تمیز کردن اتو و رسوب زدایی آن به ۷ روش آسان و کاربردی

در این مطلب روش های تمیز کردن اتو و رسوب زدایی آن از جمله تمیز کردن اتو با سرکه، تمیز کردن اتو با نمک،‌ خمیر دندان و جوش شیرین را به شما آموزش خواهیم داد. همچنین روش پاک کردن جای سوختگی از آن را نیز خواهید آموخت.

تمیز کردن اتو

پاک کردن لکه و از بین بردن برق اتو از روی لباس و یا تمیز کردن اتو همیشه یکی از معضلات در استفاده از این وسیله بوده است. اتو را باید به صورت مرتب جرم گیری کرد و بهتر است مخزنش را با آب مقطر پر کنید. همچنین بهتر است بعد از هر بار استفاده و تمیز کردن اتو، آب اضافی آن را نیز خالی کنید تا رسوبات در آن جمع نشوند.

از علت های کثیف شدن کف اتو می‌توان به ته‌نشین شدن آهک آب موجود در منبع، ذوب شدن بعضی از جزئیات لباس مانند عکس‌ها و برچسب‌ها در حین اتو کشی و اتو کشیدن پارچه‌های مصنوعی، اکرلیک، نایلونی، پلی استر، مواد معدنی رسوبی حاصل از استفاده از بخار اتو و آب اضافی باقی مانده اشاره کرد.

با ذکر این توضیحات اولیه قصد داریم در ادامه این مطلب به روش های تمیز کردن اتو اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

 

روش های مختلف برای تمیز کردن اتو

اتوی شما ممکن است در اثر تبخیر آب و رسوب‌های ایجاد شده بر روی آن و یا حتی در اثر سوختن لباس در حین اتو کشیدن کثیف شود. برای تمیز کردن رسوب‌ها و لکه‌های مانده روی صفحه اتو می‌توانید از اسپری جوش شیرین یا دیگر محصولات استفاده کنید.

اگر قصد دارید تا اتوی خود را به‌طور منظم تمیز کنید، خوشبختانه روش‌های آسانی برای این کار وجود دارد. در ادامه با چند مورد از این روش‌ها آشنا می‌شویم.

۱. تمیز کردن اتو با سرکه

برای تمیز کردن اتو با سرکه، به میزان سه‌چهارم لیوان آب و یک چهارم سرکه سفید را باهم ترکیب کنید و بعد این محلول را داخل مخزن اتو بریزید. البته اگر می‌خواهید از سرکه استفاده کنید، اول دستور‌العمل اتوی خودتان را بخوانید تا مطمئن شوید که ریختن سرکه داخل مخزن آن مشکلی ندارد. حال اتو را با بالاترین درجه حرارت روشن کنید. از بخار آن استفاده کنید تا سوراخ‌های مربوط به خروج بخار کاملا تمیز شوند.

مرحله‌ی بعدی، اتو کشیدن پارچه‌ای کاملا تمیز به‌مدت چند دقیقه است. برای این منظور از پارچه‌ای استفاده کنید که کثیف‌شدن آن خیلی برای‌تان مهم نباشد چرا که ممکن است مقداری رسوبات و کثیفی‌های داخل اتو به آن منتقل شوند.

پس از انجام این کار‌ها، اتوی شما کاملا تمیز شده و تنها کافی است تا آن را خاموش کنید و منتظر سردشدنش بمانید. همچنین اگر آب یا محلولی داخل مخزن اتو باقی مانده، آن را تخلیه کنید.

مایع جرم گیر اتو بخار نیز یکی از اقلامی است که در بازار موجود بوده و شما با استفاده از آن به راحتی می‌توانید اتوهای بخار را تمیز کنید.

 

تمیز کردن اتو با سرکه

 

۲. تمیز کردن اتو با نمک

بیشترین قسمتی که در اتوها در معرض کثیف شدن قرار دارد، کف آن ها است. به کمک نمک می‌توانید هر گونه دوده یا سیاه شدگی و کثیفی را از سطح اتو پاک کنید. برای این کار به مقداری نمک، یک حوله و دستمال کاغذی ضخیم نیاز خواهید داشت.

برای انجام این کار دستمال کاغذی ضخیم را روی حوله قرار دهید و نمک را روی دستمال کاغذی بریزید، اتو را روی داغ‌ترین دمای ممکن تنظیم کنید و آن را به صورت دورانی روی نمک‌ها بکشید، خواهید دید که سیاه شدگی ها و دوده‌ها به سادگی از کف اتوی شما پاک خواهد شد.

 

۳. تمیز کردن اتو با سرکه و نمک

این مخلوط یک راه عالی برای خلاص شدن از قسمت‌های سوخته شده، رسوب گرفته و کثیف اتو است. برای تمیز کردن اتو به این روش مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دو پیمانه سرکه سفید و یک پیمانه نمک را با هم مخلوط کنید و این مخلوط را تا زمانی که نمک حل شود روی اجاق گاز گرم کنید، اما مواظب باشید که سرکه به جوش نیاید.
  • اجازه دهید مخلوط به دست آمده خنک شود. اگر می‌خواهید دست‌های شما بوی سرکه نگیرد دستکش بپوشید.
  • یک دستمال تمیز را در مخلوط سرکه و نمک، خیس کنید سپس آن را بر روی صفحه اتو بکشید. برای انجام این کار، می‌توانید از یک فرچه نرم یا یک مسواک قدیمی هم استفاده کنید اما اگر صفحه اتو شما از جنس تفلون است از فرچه استفاده نکنید زیرا ممکن است موجب خراشیدگی سطح آن شود.
  • تا جایی که ممکن است باید کثیفی‌های مانده روی اتو را با دستمال آغشته به مخلوط سرکه و نمک پاک کنید. اگر لکه‌ها به صورت کامل پاک نشده است دوباره دستمال را آغشته به مخلوط کرده و کار پاک کردن را تکرار کنید. سپس می‌توانید اتو را روشن کرده و با یک پارچه تمیز صفحه آن را پاک کنید. این کار کمک می‌کند که هر گونه کثیفی باقی مانده نیز از اتو پاک بشود.

 

تمیز کردن اتو با سرکه و نمک

 

۴. تمیز کردن اتو با خمیر دندان

روش دیگر برای تمیز کردن اتو استفاده از خمیردندان است! برای این کار، درحالی‌که سطح زیرین اتو سرد است، مقداری خمیر دندان روی آن بمالید و مطمئن شوید که خمیر به قسمت‌های کثیف نیز مالیده شود. سپس با دستمال تمیزی سطح اتو را پاک کنید. در نهایت در حالت بخار اتو را روشن کنید و پارچه‌ای تمیز را اتو بکشید.

 

تمیز کردن اتو با خمیردندان

 

۵. تمیز کردن اتو با جوش شیرین

۱- برای تمیز کردن اتو به این روش، یک چهارم قاشق غذا خوری آب و دو چهارم (نصف) قاشق غذا خوری جوش شیرین را با هم مخلوط کنید. این خمیر باید کمی نرم و آبکی باشد، یعنی به راحتی بتوانید آن را روی صفحه اتو بمالید اما نباید چکه کند یا از روی صفحه سر بخورد.

توجه: بهتر است از آب تصفیه شده یا آب مقطر استفاده کنید.

۲- اکنون خمیر جوش شیرین و آب را بر روی صفحه اتو بمالید. اگر کف اتو فقط یک لکه کثیف دارد، لازم نیست خمیر را به طور کامل روی صفحه آن پخش کنید، تنها کافی است مقداری خمیر روی لکه بزنید. اما اگر می خواهید همه صفحه اتو را تمیز و براق کنید، می‌توانید خمیر جوش شیرین را کاملا روی صفحه اتو پخش نمایید.

  • برای پخش کردن خمیر روی صفحه اتو می‌توانید از انگشتان خود یا یک کاردک استفاده کنید.
  • اگر اتو خیلی کثیف است می‌توانید مقدار زیادی خمیر روی آن بمالید.
  •  اگر کثیفی و رسوب روی صفحه اتو خیلی زیاد است بهتر است اجازه دهید خمیر چند دقیقه بیشتر روی اتو بماند.

۳- برای پاک کردن خمیر از یک پارچه تمیز استفاده کنید. پارچه را مرطوب کرده سپس خمیر را از روی اتو پاک کنید.

 

تمیز کردن اتو با جوش شیرین

 

۴- برای تمیز کردن سوراخ‌های بخار روی اتو باید از چوب پنبه استفاده کنید. چوب پنبه یا گوش پاک کن را با مقداری آب تصفیه شده یا آب مقطر بشویید. سپس تک به تک سوراخ‌های بخار را با استفاده از چوب پنبه پاک کنید.

توجه: ممکن است بیش از یک گوش پاک کن یا چوب پنبه برای این کار لازم باشد. اگر کثیفی و رسوب زیادی روی سوراخ‌ها وجود دارد می‌توانید با چوب پنبه و مقداری صابون یا مایع ظرفشویی سوراخ‌ها را به خوبی تمیز کنید.

۵- در صورتی که از قبل در مخزن اتو آب وجود داشته باشد، حتما آن را خالی کنید. پس از خالی کردن اتو، حدود یک سوم مخزن آن را با آب مقطر پر کنید.

همچنین می‌توانید مخزن را با مخلوطی از ۳/۴ فنجان آب و ۱/۴ فنجان سرکه سفید پر کنید تا بتوانید بهتر آن را تمیز کنید. اما برای این کار ابتدا دفترچه راهنمای اتو را بخوانید تا مطمئن شوید که سرکه به اتوی شما آسیب نمی‌رساند.

۶- اتو را روشن کنید و دمای آن را روی بالاترین درجه ممکن تنظیم کرده و مطمئن شوید که اتو روی بخار تنظیم است. در این مرحله با استفاده از بخار و حرارت می‌توان، کثیفی‌ها و چربی و رسوب‌های موجود در سوراخ‌های بخار را به خوبی تمیز کرد.

توجه: هنگام کار با اتوی داغ مراقب باشید که بخار داغ آن موجب سوختن دست یا صورت شما نشود.

 ۷- در این مرحله از تمیز کردن اتو یک پارچه تمیز بردارید و چند دقیقه اتو را بر روی آن بکشید. اگر روی اتو کثیفی و رسوب وجود داشته باشد، ممکن است روی پارچه شما رده‌های قهوه‌ای نمایان شود. اگر اتو دارای دکمه بخار دستی است آن را فشار دهید تا بخار موجب تمیزی بیشتر اتو شود. 

۸- اتو را خاموش کنید و اجازه دهید کاملا سرد شود. حتما اتو را بر روی یک سطح مطمئن قرار دهید (مثلا یک دستمال آشپزخانه یا یک حوله). همان طور که اتو سرد می‌شود، رسوب‌های مانده و قدیمی‌تر ممکن است از اتو خارج شود و روی دستمال بریزد.

توجه: اگر در مخزن اتو آب وجود دارد، قبل از سرد شدن اتو را وارانه کنید تا آب مانده در آن خالی شود.

نکته: از جوش شیرین برای تمیز کردن اجاق گاز به خصوص تمیز کردن چدن اجاق گاز نیز استفاده می‌شود. 

۶. تمیز کردن اتو با ورق خشک کن 

یک ورق خشک کن تمیز را بر روی صفحه اتو قرار دهید. اتو خود را در پایین‌ترین حالت دما تنظیم کنید. ورق خشک کن را به آرامی بر روی صفحه اتو بکشید تا زمانی که تمام کثیفی و رسوب روی آن از بین برود.

هنگامی که کار شما به پایان رسید، اتو را خاموش کرده و با یک دستمال تمیز خرده‌های ورق خشک کن باقی مانده روی صفحه اتو را پاک کنید.

 

تمیز کردن اتو با ورق خشک کن

 

۷. تمیز کردن اتو با روزنامه

اگر اتو به تازگی کثیف شده و سطح آن چسبناک شده است، دمای اتو را روی بالاترین درجه قرار دهید و بخار را خاموش کنید. اتو داغ را روی یک تکه روزنامه بکشید تا چسبندگی روی اتو از بین برود.

توجه: اگر بعد از این کار هنوز اتو چسبنده است، می‌توانید کمی نمک روی روزنامه بپاشید و این کار را تکرار کنید.

 

تمیز کردن اتو با روزنامه

 

چگونه سوختگی کف اتو را تمیز کنیم؟

احتمالا عجله داشته‌اید و بدون اینکه تنظیمات اتو را بررسی کنید، لباس مورد علاقه خود را سوزانده‌اید! برای تمیز کردن سوختگی ایجاد شده در کف اتو، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در حالی که اتو هنوز داغ است، آن را از برق دربیاورید و بلافاصله اسفنج مرطوبی را روی اتو قرار دهید.
  • پارچه به دلیل تغییر ناگهانی دما، از اتو جدا می‌شود.
  • برای برداشتن باقی مانده‌اش از یک پد پاک کننده لطیف استفاده کنید، اگر از خشن‌اش استفاده کنید، اتو را خراشیده خواهد کرد.
  • اگر ناکارآمد بود، از کمی جوش شیرین استفاده کنید و آنها را بر روی سطح اتو بپاشید و با یک اسفنج بشورید.

این یک روش تمیز کردن اتو سریع و موثر است؛ نه تنها به کندن پارچه‌های سوخته شده کمک می‌کند، بلکه همچنین هر رسوب چرب یا نشاسته‌ای را که در سطح اتو وجود دارد را پاک می‌کند. متوجه خواهید شد که دفعه بعد که لباس‌هایتان را اتو می کنید، از قبلشان شفاف تر می‌شوند.

 

چگونه سوختگی کف اتو را تمیز کنیم؟

 

روش رسوب زدایی اتو پرس

یکی از عواملی که در عدم بخار دهی اتو پرس تاثیر دارد رسوب گرفتگی منافذ اتوپرس است. پیش از آن که زمان آن برسد تا دستگاه خود را برای رسوب زدایی به مراکز تعمیر اتوپرس ببرید بهتر است از نقش آب مقطر در رسوب زدایی اتو پرس اطلاع پیدا کنید.

آب سخت آبی است که دارای نمک‌های معدنی از قبیل ترکیبات بی کربنات، یون‌های کلسیم، منیزیم و … است. رفع سختی آب فقط با دستگاه‌های تصفیه آب انجام خواهد شد و فیلترهای رزینی فقط در صد جزئی از سختی آب را می‌گیرد.

بهترین آب مخصوص اتوپرس آب مقطر است. آب مقطر آبی است که ناخالصی آن به شیوه تقطیرگرفته شده باشد. در این شیوه آب را جوشانده و بخار آب را به ظروف دیگری انتقال می‌دهند که pH آب مقطر خنثی و در حدود ۷ می‌‌باشد.

آب جوشیده سرد شده برای اتو پرس و سایر دستگاه‌هایی که با بخار کار می‌کنند مانند بخار شوی، بخور سرد، اتو دستی ضرر بیشتری می‌رساند، به این دلیل که با جوشاندن آب، غلظت آب را بالا می‌بریم و زمانی که غلظت آب بالا برود سختی آب نیز بالا می‌رود.

به طور کلی برای استفاده از دستگاه‌هایی مثل اتو پرس که سیکل عملکرد دستگاه و یا بخشی از آن با آب می‌باشد حتما باید از آب بدون سختی (آب مقطر) استفاده شود؛ چرا که آب معمولی سیستم کلی دستگاه را دچار مشکل خواهد کرد. استفاده از آب دارای سختی به بخش‌های از جمله پمپ آب، شلنگ‌های آب، بندها، المنت و سنسورهای حرارتی آسیب جدی وارد می‌کند.

توجه: از این روش برای می توانید از بین بردن رسوب کتری نیز استفاده کنید. 

سخن آخر

مطمئنا شما هم به عنوان یک خانم خانه‌دار با کثیف شدن کف اتو، یا بسته شدن سوراخ های خروج بخار آن مواجه شده‌اید، برای این مشکلات راه حل‌های بسیار ساده‌ای وجود دارد که هر خانم خانه داری باید آن‌ها را بداند تا بتواند از وسائل و لوازم خانه خود به بهتری شکل استفاده کند و عمر مفید استفاده از آن ها را افزایش دهد. ما در این مطلب به طور کامل روش های تمیز کردن اتو را توضیح دادیم. علاوه بر این ترفندهای تمیز کردن اتو شما چه نکاتی می‌دانید؟ تجربیات و نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. 

 

برگرفته از: Wikihow

یادتون نره این مقاله رو به اشتراک بگذارید.
وب گردی:
مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید