهن

آیا مرز مشخصی بین کار و زندگی شخصی خود ندارید؟ به طور معمول، دخالت دادن مسائل مربوط به زندگی شخصی در محیط کار یا بالعکس انجام کارهای مربوط به شغل حرفه‌ای در خانه موجب می‌شود تا افراد سلامت روانی خود را از دست بدهند. به عبارت دیگر، تمایز قائل شدن بین تمامی مسائل روزمره و حفظ مرزهای بین آن‌ها منجر به این می‌شود تا از آشفتگی‌ های ذهن رهایی یابیم. در این مقاله، چند راهکار ساده به منظور از بین بردن آشفتگی‌ های ذهن ارائه می‌دهیم.

 

آشنایی با دلایل ایجاد آشفتگی‌ های ذهن

افراد معمولاً در خانه، درگیر استرس‌های محیط کار بوده و مسائل مربوط به کارشان را در محیط خانواده وارد می‌کنند. به طور کلی، چنین شرایطی موجب می‌شود تا فرد سلامت روانی خود را از دست بدهد، خواب نامنظم داشته باشد و تمرکزی به منظور پیشبرد کارهای خود نداشته باشد. در واقع، آشفتگی‌های ذهنی مانع از استراحت کردن ذهن افراد خواهد شد.

در همین راستا، نیاز است تا نسبت به از بین بردن آشفتگی‌های ذهن خود اقدام کنیم. برای این منظور باید مرزی بین تمامی مسائل روزمره خود قائل شده و در هر کاری صرفاً روی همان کار تمرکز کنیم. انجام چنین کاری نه تنها از آزادی‌های ما نمی‌کاهد بلکه موجب می‌شود تا میزان بهره‌وری را در انجام هر یک از کارهای خود اعم از کار، تفریح و … افزایش دهیم. همچنین رعایت مرزهای بین مسائل مختلف منجر به کاهش اضطراب، استرس و در نتیجه افزایش تمرکز شده و در نهایت احتمال موفقیت در زندگی و انجام کارهای محوله را افزایش می‌دهد. در ادامه، راهکارهای مفید به منظور از بین بردن آشفتگی‌های ذهن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

۵ راهکار کاربردی برای از بین بردن آشفتگی‌ های ذهن

۱. مرزهای مشخصی برای خود تعریف کنید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از اقدامات ضروری برای از بین بردن آشفتگی‌ های ذهن، ایجاد تعادل بین کار و زندگی و سایر مسائل شخصی افراد است. برای مثال سعی کنید تا درباره مسائلی همچون ضرب‌العجل‌های کاری، بحث‌های مابین همکاران، جلسات کاری و غیره در هنگام صرف شام صحبت نکنید. همچنین عکس این موضوع نیز صادق است به طوری که نباید مسائل خصوصی زندگی خود را در محیط کار بازگو کنید. البته به خاطر داشته باشید که مطرح کردن چنین مسائلی در محیط کار یا خانواده با رعایت برخی محدودیت‌ها مانعی ندارد.

از بین بردن آشفتگی‌های ذهن

۲. اتفاقات روزمره را بنویسید

برای پاک کردن ذهن از تمامی مسائل کاری یا مسائل زندگی شخصی، مشکلات مد نظرتان را یادداشت کنید. در واقع، انجام این کار به شما کمک می‌کند تا تمام افکار منفی خود را بیرون ریخته و ذهنی آرام و خالی داشته باشید. این روش برای حفظ مرزهای بین هر دو موضوع نیز یاری دهنده است.

به طور کلی، آشفتگی ذهن در نتیجه درگیری مداوم ذهن و جسم افراد در مسائل روزمره اتفاق می‌افتد؛ بنابراین با نوشتن چنین افکار و احساساتی می‌توانیم آن‌ها را حذف کرده و در جهت حفظ سلامت روانی خود گام برداریم. در نهایت، رعایت چنین مواردی موجب می‌شود تا زندگی آرام و شادی داشته و از قابلیت‌های فکری و خلاقیت خود به منظور موفقیت در تمام مسائل و مشکلات کاری، زندگی شخصی و غیره بهره‌مند شویم.

از بین بردن آشفتگی‌های ذهن

۳. در تمام کارها صرفاً روی همان کار تمرکز کنید

در صورت انجام کاری فقط روی همان کار تمرکز کنید. برای مثال، در خانه به مسائل کاری خود فکر نکنید و در هنگام تفریح کارهای عقب افتاده‌تان را فراموش کنید. به طور کلی، تمرکز کردن روی کارهای جاری موجب می‌شود تا ذهنی متمرکز، آرام و سالم داشته باشید. همچنین در تصمیم‌گیری‌های روزمره خود پایداری هیجانی داشته و تصمیمی صحیح اتخاذ کنید.

۴. افکار غیرضروری را از ذهن خود بیرون کنید

همان‌طور که می‌دانید، گاهی اوقات افکاری کم‌اهمیت و آزاردهنده به صورت کاملاً ناخواسته وارد ذهن می‌شوند. در چنین شرایطی، بهترین راه برای رهایی از افکار منفی اهمیت ندادن به آن‌هاست. در واقع، این دیدگاه موجب می‌شود تا بدانیم که چنین افکار و احساساتی موقتی هستند. این تفکر همچنین کمک می‌کند تا در نهایت از فشار ناشی از افکار غیر ضروری رهایی یابیم.

از بین بردن آشفتگی‌های ذهن

۵. محیط اطراف خود را مرتب نگه دارید

به طور کلی، مرتب‌سازی محیط کار یا زندگی موجب افزایش بهره‌وری افراد می‌شود. به عبارت دیگر، کار در محیطی منظم و تمیز، روند ایجاد تعادل در سبک زندگی افراد و سلامت روان آنها را تسهیل می‌کند. همچنین خانه یا دفتر کاری تمیز و منظم می‌تواند نشان‌دهنده ذهنی آرام و متمرکز باشد. بنابراین سعی کنید تا محیط اطراف خود در خانه یا محل کار را همواره تمیز نگه دارید. رعایت این نکته به تدریج موجب از بین رفتن دیرگیری‌های ذهنی نیز خواهد شد. به علاوه، کار در محیطی مرتب موجب افزایش تمرکز، سرعت و بهره‌وری می‌شود.

از بین بردن آشفتگی‌های ذهن

جمع‌بندی

در این مقاله، شرایطی که موجب ایجاد درگیری‌های ذهنی در افراد می‌شود را بررسی کردیم. به علاوه، راهکارهایی را به منظور از بین بردن آن ارائه دادیم که با رعایت چنین مواردی می‌توانید از سلامت روانی برخوردار بوده و از زندگی و کار خود لذت ببرید. به طور کلی، رعایت مرز بین تمامی مسائل روزمره موجب می‌شود تا علاوه بر لذت بردن از انجام هر یک از کارهای خود، تمرکز کامل داشته و در آن موفق باشید. ریلکسیشن نیز یکی از روش‌های رسیدن به آرامش ذهنیست. اگر شما نیز از تمرکز کافی برخوردار نبوده و راهکارهای فوق را برای از بین بردن آشفتگی‌های ذهن خود به کار گرفته‌اید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید