آموزش تمیز کردن کفش با جنس‌های مختلف به روش اصولی

برای تمیز کردن کفش باید به نکاتی از جمله رنگ و جنس کفش توجه داشته باشید. ما در این مقاله شما را با روش های مناسب برای تمیز کردن کفش های سفید و رنگی و با استفاده از مواد کاربردی موجود در خانه از جمله خمیردندان، جوش شیرین، مایع سفید کننده و… آشنا خواهیم کرد.

تمیز کردن کفش

بدون شک روش تمیز کردن کفش چرمی با کفش نبوک یکسان نیست. بنابراین لازم است اطلاعات کافی و درستی در این رابطه داشته باشید تا بتوانید کفش‌های خود را به بهترین شکل تمیز و پاکسازی کنید. برای آشنایی با روش‌های تمیز کردن کفش‌ در خانه (از چرم و پوست گرفته تا نبوک، جیر، حصیری و پارچه‌ای) با ما همراه باشید.

 

روش‌های تمیز کردن کفش های مختلف

ظاهر شدن در جامعه و در مکان‌های مختلف با کفش‌های کثیف جلوه بسیار ناخوشایندی دارد. بنابراین مهم است که قبل از رفتن به سر قرارها و بیرون رفتن از خانه نسبت به تمیز کردن کفش‌ های خود اقدام کنید. در ادامه روش‌های مختلف تمیز کردن کفش را توضیح می‌دهیم:

 

۱. تمیز کردن کفش‌‌های ورزشی

برای بیشتر کفش‌های ورزشی می‌توان از روش شستن کفش در ماشین لباسشویی استفاده کرد. حتی می‌توانید کفی‌های کتانی را خارج کرده و آن‌ها را جداگانه بشویید. اینکار در از بین بردن بوی بد کفش نیز موثر است. البته پیش از انداختن کتانی یا کفش تنیس درون ماشین لباسشویی و تمیز کردن کفش ورزشی، حتما لکه‌های چربی روی سطح آن را با دستمال و لکه‌بر پاک کنید.

👟 نکته:

  • کفش‌های ورزشی را هرگز با سشوار یا بخاری خشک نکنید و حتما آن‌ها را در هوای آزاد و زیر آفتاب قرار دهید. 
  • برای جلوگیری از بو گرفتن داخل کفش‌های ورزشی، حتما سطح داخلی آن را به‌طور منظم با مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید.

 

تمیز کردن کفش های مختلف

 

۲. تمیز کردن کفش جیر، نُبوک و چرم میش

برای تمیز کردن کفش جیر و از بین بردن لکه‌های چربی، روی آن پودر بچه یا نشاسته ذرت بریزید تا روغن اضافه آن را بگیرد.

این کفش‌ها را همیشه باید خشک نگه دارید و برای زدودن انواع چربی‌ها، آلودگی‌ها و گردوخاک، پس از هر بار مصرف با یک مسواک یا فرچه نرم روی سطح کفش بکشید. لکه‌های روی کفش‌های چرم، نبوک و چرم میش را در سریع‌ترین زمان ممکن پاک کنید.

برای تمیز کردن کفش از لکه‌ها و خراش‌ها، با کمک پاک‌کن روی خراش بکشید تا پرزهای پارچه به آن بازگردد.

برای لکه‌های خیس، اول با دستمال کاغذی رطوبت را بگیرید. سپس کفش را در هوای خشک یا زیر آفتاب بگذارید تا کاملا خشک شود. در نهایت هم دستمال بکشید تا پرزها از بین بروند.

👟 نکته: کفش‌های چرم میش در سطح داخلی خود نوعی آستری دارند که بیشتر از سطح بیرونی کفش کثیف می‌شود. برای محافظت از قارچ و بوی بد این آستری، به طور مرتب بخش داخلی کفش را با دستمال مرطوب شده با محلول آب و مایع ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

پس از تمیز کردن کفش آن را حداقل ۲۴ ساعت پیش از استفاده مجدد در مقابل آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

 

۳. تمیز کردن کفش‌ های پارچه‌ای

کفش‌ پارچه‌ای می‌تواند شامل صندل‌های بندی، کفش‌ پاشنه‌بلند بی‌بند یا کفش تخت باشد. اما فارغ از فرم و استایل کفش، این جنس همیشه در معرض کثیف شدن قرار دارد و احتمالا احساس می‌کنید که تمیز کردن کفش پارچه‌ای چندان آسان نیست. اما باید بدانید با کمی صبر و حوصله می‌توانید به ساده‌ترین روش ممکن کفش‌های پارچه‌ای خود را تمیز کنید.

در وهله اول باید بگوییم که هرگز این کفش‌ها را درون ماشین‌لباسشویی نیندازید. به این دلیل که بخش‌های چرمی کفش‌های پارچه‌ای با چسب به بدنه کفش وصل شده و چسب در آن حجم از آب دوام نمی‌آورد. بنابراین، بخش‌های مختلف کفش ممکن است از هم باز شوند.

در عوض، کفش‌های پارچه‌ای را با مقداری مایع ظرفشویی، آب گرم و مسواک بشویید و با دستمال حوله‌ای خشک کنید. برای تمیز کردن کفش پارچه ای به روش زیر عمل کنید:

  1. کفش پارچه‌ای را با دستمال حوله‌ای تمیز کنید تا هرگونه خاک و گل از روی آن برداشته شود.
  2. در یک کاسه کوچک، یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را با لیوان آب گرم مخلوط کنید.
  3. مسواک قدیمی و کهنه را درون محلول خیس کنید و خیلی آرام روی سطح کفش بمالید. مراقب باشید که مسواک خیلی خیس نباشد. مسواک را در همه سطح کفش بکشید تا موجب از بین رفتن رنگ یک بخش نشود.
  4. در این مرحله، با دستمال حوله‌ای سطح کفش را خشک کنید تا همه رطوبت و خیسی گرفته شود و لکه بر جای نگذارد.
  5. در انتها کفش را در آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

👟 نکته: برای تمیز کردن کفش‌ مخملی از آب و مایع ظرفشویی استفاده نکنید. در عوض باید لکه‌ها را با شوینده‌های خشک تمیز کنید تا لکه‌های روی سطح پارچه مخملی از بین بروند.

 

تمیز کردن کفش چرم

 

۴. کفش‌های چرمی، چرم مصنوعی و پوست چرمی

برای تمیز کردن کفش چرم و از بین بردن خراش از روی سطح چرم مصنوعی یا پوست چرم، مقداری وازلین روی کفش بگذارید و با استفاده از یک دستمال نرم روی آن بکشید.

برای تمیز کردن کفش چرم ابتدا باید سطح کفش‌، پوست چرمی و چرم مصنوعی را با دستمال تمیز کنید. البته با یک دستمال مرطوب در محلول سرکه و آب.

برای این منظور به اندازه مساوی آب سرد و سرکه سفید را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس دستمال را در آن خیس کرده، آب اضافه دستمال را بگیرید و روی سطح کفش بکشید. این کار باعث از بین رفتن همه لکه‌ها، به ویژه‌ سفیدک‌های نمکی بر جا مانده روی کفش می‌شود. سپس کفش را کنار بگذارید تا کاملا خشک شود.

در مورد تمیز کردن کفش‌ های چرم طبیعی بهتر است از واکس‌های تجاری و دستور العملی که روی آن نوشته شده است، استفاده کنید. اگر واکس مناسب با رنگ کفش خود را ندارید، یک دستمال نرم را خیس کنید. سپس آن را درون جوش‌شیرین بزنید و خیلی آهسته روی سطح کفش بکشید.

پس از خشک شدن سطح کفش، با دستمال خشک روی آن بکشید تا همه لکه‌ها از بین بروند.

برای از بین بردن خراش از روی سطح چرم مصنوعی یا پوست چرم، مقداری وازلین (ژلۀ پترولیوم) روی کفش بگذارید و با استفاده از یک دستمال نرم روی آن بکشید. سپس مقداری محلول شوینده شیشه روی کفش اسپری کرده و با دستمال نرم پاک کنید.

 

تمیز کردن کفش لژدار حصیری

 

۵. تمیز کردن کفش لژدار حصیری یا پارچه‌ای

برای تمیز کردن کفش های لژ دار و لژهایی که حصیری هستند فقط مسواک را در یک جهت حرکت دهید تا بافت حصیری آن از هم باز نشود.

برای شستن و تمیز کردن کفش های لژدار، ۴ لیوان آب گرم را با یک‌چهارم پیمانه سرکه سفید مخلوط کنید. سپس یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی به آن بیفزایید. با استفاده از مسواک یا دستمال، این محلول را روی سطح کفش بمالید.

پس از تمیز کردن همه بخش‌های کفش، دستمال را درون آب خالی خیس کرده و روی سطح کفش بمالید.

 

تمیز کردن کفش سفید

 

۶. تمیز کردن کفش سفید

تمیز کردن کفش سفید همیشه از سایر کفش ها سخت‌تر است. چراکه لکه‌ها روی آن‌ها کاملا مشخص است و معمولا به طور کامل تمیز نمی‌شوند. اما ما در ادامه چند روش برای تمیز کردن کفش های سفید معرفی می‌کنیم:

 

تمیز کردن کفش و لکه‌های روغنی آن

در حال رد شدن از خیابان پایتان را روی یک لکه روغن می‌گذارید یا یک تکه سیب‌زمینی سرخ کرده روی کفش‌های سفید جدیدتان می‌افتد؟ این اتفاق ممکن است برای هرکسی پیش بیاید! به محض این که به خانه رسیدید برای تمیز کردن کفش از یک شامپوی ملایم، آب ولرم و مسواک یا یک دستمال کهنه استفاده کنید و به آرامی لکه را از بین ببرید.

 

تمیز کردن کفش سفید با استفاده از مایع سفید کننده

سؤال اینجاست که برای پاک کردن کفش سفید می‌توان از مایع سفیدکننده استفاده کرد؟ بله، اگر واقعا لازم است می‌توانید این کار را بکنید. اما باید مطمئن شوید که شوینده‌ی شما کاملا در آب رقیق شده است.

در اکثر راهنماهای شست‌وسشوی کفش سفید توصیه می‌شود از این فرمول استفاده کنید: یک پیمانه سفیدکننده + پنج پیمانه آب

استفاده از میزان غلیظ‌تر سفیدکننده به معنای قرار دادن کفش‌های سفید در برابر ریسک لکه‌های ناجور زرد رنگ است. مسواک را داخل مایع سفیدکننده‌ی رقیق شده فرو ببرید و خیلی ملایم روی سطح کفش بکشید. بعد کفش را با آب ولرم آبکشی کنید.

 

تمیز کردن لژ سفید کفش

چطور این لکه‌ها را تمیز کنیم و جلوی زرد شدن لژ سفید کفش را بگیریم؟ برای تمیز کردن کفش و پاک کردن لبه‌های لاستیکی و از بین بردن لکه‌های غیرقابل دسترس روی کفش، از مسواک آغشته به محلول آب ولرم و صابون ملایم استفاده کنید.

بعد از تمیز کردن کفش سفید آن را با دستمال کاغذی پر کنید. هرقدر کفش‌ها زودتر خشک شوند، احتمال بدرنگ شدن و خراب شدن آن‌ها کمتر می‌شود. برای این که پروسه‌ی خشک شدن کفش‌ها بعد از شست‌وشو سریع شود، داخل کفش‌ها را از دستمال کاغذی حوله‌ای پر کنید. دستمال کاغذی حوله‌ای رطوبت را به خود جذب می‌کند و باعث می‌شود کفش خیلی زود خشک شود.

 

نحوه تمیز کردن کفش سفيد با خمیر دندان

کابردهای خمیر دندان بسیار زیاد است و از آن برای تمیز کردن کفش های سفید استفاده می‌شود. مراحل کار از این قرار است:

  • گوشه پارچه ای را با آب گرم مرطوب کنید. سایر قسمت‌های پارچه را برای استفاده بعدی خشک نگهدارید.
  • مقدار کمی خمیر دندان روی قسمت مرطوب پارچه قرار دهید و روی کفش بمالید. لکه‌های روی کفش را با حرکات دایره ای کوچک پاک کنید.
  • اگر کفش لکه های سرسختی دارد که به این آسانی از بین نمی‌رود، از مسواک قدیمیتان استفاده کنید. این کار را به آهستگی انجام دهید.
  • با قسمت‌های خشک و تمیز پارجه خمیر دندان اضافی را از روی کفش پاک کنید. به خاطر داشته باشید بعد از اتمام کارتان کفش را خشک کنید چون مطمئنا دوست ندارید سر بخورید!

 

نحوه شستن کتانی سفید با جوش‌شیرین

جوش‌شیرین یکی از موادی است که بسیاری از کارهای خانه را ساده‌تر می‌کند. جوش‌شیرین آچار فرانسه تمیزکاری است و استفاده از آن یکی از ترفندهای خودکفایی در شست‌وشوی کفش‌های سفید در خانه به حساب می‌آید. برای محکم‌کاری و تمیز کردن کفش به کمی سرکه سفید هم نیاز دارید. برای تمیز کردن کفش‌های سفید با جوش شیرین مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک قاشق سوپ‌خوری آب گرم، یک قاشق سوپ‌خوری سرکه سفید و یک قاشق سوپ‌خوری جوش‌شیرین را باهم ترکیب کنید تا مخلوطی خمیرمانند به دست آید.
  • با کمک مسواکی کهنه این مخلوط را روی سطح کفش بمالید. برای گرفتن نتیجه بهتر، مسواک را با حرکات دایره‌وار روی کفش بکشید.
  • بعد از اینکه تمام سطح کفش به مخلوط آغشته شد، کفش را به‌مدت چند ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید.
  • پس از خشک‌شدن کفش‌ها، آن‌ها را بتکانید و یا با کمک مسواکی تمیز، ترکیب جوش‌شیرین و سرکه را از روی کفش‌ها پاک کنید.
  • به احتمال زیاد بعد از این کار کفش‌هایتان تمیزتر خواهند شد. 

 

۱۰ ترفند برای تمیز کردن کفش

خراب شدن، کثیف شدن یا خراش برداشتن کفش از مشکلاتی است که همه مردم روزانه با آن درگیرند. بیشتر آدم‌ها دوست دارند کفش‌هایشان مثل روز اول براق، سالم و شیک به نظر برسد و کفش را نمایان گر شخصیت خود می‌دانند. این ترفند می‌تواند به شما در تمیز کردن کفش کمک کند. 

 

۱- تمیز کردن کفش با پوست موز

پوست موز را جدا کنید و بر روی کفش بکشید سپس با یک دستمال پارچه‌ای تمیز روی کفش را پاک کنید. با این روش تمیز کردن کفش درخشندگی را به کفش خود باز می‌گردانید.

 

عکس تمیز کردن کفش با پوست موز

 

۲-تمیز کردن کفش در خانه با پاک کن

برای تمیز کردن کفی کفش، یک پاک کن معمولی بردارید و به آرامی روی کفی کفش بکشید و سپس با آب یا استفاد از یک دستمال مرطوب کفی کفش را به خوبی تمیز کنید.

 

عکس تمیز کردن کفش با پاک کن

 

۳- جلوگیری از زخم شدن پوست پا با چسب نواری

اگر کفش نو به پوست پشت پای شما آسیب می‌زند، یک چسب نواری پنج سانتی متری بردارید و به قسمت بالای پاشنه زیر قوزک پا بچسبانید. این ناحیه از پا هنگام پوشیدن کفش نو بسیار آسیب پذیر است و ممکن است پوست آن خراشیده یا تاول بزند، با استفاده از چسب نواری از آسیب رسیدن به پوست پا جلوگیری کنید.

 

عکس تعمیر کردن کفش با چسب نواری

 

۴- تمیز کردن کفش جیر با استفاده از سوهان ناخن

با استفاده از سوهان ناخن‌های کاغذی می‌توانید گرد و غبار روی کفش جیر خود را به راحتی از بین ببرید. سوهان ناخن را روی قسمت‌های مختلف کفش جیر بکشید و آن را خوب تمیز کنید.

 

عکس تمیز کردن کفش جیر با سوهان

 

۵- تمیز کردن کفش‌ های چرمی با شیشه پاک کن

یک شیشه پاک کن تجاری تهیه کنید و مقداری از شیشه پاک کن را روی کفش چرمی اسپری کنید سپس با یک دستمال نرم روی کفش چرمی را به آرامی پاک کنید.

 

عکس تمیز کردن کفش با شیشه پاک کن

 

۶- استفاده از وازلین برای از بین بردن خش روی چرم براق

مقداری وازلین را با استفاده از چوب پنبه روی قسمت‌های خراشیده شده کفش چرمی براق بکشید، سپس با یک دستمال نرم وازلین را روی تمامی قسمت‌های کفش پخش کنید، خواهید دید که کفش شما مثل روز اول براق و یک دست می‌شود.

 

عکس تعمیر کردن کفش با وازلین

 

۷- از بین بردن خراشیدگی‌های روی کفش چرمی با مایع محافظ چرم

یک محصول عالی تجاری به نام مایع محافظ چرم وجود دارد، می‌توانید این محصول را از فروشگاه‌های مبلمان یا چرم فروشی تهیه نمایید. برای از بین بردن خراش روی کفش چرمی کافی است مقداری از چرم مایع را روی قسمت خراشیده شده بمالید و نسبت به تمیز کردن کفش چرمی اقدام کنید. 

 

عکس تعمیر کردن کفش با مایع چرمی

 

۸- مراقبت از پاشنه و قوزک پا در کفش با فوم

اگر کفش نو خریدید و نگران زخم شدن پشت پای خود هستید، مقداری فوم را به شکل قسمت پشت کفش برش دهید و درون کفش، پشت قسمتی که پاشنه پا قرار می‌گیرد بچسبانید. با این روش از زخم شدن پشت پا جلوگیری می‌کنید.

 

عکس مراقبت از پاشنه و قوزک پا در کفش

 

۹- رفع گرفتگی زیپ کفش با شمع

اگر زیپ کفش شما گیر کرده است و درست کار نمی‌کند، کافی است یک عدد شمع بردارید و به خوبی روی کفش بکشید، با این کار زیپ کفش نرم شده و به خوبی باز و بسته می‌شود.

 

عکس رفع گرفتگی زیپ کفش با شمع

 

۱۰- تمیز کردن لکه‌های نمکی از روی کفش چرمی

اگر لکه‌های به جا مانده از نمک موجود در آب دریا یا دانه‌های برف روی کفش چرمی شما وجود دارد، یک پیمانه سرکه را با دو پیمانه آب مخلوط کنید. سپس برای تمیز کردن کفش یک مسواک بردارید و درون محلول آب و سرکه بزنید و این محلول را با مسواک به آرامی روی لکه‌های نمک روی کفش بکشید. کفش شما مثل روز اول تمیز و درخشان خواهد شد.

 

عکس تمیزکردن لکه‌های نمکی از روی کفش چرمی

 

سخن آخر

این یک فکر وسوسه کننده است! «کفش‌ها را داخل ماشین لباسشویی بینداز! بندها را قاطی لباس‌ها با ماشین بشوی!» توصیه می‌کنیم تا جای ممکن از این فکرها دوری کنید! تا سلامت کفش بهتر حفظ شود. تجربیات خود را در مورد تمیز کردن کفش در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. 

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید