آموزش شستن کرکره عمودی به ۴ روش متفاوت

در این مقاله شما را با روش های شستن کرکره عمودی آشنا کرده و نکاتی که در زمینه تمیز کردن این پرده ها مهم هستند را نیز بیان خواهیم کرد.

شستن کرکره عمودی

با رسیدن آخر سال، یکی از فعالیت‌های روزانه‌ی بسیاری از خانم‌های خانه‌دار خانه تکانی عید نوروز از جمله شستن پرده ها است. از آنجا که تنوع پرده‌ها زیاد بوده و هرکدام جنس و مدل خاص خود را دارند، شستن هرکدام نیز شیوه خاص خود را می‌طلبد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه صحیح شستن کرکره عمودی آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

 

شستن کرکره عمودی یا پرده لوردراپه

از پرده کرکره قبلا بیشتر در ادارات استفاده می‌شد اما امروزه به دلیل تنوع در جنس و طرح و شکل‌های آن برای پوشش پنجره در خانه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرده کرکره‌های عمودی از جنس‌های سولیت، بنر و مش تولید می‌شوند و گاهی اوقات روی آن‌ها نقش و نگار منظره، گل‌ها و نیز نقش‌های کارتونی برای اتاق کودکان طراحی می‌شود. در ادامه با بهترین روش های شستن کرکره عمودی آشنا خواهید شد.

 

شستن کرکره عمودی با برس و مواد شوینده

پیش از اینکه نکات مهم هنگام شستن کرکره عمودی را بخوانید باید بدانید درست است که ظاهر این پرده‌ها با پرده‌های زبرا یکسان است؛ اما روش شستن آن‌ها با نحوه شستن پرده زبرا متفاوت است. بنابراین نباید از یک روش را برای شستن آن‌ها انتخاب کرد. 

  1. برای شستن کرکره عمودی ابتدا به آرامی زنجیرهای پایینی نوارهای پرده را از وزنه‌ها جدا کرده و وزنه‌های پرده را از داخل نوارها بیرون بکشید.
  2. سپس برای جدا کردن نوارهای پرده از قلاب‌های بالا، هر کدام از نوارها را کمی به طرف بالا کشیده و از قلاب خارج کنید.
  3. حال همه پرده‌ها را داخل تشت بزرگی که از قبل تدارک دیده‌اید قرار داده و به کمک شوینده مناسب، پرده‌ها را بخیسانید.
  4. پس از خیساندن پرده‌ها، آن‌ها را روی سطحی صاف پهن کرده و به کمک شامپو و یا مواد شوینده ملایم و یک برس پلاستیکی یا هر برس نرم دیگری کاملا تمیز کنید.
  5. پس از آبکشی نوارها و برای جلوگیری از چروک شدن، آن‌ها را بلافاصله آویزان کنید تا در همین حالت خشک شوند. اگر با این حال پرده‌ها دچار چروک شده بودند، پس از خشک شدن کامل آن‌ها را  اتوکشی کنید. در این حالت نباید دمای اتو بالا باشد چراکه می‌تواند به نوار پرده آسیب وارد نماید.

🧺 نکته: پس از باز کردن تمامی نوارها می‌توانید با شل کردن پیچ‌های ثابت کننده ریل به دیوار ریل را از سقف جدا کرده و آن را نیز به‌خوبی شستشو دهید.

 

روش اول شستن کرکره عمودی

 

شستن کرکره عمودی با پودر لباسشویی

برای شستن کرکره عمودی با پودر لباسشویی مراحل زیر را طی کنید. 

  1. کرکره‌ها باز کنید، روی هم گذاشته و لوله کنید.
  2. پرده‌های لوله شده را در یک ظرف بزرگ قرار دهید.
  3. ظرف را با آب گرم پر کرده و کمی پودر لباسشویی در آن بریزید.
  4. اجازه دهید پرده‌‌ها برای یک شب در تشت باقی بماند. مشاهده خواهید کرد که آب سیاهی زیادی از پرده‌ها جمع خواهد شد.
  5. اگر مایل بودید می‌توانید آب تشت را در طول شب چندبار تعویض کنید.
  6. روز بعد پرده‌ها را آبکشی کرده و برای جلوگیری از چروک شدن، آن‌ها را به‌صورت خيس نصب کنید.

 

روش دوم شستن کرکره عمودی

 

شستن پرده کرکره عمودی در لباسشویی

اگر قصد دارید کرکره عمودی را با پودر لباسشویی بشویید، باید به این نکته نیز دقت کنید که مانند زمانی که اقدام به شستن پرده توری می‌کنید، نمی‌توانید این پرده‌ها را به راحتی پرده های توری داخل ماشین لباسشویی بیندازید. چراکه ممکن است خراب یا چروکیده شوند. بلکه باید از روشی که در ادامه توضیح داده ایم از ماشین لباسشویی برای شستن کرکره عمودی استفاده کنید.

گاهی اوقات به دلایلی مانند محدودیت زمان و فضا، ممکن است مجبور باشید که پرده‌ها را در ماشین لباسشویی بشویید. اما انجام این کار به برچسب شستشوی و جنس پرده بستگی دارد. مثلا اگر پرده لوردراپه شما از جنس پارچه‌ای باشد می‌توانید راحت‌تر نسبت به شستشوی آن در لباسشویی اقدام کنید. در غیر این‌صورت بهتر است پرده را رول کرده و در یک روبالشی که استفاده نمی‌کنید قرار دهید و در لباسشویی بیندازید. در غیر اینصورت ممکن است پرده لوردراپه شما پس از شستشو آسیب ببیند.

توصیه می‌شود که پرده لوردراپه را نهایتا با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد در لباسشویی بشویید، هرچند پیشنهاد می‌شود حتی با درجه پایین‌تر این کار را انجام دهید تا مطمئن باشید حرارت موجب چروک شدن یا خراب شدن پرده نمی‌شود. برای خشک کردن پرده شسته شده نیز بهتر است از خشک کن لباسشویی استفاده نکنید و پرده‌های شسته شده را بلافاصله به میله پرده آویزان کرده و بگذارید در هوای آزاد خشک شود.

 

شستن پرده کرکره عمودی در لباسشویی

 

لکه گیری پرده کرکره عمودی

اگر پرده لوردراپه شما دارای لکه دوده است و یا قسمتی از آن با روش شستشوی قبلی به خوبی تمیز نشده است، برای لکه گیری آن می‌توانید به شکل زیر اقدام کنید.

  • به میزان یکسان آب و سرکه سفید در یک بطری اسپری بریزید.
  • مقداری از محلول را روی یک پارچه اسپری کنید.
  • پارچه مرطوب شده را از بالا به پایین روی پرده بکشید. این کار را برای هر دو سمت پرده لوردراپه انجام دهید.
  • شاید لازم باشد روی قسمتی که لکه وجود دارد چند بار این کار را انجام دهید تا کاملا لکه از بین برود.
  • در نهایت می‌توانید یکبار دیگر به روشی که گفته شد پرده لکه گیری شده را بشویید.

 

نحوه نصب کرکره عمودی پس از شستشو

  1. اگر در هنگام شستشوی پرده‌ها، ریل آن‌ها را نیز شسته‌اید، ابتدا ریل پرده را در داخل گیره‌ها جا انداخته و پیچ‌های جلویی را کاملا سفت کنید.
  2. حال نوارها را به قلاب بالایی ریل پرده آویزان کرده و وزنه‌های پایینی را نیز داخل لبه‌های پایینی نوارها قرار دهید.
  3. در آخر زنجیر پایینی نوارها را از یک طرف (نوار ابتدایی و یا انتهایی) به ترتیب در قلاب وزنه‌ها قرار دهید.

 

نحوه نصب کرکره عمودی پس از شستشو

 

نکات بسیار مهم در شستن کرکره عمودی

  • معمولا شستن ریل پرد، وزنه‌ها و زنجیرها نیاز به ملاحظه خاصی ندارد؛ فقط باید دقت شود در زمان شستشو زنجیرها پاره نشده و یا قلاب‌های پلاستیکی آن نشکنند.
  • پرده‌های کرکره‌ای نباید زیاد جابه‌جا یا از تیغه اصلی خود جدا شوند، زیرا در این صورت کارایی و زیبایی اولیه خود را از دست خواهند داد.
  • برخی از انواع پرده‌های لوردراپه قدیمی دارای قلاب‌های نازک گالوانیزه هستند که کشیدن و خم کردن بیش از حد آن‌ها می‌تواند به آن آسیب وارد نماید.
  • دقت کنید در شستشوی پرده هرگز از برس‌های زبر استفاده نکنید؛ چرا که این برس‌ها می‌توانند منجر به نخکش شدن و یا از بین رفتن دوخت طرح‌های روی نوار پرده لوردراپه شوند.
  • توجه کنید در زمان قرار دادن زنجیر پایین پرده نواری از قلم نیفتد که در این صورت لازم است بقیه قلاب‌ها را مجددا آزاد و زنجیر نوار مورد نظر را نیز متصل نمایید.
  • اغلب مواقع جنس پرده لوردراپه موجب می‌شود مواد افزودنی، مواد مقاوم در برابر آتش و مواد ضدعفونی کننده موجود در آن از بین بروند. با آگاهی از این نکته شاید بهتر بتوانید نسبت به شستن پرده لوردراپه اقدام کنید.
  • هرگز ار آب داغ برای شستن پرده لوردراپه استفاده نکنید.
  • برای خشک کردن پرده شسته شده نباید آن را در خشک کن لباسشویی قرار دهید. در عوض از یک حوله خشک برای گرفتن رطوبت آن استفاده کنید و سپس آن را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

 

سخن آخر

معمولا شستن ریل پرده لوردراپه، وزنه‌ها و زنجیرها نیاز به ملاحظه خاصی ندارد فقط باید دقت کنید در زمان شستشو زنجیرها پاره نشده و یا قلاب‌های پلاستیکی آن نشکنند. اگر سؤال یا نقطه نظری در مورد شستن کرکره عمودی دارید می‌توانید در پایین این مقاله با ما در میان بگذارید.   

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

  • سلام پرده کرکره ای رو شستم چروک شده حالا چیکار کنم صاف باشه؟ جنسش پلاستیکیه.

    • مدیر سایت

      پرده‌های خود را دوباره آبکشی کنید و پس از آنکه آب جاری آن رفت، به صورت خیس آویزان کنید.

نظر خود را بنویسید