به چه چیزهایی نه بگوییم؟

کلمه «نه» در جامعه اصولا وجهه خوبی ندارد. زمانی که فرد بر روی کمک و حمایت دیگران حساب کرده است، گفتن کلمه «نه» می‌تواند رفتاری خودخواهانه به نظر آید. با این حال بسته به شرایط پیرامون یک درخواست یا رویداد، بین گفتن «بله» و «نه» تفاوت روشنی وجود دارد. گفتن «نه» به برخی از کارها می‌تواند به اندازه «بله» گفتن در رشد شما و زندگی‌تان تاثیرگذار باشد. در این مقاله یاد می‌گیریم که به چه چیزهایی نه بگوییم؟   به چه چیزهایی نه بگوییم؟ در ادامه به معرفی شرایطی می‌پردازیم که می‌توانید به آنها «نه» بگویید. ۱. «نه» گفتن به…

کلمه «نه» در جامعه اصولا وجهه خوبی ندارد. زمانی که فرد بر روی کمک و حمایت دیگران حساب کرده است، گفتن کلمه «نه» می‌تواند رفتاری خودخواهانه به نظر آید. با این حال بسته به شرایط پیرامون یک درخواست یا رویداد، بین گفتن «بله» و «نه» تفاوت روشنی وجود دارد. گفتن «نه» به برخی از کارها می‌تواند به اندازه «بله» گفتن در رشد شما و زندگی‌تان تاثیرگذار باشد. در این مقاله یاد می‌گیریم که به چه چیزهایی نه بگوییم؟

 

به چه چیزهایی نه بگوییم؟

در ادامه به معرفی شرایطی می‌پردازیم که می‌توانید به آنها «نه» بگویید.

۱. «نه» گفتن به کارهایی که می توانید به راحتی به بیرون بسپارید

افراد موفق و کارآفرینان همیشه به دو چیز نیاز دارند: پول و زمان. شما می‌توانید مورد اول یعنی پول و درآمد خود را افزایش دهید، اما نمی‌توانید زمان را بیشتر کنید. هر روز، ۲۴ ساعت است و این موضوع تغییر نخواهد کرد.

شما نمی‌توانید زمان خود را زیاد کنید، اما می‌توانید از زمان دیگران، نهایت استفاده را ببرید. برون سپاری راهی خارق العاده برای حفظ فرصت و نیروی حرکت در زندگی و کسب و کار شماست.

آیا بهترین زمان و وقت شما صرف غذا پختن، تمیزکاری یا پاسخگویی به تلفن می‌شود؟ می‌توانید این کارها را به افراد دیگر بسپارید.

۲. «نه» گفتن به کارها و فعالیت‌هایی که با هدف و نگرش شما مطابقت ندارند

قبل از اینکه به هر درخواستی «بله» بگویید، از خود بپرسید که آیا با هدف و نگرش شما مطابقت دارد یا خیر. سخنرانی‌ها، مصاحبه ها، جشن‌های خیریه و فعالیت‌ها و رویدادهای بی شماری وجود دارند که ممکن است درگیر آنها شوید. با این حال، فقط به این دلیل که چیزی خوب است، محصولی عالی است یا یک ایده‌ی هوشمندانه است، به این معنی نیست که با هدف و نگرش شما مطابقت دارد.

بنابراین به اقدامات یا رویدادهایی که با نگرش شما مطابقت ندارند، «نه» بگویید. به یاد داشته باشید شما باید نهایت استفاده را از زمان خود ببرید، زیرا زمان محدود است. در نتیجه به کارها و مواردی که مستقیماً بر هدف شما تاثیری ندارند، «نه» بگویید.

به چه چیزهایی نه بگوییم؟
به چه چیزهایی نه بگوییم؟

۳. «نه» گفتن به کارها و مواردی که باعث حواس پرتی شما شده و وقتتان را هدر می دهند

دوباره می خواهیم درباره اهمیت زمان صحبت کنیم. زمان، باارزش ترین منبع و ثروت شماست؛ بنابراین چرا اجازه می دهید هر گونه فعالیتی، آن را هدر دهد؟ صحبت درباره تعیین مرز در رابطه با دیگران است، چه کاری و چه تفریحی.

آیا دوستی دارید که عاشق غیبت کردن است؟ آیا کارمندانی دارید که زیاد صحبت می کنند؟ به افراد یا کارهایی که وقت شما را هدر داده و به پیشرفت شما هیچ کمکی نمی کنند، «نه» بگویید.

۴. «نه» گفتن به چیزهایی که برای سلامت ذهن و بدن شما مفید نیستند

شما وقت مریض شدن یا احساس ضعف کردن را ندارید. سلامت و آرامش خود را جدی بگیرید، زیرا سلامت و تندرستی نیز به اندازه زمان، ارزشمند است.

شنیده اید که می گویند: از کوزه همون برون تراود که در اوست. بنابراین به هر چیزی اجازه ورود به ذهن و بدن خود را ندهید.

به منفی نگری «نه» بگویید. به غذای بد، «نه» بگویید. به افسردگی، «نه» بگویید. به تمام افکار و فعالیت هایی که برای شما مفید نیستند، «نه» بگویید.

به چه چیزهایی نه بگوییم؟
به چه چیزهایی نه بگوییم؟

۵. «نه» گفتن به مواردی که به عهده شما یا در کنترل شما نیست

رویدادها و موارد زیادی در زندگی وجود دارند که به طور اجتناب ناپذیری، خارج از کنترل شما هستند. بنابراین یک انتخاب دارید. شما می‌توانید نسبت به چیزهایی مانند دولت، اقتصاد، شریک زندگی، هوا یا هر متغیر دیگری که خارج از کنترل شماست، دلهره و اضطراب داشته باشید، یا می‌توانید به استرس ناشی از این گونه موارد، «نه» بگویید.

این رفتار به معنای تسلیم شدن نیست، بلکه بدین معناست که می‌خواهید هر طوفانی را پشت سر بگذارید. نگرانی یا فکر و خیال درباره نتیجه این گونه وقایع، تنها باعث ایجاد استرس و اتلاف وقت شما می‌شود.

بنابراین به این باور و عقیده که همیشه می توانید همه چیز را کنترل کنید، «نه» بگویید. به استرس غیرضروری که ناشی از تلاش برای تغییر نتایجی است که بر عهده شما نیست، «نه» بگویید.

کلام آخر

شاید از خود بپرسید چطور گفتن «بله» یا «نه» را در زمان مناسب تشخیص دهیم؟ در جواب باید بگوییم که بهتر است احساس و واکنش خود را بررسی کنید.

گفتن «بله» به کارهای درست و مناسب باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. با گفتن «بله» به افراد و کارهایی که شما را به هدف و نگرشتان نزدیک می‌کنند، انرژی، هیجان و اشتیاق در شما افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر با گفتن «بله» احساس سستی، افسردگی و وحشت به شما دست داد یا از خودتان پرسیدید که چرا با چنین موضوعی موافقت کرده اید، پس نیاز دارید تأثیرات مثبت «نه» گفتن را بیاموزید.

گفتن «نه» باعث تعیین حد و مرز می‌شود. با گفتن «نه» فضای بیشتری برای کارهای دیگر شما ایجاد خواهد شد. با گفتن «نه» می‌توانید همانند گفتن «بله» به همان احساس مثبت و رضایت دست پیدا کنید، اگر در زمان مناسب «نه» بگویید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این مقاله با ما و دیگر مخاطبان انگیزه در میان بگذارید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید